"Men visst, det ÄR skönt att ha makten över fjärrkontrollerna, slippa se på fotboll varje lördag slippa höra ljudet av alla krigsspel han spelar, det blir mindre tvätt, billigare matkonto, listan kan göras hur lång som helst…"
Inser att det jag skrev tidigare kan ge en missvisande bild – jag
saknar min darling jättemycket och alla de små egenheter som han (och även jag) har.
De första dagarna så glömmer man de små tråkiga sakerna i vardagen – man bara längtar och längtar efter sin hjärtevän.
Efter ett tag så
kan det kännas ganska okej att vara ensam. Kan komma på mig själv med att knäppa på TV:n när det är fotboll…

antar att jag gör det för att jag saknar gubben.
Hur går det för er,
Camilla och
Mizzcat?
mizzcat
Feb 4 2006, 01:26
Jodå det går rätt bra faktiskt, inte så länge kvar...nere på 30-tal nu! (36 för att vara exakt) Iofs är det ju ganska mycket men det går rätt fort ändå. Jag oroar mig dock lite för dom 13 veckorna han ska vara borta nästa omgång, det kommer bli tufft, särskilt dom sista 4-5 veckorna. Usch! Men det går det med, man får som sagt se till att ha sysselsättning, blir till att jobba så mkt som man får när skolan slutar!
Ja visst är det skönt att få se vad man vill på TV och bara ta hänsyn till sig själv, men nä nu är jag fan less på det, det är skönt ett tag sen vill man bara ha tillbaka allting som det var. Vill ha hem honom nu! Hoppas det går bra för Camilla också, har inte hört nåt av henne på några dagar?
QUOTE (mizzcat @ Feb 4 2006, 01:26 )

Jodå det går rätt bra faktiskt, inte så länge kvar...nere på 30-tal nu! (36 för att vara exakt) Iofs är det ju ganska mycket men det går rätt fort ändå. Jag oroar mig dock lite för dom 13 veckorna han ska vara borta nästa omgång, det kommer bli tufft, särskilt dom sista 4-5 veckorna. Usch! Men det går det med, man får som sagt se till att ha sysselsättning, blir till att jobba så mkt som man får när skolan slutar!
Ja visst är det skönt att få se vad man vill på TV och bara ta hänsyn till sig själv, men nä nu är jag fan less på det, det är skönt ett tag sen vill man bara ha tillbaka allting som det var. Vill ha hem honom nu! Hoppas det går bra för Camilla också, har inte hört nåt av henne på några dagar?
Skönt att höra att det är rätt så bra med dig. Snart har du han hemma, bara att bocka av i almanackan för var dag som går.
Åh fy, det är länge med 13 veckor - lider med dig.
Ja, jag hoppas också att det går bra för Camilla, har inte heller sett till henne.
Camilla
Feb 4 2006, 09:50
QUOTE (Elvira @ Feb 4 2006, 01:37 )

Skönt att höra att det är rätt så bra med dig. Snart har du han hemma, bara att bocka av i almanackan för var dag som går.
Åh fy, det är länge med 13 veckor - lider med dig.
Ja, jag hoppas också att det går bra för Camilla, har inte heller sett till henne.
Här är jag!
Jag mår bra, men är också så jäkla less på det här. Jag har haft fjärrkontrollen för mig själv i 2 veckor nu, och ska ha det i 20 veckor till. Jättetråkigt! Jag vill höra hans suckanden och kommentarer när jag kollar på "Top model" eller "Desperate housewifes", och jag vill tycka att han är larvig när han kollar på Simpsons. Det är skittrist att vara själv, ingen att reta eller pussa och krama. Jag är sååååå kramsugen! ( :P )
Nää, det finns inget som är kul med det här och imorse vaknade jag av telefonen, såg att det var Numret med stort N, och så svarar jag och det är ingen där, bara en massa knastranden och sprakanden. Suck!
Nu ska jag åka och shoppa mig glad!
Ha det bra sålänge, tjejer!
Skönt å höra Camilla.
De där förbenade telefonlinjerna verkar leva ett alldeles eget liv emellanåt
Men

när de väl fungerar.
20 veckor – det är grymt länge. Lider extra mycket med dig.
Shoppa loss!
Själv har jag varit och gjort några små och STORA oplanerade vurpor i slalombacken *har ont precis överallt* Nu hägrar en stor kopp med varm choklad, bästa sättet att tina upp inombords.
Vi ses!
Camilla
Feb 4 2006, 15:55

