QUOTE (Blackadder @ Jul 11 2005, 21:46 )
I den civila hoppningen så är resan i stället huvudsaken och det gör att fokus på att utvekla förmågor, ta fram ny utrustning och hitta modeller för hur man kan göra resan njutbarare och säkrare myket mer hamnar i fokus.
sedan så omfattas inte den civila hoppningen av samma rigorösa säkerhetsbestämmelser som militär hoppning vilket alltid lämnat större plats för experimenterande.
Finns det inte en motsägelse angående prioritering av säkerhet i de två ovanstående styckena? D.v.s. om den civila världen verkligen ville hoppa säkrare, så borde de väl anamma de militära bestämmelserna och rutinerna i de fall de är säkrare än de civila? Hur ser i praktiken olycksfallsstatistiken ut bland de militära respektive civila hopparna? Jag gissar att de militära hopparna har en avsevärt högre olycksfrekvens, då de gör flera typer av extra farliga hopp som de civila hopparna inte gör.
konktret så kan man säga att allt som militären gör har civila hoppare, ibland med livet som insats utvecklat och sedan har militären tagit kunskapen.
Fast militären håller å andra sidan på med saker som civila hoppare inte sysslar alls, eller i extremt liten utsträckning, med. Några exempel:
Hopp med tung och otymplig packning.
Hopp i mörker.
Hopp mot omärkt och obekant landningszon.
Hopp med landning i vatten.
Hopp med extremt lång glidflykt (HAHO).
Hopp från extremt höga eller extremt låga höjder.
Hopp från helikoptrar.
Hopp i område med fiender.
AFF modellen som används för att utbilda hoppare utvecklades civilt som ett komplement till static-line och är på många sätt en säkrare utbildningsform.
Om jag förstått AFF rätt, så berör den helt andra saker än static line. Medan AFF fokuserar på frifallshopparens position i luften under det fria fallet, så fokuserar static line mer på uthopp, nöddrillar och landning. Har jag förstått saken rätt?
då även FJS vpl efter GU erbjuds att ta civilt hoppcert.
Aha, jag trodde de fick det under gu.
Klon för försvarsmakten är förutom det ovan även att det finns kanske 20 ? hoppare som är hyfsat aktiva i FM
Hur aktiv är "hyfsat aktiv" i dina ögon? Hur många hopp per år? Hur är de svenska militära hopparnas uppdelning mellan antalet "Hollywoodhopp", d.v.s. hopp som liknar de civila, och antalet "taktiska hopp", d.v.s. hopp med packning, i mörker och med andra försvårande omständigheter?
Mummel, sådana här trådar ökar definitivt mitt intresse för att börja hoppa. Sedan blir det ju inte bättre av att man har en falang med vansinninga och fartgalna (> 300 km/h på allmän väg...) motorcyklister på jobbet som säger farliga och lockande saker i andra örat.