Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Befäl?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Boppo
Jag undrar: Har jag gjort rätt?
Av någon anledning valde jag bort att bli Eldledningsbefäl för att bli Stridsfordonsförare... något jag nu....ångrar? Jag är helt lost...

Man vill ju göra något som är kul, men samtidigt är det ju en merit att ha varit befäl.. Dessutom vet jag inget om eldledningsbefälets befattning.

Jaja...reflektioner? Någon? Inte det...
Raffe
1 - det är onödigt att starta 2 trådar.

2 - jag tror tyvärr att du valde fel, fast det är högst subjektivt. Som jag har förstått det innebär eldledning spaning, vilket hårt, kul och mycket fält. Slår helt klart att sitta i en plåtburk ;). Men, som sagt, högst subjektivt. Många tycker nog att det är otroligt kul att köra stridsfordon.
Lindeberg
QUOTE (Boppo @ Jan 4 2004, 22:56 )
Jag undrar: Har jag gjort rätt?
Av någon anledning valde jag bort att bli Eldledningsbefäl för att bli Stridsfordonsförare... något jag nu....ångrar? Jag är helt lost...

Man vill ju göra något som är kul, men samtidigt är det ju en merit att ha varit befäl.. Dessutom vet jag inget om eldledningsbefälets befattning.

Jaja...reflektioner? Någon? Inte det...

Utan att vara särskilt insatt...

...skulle jag kunna tänka mig att det du valde bort var Eldledninggruppbefäl 10 månader mot Stridsfordonförare, som säkert också är 10 månader.
Alltså är båda utbildningarna på gruppbefälsnivå.

Jag var tex uttagen som sjukvårdgruppbefäl, men tjänstgjorde som plutonsjukvårdare. Tjänsten som plutonsjukvårdare är en gruppbefälstjänst, 10 månader.

Sen har jag mycket svårt att tänka mig att en civil arbetsgivare bryr sig om jag har varit sjukvårdgruppbefäl eller 7,5 månaders sjukvårdssoldat i en sjukvårdsgrupp.
Men, du kanske använder den större meriten till något militärt.
Vakten_F4
QUOTE (Marzocchi @ Jan 4 2004, 23:04 )

Hoppla, jag skriver väl i den här tråden oxå då! ;)

Vad menar du med att båda utb är på GB-nivå?
Sillen
Beror ju helt på vad du vill göra. Fast jag skulle nog valt eldledare. Kräla i skogen = skoj.
Mats
Man kan vara eldledare i till exempel en Eldledningspansarbandvagn 90 eller 302 också.

Det är en KB tjänst, men det är möjligt att det kan finnas någon GB baki också, fast jag har för mig att de kallas assistenter och biträden. och är E eller F sold.

Tror de får sin beskärda del av att vara fotburna också vid exempelvis SiB.
Froddan
Sluta tänk på om du gjorde rätt val, båda utbildningarna blir säkert bajskul och mycket pang-pang. För det är ju det allt går ut på, right? smile.gif

Sen har de säkert mängder med oliak fördelar båda två. Bekvämt fältliv är ju pansar kända för t.ex. B)
The Swede
QUOTE (Froddan @ Jan 5 2004, 02:19 )
Sen har de säkert mängder med oliak fördelar båda två. Bekvämt fältliv är ju pansar kända för t.ex. B)

Jaha, och det vet du mycket om eller? mad.gif
jed

Hade du sagt det till vår pbv förare när han stog med lera upp till midjan och bråkade med ett drivhjul som hade fått en smäll och blivit snett i regnet när det var plus 5 hade du förbryllat läkare världen över när din röntgenplåtar hade visats upp på kongresser många år framöver...

"Hur fick han plats med ett drivhjul DÄR?!! Och på bredden dessutom..."

Nej du, de hade precis lika hårt/kallt/blött som vi andra, iaf på I13 (när det fortfarande fanns kvar). Hur det är på andra regementen vet jag inte.

Edit: Och som vanligt hann Swede före... smile.gif
Lindeberg
QUOTE (Vakten_F4 @ Jan 4 2004, 23:27 )

Jag började mitt inlägg med "Utan att vara särskilt insatt..."

Givetvis borde jag inte skrivit "Alltså är båda utbildningarna på gruppbefälsnivå.", i alla fall inte utan ett (?) i slutet av meningen.

