Help - Search - Members - Calendar
Full Version: På TV!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Dizzy_keys
Finlands TV, precis börjat, Krig och fred (=Sota & Rauha).
Del 2 av 3
Civilster skolas in i militärlivet, Påminner starkt om SAS serien med eddie.

Kolla gärna länken till programmet med bland annat hkp 4 Länk

Ingen repris planerad.

Nästa avsnitt sänds den 19/2 kl 00:15

Edit: Det är tydligen ingen hkp 4
Danne
QUOTE (Dizzy_Keys @ Feb 11 2006, 23:35 ) *
Kolla gärna länken till programmet med bland annat hkp 4 Länk

Då får Dizzy i hemläxa att kolla på de bilderna igen och återkomma med vad det är för helikopter. Malajn.gif

;)
Rokare
Poinzissa yhdistyvät liikunta, netti ja tv-ohjelma. Jutun juoni on selkeä: mene nettiin ja liikuta ohjelman hahmoja eli Ciidua

Är ju bara att läsa innantill... blink.gif
Dizzy_keys
Ber om ursäkt för min okunskap ang helikoptrar. Har bara åkt hkp 4 en gång ;)
Vilken hkp kan det vara?

jag bör nog även tillägga att jag inte förstår finska i någon hög grad.

Undrar vart A2Keltainen tog vägen? Han borde ju kunna reda ut denna härva.

GMY
Danne
QUOTE (Dizzy_Keys @ Feb 12 2006, 00:36 ) *
Vilken hkp kan det vara?

GMY

Det är en Chinook

Den HÄR sidan är rätt bra på att visa skillnaderna mellan Sea Knight (alltså vad "Hkp 4" kallas utanför svedala) och Chinook.

Ledsen för att jag kapade tråden.....but the quest for correct identification must go on! B)
Sljivovica
För er som inte vill frysa framför OS-TV:n, så kan
TV4 Film erbjuda följande kalla kriget-drama:

"Testamentet12 februari 2006 14:55

Amerikansk science-fiction från 1983 om en familjs kamp för att överleva efter en kränvapenexplosion.

Familjen Wetherly bor i Kalifornien och får höra på radion om en kärnvapensexplosion som inträffat på östkusten. Strax därefter drabbas deras stad av radiostörningar när västkusten attackeras.

Den lokala radiostationen kan inte fånga upp några som helst radiosignaler från östkusten, tredje världskriget har inletts.

Invånarna försöker överleva totalt isolerade från resten av landet, men så småningom börjar den radioaktiva föroreningen skörda sina offer.

Många av stadens invånare flyr, men familjen Wetherly bestämmer sig för att stanna kvar och ta itu med förödelsen som uppstått.

Originaltitel: The Testament"
Sgt1clHansson
Ikväll 22.30
BBCworld, Afghanistan: The Dangers Ahead
Paul Wood reports from Afghanistan on the challenges facing British troops as they start to arrive as part of a Nato deployment replacing American forces in the south of the country.

Söndag 15.05
BBCworld, Have your say
Intervju med Liberias nyvalda president

Måndag, Upprepade tillfällen
BBCworld, Hardtalk
How can the world hold countries that commit human rights abuses to account? Zeinab Badawi talks to Jan Eliasson, the current President of the UN General Assembly in charge of drawing up new plans to strengthen the UN's discredited Human Rights body.
RaVeN
Discovery 23:00 världens genom tidernas 10 främsta stridsvagnar.
Sljivovica
Ni missar väl inte "Micke Dubois"
på TV4 nu..?

(F-n, det är nu man inser hur stor han var/är.)
Sljivovica
TV4 Fakta
"Nybörjare i främlingslegionen" började för en kvart sedan..
Fanjunkar´n
Toppkandidaterna, SVT.
Tar tillfället i akt att lyfta fram nedanstående uttalande från en av kandidaterna. Och, ja, jag är engagerad i Fredsbaskrarna... :P

Reservofficer deltar i SVT´s realityserie ”Toppkandidaterna”.

Jag har deltagit i Sveriges Televisions satsning ”Toppkandidaterna” under den gångna våren. (www.svt.se/toppkandidaterna) Programmet har syftat till att väcka samhällsengagemang och intresse bland ungdomar och förstaårsväljare för politik. Det är nu två program kvar, tis och tors 21:30 - 22:00, innan den livesända finalen söndagen den 12 mars mellan kl 20:00 – 21:00.

Vinnaren av programmet koras av svenska befolkningen genom telefonomröstning under finalkvällen och får 250 000 att skänka till en valfri förening eller organisation.