Min ska också vara borta 13 veckor efter leaven, (allt som allt är det 20 veckor kvar tills allt detta äröver) jag tycker också att det ska bli skitjobbigt, men jag tror ändå att tiden kommer att gå fortare då i och med att det är så många lediga dagar på våren. Först är det påsk, sedan 1 maj, och så vidare. Våren brukar gå fort, och man kan göra så mycket mer aktiviteter på kvällar eftersom det är ljust ute!
Ah, nu är jag med på banan igen Camilla – trodde din kille skulle vara borta 20 veckor i sträck *tolkade fel* Men ändå, 13 veckor i ett sträck det ÄR lång tid. Lider lika mycket med dig och Mizzcat.
Vet vad ni går igenom, den förra missionen så hade min kille leave i april och sen fick jag vackert sitta hemma och längta tills augusti *fy å fy*
Om ni låter era killar åka på fler missioner, försök då styra så de gör en sommarmission. Det är så sant som du säger, man blir mer rörlig när det går mot ljusare tider.
Personligen ogillar jag vintermissioner :(
Camilla
Feb 4 2006, 23:07
QUOTE (Elvira @ Feb 4 2006, 17:58 )

Ah, nu är jag med på banan igen Camilla – trodde din kille skulle vara borta 20 veckor i sträck *tolkade fel* Men ändå, 13 veckor i ett sträck det ÄR lång tid. Lider lika mycket med dig och Mizzcat.
Vet vad ni går igenom, den förra missionen så hade min kille leave i april och sen fick jag vackert sitta hemma och längta tills augusti *fy å fy*
Om ni låter era killar åka på fler missioner, försök då styra så de gör en sommarmission. Det är så sant som du säger, man blir mer rörlig när det går mot ljusare tider.
Personligen ogillar jag vintermissioner :(
Usch, vad hemskt! Hur klarade du det? 4 månader är lång tid.
Hur känns det egentligen när de kommer hem på leave? Är man pirrig och blyg? Känns det inte konstigt?
Jag tittade på kort idag och det kändes så himla konstigt. Som att det var åratal sedan vi sågs. Som att han var någon som jag kände innan. Jag saknar honom så otroligt mycket.
Camilla,
förstår precis vilka känslor som går igenom dig när du ser på kort av din kille.
Man studerar fotografierna ingående och man sköljs över av synintryck och känslor.
Man erinrar sig om HUR det känns att krama om honom, hur han luktar…
och det känns som det är en oändlig evighet sen man sågs, kramades och skrattade tillsammans... Jag klarade det mycket tack vare att det var vår och sommaren var i antågande.
På leaven drog vi utomlands, det var en liten räddning det också. Då var det bara vi, inga kompisar, syskon, syskonbarn, föräldrar m.fl. som ”störde” oss.
När han åkte ner så planerade och packade jag för flytten, vilket tog tid – vi har hamstrat på oss mycket saker genom åren (slängde mycket – när man är ensam så får man bestämma nästan allt själv).
Sen blev det sommar och då var det bl.a. grillfester, shoppingturer till 08-land, sol och bad. Tränade mycket – har aldrig varit i sån toppform som då.
Jag såg helt enkelt till att alltid vara upptagen samt göra saker som jag själv ville och tyckte om att göra.
Sista veckan innan leave – den brukar gå
s a k t a för oss.
Dagen innan leave då börjar jag räkna ner i antal timmar tills vi ses…
när man är nere på den sista timmen då är det himmelskt härliga tider.Det är
pirrigt och jag blir
blyg. Det är en sådan
underbart konstig känsla när man väl ses igen.
Långa kramar och många, många pussar blir det när man möts på flygplatsen.
Det är som att tiden stannar till och man glömmer människorna runt omkring. Sen brukar jag titta honom i ögonen, för att se att han verkligen finns kvar där inne.
Men ögonen kan vara lite missvisande, för ofta är han så trött efter resan. Efter någon timmes vila, då ser man det gamla vanliga buspliret i ögonen.
Ja, det är så det brukar kännas för mig...
Får se om det känns likadant nu den 14:de...
Camilla
Feb 5 2006, 09:54
*lääääängtar*
Åh, vad underbart det lät, jag blev pirrig bara jag läste ditt inlägg.
Camilla
Feb 6 2006, 08:53
Apropå dagsläget med upproren bland muslimerna mot karikatyrteckningarna blir jag ju väldigt nervös och orolig! Hur kommer detta att påverka våra kära? Det känns inte bra, det här. Det känns som början på ett stort krig. :(
Camilla
Feb 6 2006, 09:40
Sedan är det lite konstigt också att i alla fall på Camp Nobel verkar de inte få information om vad som händer i världen. Min kille hade inte hört något om allt detta, bara lite i förbigående. Är de helt avskärmade där nere eller vad?! Varför står det inget om oroligheterna på t.ex mils hemsida? Det måste väl ändå påverka våra soldater? Eller är jag ute och cyklar?
QUOTE (Camilla @ Feb 6 2006, 09:40 )

