Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kryptör
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Snödahl
Hejsan, jag undrar om det finns någon kryptör här på forumet som kan berätta vad tjänsten går ut på.

Lumpen.nu är ganska luddiga och på S1 står det inget.

tack på förhand!
jonas_b
Är en inte kryptör en sån tjänst som man inte ska prata om... X|
Fbj972
QUOTE (jonas_b @ Dec 26 2003, 20:15 )
Är en inte kryptör en sån tjänst som man inte ska prata om... X|

Varför skulle man inte kunna göra det? Det räcker väl att man hör namnet för att kunna lista ut vad det handlar om?
Isgubbe
Kryptör säger inte så mycket eftersom det finns olika typer av kryptörer i fm. Det utbildas för att betjäna stab i fredstid samt de som ska betjäna stab i händelse av krig. Jag antar att du uttagen till kryptör i för att betjäna stab i fredstid är det permisuniform som gäller samt jobba i skift på någon stab i Sverige. GSU och kryptörsutbildning sker på S1 samt på TSS (totalförsvarets signalskyddsskola) i Enköping och efter denna period hamnar du med stor sannolikhet på en Fo stab eller på HQ i Stockholm där du kommer kryptera/dekryptera meddelanden som skickas mellan högre staber och funktioner.

Stor del av utbildningen hanterar hemlig utrustning och information och går ut på att utbilda dig för hur hemlig information skall hanteras. Du kommer att granskas av både säpo och must innan du får utbildningen då du kommer hantera information av största vikt för rikets säkerhet.
Nalle
Japp... jag låg inne som fältkryptör i S3 i Boden i början av 90-talet.

Vi fick göra grönutbildningen och därefter vår befattningsutbildning på diverse olika kryptosystem..
De jag fick utbildning på finns väl knapt kvar idag.

Utbildningen tycker jag var bra och mycket intressant då man fick viss insikt på hur sambandet är tänkt att fungera i ofred.
Givetvis ingick även radio, telefon, växel och annan utbildning.

Vi fick rätt bra teoretisk utbildning om hur kryptosystem fungerar och hur knäckning av krypton fungerar.

Om man inte absolut måste kräla i leran så var det en bra tjänst.
johan--
är kryptör ett roligt yrke när man gör lumpen?
Fosk
Jag var milostabskryptör 99-00. Grundutbildningen var i Boden, 10 veckor.
I början var det mest PEK osv, sen blev vi indelade i två grupper. Ena gruppen hade
skyddsvakt- och sjukvårdsutbildning, andra gruppen hade kryptoutbildning. Under
kryptoutbildningen lärde vi oss lite allmänt om kryptering, och några av de vanligaste krypterings-
systemen. Dessutom fick vi en ECDL-kurs (datorkörkort..). Därefter var det dags för vår enda
fältvecka, tre nätter i fält så vi fick testa på ensamma vargen, bygga ihop tält av gruppens
vindskydd och naturligtvis tält. Efter det bytte grupperna plats.
Därmed var grundutbildningen klar och det var dags för placering på någon av de större staberna
i landet, som Isgubbe tog upp.

Det var helt klart en intressant utbildning, men väldigt mycket dötid och inte så mycket att göra.
Det var ju "skarpt" direkt efter grundutbildningen, så det gällde att man inte tabbade sig allt för mycket. Det är föga populärt om man skickar hemligstämplade dokument med vanliga faxen t.ex..
Och nåde den som på något vis varit oaktsam med kryptonycklarna så att de kan befaras vara röjda.

Jag gick upp 5 kilo under lumpen och jag har väldigt svårt att tro att det var enbart muskler smile.gif Dagens jobbigaste event var nämligen att hämta vakthavande befälets och kryptörernas mat/fika.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.