Det jag menade var att jag misstänker starkt att båda tjänsterna kräver en soldat som är uttagen som GB, dvs 10 månaders vpl.
Vakten_F4
QUOTE (Marzocchi @ Jan 5 2004, 10:32 )
QUOTE (Vakten_F4 @ Jan 4 2004, 23:27 )

Jag började mitt inlägg med "Utan att vara särskilt insatt..."

Givetvis borde jag inte skrivit "Alltså är båda utbildningarna på gruppbefälsnivå.", i alla fall inte utan ett (?) i slutet av meningen.

Det jag menade var att jag misstänker starkt att båda tjänsterna kräver en soldat som är uttagen som GB, dvs 10 månaders vpl.

Oki, som jag trodde då.

Man måste inte vara GB uttagen för att göra 10 månader. Slut.
nahoj84
Stod inför exakt samma val när jag hade mönstrat dvs. jag kunde välja mellan strf förare och eldledningsbefäl. Jag valde strf förare. Jag ångrade mig när jag bestämde mig för att söka till YOP.

Med tjänsten jag gör lämpar sig turligt nog att söka till Teknisk officer vilket jag har gjort. Så det är ingen nackdel att inte bli befälsuttagen om man ser det från min synvinkel.

/Nahoj
King Kill
Sluta tänk på om du gjorde rätt val, båda utbildningarna blir säkert bajskul och mycket pang-pang. För det är ju det allt går ut på, right? smile.gif

Bekvämt och bekvämt... våra pbv-killar får tydligen ofta sova i sina vagnar, det blir som en kylskåp på natten. Iofs är det väl en liten fördel om man är förare då man måste ha sovit ett visst antal timmar för att få köra, det vill säga andra får sitta eldpost osv.
jake the snake
Bekvämt fältliv är ju pansar kända för t.ex. B)

laugh.gif
Påminn dig själv om det när du ligger under en gran i 10 gradig kyla och har kramper i hela kroppen av vätskebrist under överlevnadsutbildningen. Eller när du går in på din 12:e timme under fångförhöret. Arbetarbröder är en trevlig liten sång, den blir så monoton bara efter 12 timmar.
gasmask.gif
Lindeberg
QUOTE (Vakten_F4 @ Jan 5 2004, 10:58 )
Man måste inte vara GB uttagen för att göra 10 månader.

Naturligtvis. Jag tänkte mig inte för.
Boppo
Ok, det här var ju ganska givande..
Men lite mer raka puckar nu. Är det inte nåt speciellt att bli befäl? Korpral....Furir... sy på gradbeteckningar....såna saker...? Vad innebär det att vara befäl mer praktiskt?
swesimon
Som jag har fått höra, ska själv bli eldledningsbefäl, så är det inte mycket annat än att få nån annan gradbeteckning, och att man får skit både uppe och nerifrån...men det är som sagt bara vad jag har hört så någon annan här med lite mer erfarenhet kan säkert ge ett bättre svar smile.gif
Lindeberg
QUOTE (Boppo @ Jan 6 2004, 00:45 )
Men lite mer raka puckar nu. Är det inte nåt speciellt att bli befäl? Korpral....Furir... sy på gradbeteckningar....såna saker...? Vad innebär det att vara befäl mer praktiskt?

Du kan få bättre kontakt med befälen, iom att du ligger inne längre.
Du får utbildning i ledarskap.
Vissa utbildningar (ex sjukvårdsutbildningen) är bättre om man är GB, jämfört med 7,5-månaderssoldat eller KB.
Man kan bli Bfa-anställd på reg.*
Lättare att tjänstgöra utomlands*

Med andra ord är det mer än två streck som skiljer gruppbefäl från "vanliga" soldater.

*)Ingen fakta, bara sånt jag hört talas om eller fått för mig.
Boppo
Mycket bra; speciellt gillar jag inlägget om att båda utbildningarna säkert blir skitkul, tack för den!
Dock: Som eldledningsbefäl utbildas man alltså i ledarskap, vilket man inte får som stridsfordonsförare?

Det verkar som om alla i detta forum är värsta stridisarna med en massa lull-lull på axlarna... därför tycker jag att det är konstigt att JAG, en riktig klenis med noll kondis lyckades kvalificera mig till en befälsutbildning..?!? Därför betraktar jag den utbildningen med skepsis, som något som blivit över; det måste vara en riktigt tråkig utbildning??? Men på er låter inte så...

Man har ju hört en massa skit om att som fordonsförare kör man egentligen ingenting, det handlar mest om att sköta maskinen och meka o hålla på...? Och där har jag verkligen tummen mitt i handen...

