Help - Search - Members - Calendar
Full Version: LBB's terängvagnar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Speedster
Undrar bara om det är någon som har lite info om dem "lätta terrängvagnar" som LBB använder.(Dem som ser ut som golfbilar typ) Hur går dem och hur är framkomligheten?? Är dom "roliga" att köra eller är det som att åka golfbil?

Sen en annan fråga angående LBB, lite OT men ändå, är det fordonsförarna som har KSP i skyttegrupperna eller eftersom dom andra i gruppen konkar på GRG och PV Robot????
jonte72
QUOTE (Speedster @ Dec 27 2003, 00:41 )
Undrar bara om det är någon som har lite info om dem "lätta terrängvagnar" som LBB använder.(Dem som ser ut som golfbilar typ) Hur går dem och hur är framkomligheten?? Är dom "roliga" att köra eller är det som att åka golfbil?

Sen en annan fråga angående LBB, lite OT men ändå, är det fordonsförarna som har KSP i skyttegrupperna eller eftersom dom andra har GRG och PV Robot????

Hoppas de inte har för många - för de har inte speciellt många transporthelikoptrar......det är att av LBB:s problem :P .
Speedster
Enligt K3's hemsida så är det beräknat att förbandet ska vara fullt utvecklat först om 3-4 år och att man då införskaffat nya helikoptrar bla( Tillräckligt många också antar jag) Idag använder dom väl alla helikoptrar som kunnat skrapas ihop av alla helikoptrar av olika typer inom FM.
Sen kan man ju också undra varför dom inte använder BV istället för dom fordon dom har nu som ser ut som små golfbilar.
Triggerpuller
Dessa. Och som vanligt så har vi bara kopierat USA. Amerikanerna använde bl a dessa i Operation Enduring Freedom.

Gator's
jonte72
QUOTE (Speedster @ Dec 27 2003, 00:57 )
Enligt K3's hemsida så är det beräknat att förbandet ska vara fullt utvecklat först om 3-4 år och att man då införskaffat nya helikoptrar bla( Tillräckligt många också antar jag) Idag använder dom väl alla helikoptrar som kunnat skrapas ihop av alla helikoptrar av olika typer inom FM.
Sen kan man ju också undra varför dom inte använder BV istället för dom fordon dom har nu som ser ut som små golfbilar.

Det köps idag in nya helikoptrar för att ersätta äldre helikoptrar.....om ca 5 år kommer det endast att finnas 20 st HKP 15och 18 st HKP 14.
Sedan finns det även 10 st HKP 10 som främst är flygräddningshelikoptrar- dessa kommer senare att avvecklas runt ca 2010-15.
Flera av de nyinköpta helikoptrarna är även reseverade för Marinen mm

Man kommer kunna förflytta max 300 soldater samtidigt - mindre än halva bataljonen.....ännu mindre om man tar med fordon.
Sverige förfogar inte över helikoptrar som kan ta ombord en bandvagn.

LBB är något som försvaret vill ha, men inte har råd till - för att den ska vara effektiv krävs minst 8-12 attackhelikoptrar + fler och tyngre transporthelikoptrar.
Noname
QUOTE (jonte72 @ Dec 27 2003, 01:24 )
QUOTE (Speedster @ Dec 27 2003, 00:57 )

Det köps idag in nya helikoptrar för att ersätta äldre helikoptrar.....om ca 5 år kommer det endast att finnas 20 st HKP 15och 18 st HKP 14.
Sedan finns det även 10 st HKP 10 som främst är flygräddningshelikoptrar- dessa kommer senare att avvecklas runt ca 2010-15.
Flera av de nyinköpta helikoptrarna är även reseverade för Marinen mm

Man kommer kunna förflytta max 300 soldater samtidigt - mindre än halva bataljonen.....ännu mindre om man tar med fordon.
Sverige förfogar inte över helikoptrar som kan ta ombord en bandvagn.

LBB är något som försvaret vill ha, men inte har råd till - för att den ska vara effektiv krävs minst 8-12 attackhelikoptrar + fler och tyngre transporthelikoptrar.

Helikopterflottiljen kan när de använder båda deras krigsförband (den markoperativa- + den sjöoperativabataljonen) transportera ca 300 soldater + hängande last (lätta fordon) ca 15 mil. Alltså har man egentligen inte tillräckligt med helikoptrar eftersom man måste ta till den sjöoperativa bataljonen också och då har man ändå inte tillräcklig kapacitet. Man kan ju undra hur det blir i ett skarpt läge då man behöver helikoptrar på annat håll och då x antal redan är nedskjutna, på reparation etc.
Ang "golfbilarna", är de till för att transportera lite tyngre materiel, (grk etc) alltså ej persontransport. Bv ska inte behövas då förbandet ska verka på en begränsad yta under en begränsad tid och sedan evakueras.

Edit: Ska bara tillägga att utan last kan man max transportera 564 man i ett lyft.
The Swede
Nu var det inte LBBs tillgång eller brist på helikopter som skulle diskuteras i denna tråden utan de terrängfordon som används av LBB.

Hur dom sen ska kunna flytta dessa terrängfordon är en annan fråga som lämpligen diskuteras i en helikoptertråd.

The Swede pansar2.png
SERG. B
Ja en sådan där ha man kört på ett av de jobb jag haft men den hade bara ett hjul där framme, riktigt roliga att köra, men den var väl inte sådär jättestark och jag skulle inte köra den någon annastanns än på vägar.
106
Får terrängfordonen plats i NH90?
Skulle en Land Rover få plats i NH90? eller i EH101?
Skulle en bv206/208 få plats i EH101?