FREDSBASKRARNA vilket är en ideell och opolitisk organisation som knyter samman kontaktbanden mellan FN-soldater samtidigt som de bedriver kamratstöd.

Kamratstödet tänder ett ljus i mörkret för de soldater som under sin utlandstjänst har fått se det ingen skall behöva få se, eller uppleva det som ingen skall behöva få uppleva och därmed mår dåligt av dessa minnen. Fredsbaskrarna fyller på så vis en ovärderlig funktion då en vanlig psykolog eller myndighetsperson inte kan förstå traumat på samma sätt som någon som också har varit ” i skiten” kan. Jag vill härmed väcka debatt och opinion kring programmet och min fråga.

Förstår våra politiker till fullo de konsekvenser som vårt ökade internationella engagemang kommer att medföra? Förbereder sig försvarsmakten på alla vis som man kan begära? Jag tror vi kan göra mera. Genom att ge en organisation som Fredsbaskrarna högre status och statligt stöd får de möjlighet att hjälpa flera och på så vis kan mina 250 000 kronor utgöra en bra start.

Därför vill jag att ni ser på programmet den 12 mars och röstar på mig!

Mvh/David Berg, RO-Fk Amfibiekåren, inriktning båt.

Ta tillfället i akt och hjälp David och Fredsbaskrarna hjälpa! Rösta!
Taipan
Någon som kan tipsa vart man kan få tag i miniserien Warriors som handlar om de första brittiska soldaterna i Jugoslavien?
natural_born
Del 2 i serien "Nybörjare i främlingslegionen" börjar kl 2100 i Tv4-fakta
RaVeN
Idag 16/3
Tid: 2200 - 2255 ShowView | 52061 |
Kanal: SVT 1

Titel: Löjtnant Anderson och hans män - Imdb

Övrigt: Dokument utifrån. Tiotusentals amerikanska soldater har deltagit i "Operation Iraqi Freedom" för att bygga upp Irak och införa ett demokratiskt styre. Löjtnant Anderson från Perth, Indiana är en av dem. Under tolv månader har två filmare följt honom och fem män i hans pluton. Resultatet: en krigsdagbok där vardagen varvas med militära aktioner. Text-tv 199. Även i SVT2 18/3.
Sljivovica
QUOTE (natural_born @ Mar 12 2006, 18:57 ) *
Del 2 i serien "Nybörjare i främlingslegionen" börjar kl 2100 i Tv4-fakta

Del 3 har börjat, om detta gått förbi någon.. unsure.gif
Drivbastard
Tv4 klockan 2100 Drevet.

" TV4:s samhällsprogram Drevet avslöjar att det finns stora brister i Försvarsmaktens sätt att ta hand om de svenska FN-soldaterna. Många får psykiska problem. "
Sljivovica
Pucktvåa på att "Heartbreak Bridge" har börjat
på ZTV..
(Undrar månne om det är forumets nick "The Swede"
som gör ett inhopp som en storvuxen rekryt.." rolleyes.gif

Lite senare på SVT1 "Den grymma sanningen"
Handlar om Somalia med kopplingar till Italien
och Serbien..
The Dude
För oss som har Danska TV2 så startar en serie om elitsoldater horny.gif på Tisdag 28 Mars.

Dom första två avsnitten ska tydligen handla om Främlingslegionen.

TV2 Danmark
Tisdag 28 Mars kl. 22:50

Rød Zone

Mitt första inlägg fun_icon_nana.gif
M203
För er som kan se dansk tv2 är det nu åter dags för B.S Christiansen att ta med sig en programvärd ut i naturen.

Börjar 2000 den 11 april på Dansk TV2!

http://www.bschristiansen.dk/idd63.asp

Tidigare serierna
http://www.bschristiansen.dk/idd53.asp

http://www.bschristiansen.dk/idd54.asp

/P
Sljivovica
TV4+, nu fram till 01:45

"M*A*S*H"
Del 232 av 232, förlängt slutavsnitt.

(För dom som vägrar att sova, rekommenderas
då den har samma känsla som "vem sköt Bobby?" i
"Dallas"..) blink.gif
Bacciskungen
18.00 Ramp om historia
Striden om Kosovo. I staden Mitrovica i Kosovo lever serber och albaner åtskilda av taggtråd. Sedan Kosovokriget 1999 har hatet och misstroendet mellan grupperna förstärkts. * Från 31/3 i K * Text-tv sid 793

Kunskapskanalen IDAG!
Repris från 31/3
Sljivovica
"Tillbaka till ruta ett.."

TV4+ om 600 sekunder, reprisstart av "M*A*S*H*..