Sedan är det lite konstigt också att i alla fall på Camp Nobel verkar de inte få information om vad som händer i världen. Min kille hade inte hört något om allt detta, bara lite i förbigående. Är de helt avskärmade där nere eller vad?! Varför står det inget om oroligheterna på t.ex mils hemsida? Det måste väl ändå påverka våra soldater? Eller är jag ute och cyklar?
Camilla, jag skickar ett PM till dig, skickar ett till Mizzcat också.
QUOTE (sanla73 @ Feb 3 2006, 10:11 )

Jag tycker synd om er, tjejer. Jag vet ju inte om min gubbe kommer att åka iväg med swafrap. Så det är kanske jag som skriver här sen om min saknad och längtan..
- - -
Jag är också med i SWAFRAP och jag tror inte att RISKEN är så stor att vi får åka iväg

men man vet ju aldrig...
Ha det gott!
/Elpa
Idag är det en tråkig dag.
Vädret är tja, svenskt.
Läget runt om i världen är oroligt. :(
Farhågorna späs på – ganska naturligt.
Har dålig ”middagsmatdisciplin” när gubben är borta.
Det ÄR trist att äta ensam. Har tidigare varit duktig att bjuda in och även bjuda bort mig på middag, men idag orkar jag inte.
Vågen visar på viktnedgång, inte bra för mig. Får äta upp mig när gubben kommer hem.
Om inte leaven blir inställd – just nu så känns det som jag inte kan ta den för given.
Well, imorgon är en annan dag...försöker tänka så positivt som det går, trost detta neggo inlägg.
Camilla
Feb 6 2006, 16:19
QUOTE (Elvira @ Feb 6 2006, 15:44 )

