Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Min/din favorit kniv?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
2Sharp
Här är min favoritkniv, Ernest Emerson CQC-6

Varför?
Grym design, den är bara snyggast! grymt bra kvalité, den ligger förbannat bra i handen och den är lätt att bära. Anses vara en av de knivar som lade grund för konceptet "taktiska fällknivar".
M.m, m.m smile.gif En klassiker! Nämnde jag att den är SNYGG också??

Det enda negativa för mig är att den saknar wave och att den är stämjärnsslipad (vilket jag är mycket dålig på att slipa)

En till bild:

Vilken är din favorit som du använder och brukar??

Kom ihåg:

smile.gif
jansssson
@2Sharp
Var införskaffar man den lilla ljuvliga...??
BigMann
Men kul. Allt man skrev försvann. Aja, here it goes again:

Kommer säkert att bli både hängd och avskydd ph34r.gif , men jag föredrar faktiskt den stora Fällkniven A1, modell svart. wub.gif

Varför?
Ja... en känsla, helt enkelt. Jag tycker den är snygg, ligger bra i handen, den funkar alltid till allt... ja... det är en gedigen kniv, kort sagt. Nämnde jag att den är stor? ;)

Gillar även den helt vanliga Mora 2000. Det är en bra kniv till ett bra pris. Sköter man den korrekt, så håller den. Most bang for the bucks, typ. I MultiTool-väg så är det Gerber Legend 800 som gäller, införskaffade den efter att ha rådfrågat expertisen här på forumet, samt känt och klämt på den samt Leatherman Wave. Skiter i att länka till Moran och Gerbern nu, A1an är stor nog för den här posten. fun_icon_nana.gif

Mvh /Martin 6n.gif
2Sharp
QUOTE (jansssson @ Jan 4 2004, 19:39 )
@2Sharp

Man får leta runt, de dyker upp titt som tätt, den är ju "handgjord" och serieproduceras inte.

Jag sökte på Google nu:
http://www.arizonacustomknives.com/display...fe.asp?pid=1829

De brukar försvinna rätt snabbt, så man får ligga på!

Jag är otroligt nöjd med min smile.gif

BigMann, det är ju ett bra val, inget att bli hängd och avskydd för smile.gif Jag gillar Fällknivens knivar, de har bra kvalité, tycker bara de är lite tråkiga i designen.
BigMann
QUOTE (2Sharp @ Jan 4 2004, 22:03 )
QUOTE (jansssson @ Jan 4 2004, 19:39 )
@2Sharp

BigMann, det är ju ett bra val, inget att bli hängd och avskydd för smile.gif Jag gillar Fällknivens knivar, de har bra kvalité, tycker bara de är lite tråkiga i designen.

Hehe ;)
Intresserad som man är, så har man ju ögnat igenom de flesta knivtrådarna här på forumet, och det verkar som att de flesta avskyr just A1an pga storleken... Men men, storleken spelar ju roll, ju större desto bättre, eller? fun_icon_nana.gif (<-- passande smiley)

Mvh /Martin
Nifelhel

My precious... CQC7B...ska ha en till fast Waved
Har bara haft den ett kort tag...men ack så vacker dribble.gif
Gusten
I stridsvästen så sitter det en A1 (grov jobb) och en Mora 2000 (reserv och slit och släng) + en Leartherman PST II. I byxbältet en Gerber Gator och en Leatherman mini tool (svart) + bryne & eldstål. I vapenrocken en Leatherman Micra. Ja-ja, jag är oxå kniv tokig. Favvisen måste vara A1:an. wub.gif Tidigare var det en SRK. Skärpan på den j*vla kniven var otrolig. Trots att jag slipar med en ställning från Lansky så har jag inte lyckats få upp original skärpan igen... Bland fällisarna så är det en Rossignol Laquiole wub.gif inköpt i Marseille. Men hur många är det totalt...?? Måste räkna... horny.gif /Gusten Rangern.gif
Raptor
Detta är kniven jag vill ha men inte har råd med. :(

En Emerson Commander, som om ni inte visste det wub.gif
Ing

Blev ett helt gäng om master 2Sharp tillåter det.

