Jag var milostabskryptör 99-00. Grundutbildningen var i Boden, 10 veckor.
I början var det mest PEK osv, sen blev vi indelade i två grupper. Ena gruppen hade
skyddsvakt- och sjukvårdsutbildning, andra gruppen hade kryptoutbildning. Under
kryptoutbildningen lärde vi oss lite allmänt om kryptering, och några av de vanligaste krypterings-
systemen. Dessutom fick vi en ECDL-kurs (datorkörkort..). Därefter var det dags för vår enda
fältvecka, tre nätter i fält så vi fick testa på ensamma vargen, bygga ihop tält av gruppens
vindskydd och naturligtvis tält. Efter det bytte grupperna plats.
Därmed var grundutbildningen klar och det var dags för placering på någon av de större staberna
i landet, som Isgubbe tog upp.
Det var helt klart en intressant utbildning, men väldigt mycket dötid och inte så mycket att göra.
Det var ju "skarpt" direkt efter grundutbildningen, så det gällde att man inte tabbade sig allt för mycket. Det är föga populärt om man skickar hemligstämplade dokument med vanliga faxen t.ex..
Och nåde den som på något vis varit oaktsam med kryptonycklarna så att de kan befaras vara röjda.
Jag gick upp 5 kilo under lumpen och jag har väldigt svårt att tro att det var enbart muskler

Dagens jobbigaste event var nämligen att hämta vakthavande befälets och kryptörernas mat/fika.