Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ljuddämpare fram på lastbil med allhjulsdrift?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
volvo_viking
Har sett att det sitter en ljuddämpare framför framaxeln på försvaters nya lastbilar med allhjulsdrift. Vet någon vad den fyller för funktion? Det kanske inte är nån ljuddämpare men det ser ut som en. Tycker den sitter så oskyddat...

//Janne
jonte72
QUOTE (volvo_viking @ Dec 28 2003, 11:42 )
Har sett att det sitter en ljuddämpare framför framaxeln på försvaters nya lastbilar med allhjulsdrift. Vet någon vad den fyller för funktion? Det kanske inte är nån ljuddämpare men det ser ut som en. Tycker den sitter så oskyddat...

//Janne

Volvo eller Scania?
Pelle
Kan ju vara så att den är placerad där av rena utrymmesskäl, det finns helt enkelt inte plats under bilen eller bakom hytten p.g.a. alla grejer försvaret monterat på bilen.

En annan anledning kan vara att man inte vill ha avgaserna bakåt där till exempel personal ska stå och arbeta.
Vissa tankbilar tror jag det är kan ha utblåset framåt, detta för att undvika gnistbildning bakåt i ev. bränsleångor. Har för mig att jag sett det på Arlanda men är inte säker.

//Pelle
Pete
På de Scania 113-bilarna med nedfällbar stödaxel är det så (de med 360 hk) eftersom det ej finns plats att ha den rakt bakåt som på den tre-axliga modellen (320 hk).

Det är alltså en ljuddämpare, och den sitter egentligen inte speciellt mycket mer oskyddat än om den hänger under, möjligtvis hamnar den lite närmre backen.
volvo_viking
Ok...ja, det var nog Scania. Då vet man. Jag antog att det var för utrymmesskäl med tanke på att det sitter winch m.m på bilarna. En annan teori jag hade var att det var en extra ljuddämpare för att bilen skulle bli extra tyst. Har inte det varit en ambition hos försvaret att ha tysta bilar?
//Janne
hellmut
nån som har en bild? så blir det nog lättare att förklara....
Pete
QUOTE (volvo_viking @ Dec 31 2003, 10:27 )
Ok...ja, det var nog Scania. Då vet man. Jag antog att det var för utrymmesskäl med tanke på att det sitter winch m.m på bilarna. En annan teori jag hade var att det var en extra ljuddämpare för att bilen skulle bli extra tyst. Har inte det varit en ambition hos försvaret att ha tysta bilar?
//Janne

Jag misstänker att de nya Scania 124 som har stödaxel för splitterskyddad hytt också har ngt liknande, såna har jag inte pillat på (än).

Det är inte en extra ljuddämpare, det finns bara en på dessa modeller iaf, så att de är inte tystare än en vanlig civil lastbil. Jag vet inte om det funnits någon sådan ambition, det mesta jag mekat med var iallafall ganska högljutt. smile.gif

Vinschvajern går inte rakt under, utan vinschen sitter på sidan av ramen, under flaket, på vänster sida om man tittar framifrån. Vajern går alltså via rullar snett bakåt. Detta för att man snabbt och lätt ska kunna dra ut den bakåt istället, om det skulle behövas.
Pelle
QUOTE (Salleballe @ Dec 31 2003, 13:37 )
//Janne

Jag misstänker att de nya Scania 124 som har stödaxel för splitterskyddad hytt också har ngt liknande, såna har jag inte pillat på (än).

Det är inte en extra ljuddämpare, det finns bara en på dessa modeller iaf, så att de är inte tystare än en vanlig civil lastbil. Jag vet inte om det funnits någon sådan ambition, det mesta jag mekat med var iallafall ganska högljutt. smile.gif

Vinschvajern går inte rakt under, utan vinschen sitter på sidan av ramen, under flaket, på vänster sida om man tittar framifrån. Vajern går alltså via rullar snett bakåt. Detta för att man snabbt och lätt ska kunna dra ut den bakåt istället, om det skulle behövas.

Sitter de på dom nya fyraxliga bilarna är det garanterat av utrymmesskäl, får nog inte plats så mycket mer där under...

Vettigt att dom satte dit en extra axel, dom gamla med Splsk-hytt fick ju inte lasta några mängder direkt, hehe. Nästan mer lönt med skottkärra och en pluton rastlösa beväringar. smile.gif

Extra ljuddämpade lastbilar har jag svårt att föreställa mig, grustransporter och liknande är ju ingen stealth-verksamhet direkt... biggrin.gif

//Pelle
Pete
QUOTE (Pelle @ Dec 31 2003, 15:01 )
QUOTE (Salleballe @ Dec 31 2003, 13:37 )
//Janne

Sitter de på dom nya fyraxliga bilarna är det garanterat av utrymmesskäl, får nog inte plats så mycket mer där under...

Vettigt att dom satte dit en extra axel, dom gamla med Splsk-hytt fick ju inte lasta några mängder direkt, hehe. Nästan mer lönt med skottkärra och en pluton rastlösa beväringar. smile.gif

Extra ljuddämpade lastbilar har jag svårt att föreställa mig, grustransporter och liknande är ju ingen stealth-verksamhet direkt... biggrin.gif

//Pelle

Jupp, det var lite förhastat att köra utan. Hur mycket fick de lasta egentligen, 3 ton?

Jag har också hört mkt svordomar över 113-bilarna med fjärde axel, den förstörde terrängförmågan och gav egentligen inte nån mer lastförmåga. Det kanske var därifrån tvekan till en fjärde på splsk-bilarna kom.

Näe, det låter en hel del när man gasar lite, eller använder avgasbromsen för den delen, vi fick skarpa tillsägelser under lastbilskörningen att inte använda den bredvid tant Agda. biggrin.gif
volvo_viking
Jo. låter gör de ju. Tyckte det var mycket transmissionsljud från dem också.
//Janne
NBC
På de nya splitterskyddade så är avgasröret draget rakt upp bakom hytten, på vänstersidan om jag inte minns fel. Alltså precis till vänster om armen till flakväxlaren.

Och de nya splsk ltb:arna får lasta runt 12-13 ton har ja för mig, tjänstevikten var 19.5 ton och totalvikt i fredstid 32 ton... dock lite osäker på totaltvikten. Månaderna går snabbt efter muck och minnet är ju inte vad det borde vara :(
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.