*Emerson Commander uppe till vänster verkar man bara bli mer och mer förtjust i ju mer man pillar på den. Raptor, KÖP!

*Morakniv. Jajo, billig och funkis. Lätt som fasen att slipa och få dyngvass. Me tycka om faktiskt. Ändå ganska (väl)använd så höll den i 10 månader + en hel del efteråt också.. tja..

*Fällkniven A1. Stor jämfört med många andra knivar. Underbart lagom när man lärt sig använda den. Svår att lära sig slipa, men det behövs å andra sidan inte så ofta. ;)

*Leatherman Super Tool. Mutiverktyget!

Jag vet inte riktigt vars jag ska plantera in mig relativt nyinköpta F1 någonstans.
Misstänker att den får ersätta A1 (och mora). Men någon favorit är det definitivt inte.
Nifelhel
Ing det är bara att beklaga att du kan med att visa en mora... Efter allt som master 2Sharp har lärt oss. Sen skulle väl det vara favviskniven??? Jag hoppas för din egen skull att moran inte är din favvis... ;)
Ing
QUOTE (Nifelhel @ Jan 5 2004, 00:30 )
Ing det är bara att beklaga att du kan med att visa en mora... Efter allt som master 2Sharp har lärt oss. Sen skulle väl det vara favviskniven??? Jag hoppas för din egen skull att moran inte är din favvis...  ;)

Mjaaaa. Jag delar inte 2Sharps uppfattningar helt och hållet. Ett morablad är faktiskt underbart att arbeta med, och eftersom just den där moran har varit med mig sedan inryck -00 så har den ett visst värde. smile.gif
Jag har ett par hemmagjorde knivar med morablad som jag tycker bättre om att arbeta med än plastmoran, men de har inte mycket att göra med militär verksamhet.. läderslidor och träskaft till knivar passar dåligt i det militära. (och jag håller mig till det här och nu)

Det där är helt enkelt än så länge mitt favorit-KIT för militärt bruk i skogen.
Eskelinen
QUOTE (Nifelhel @ Jan 4 2004, 22:54 )

My precious... CQC7B...ska ha en till fast  Waved
Har bara haft den ett kort tag...men ack så vacker dribble.gif

vad är den lilla skruven till för (på bladet)?
jake the snake
Grepp för tummen vid enhandsöppning.
NBC
Hrm höll på att få en smärre chock när ja kollade 2Sharp's länk till Emerson kniven, den kostade ju 1.550$. Är ni helt kloka i skallen... för en kniv. En Manhurin .32 (revolver) kostar ju ungefär samma (växelkurs runt 7.5SEK / 1$). Och då är ju inte mitt val svårt smile.gif
2Sharp
QUOTE (Fu Tangsjö @ Jan 5 2004, 02:08 )
En Manhurin .32 (revolver) kostar ju ungefär samma (växelkurs runt 7.5SEK / 1$). Och då är ju inte mitt val svårt smile.gif

Folk blir så irriterade när man skall skjuta av snörena till julklapparna bara.. ;)

Raptor; klart du skall ha en Commander, sälja alla julklappar, ev. flickvänner så kirrar du det.. ;)

Ing; Mora kniv??? wtf!? blink.gif salute.gif

Nifelhel; smile.gif
Sir Vival
A1:an är även min favorit.
Min nya darling är försenad hos firman som skall göra vissa ändringar...
Annars är det Micran som används mest.

@ Ing
Gillar slidan till din A1:a! Är det en original?

Jag har nyligen bytt till mig en av de gamla slidorna i Cordura, dessa är mer funkis än läder om man riskerar att bada...
(Vilket inte är omöjligt att man gör, eller hur SWJ!)
Sir Vival
QUOTE (2Sharp @ Jan 4 2004, 19:28 )
Det enda negativa för mig är att den saknar wave och att den är stämjärnsslipad (vilket jag är mycket dålig på att slipa)

Är man en marodör om man undrar om det inte vore ok att anlägga en slipfas???
2Sharp
QUOTE (Sir Vival @ Jan 5 2004, 09:38 )
Är man en marodör om man undrar om det inte vore ok att anlägga en slipfas???