Idag är det en tråkig dag.
Vädret är tja, svenskt.
Läget runt om i världen är oroligt. :(
Farhågorna späs på – ganska naturligt.
Har dålig ”middagsmatdisciplin” när gubben är borta.
Det ÄR trist att äta ensam. Har tidigare varit duktig att bjuda in och även bjuda bort mig på middag, men idag orkar jag inte.
Vågen visar på viktnedgång, inte bra för mig. Får äta upp mig när gubben kommer hem.
Om inte leaven blir inställd – just nu så känns det som jag inte kan ta den för given.
Well, imorgon är en annan dag...försöker tänka så positivt som det går, trost detta neggo inlägg.
Kan bara hålla med dig, Elvira.
Tyvärr kan jag inte säga så mycket tröstande just nu, men vi måste försöka hålla oss "över ytan", även fast det just nu är skitsvårt. Det blir inte bättre av att folk ger en medlidande blickar och säger att de
förstår när man berättar att man är orolig för läget just nu. I de lägena
vill man höra att man är paranoid och har dumma fantasier och att man inte ska oroa sig.
Min farmor är rolig. Hon sa att trots att hon inte är religiös ska hon be för alla varje kväll och sedan tyckte hon att min kille kunde gå med i frälsningsarmén när han kom hem, om han tvunget skulle vara med i en armé, ha, ha.
Tack Camilla,
Ja vi får inte göra några djupdykningar, då gäller det att ha rätt utrustning. Ska bara snorkla lite...ha ha ha
Åh vilken go och rolig farmor du har!

Så klockrent ! (f´låt Glockrent ska det ju va ,vi är ju på SoldF.)
Ge farmor en stor kram!
Edit: klumpiga fingrar...
Camilla
Feb 7 2006, 14:42
Är det någon som pratat mer med sin kille idag angående läget?
QUOTE (Camilla @ Feb 7 2006, 14:42 )

Är det någon som pratat mer med sin kille idag angående läget?
Nej, har mejlat men inget svar än så länge.
mizzcat
Feb 7 2006, 20:06
Fan vad tungt det är nu! Jag bara irrar omkring i lägenheten och vet inte var jag ska ta vägen, vill göra nånting men orkar inte ta tag i det. Vill helst av allt bara åka och köpa flera kilo godis och äta till jag mår illa! Men det kan jag inte för då förstör jag ju allt duktigt jag ätit senaste veckorna och alla promenader jag tagit. Nåja, jag vet ju att det kommer kännas mycket bättre imorgon...Men nu känns allting bara hopplöst och alla måsten känns totalt övermäktiga. Vad gör man? Gömmer sig under täcket och hoppas på att det går över?
QUOTE (mizzcat @ Feb 7 2006, 20:06 )

Fan vad tungt det är nu! Jag bara irrar omkring i lägenheten och vet inte var jag ska ta vägen, vill göra nånting men orkar inte ta tag i det. Vill helst av allt bara åka och köpa flera kilo godis och äta till jag mår illa! Men det kan jag inte för då förstör jag ju allt duktigt jag ätit senaste veckorna och alla promenader jag tagit. Nåja, jag vet ju att det kommer kännas mycket bättre imorgon...Men nu känns allting bara hopplöst och alla måsten känns totalt övermäktiga. Vad gör man? Gömmer sig under täcket och hoppas på att det går över?
Mizzcat - ja, svårt att säga vad du ska göra när man själv är likadan.
*Vimsiga vira irrar som en höna efter Mizzcat*
Sicken cirkus det kan bli!
Fast det blev lugnare efter samtalet - nåt positivt idag.
sanla73
Feb 7 2006, 21:25
QUOTE (Elpa @ Feb 6 2006, 12:02 )

QUOTE (sanla73 @ Feb 3 2006, 10:11 )

Jag tycker synd om er, tjejer. Jag vet ju inte om min gubbe kommer att åka iväg med swafrap. Så det är kanske jag som skriver här sen om min saknad och längtan..
- - -
Jag är också med i SWAFRAP och jag tror inte att RISKEN är så stor att vi får åka iväg

