QUOTE (sarcastic @ Dec 30 2003, 04:45 )
jonte72:
Ditt senaste inlägg vet jag inte ens om jag orkar kommentera, men jag gör ett försök: Du menar alltså att alla förband skall utbildas för strid? Med ditt resonemang borde alltså tankbilarna på trossen ha en "OWS" eller ganske en GRK120 på flaket istället för diesel? Eller varför inte robot56 på ordinansens motorcykel? Lär dig skilja på vad de olika fordonen/förbanden har för syfte i stridens helhet, sen kan du få komma hit och spela allan igen med dina genomtänkta kommentarer. Då kanske jag tar dig på allvar. Tills dess hoppas jag verkligen att man inte hittar dig på försvarsmaktens lönelista.
Men hallå........

.
Nej inga RBS 56 på försvarets MC

.
Men det har jag väl aldrig påstått eller

.
Alla förband kan råka ut för strid, kan ju vara därför MC-ordinanser, lastbilsförare mm har AK - och att underhållsförband, LV, ART-förband mm har närskyddsförband mm

.
Sverige kan ju även i framtiden få delta internationellt i nya/gamla konflikter.....där kan det ju hända att hela förbandet utsätts för strid.
Är rätt ovanligt med tydliga fronter i moderna krig - i senaste Irak kriget utsattes många Amerikanska stödförband i de bakre leden för många eldöverfall mm.
@The Swede och @Erik_G har ju nu ingående förklarat problemen med Ptgb 203 nuvarande beväpning........
EN OWS monterad längre fram på fordonet är en mycket bättre lösning, sedan om man väljer mörkerkapacitet, STABB, granatspruta, AKAN , KSP eller tung KSP är ju en fråga om pengar.
Jag anser att man ska ha modern utrustning i framför allt de stridande förbanden, huvuddelen av Ptgb kommer hamna hos förband där någon av uppgifterna är just strid.
Vore bättre om man hade tänkt lite till INNAN man beställde Ptgb 203. Då kunde man valt bort de civila klena hjulaxlarna, valt OWS mm mm - antingen fick mer pengar tillföras eller antalet vagnar minskas.