Har LBBs terrängfordon någon svensk militär benämning?
RANGERTEDDY
Hepp, LBB fina grejjer det mina herrar!!! camo.gif

Terrängskotrar kallas de väll??

När jag låg inne och åren innan mitt, användes RBterrängbil 11/11. Fanns en modell som man kunde montera en Grspr på. Året efter mig alltså 01/02 införskaffades olika varianter av terrängskotrar, för utprovning. Syftet med dessa är att transportera den tyngre gruppmtrl, släpandes efter gruppen vid förflyttning.

En kamrat till mig låg inne 01/02 som just terrängskoterförare, skall kolla upp lite med honom när han kommmer hem från skidresan.

"Dessa. Och som vanligt så har vi bara kopierat USA. Amerikanerna använde bl a dessa i Operation Enduring Freedom." -Akktu Stakki-

Asså har Sverige som VANLIGT kopierat av USA, vad har du för grunder till detta uttalande???

By the way:
1. Om ett annat land har ett system som verkar passa Sverige, är det då fel att prova det här??

2. Vad finns det för andra transportmedel som skulle passa LBB, gärna något som INTE USA använder redan!?!?!?

3. Då kan vi ju skrota hela LBB då vi kopierat LBB från USA, SB och Holland.

Slut.

RT Rangern.gif
Triggerpuller
@Rangerteddy: Du tolkar mitt inlägg för mycket. Kanske jag borde ha lagt till en ;)
bakom "och som vanligt så har vi bara kopierat USA".

@Samtliga: Som orientering så har jag sett Gators som hängande last på en Hkp 11 samt lastade inuti Hkp 4. Har bara NH90 en nog stor lastramp så borde det ju gå att lasta en dylik terrängskoter.

Nån som har koll på hur mycket en CH-53 Stallion alt en Chinook kostar?
Triggerpuller
Nu har jag kollat upp data på NH90 och enligt vad jag förstår av dessa så borde det gå att lasta Gators som inre last.

Länk NH 90

Korrigerar påståendet om Gator under Hkp 11, efter ytterligare granskning visar det sig att det rör sig om en vanlig fyrhjuling.
danno
OT!

När jag var i Saetermoen 1997 visade norrmännen upp ett system som enligt dem var oerhört effektivt. En 6-hjulig terrängmotorcykel med pvrobot på. Killarna gled runt på dessa i grupper om tre cyklar. Två var bestyckade med robot och en hade extra am. Skytten satt bakom föraren och när de ville bekämpa nåt gled de fram i skogsbrynet och var redo för skott på nån sekund. Vintertid hade de testat med motsvarande fast på snöskoter.
bushman
hörde om att man testade fyrhjuligar aka ATV på salig gamla I15 innan det lades ner.
och att dessa då tillhörde stadsskytte.
man körde en modell med släp, och fyra mans "besättning".

tre av dessa var utr. med pansarskott och funkade ung som robot-skotern danno beskrev.
ATV:n blåste fram till den hittade lämpligt mål, de tre på släpet kastar sig heroiskt av och bekämpar pansarmålet, för att återvända till släpvagen och ladda om med nya p-skott och fly in i skydd i mörka skogen alt ruffig bakgata i centrala gbg.

borde vart ett rätt smidigt system eftersom ATV nog funkar att köra omkring i kloaksystem och liknde kul platser där SSK huserar.
har iofs själv testat att åka på öppet flak efter ATV och kan säja att det behövs rejäla handtag och duktig förare för att
man skall tro att systemet inte får ett ganska stort skadebortfall, redan innan stridskontakt.

men lösningar som denna dyker väl upp så fort ofreden utbryter.

finns det någon sanning i detta?

killen som berättade om det var KB på I15 under något av de sista åren det utbildades folk där.
och används ATV någon annanstans inom FM i dag?
vet att räddningverket har ett par st som rekfordon vid insatser i katastrofområden motsvr.
Skuggan
de vagnar som LBB använder är av märket Polaris ranger och dessutom mettalic färgade (gröna)

såg både den 4 och 6 hjuliga modellen för någon månad sedan i Villingsberg (på nära håll, typ 2 m)

de såg iaf trevliga ut smile.gif så även något som jag TROR var AK5CF (såg bara skymten av den) däremot såg jag tydligt Ksp90D och troligen var det KSP 58C (iaf en KSP 58 med RP sikte)

mycket kul utr hade de smile.gif

och minen på mina kamrater som höll på att lasta av stridssäckarna när de fick syn på X LBBare med LK 100 full packad på ryggen biggrin.gif
The Swede
OT

@Skuggan.
Vad är en ksp90D?

/OT

The Swede
Skuggan
QUOTE (The Swede @ Jan 3 2004, 12:03 )
OT

@Skuggan.
Vad är en ksp90D?

/OT

The Swede

eller C eller vad fan den nu heter... iaf en KSP90B med skenor och RP sikte....

den såg jag tydligt...
HotelAlpha
KSP90b(ny).............. 8.gif
Skuggan
QUOTE (HotelAlpha @ Jan 3 2004, 12:41 )
KSP90b(ny).............. 8.gif

ok, det är uppfattat, har hört både C och D som benämning på den... verkar vara inne med bokstavsbeteckningar nu...

men den heter altså Ksp 90B den också?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.