Panzerfaust:
På P10 är det vakten som har IBSS-märket på armen, fått för mig att det är samma sak på samtliga regementen, men jag kanske har fel?
Honken: (finns för övrigt en vaktgruppchef på p10 som heter honken)
Vad menar du med vår 'dallas'? Är det vår 'hillbilly-jeep' du menar så används den inte ens dagligen :P
Vad gäller tiden vi spenderar i vakten så är det mycket långtråkig löktid, ja. Men vi har många 'dolda' uppgifter. Bland annat så finns det riktiga knallpåkar som glömt låsa kassuner, vi har hittat ammunition, nyckelknippor och all tänkbar matriel runt om både kasern och i skogen. Det bästa var när en civilperson lämnade in ett ksp-band med skarp ammo :P
Vi sitter inte direkt bara och tittar på tv hela tiden, lite av själva grejen är ju faktiskt att ni _inte_ ska veta vad vi gör och när vi gör det. Men det är många dagar då vi drar iväg innan ni vaknat och kommer tillbaka när ni gått och lagt er bara för att fortsätta jobba några timmar till.
När du och dina medsoldater lär er att komma ihåg att ta med er legget, klä er regementesenligt och börjar säga till vakten när ni ska röra er på larmade områden så lovar jag att ni ska få klaga på oss utan att vi blir sura.
Anledningen till att vi har mycket tid hemma är att vi inte får lämna kasernområdet när vi är i tjänst. Dessutom händer det inte ofta att vi får hela veckor hemma, utan det är mycket extrajobb.
Angus:
Eftersom att du utbildas till 'militär skyddsvakt' så gäller den inte civilt, nej.
Vad gäller ordningsvaktsutbildningen så måste du ändå söka om att få brickan. Inte säkert att du får brickan bara för att du har utbildningen, vet du.
Nej, du får inte VU2. VU1 liksom inbakat under hela tjänstgöringen samt OV-utb.
psi0n:
Jag hörde även rykten om att det bara är den teoretiska delen man behöver plugga på om man redan är mil. skyddsvakt... Även där bara rykten.
//Krp Frick, VgrpC P10