QUOTE (Salleballe @ Dec 31 2003, 13:37 )
QUOTE (volvo_viking @ Dec 31 2003, 10:27 )
Ok...ja, det var nog Scania. Då vet man. Jag antog att det var för utrymmesskäl med tanke på att det sitter winch m.m på bilarna. En annan teori jag hade var att det var en extra ljuddämpare för att bilen skulle bli extra tyst. Har inte det varit en ambition hos försvaret att ha tysta bilar?
//Janne
Jag misstänker att de nya Scania 124 som har stödaxel för splitterskyddad hytt också har ngt liknande, såna har jag inte pillat på (än).
Det är inte en extra ljuddämpare, det finns bara en på dessa modeller iaf, så att de är inte tystare än en vanlig civil lastbil. Jag vet inte om det funnits någon sådan ambition, det mesta jag mekat med var iallafall ganska högljutt.
Vinschvajern går inte rakt under, utan vinschen sitter på sidan av ramen, under flaket, på vänster sida om man tittar framifrån. Vajern går alltså via rullar snett bakåt. Detta för att man snabbt och lätt ska kunna dra ut den bakåt istället, om det skulle behövas.
Sitter de på dom nya fyraxliga bilarna är det garanterat av utrymmesskäl, får nog inte plats så mycket mer där under...
Vettigt att dom satte dit en extra axel, dom gamla med Splsk-hytt fick ju inte lasta några mängder direkt, hehe. Nästan mer lönt med skottkärra och en pluton rastlösa beväringar.
Extra ljuddämpade lastbilar har jag svårt att föreställa mig, grustransporter och liknande är ju ingen stealth-verksamhet direkt...
//Pelle