Nej, egentligen inte, det handlar nog mer om att jag dels är irriterad på mig själv för att jag är såpass korkad att jag inte kan lära mig att slipa den typen av egg... dels att jag inte riktigt vill förstöra det estetiska smile.gif

Den blir vass när jag slipar, men inte sådär hyper-duper, mega blink.gif worthy.gif hair-poppin' vass som jag vet att den kan bli smile.gif
Jag får nog fortsätta att öva...
Ing
QUOTE (Sir Vival @ Jan 5 2004, 10:36 )
A1:an är även min favorit.
Min nya darling är försenad hos firman som skall göra vissa ändringar...
Annars är det Micran som används mest.

@ Ing
Gillar slidan till din A1:a! Är det en original?

Jag har nyligen bytt till mig en av de gamla slidorna i Cordura, dessa är mer funkis än läder om man riskerar att bada...
(Vilket inte är omöjligt att man gör, eller hur SWJ!)

Ändringar?
Bild på detta.........! smile.gif

Nej, det är inte originalslida som ligger där utan ett hemmabygge.

Jag har en gammal corduraslida liggandes som jag nästan slet ut på 6 månader. Vansinnig konstruktion tycker jag. Följer man sidan med kniven så får man inte kniven ner i slidan utan BAKOM den. Dessutom var (är) den skitful.
Badandet kan jag nog hålla med om, men då torde väl kydex vinna ändå? Huuu.

Eller har du fått tag på någon annan sorts corduraslida än den jag fick?
Sir Vival
@ Ing
Snyggt arbete!

Jag ogillar starkt Fällknivens Kydex-slidor, ja Kydex-slidor generellt faktiskt...
Det är en gammal cordura från Fällkniven, den jag har - inte bra, men ok.

Edit:
Bild på ändringarna kommer när jag fått den nya kniven från "verkstaden".
2Sharp
QUOTE (Sir Vival @ Jan 5 2004, 10:57 )
Jag ogillar starkt Fällknivens Kydex-slidor, ja Kydex-slidor generellt faktiskt...

Varför? Motivera, inse sedan att du har fel.. ;)

Jag tycker att kydex är det bästa sedan skivat bröd.. smile.gif
Sir Vival
QUOTE (2Sharp @ Jan 5 2004, 12:02 )
QUOTE (Sir Vival @ Jan 5 2004, 10:57 )

Varför? Motivera, inse sedan att du har fel.. ;)

Jag tycker att kydex är det bästa sedan skivat bröd.. smile.gif

Bara för att de vanligtvis är jättefula! :P
Gillar "balistisk nylon" (vad det nu är) bättre! wub.gif
Sg Joker
@Sir Vival..
Instämmer, ska det vara så svårt att göra en snygg kydex-slida??? Det är nästan så man får ge sig in i branschen själv för att styra upp i träsket.. Matrialet är ju funktionellt och allt..

Annars är det min gamla F1 m heltäckt läderslida som rular!!
2Sharp
Ahh, jo, det kan jag hålla med om, kydex kan ju vara en smula könlöst.. Fällknivens hör väl till de mer fula..

Joker, köp och börja tillverka!

Här är en kydex[concealex] jag gjorde till min Cold Steel tanto som jag är nöjd med, både estetiskt och funktionellt.

Har tek-lok som fäste för bältet då jag gillar det skarpt.

Jag har sett för många av Fällknivens ballistiska slidor fransa sig och se skabbiga ut för att tycka att de är bra, jag tycker också att de är för "böjliga".
Läder är väl käckt, gör sig dock bättre till kalsonger än knivslidor. Jag vill ha så underhållsfritt som möjligt, ev. fukt/vattenkänslighet vill jag inte ha.

