Help - Search - Members - Calendar
Full Version: P4
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
jopa
ska till P4 som skyttegruppbefäl i juni 8.gif undrar lite om P4, hur är det och vad finns där, finns det gym tex?

tackar
jake the snake
Stort och fint regemente , smutsbruna byggnader, många fräcka vagnar, mindre bra övningsfält och givetvis ett gym.
Runqvist
Okej, nu ska vi lära mig lite.

Det finns bara ett P4 eller?
Är det så med alla "ställen"?
Mats
P4 finns det bara ett av, men det finns på två ställen, Skövde och Kvarn (mellan Motala och Linköping ungefär).
Baan
pansarskytte finnns vad jag vet både på kvarn och i skövde.. mycket panga och lera så det kommer bli kul.

Angående gymmet så kan jag iaf uttala mig om P4as.. det är väl det sämta gym jag någonsin sätt förutom kanske vissa skolgym.. befälsgymmet är dock något bättre biggrin.gif

Maten är kass.

Fördelar i övrigt är väl att det är nära till stan smile.gif
granQ
QUOTE (Baan @ Dec 29 2003, 01:39 )
pansarskytte finnns vad jag vet både på kvarn och i skövde.. mycket panga och lera så det kommer bli kul.

Angående gymmet så kan jag iaf uttala mig om P4as.. det är väl det sämta gym jag någonsin sätt förutom kanske vissa skolgym.. befälsgymmet är dock något bättre biggrin.gif

Maten är kass.

maten är klass..

förstår du kan snubbla lite på tangeterna, enda som saknas är att det skulle vara möjligt få mjölk utan behöva köa så förbannat och ett salladsbord vore uppskattat.
Mats
Relativt, är det inte fel på maten. Tidvis lite mycket fisk. Men då får man sticka till soldathemmet å käka kebab eller hamburgare, eller ut utanför området till Downstairs eller Benidorm för en pizza, eller beställa till luckan.

Då jämför jag med I5 samt alla aktiva flottiljer i Flygvapnet + F10.

I5 har den sämsta maten jag stött på militärt, blir inte bättre av att man ibland ser dem som lagat den. ph34r.gif

Men i Skövde e de ju. wub.gif

Flygvapnet lite bättre än P4, men de är ju oftast mindre ställen.
NordicFear
tycker att stundtals så e maten rikigt bra på P4...men ibland dom kan dom lika väl ta och slänga den....

gymmet är ju som sagt ingen höjdare...finns för lite av alltning och utrustningen har haft bättre dagar....hoppas det blir bättre nu efter den renovering som pågår nu...
Baan
QUOTE (granQ @ Dec 29 2003, 02:58 )
QUOTE (Baan @ Dec 29 2003, 01:39 )

Maten är kass.

maten är klass..

förstår du kan snubbla lite på tangeterna, enda som saknas är att det skulle vara möjligt få mjölk utan behöva köa så förbannat och ett salladsbord vore uppskattat.

Jämförde ungefär med vad jag skulle äta hemma, men visst jämför man med skolan är den lite bättre, fast jag tycker inte dte är något värt att prisa heller smile.gif
Maten hade nått status ok i min värld om vi hade sluppit all djävla fläsk (arghghg!) ..

Sen vet jag inte hur det ligger till relativt till övriga MR i landet osv, mycket möjligt att det finns dem som har det värre smile.gif
Raffe
De enda värnpliktiga som "hör till" kvarn är väll demosoldater? Eller är jag helt ute och cyklar?
Baan
http://www.p4.mil.se/article.php?id=1691

våra furirer hade en del av GSU:n där..

har träffat pansarskytte från kvarn..
Mats
Det beror på vad du menar med demosoldater.

De är övningstrupp åt Markstridsskolan och utbildas inte för att ingå i krigsbataljonerna som jag förstått det, förutom granatkastarplutonen.

En hel del försök görs ju också i Kvarn, Grkpbv 90120 exempelvis.

Sedan så hade ju P4 sitt första KB-försteg i Kvarn detta året, men som jag förstår det blir det i Skövde nästa år tillsammans med T2.
Raffe
QUOTE (Mats @ Jan 1 2004, 04:38 )
Det beror på vad du menar med demosoldater.

De är övningstrupp åt Markstridsskolan och utbildas inte för att ingå i krigsbataljonerna som jag förstått det, förutom granatkastarplutonen.

En hel del försök görs ju också i Kvarn, Grkpbv 90120 exempelvis.

Sedan så hade ju P4 sitt första KB-försteg i Kvarn detta året, men som jag förstår det blir det i Skövde nästa år tillsammans med T2.

Då var det som jag trodde. Utbildning av pskytte sker, då främst befälsutbildning, men bara övnings/försöks/demo-soldater hör dit.
jake the snake
Nej, dom har ett helt pansarskyttekompani där. Ett vanligt, svenskt sådant. Inga spejsiga demogrejer eller sådant förutom exempelvis grkpbv 90120 och lite sådant exempelvis AK5CF. (av någon anledning har dom 9040 B och inte A)
Pansarskyttekompaniets syfte är att vara provbänk åt elever som skall truppföra och för att kunna prova ny utrustning och stridsteknik.
Mats
Minst en pluton 302 också, varför kan man också undra.

90120 och Ak5CF är väll så spejsigt som det blir för vanliga dödliga vpl... lite tuffare grejor kanske hos lätta skytteplutonen på I5.
jake the snake
QUOTE (Mats @ Jan 6 2004, 00:39 )
90120 och Ak5CF är väll så spejsigt som det blir för vanliga dödliga vpl.

Precis, det var det jag menade. Det är inga demosoldater med mikrochips i röven och HUD i hjälmen, utan ett vanligt kompani som får prova ut lite ny materiel.
Raffe
QUOTE (jake the snake @ Jan 6 2004, 00:41 )
QUOTE (Mats @ Jan 6 2004, 00:39 )
90120 och Ak5CF är väll så spejsigt som det blir för vanliga dödliga vpl.

Precis, det var det jag menade. Det är inga demosoldater med mikrochips i röven och HUD i hjälmen, utan ett vanligt kompani som får prova ut lite ny materiel.

Det var det jag menade med smile.gif. Har för mig att benämningen demosoldater kommer från just kvarn.
Menige_Charlie
Om man gillar datorer och krigs spel så är det inte så långt till wilbo data.. brukar hänga där själv ibland.. riktigt kul
APC-mannen
QUOTE (Mats @ Dec 29 2003, 06:49 )
eller Benidorm för en pizza, eller beställa till luckan.

Var det inte Benidorm som brann häromåret? Har det öppnat på samma plats igen?
Mats
Jo, jag hörde att de gjort det. Någon som kan bekräfta eller dementera? Glömde kolla på regementets dag.

Några antydde försäkringsbedrgeri någonstans.
Pego
Det stämmer bra, Benidorm har brunnit ner, men det är återuppbyggt, nyrenoverat o fräscht smile.gif
rockka
Kb-utb. (Kåkinds) som tidigare var placerad ute i kvarn ska nu placeras på T2.

Gymmet håller på att renoveras så det kommer att finnas bastu och nya träningsredskap.

MvH Daniel pansar2.png
P4 Chris
Bara undrar om det är någon här som rycker in på P4 nu den 19e?
och om någon koll på hur långt det är från Skövde tågstation till P4?

/Chris
GA KA
Det är gångavstånd mellan regementet och tågstationen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.