(Kan inte få nog av att titta på yxliv i tält, mässar mm.)
falken_
Apocalypse now redux (nyversion, förlängd med 53 min, från 2003)

kanal: SVT 1
datum: 14/15 april
tid: 0005-0320

biggrin.gif
9x19
För er som är intresserade av Liberias historia är kvällen i Kunskapskanalen vikt åt denna.

102 minuter kvar, bara att bänka er...
alfie
Black Hawk Down, Tv3 21.00 18/4-06 (myket att se på ikväll...Elitserien, champions League, bhd... Malajn.gif
Christer
Kungen 60år - Beriden högvakt
SVT2
TIDSNR: NU!!!
Gusten
"Plutonen" ikväll lördag 6/5 på Kanal 5 kl 22:50. /Gusten Rangern.gif

Edit: Trött.......
Koskela
Premiär för "Over there" på kanal 6, fd Ztv, tnr132335 fun_icon_nana.gif

Måste bara ses...
Skuggan
QUOTE (Koskela @ May 12 2006, 19:23 ) *
Premiär för "Over there" på kanal 6, fd Ztv, tnr132335 fun_icon_nana.gif

Måste bara ses...

kommer den gå alla lördagar sedan?

fan, lördag är ju den BÄSTA kvällen... inget jobb på söndag och oftast ledig....
kommer dock missa avsnitt 2 pga övning... men det går ju lösa ändå ;)
henke
Har sett serien innan och kan låta meddela att den tyvärr avslutas väldigt snopet.
Sista avsnittet är inte ens värdigt ett säsongsavslut och serien fick ingen fortsättning pga för låga tittarsiffror i USA.

Dock tycker jag serien i alla fall visar att det hela med Iraq frågan inte är löst i en handvändning även om den såklart är Pro amerikansk.
Jeppe
Jag förstår inte varför dom börjar sända en serie som aldrig gjordes klar. Jag tyckte Over There var bra och blev besviken då det slutatade så tvärt som det gjorde efter avsnitt 13.
Sljivovica
TV400, just nu
"The Dudesons", skogstokiga finnar goes "Jackass".

(Repris, TNR 132345, luktar kanalkrock.. sad.gif )
Mech.Inf
C more film - Bravo Two Zero. Visas nu!

Baserad på en verklig händelse där en SAS-styrka sätts in bakom fiendens linjer.
Innuendo
J-kla skit att man inte har den kanalen. Nu blir jag ledsen banghead.gif
Magnus
QUOTE (Innuendo @ May 17 2006, 21:12 ) *
J-kla skit att man inte har den kanalen. Nu blir jag ledsen banghead.gif

Det är en riktigt kass film, du missar inget.
Car Dai shan
Vetenskap - Materiens mysterier

Hård, hårdare, hårdast. Läkare, hjälparbetare och soldater i FN-tjänst. Alla behöver de skydd mot beskjutning. Pernilla Magnusson är doktor i kemi och forskar vid FOI, Totalförsvarets Forskningsinstitut. Hon har som uppdrag att skapa helt nya skyddsmaterial, med hjälp av keramiska nanomaterial. Se text-tv sid 896. * Även 9/6 i K * Text-tv sid 793
Krook
QUOTE (Car Dai shan @ Jun 8 2006, 16:55 ) *

Hård, hårdare, hårdast. Läkare, hjälparbetare och soldater i FN-tjänst. Alla behöver de skydd mot beskjutning. Pernilla Magnusson är doktor i kemi och forskar vid FOI, Totalförsvarets Forskningsinstitut. Hon har som uppdrag att skapa helt nya skyddsmaterial, med hjälp av keramiska nanomaterial. Se text-tv sid 896. * Även 9/6 i K * Text-tv sid 793

Rapportera bättre god dammit!
Vilken kanal?
Vilken tid?
Vilket datum?
Gusten
QUOTE (Car Dai shan @ Jun 8 2006, 16:55 ) *

Tnr: 082130 och även 9/6 i Kunskapskanalen. Blågul: ursäkta "snedsprånget". /Gusten Rangern.gif

Edit: Råkade citera lite dåligt, korrigerade detta.
stefanf
Även fast jag tycker dom kan vara påfrestande så kan nog följande vara sevärt:

"Bullshit! Ger oss en galen, underhållande och bisarr show med Pen and Teller. Som förespråkare för vetenskap och uttalade ateister (de talar om Gud som en låtsaskompis) tar de sig an avslöjandets konst! De både visar hur några av historiens mest förbryllande trolleritricks går till och avslöjar svåråtkomlig sanning med hjälp av dolda kameror, för en annars så naiv och lättköpt publik."