Jaja... så ligger det till..
Mats
Man växer med uppgiften Boppo. Du får erforderlig utbildning för att klara det du förväntas. Men det är ju bra att kunna righty-tighty-lefty-loosy åtminstone.

Man får köra bra mycket som stridsfordonsförare och vårda mycket. Men man kan även bli skytt eller laddare om man rycker in som stridsfordonsförare.

Du kan mycket väll upptäcka dolda talanger.
Boppo
Mne om jag har förstått det rätt så är det inte ens säkert att man blir befäl om man väljer utbildningen eldledningsbefäl. Hur är det egentligen?
Foxtrot Lima

Oj! Det är en sak som egentligen inte kan besvaras med några enkla ord eller meningar. Säkerligen är det mycket som kan sägas om att vara befäl (värnpliktig eller ej) - negativt och positivt.

En sak är dock säker. Det handlar om betydligt mer än att bara sy på kragspeglar och andra diverse märken på uniformen. camo.gif Att vara befäl sitter i huvudet, och inte på en tygbit.

Rent praktiskt? Du har högre krav på dig som befäl, oavsett grad eller tjänsteställning. Fler ögon riktas mot dig när det krisar sig, och dina underlydande vill ha snabba och korrekta svar på sina frågor om alltifrån när de ska äta eller hur utrustningen skall ligga upplagd vid visitation, till hur många kilon sprängmedel en strvmina 6 innehåller. Bara som ett exempel.

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Fk Satan
QUOTE (jake the snake @ Jan 5 2004, 13:36 )

laugh.gif
Påminn dig själv om det när du ligger under en gran i 10 gradig kyla och har kramper i hela kroppen av vätskebrist under överlevnadsutbildningen. Eller när du går in på din 12:e timme under fångförhöret. Arbetarbröder är en trevlig liten sång, den blir så monoton bara efter 12 timmar.
gasmask.gif

rysk rapmusik är inte heller direkt bra... suttit en gång och lyssnat på sådan i ca 8-9h och den suger fett. och ändå var jag inte med som deltagare i övningen utan med som blågul...
Froddan
QUOTE (Fk Satan @ Jan 9 2004, 23:39 )

laugh.gif
gasmask.gif

rysk rapmusik är inte heller direkt bra... suttit en gång och lyssnat på sådan i ca 8-9h och den suger fett. och ändå var jag inte med som deltagare i övningen utan med som blågul...

Men hjälper verkligen dessa övningar eller vad ni vill kalla dem. Vad lär man sig?
106
QUOTE (Froddan @ Jan 10 2004, 00:34 )
QUOTE (Fk Satan @ Jan 9 2004, 23:39 )

laugh.gif
gasmask.gif

Men hjälper verkligen dessa övningar eller vad ni vill kalla dem. Vad lär man sig?

Hur man själv reagerar (både i knoppen och kroppen) i olika situationer då man är helt slut både fysiskt och psykiskt. Har man genomfört övningarna flera gånger märker man att resultaten skiljer sig åt, man har alltså lärt sig en massa första gången.

Överlevnadsutbildningen ger ju både kunskap och färdigheter i att klara sig själv i skogen med begränsad utrustning, men man får ju även känna på hur det är att vara trött, frusen, hungrig, törstig osv. Genomför man övningen under längre tid får man ju även känna på hur det är när kroppen börjar förbränna fett istället.

Under fångförhör lär man sig hur förhör kan gå till och hur lätt/svårt det är att motstå förhör. Detta är högst individuellt, vissa pratar redan efter någon timme andra är betydligt svårare att knäcka. Det är också intressant att gå som blågul och se hur det hela fungerar och hur olika personer reagerar på olika förhörsmetoder. Exakt hur det går till bör nog inte berättas i förväg.

I båda fallen kommer man ju inte till utbildningen mätt och belåten och utvilad, utan befälen har ju sett till att man är rejält slutkörd innan, särskilt till fångförhöret.
Panzerfaust

Vad andra inte vågat erkänna är att man blir as kaxig och stolt när man fått sin grad laugh.gif

självklart...
Vysotskij
QUOTE (Froddan @ Jan 10 2004, 00:34 )

Det får du se om och när vi möts.

106 har bra koll.
Foxtrot Lima
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 10 2004, 11:43 )

Vad andra inte vågat erkänna är att man blir as kaxig och stolt när man fått sin grad laugh.gif

självklart...

Nja... brow.gif Då har man fått något om bakfoten.

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.