:P
SWJ
Med tanke på att jag inte har tänkt att använda vare sig min F1 eller min S1 på bal så är jag jätte nöjd med kydex-slida. SKit samma om den är ful, den är funkis.
Läder slidor är väldigt snygga, men Sir Vival vet vad jag har för erfarenhet av dom. Eller hur Sir Vival. Dom är ej badsäkra... :P

MVH SWJ.... 5.gif
SWJ
Snygg slida 2sharp.(Ops det lät lite konstigt).... 7.gif
Skulle man kunna tillverka något liknande till en Ek Commando?
Var hittar man mtrl och hur gå till väga?

MVH SWJ.... 5.gif
2Sharp
QUOTE (SWJ @ Jan 5 2004, 12:46 )
Snygg slida 2sharp.(Ops det lät lite konstigt).... 7.gif
Skulle man kunna tillverka något liknande till en Ek Commando?
Var hittar man mtrl och hur gå till väga?

MVH SWJ.... 5.gif

Tack! smile.gif

Visst går det att tillverka till din Ek!
Mtrl verkar det vara snålt med just i Sverige, Nordell har en del, jag har fått/bytt/köpt mina grejor från USA.
www.nordellknives.com

Finns mer bilder på min knivslida här: http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/ sök på "cstanto". (tack till den som har fixat upp den eminenta sidan!)

Info om hur du gör en kydexslida:
http://www.eskimo.com/~boyerbl/howtomakeknife.htm
Sir Vival
@ 2Sharp
Den var fin - men kittlar ändå inte min smaklök! :P

Till min Glock-kniv så gjorde jag en egen slida av grön 50mm Berghaus-rem och med Binchi-clip, hållare till Jukka och bryne - den var utmärkt.
Håller med om Fällknivens cordura inte är helt ok. Får kanske göra en ny liknande till A1:an...
2Sharp
QUOTE (Sir Vival @ Jan 5 2004, 12:59 )
Till min Glock-kniv så gjorde jag en egen slida av grön 50mm Berghaus-rem och med Binchi-clip, hållare till Jukka och bryne - den var utmärkt.

Vad du skall vara petig då.. smile.gif

Har du en bild? Det låter som en trevlig hobby-fixad-grej!
Sir Vival
QUOTE (2Sharp @ Jan 5 2004, 14:07 )
QUOTE (Sir Vival @ Jan 5 2004, 12:59 )

Vad du skall vara petig då.. smile.gif

Har du en bild? Det låter som en trevlig hobby-fixad-grej!

Jag har gett bort den, men kanske kan ordna det vid nästa övning.
Fu Kallenberg
Jag är nöjd med min S1
Lagom stor, klarar de flesta arbeten vid militär verksamhet. Sen för jakt har jag en handgjord liten sak som är helt ovärderlig för mig.

Helt handgjord med silver som dekorering och buffelhorn i handtaget, där hornet sitter fodrat på silvermellanlägg.

Edit: S1:an blev rent för stor....
2Sharp
Sir Vival; taget!

Kallenberg; den var snygg, äcven om jag inte gillar puukos (sp?) men den var snygg smile.gif Schysst filework!

Har du gjort den själv? *impad*
Fu Kallenberg
Nä inte gjort den själv. Fick den i 30 års present. Dock är det en skytte kompis som gjort den. Han har för övrigt gjort lite till.

Thomsen Knives
2Sharp
QUOTE (Fu Kallenberg @ Jan 5 2004, 13:57 )
Nä inte gjort den själv. Fick den i 30 års present. Dock är det en skytte kompis som gjort den. Han har för övrigt gjort lite till.

Thomsen Knives

Ok!

