Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilken är den skönaste Utbildningen??
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
vagvisaren
Hej och hå! Ska till Östersund och mönstra den 2mars!
och om man kalara alla tester och så vidare!
'Funderar på att antingen söka som Riktare inom Artilleriet eller StridsfordonSkytt!

Mne jag vet inte vilken som är skönaste utbildningen av dem två! kan någon som vet ge mig något tips??
Fbj972
Och vad är skönt för dig?
Amfibieslusken
QUOTE (Fbj972 @ Jan 4 2004, 19:35 )

Vill vi verkligen veta det? laugh.gif
Froddan
Tyvärr har alla myspys-tjänster försvunnit i och med försvarsmaktens omstruktureringar.

Men för att hitta en utbildning som kanske passar dig någorlunda kan du ju testa med http://www.lumpen.nu
Fbj972
QUOTE (Amfibieslusken @ Jan 4 2004, 20:05 )

Vill vi verkligen veta det? laugh.gif

Nä, jag ångrade mig i samma sekund som jag frågade det... gasmask.gif
danno
Eftersom du har med endast de två alternativen riktare och skytt antar jag att du vill panga nåt stort.

Som riktare på haubits sitter du i princip ovanpå (njae men nästan) eldröret... och inget skjuter ju större prylar än 15,5 cm... Nackdelen är att man inte ser när granaten slår ner i terrängen. Dock är det inte mycket i smällväg som slår en laddning 9 med haubits (förutom lng3 på bkan men jag är ju partisk). Precis i skottögonblicket, när lungorna trycks ihop, och det känns som om världen står stilla - det är så nära nirvana som jag tror att jag kommer komma. Några skott till, sen börjar näsblodet rinna! camo.gif Hi-haaa!
vagvisaren

en sak som inte är sönt är Ju Jägar utbildning rlwhore.gif
Vakten_F4
QUOTE (vagvisaren @ Jan 4 2004, 23:00 )

en sak som inte är sönt är Ju Jägar utbildning rlwhore.gif

Låter som du passar som vakt på A9! biggrin.gif
Sillen
7,5 månader kabelman låter som nåt för dig, grabben. Studera repmånad för ett hum om vad du får göra.
vagvisaren
QUOTE (Sillen @ Jan 5 2004, 12:56 )
7,5 månader kabelman låter som nåt för dig, grabben. Studera repmånad för ett hum om vad du får göra.

heheh så jävla slapp är jag inte! vill ha en utbildning med både övning och Praktik typ som Bevakningssoldat
Mats
Stridsfordonsskytt är iaf en bra befattning. Hos pliktverket heter det stridsfordonsförare. Man kan hamna på i stort sett vilket vagn som helst nästan och på lite olika platser i vagnen, men vartän man hamnar så är det skoj, rätt mycket ös, när det inte är vård.
TangoAdam
Kan bara berätta lite om vad jag vet om riktartjänsten.. Jag har 3 riktare på min pjäs, och deras uppgift består ju i huvudsak att köra och 'rikta' pjäsen under gruppering. Gillar du att mecka med B20-motorer och vill du vara med när det smäller (utav bara F-N) så ska du bli riktare! Som någon skrev tidigare om laddning 9, det gäller ju Haubits 77B, men nu utbildas vi på Haubits 77AP (får skjuta MYCKET mer med den, än dem som sköt på 77B) och där är det laddning 6 som är det högsta, det smäller rätt duktigt det också.

Har du mer specifika frågor så är det bara att slänga iväg ett privat meddelande så ska jag försöka svara, jag vet själv hur svårt det var att få info om haubits m.m innan jag ryckte in.

MVH, Krp Andersson, C 1 PjGrp, 1 PjPlut, Noraskog Kompani, A9, KRHMN
dxl
QUOTE (Sillen @ Jan 5 2004, 12:56 )

kabelman är ingen befattning

men om man är t.ex signalist vid en kompstab så får man dra MYCKET kabel och jag kan lova dig att det är inget slappt med det.
Jända
Bevakningssoldat är ju ganska slappt måste jag säga. Jag har en kompis som gör det på Livgardet (8. Komp) Efter GSUn så har han suttit 4 dagar i nån vaktkur sen så har han utbildning eller ledigt i en vecka o sedan en vecka ledigt. Sen börjar det om. ungefär så slappt man kan få det. Men akta dig. Vi i Livkompaniet är är också benämnda som bevakningssoldater men vår uppgift är ju att paradera o stå högvakt. Inte alls lika mycket ledigt. Inte ens i närheten. Du får putsa din skor en del dock dry.gif Samma sak gäller för de beridna högvakterna på 4. Skvadron.

Men allvarligt talat så verkar inte dom vanliga bevakningssoldaterna på 8. komp ha särskilt kul. Sök hellre något som är mindre lökigt o där du får göra lite saker. Tiden går fortare då är min bestämda uppfattning.
danno
QUOTE (dxl @ Jan 10 2004, 00:58 )
kabelman är ingen befattning

Kabelman, 7,5 månader, KN900 befattningsbeskrivning på lumpen.nu

biggrin.gif
Svea Rike
Jag tycker jägar tjänsten verkar skön biggrin.gif
man ska bara ge sig fan på att klara den så e de nog inge problem (har själv inte mönstrat än, och har all respekt för jägare, så misupfatta mig inte)
lycka till
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.