minjaninja -
*ler* blir glad när jag läser dina rader.
Känns bra att du och han tänker framåt och att ni ska flytta ihop!
Får gratulera lite i förskott och önska er ALL lycka till
Och ja.. jag skulle vilja starta en "tråd" under anhörigforumet för att fråga just om det där med vad killarna anser och själva upplever, de som varit på uppdrag utomlands.
Det är ju just därför jag försökt sätta mig in så mkt som möjligt, genom att läsa på, men det gjorde mig bara nojjigare. Och ingen kan riktigt förstå som inte varit där, vet jag ju själv genom vissa upplevelser jag haft. Men empati och värme kommer man långt med. Och jag kan förstå de starka band de får de som åker iväg sådär, kamratskapen.. också märkt att de talar om "sug", som om att sticka iväg blir en drog och FM är deras "dealer" ;)
Vad ska du göra i england?
Själv pluggar jag till sjuksköterska men har tagit paus i studierna.
Målet när jag började var operationssjuksköterska, helst inom rekonstruerande kirurgi.
Blev testad lite av en halv-elak *skratt* Ssk på op på SÖS under praktik,
han skulle kolla om jag var tuff nog, och sa
"följ med här.. du, mår du illa och ska spy går du dit,
svimmar du får du svimma åt det hållet.." bara av dom orden blev jag sjösjuk.
Fick tipset om att göra tåhävningar för att pumpa upp blodet mot huvudet, så jag INTE skulle svimma.
Det jag bevittnade var en amputation, där patienten på andra sidan skynket över midjan, kommunicerade med narkossköterskan, givetvis påverkad av lugnande samt väl bedövad av epidural och blodförgiftningen som var orsaken till den faktiskt livräddande amputationen.. men gud så bisarrt. Jag som inte stod upptagen med någon uppgift utan enbart som åskådare såg ju allt, var helt overkligt.
Men jag klarade testet, både kirurgen och op.syrran sa att jag hade det som krävdes.
Man får ju försöka se det hela medicinskt, och tekniskt.
Dock så har jag tyvärr whiplash efter att jag blev överfallen av en psykiskt sjuk patient,
så jag kan nog
eg inte jobba så statiskt, oerhört krävande för axlar, nacke, rygg, armar, knän.
Så nu är jag lite fundersam på vad jag ev ska satsa på istället. Forskning, distriktare, folkhälsa, information kanske.. åh det är jättejobbigt att inte vara riktigt motiverad när det är så förbannat jobbiga föreläsningar ibland.. Och vården har så mkt nedskärningar, tunga arbetspass, arbetsbörda, lite tid för patienter. Asdålig lön också, har ju bättre idag som konsult, alltså mitt sista jobb då. Särskilt med tanke på studielånen. Om man inte söker tjänst utomlands, ev norge eller nåt rikt arab-land.
Som syrra är det mkt administration och att stå vid medicinvagnen, upplevde jag på praktiken. Det som jag älskar ÄR just att kunna hinna med själavården, stöttande delen, så jag ska kolla upp lite om vilken inriktning man kan ta där.. Iofs smärtlindrig är också oerhört intressant. Det gav mig en kick att JAG kunde ge dem den lindringen när pat hade ont före och efter op, samt lära mig mera om olika typer av värk/smärta och farmaka som verkar på olika vis, samt HUR de verkar.
Funderade också själv på Läkare utan gränser och få göra en insats där det VERKLIGEN behövs.
>>STYRKEKRAM<<