Help - Search - Members - Calendar
Full Version: K-pist M/45 :Smith and Wesson M/76
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Fu Kjellberg
Man har ju hört att amerikanarna använde m/45 i Vietnamkriget. Hittade lite mer info om detta.
http://www.softcom.net/users/n7jzu/page0005.htm

Har US navy seal combat manual från 1974 och där finns båda K-pistarna med. Står att M/76 var den primära k-pisten vid den tidpunkten i SEAL-teamen.
70-1020763829
Det var som faan... Jänkarna använde en direkt kopia av Kpist m/45. Jag trodde det var inköpt från Sverige... Där ser man...
Raffsec
Dom använde båda för om du tittar noga på bilden så har jänkarnas kornet längre bak än M/45b och manöver handtaget skiljer sig oxå jag vet jag låg inne med M/45b i 11mån mmm ljuva lumpar tid.....
70-1020763829
Precis... Eftersom Sverige inte får sälja vapen till länder som vill föra krig...

Raffsec
Hmmm jo sant men jag har även sett bilder på killar med 45an oxå den användes när dom var i länder dom aldrig var officiellt och inte ville att vapnet kunde spåras till USA om soldaten blev gripna den varianten var ofta försedd med LD väldigt långt vapen
70-1020763829
Även Egyptien har ju kört med M/45an... fast dom tillverkade den under namnet "Port Said". Som jag fattade det av texten så hadde USA ett gäng M/45, typ för utvärdering eller liknadne... Men eftersom dom förde krig när dom ville ha dom i större skala så fick dom fixa till dom själv...
Lite synd, hadde varit bra för Sveriges export om Usa hadde köpt M/45an i stor skala... all reklam är bra reklam(?)
Knekt
QUOTE (Raffsec @ Dec. 10 2002,00:01)
Hmmm jo sant men jag har även sett bilder på killar med 45an oxå den användes när dom var i länder dom aldrig var officiellt och inte ville att vapnet kunde spåras till USA om soldaten blev gripna den varianten var ofta försedd med LD väldigt långt vapen

*asg* Det hade ju varit en kul vinkel i aftonpressen:

"Svensk trupp i strid i Kambodja - vapen funna som bevis"
70-1020763829
Hadde nog ståt....
"Svensk granatgevär, ksp m/45 hittad"

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
      biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
            biggrin.gif
The Swede
Amerikanska trupper använde även en ljuddämpad variant av k-pist m/45 i Vietnam med omnejd.

Vad gäller den Egyptiska "Port Said" så var det en sån dom sköt Anwar Saddat med.

The Swede
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.