Mönstrade för en månad sedan och fick 8-9 på allt utom syn, som jag glatt överraskad klarade femma på. Något kondistest gjordes inte, eftersom synfemmor tydligen inte behöver göra det, utan där blev det en uppskattad sexa. Tjänstbarheten blev B. Efter att inskrivningskillen höjt synen ett steg fick jag som förstaval fältarbets-KB ing2, och som andraval kvartermästare på LG. Dessutom skickades mina papper iväg till TolkS. Efter detta har jag några frågor:
1. Eftersom förstavalet bara är preliminärt undrar jag om man brukar kunna komma in på det med de värdena som presenterats?
2. Vid mönstringen uppgav jag en lättare allergi som jag hade när jag var yngre men som knappt ger mig några besvär alls. Kan ett läkarintyg om att allergin inte längre existerar höja tjänstbarheten till A, även om den dåliga synen och uppskattade kondisen har kvar sina värden?
3. Funderar på att ansöka om annat andrahandsval då jag dels inte vill vara vid LG (bor i Stockholm och vill komma bort från civilisationen ett tag) och dels fått intrycket att kvartermästaren är något av en springpojke åt de andra. De som varit vid LG och de som varit kvartermästare kan gärna berätta om sina erfarenheter av detta. Jag kanske är helt ute och cyklar.
4. Inskrivningsförrättaren skrev i pappren till TolkS att jag talar flytande ryska (vilket även han gjorde). Senare har jag hört av andra att om man redan kan något slaviskt språk är det kört att komma in där. Ligger det nån sanning i detta?