Trevlig sida!
GRK-apan
Körde denna i byxbältet i svanken sist jag var i grönkläder. Ytterst brutal kniv angry.gif

Konstigt att ingen har nämnt denna kniv. Med lite träning kan den "kastas" upp. Mycket bra. Bärs i byxbältet tillsammans med en multi-tång

I stridsvästen bärs sedan en Fällknivens A1. wub.gif
2Sharp
QUOTE (GRK-apan @ Jan 5 2004, 15:25 )
Konstigt att ingen har nämnt denna kniv. Med lite träning kan den "kastas" upp. Mycket bra

Eller så köper man en sådan här! så slipper man belasta/slita onödigt på låset (av att kasta upp den)

smile.gif
Sir Vival
Eller en sådan här eller liknande... wub.gif
Gillar klart bättre än "Gator"! :P
SWJ
Här kommer en personlig favorit.... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

MVH SWJ.... 5.gif

ps in med tungan Sir Vival.... :P

Sir Vival
@ SWJ
Sa ju att jag gillade denna bättre! :P
CarlT
Ni kan verkligen ingenting om knivar... suck...

För det är ju Rambo kniven som gäller!!!!!! biggrin.gif

salute.gif
SWJ
För guds skull avbryt Sir Vival. Du dreglar ända hit.... laugh.gif

MVH SWJ.... 5.gif
SWJ
För att cittera vad en vis man en gång sa.

f*** RAMBO... :P (and the horse he rode in on)

MVH SWJ.... 5.gif
Sir Vival
QUOTE (CarlT @ Jan 5 2004, 22:32 )

För det är ju Rambo kniven som gäller!!!!!!  biggrin.gif

salute.gif

Vilken tänker du på?

eller

av Jimmy Lile

Eller

från Gil Hibben Knives

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
SWJ
Nu är vi där igen Sir Vival, har du inte tagit dina piller idag heller. Jag får tala med Chefen chefen om det här.... biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif

MVH SWJ.... 5.gif
Gusten
Nylon och läderslida funkar inte bra om den blivit fuktig (oops..). Kydex är så härligt steril och funkis i alla väder. M a o så har jag en kydex till A1:an. /Gusten Rangern.gif
CarlT
QUOTE (Sir Vival @ Jan 5 2004, 22:59 )
QUOTE (CarlT @ Jan 5 2004, 22:32 )

För det är ju Rambo kniven som gäller!!!!!!  biggrin.gif

salute.gif

Vilken tänker du på?

eller

av Jimmy Lile

Eller

från Gil Hibben Knives

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Leksakerna med kompass och fiskelina.
SWJ
Personligen har jag Kydex till allt, till och med på *****(där slapp ni censurera). Det håller fukt och andra skadliga saker borta.... biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif

MVH SWJ.... 5.gif
Gusten
QUOTE (GRK-apan @ Jan 5 2004, 16:25 )
Konstigt att ingen har nämnt denna kniv. Med lite träning kan den "kastas" upp. Mycket bra. Bärs i byxbältet tillsammans med en multi-tång

I :

Joho! Det har det visst det! Jag har en sådan i byxbältet på unifomen. Jag håller med dig om Gerber Guardian-kniven, men jag köpte den i ett lyckorus... Vad skall man ha den till?? Den är ju vacker att se på förstås. /Gusten Rangern.gif
Nemo
Hade en riktig legend (Sir Vival vet med 95% sannolikhet vem det är) till instruktör på vår överlevnad i somras. Han fixade fram en riktigt sjysst finsk kniv till ett bra pris till oss deltagare. Efter att ha följt den här mannen i en vecka var det inte många som tvekade på att införskaffa en likadan kniv som "guden" hade.

Kommer dock inte ihåg tillverkarens namn eller vad modellen hette. Ska kolla detta när jag kommer tillbaka på tisdag.
Tapirjägaren
camo.gif Har inte insett vad jag skall med en kniv stor som en Mascehte???
Vist Fan imponerar den på de lokala yxorna men om jag inte kan göra jobbet med AK på ett något trevligare avstånd då behöver jag inte ett mindre svärd till att göra jobbet med!!
Kniv=verktyg & gammel Moran perfekt. (desutom stor impa faktor på galna Jänkare..)
I Kängan sitter dock en Cooldsteel defender.
Små knivar som går att gömma är min melodi.
Att en hel del knivar är extremt snygga håller jag med om deeeeeeeeeeutom går det att göra ännu snyggare på kammaren under de mörka dygn som vi har framför oss....... 3.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.