TV6 om Bullshit!

Start idag måndag 26/6-06 kl 22:00 på TV6.

EDIT: Jag anser att Penn stavar sitt namn med två stycken "n", även om inte TV6 gör det. smile.gif
Dizzy_keys
Just nu på TV4+:

Räddare i nöd (01:40)
Svensk dokumentär från 2004. Den 18 november 2003 omkom sex personer i den svåraste helikopterolyckan i Sverige på 35 år. Endast en person överlevde, värnpliktige Jacob de Vries. Under ett år har TV4:s Henrik Hjort följt arbetskamrater och anhöriga till de omkomna. Bland andra berättar Veronica Lagerström, vars make omkom i kraschen, om chocken vid dödsbudet, men också om hur livet måste gå vidare. Repris från 22/4. [35899579]
stefanf
Haussat som det är: "Rome".
Seriestart fredag 7/7-06 på Kanal 5, kl 2100-2300 (två avsnitt).
"Mycket blod och frodigt sex..." lovar ABs TV-bilaga.

och

Inte en sommar utan Barnaby:
"Morden i Midsomer".
Seriestart tisdag 11/7-06 på SVT1, kl 2100.
Vildmannen
Miniserie om Berlinblockaden med start ikväll, torsdag. SVT2 kl 22.30

Berlinblockaden
Tyskt drama från 2005. Del 1 av 2. Året är 1948 och andra världskriget är över. För invånarna i Berlin väntar dock nya prövningar när spänningen mellan Sovjetunionen och västmakterna tilltar. I syfte att få de allierade att lämna det som nu blivit en enklav i det nya östblocket iscensätter Stalin en massiv blockad, för att förhindra tillförseln av förnödenheter. Mitt i allt detta lever Luise Kielberg, soldatänka och ensamstående mamma, under knappa förhållanden när hon plötsligt får anledning att tro på framtiden igen. I rollerna: Heino Ferch, Bettina Zimmermann, Ulrich Tukur m.fl. Regi: Dror Zahavi.
stefanf
Nu är det dags. Äntligen. Säsong 3 av "Deadwood"! fun_icon_nana.gif
Börjar fredag 21/7-06, kl 23:20, TV4.

Missa ej! smile.gif
Axial
På tv just nu, på Kunskapskanalen

21.01 Första världskriget 1914-18
21.50 Krigets bilder
22.10 Krig och propaganda
22.40 Bilden av krigets barn
(slut 22.55)
FMV
Tv6 just nu, "Over there". Amerikansk film om kriget i Irak, efter invasionen.
Axial
Idag söndag på Kunskapskanalen:
21.00 Mera historia: Spioner och hoten mot vår säkerhet
21.01 Hotet mot vår säkerhet
21.15 Spionen Enbom
21.35 Spionen Wennerström
21.50 Spionen Bergling
22.00 Dagens hotbild
22.10 - 23.00 Första världskriget 1914-18 (Del 5 av 7. Myteri)
baskermann
Påtaglig fara i kväll. På Svt har jag för mig...eller var det tv4.

I varje fall. Finns en intressant scen i denna film då ett "specops" förband använder sig av laserpek för att att styra en robot från ett F18 plan.
pocken
Top Ten Infantry Fighting Vehicles på Discovery Channel NU!
Började kl 13:00
Axial
På svt2 just nu:
Fredens pris
Tid: 18:15-19:05

Svensk dokumentärserie från 2005. Del 1 av 2. Mitt i kalla krigets nervösa terrorbalans försökte Dag Hammarskjöld göra FN till en tredje maktfaktor, stark nog att agera självständigt i relation till USA och Sovjet. Genom det unika arkivmaterialet från Hammarskjölds tid i FN, intervjuer med hans vänner, medarbetare och efterföljare, återbesök i konflikthärdarnas Kongo och i världsorganisationens skakade fäste i New York sammanfattar Stig Holmqvist Hammarskjölds insats. Är hans vision giltig också idag?

Del 2 av 2 imorgon, samma tid, samma kanal
blomman
Jakten på Chris Ryan, Honduras
2006-08-08
22:00-23:00
Discovery

Soldathjälten Chris Ryans mentala och fysiska styrka sätts på prov när en grupp specialstyrkesoldater försöker jaga ifatt honom på några av jordens mest extrema platser.

För er som inte vet vem Chris Ryan är; han deltog i Andy McNabs grupp i Irak (Bravo Two Zero) och var den enda som lyckades ta sig till över gränsen till Syrien när allt gick åt h___vete.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.