Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsvagnars kraftöverföring
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
caridon
Sitter och läser lite om Panthern under julhelgen.
Det står att en av dom största problemen den har är att kraftöverföringen
gick sönder pga för stor tyngd.

Det har på detta förumet diskuterats samma sak om CV90
och en polare som körde stridsvagn S sa samma sak om den (förutom "djävla hydralik" smile.gif )

Det verkar vara ett genåmgående problem att stridsfordon får för klen kraftöverföring. finns det ngn anledning till att det händer. jag menar vi har 70+ års erfarenhet av detta nu man borde tycka att vi lärt oss ngt vid det här laget ?

Det enda jag kan komma på är att man dimentionerar karftöverföring för en viss motorstyrka och vagnsvikt och sen får för sig att öka båda utan att uppdatera överföringen.

Komentarer och funderingar mottages gärna (och ta gärna med exempel på vagnar som hadde/inte hadde problem med överföringen.)

/C
jake the snake
Strf9040 har såvitt jag vet inte några problem med kraftöverföringen. Den funkar hur bra som helst.
Strf9040C däremot har tydligen lite problem, det skall bero på att den är tyngre, men man har inte ändrat något i kraftöverföringen.
Mats
Transmissionen i 90an e ju jättefin, busenkelt att köra och nästan inget att vårda, lite olja att kolla bara.

Fick dock problem med parkeringsbromsen efter att vi råkat få genomslag när vi brakade över en bäckfåra vi inte såg, något länkage som böjdes.

En vagn som rullat de två tidigare åren rasade dock transmissionen på helt.

Exempelvis Tiger I och flera andra tyska stridsvagnar styrdes väll med ratt? Detta utesluter väll frikoppling/broms, vad hade man istället?

EDIT: För dessa nya transmissionerna med överlagringsstyrning är väll relativt nya (70-tal?)?
Honken
Har för mig att vår kapten på MekS berättade att Panther`n hade samma kraftöverföring som PBV 302 (koppling/broms).
The Swede
Det fanns både ratt och styrspakar i Tiger-vagnen.
Exakt hur transmissionen var uppbyggd vet jag inte men det kan vara så att man använde ratten vid t.ex landsvägskörning och styrspakarna vid terrängkörning.
Det kan även vara så att styrspakarna användes som ett nödförfarande, ungefär som på Bgbv82.
Jag ska gräva lite mer i detta.

Den stora anledningen till att det var problem med Panter-vagnen var nog att det var ganska bråttom att få fram stridsvagnar under kriget och allt blev inte ordentligt utprovat.
Många av de första Panter-vagnarna fick skickas tillbaka till fabriken får modifieringar.
Detta kan man läsa om i boken "Slaget om Kursk"

The Swede pansar2.png
caridon
QUOTE (The Swede @ Dec 27 2003, 10:49 )
Det fanns både ratt och styrspakar i Tiger-vagnen.
Exakt hur transmissionen var uppbyggd vet jag inte men det kan vara så att man använde ratten vid t.ex landsvägskörning och styrspakarna vid terrängkörning.
Det kan även vara så att styrspakarna användes som ett nödförfarande, ungefär som på Bgbv82.
Jag ska gräva lite mer i detta.

Den stora anledningen till att det var problem med Panter-vagnen var nog att det var ganska bråttom att få fram stridsvagnar under kriget och allt blev inte ordentligt utprovat.
Många av de första Panter-vagnarna fick skickas tillbaka till fabriken får modifieringar.
Detta kan man läsa om i boken "Slaget om Kursk"

The Swede pansar2.png

Det jag fick reda på om panthern var att den hadde riktvikt på 35 ton men den färdiga D modellen hamnade på 44.8 ton. Detta ledde till ett antal följdproblem vid testning.
man hadde inte tid att fixa alla dessa så man producerade första serien. och uppgraderade sen hela serien hoss annan firma, innan man skickade dem till ryssland. (utan att testa upgraderingarna)

ps kan rekomendera New Vanguard seruen från Osprey publiching för att få bra fakta om enn viss vang som man är intreserad av.
böckerna kostar lite över 100 SEK /st. och ligger på ca 45 sidor .

/C
Pansardvärg
Tänkte att jag kunde bidra med en länk till ovanstående!!

http://www.battlezonebooks.com/ospreynvg.htm
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.