men man vet ju aldrig...
Ha det gott!
/Elpa
Nä jag hoppas inte att han åker nånstans...
Jag har svårt för att vara ensam, mycket beroende på att jag inte har nåt jobb och har inte så många att umgås med i den här stan (halmstad).
Jag är ju uppvuxen i Malmö och flyttade hit för tre år sen. Så det blir väldigt väldigt ensamt om han åker. Hade jag haft ett jobb hade jag ju haft fullt upp hela dagarna iaf.
Plus att man har mer pengar till att tröst-shoppa om man har ett jobb...
Vi har inte varit ifrån varandra mer än en vecka i sträck så det blir en prövning även om han bara ska på övning...
Samtidigt vet jag att han vill detta och jag unnar honom att göra saker som får honom att må bra. Det som är så svårt är ju att det i detta fallet är just de sakerna som får mig att må dåligt. Vart drar man gränsen? Vems vilja ska komma först?
Har du nån flickvän? Hade varit bra att prata m nån i samma situation. Ni är ju ändå i beredskap även om ni är hemma just nu.
Camilla
Feb 8 2006, 14:48
Hej tjejer! Hoppas att ni mår bra idag! Det känns lite lugnare idag, tycker i alla fall jag!
Vi får verkligen hoppas att det håller i sig. Medierna tror ju att det kommer att bli värre imorgon i.o.m den shiamuslimska högtiden som inleds då..
Men vi hoppas att de som vanligt överdriver och inte riktigt vet vad de skriver/ pratar om.
Någon som hört från någon idag? Jag väntar fortfarande på samtal från min kille.
mizzcat
Feb 8 2006, 18:11
En ny dag och man känner sig som ny! :P Jag har hört från Kabul idag, där verkar det lugnt. Hoppas din har det bra också! Tänk hur det kan skifta från dag till dag hur allting känns, igår ville jag bara gräva ner mig, idag vill jag göra allt - på en gång!
mizzcat
Feb 9 2006, 09:31
Godmorgon! Nån som hört nåt idag då? Har precis suttit och läst aftonbladet och expressen, dumma jag!
http://www.expressen.se/index.jsp?a=522295http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,775766,00.html Vad tror ni?
Camilla
Feb 9 2006, 11:05
Jag har inte hört något från min kille idag..
Jag tycker att nu får det faan vara nog!! Varför provocera fram ännu mer våld? Människor har dött och det råder kaos i stora delar av världen, mest i Afghanistan (jävla skit) Jag tror inte att tidningarna hade varit så kaxiga om de själva befunnit sig i några av de muslimska länderna.
Jag är skiträdd för det här. :(
Nu har talibanledaren Mullah Dadullah satt ett pris på våra soldaters huvuden också. 5 kilo guld till den som dödar en soldat från Danmark, Tyskland eller Norge. Hur de nu ska kunna se skillnad på oss i skandinavien och Tyskland..!? 5 kilo guld är mycket för en utfattig afghan, spelar ingen roll om han är taliban eller inte.
Fy faan.
Jag fick ett mejl av gubben imorse dock, då var det lugnt.
Läste också om det som du skrev om Camilla. Man blir rent ut sagt :(

på allt i den här soppan.
Camilla
Feb 9 2006, 11:21
Jag önskar att man kunde få lite mer information från försvarsmakten. Jag vill inte få information från dagstidningar, som vi ju alla vet har en stor tendens till att förstora saker, utan jag vill få info från de som verkligen vet hur det ligger till. Är våra killar i fara? Hur tror de att detta kommer att utvecklas? Vad händer om det utvecklas rent åt helvete? Skickar de hem våra gubbar då eller ska de stanna där nere då och kriga? Jag vill veta sånt! Och jag tycker att det är under all kritik att vi anhöriga behandlas såhär.
sanla73
Feb 9 2006, 12:07
Jag förstår att ni är oroliga för era pojkvänner och arga över läget. Men jag tror och hoppas att försvarsmakten kommer att agera förnuftigt och helt enkelt flyga hem soldater om det hettar till ännu mer. Visst är soldaterna utbildade för krig men detta är nåt helt annat. Kanske att de flyger ner andra soldater som är mer utbildade för sånt här men de som är därnere nu ska ju bara upprätthålla freden och ska inte behöva försvara sig mot attacker mot dem själva bara för att det finns folk där som hatar skandinaver.
Jag tycker ni ska maila och ringa och försöka få tag på nån ansvarig och hävda er rätt att få veta. Det är ju trots allt era livskamrater och familjeförsörjare och framtida makar och pappor till era barn som är därnere. Ni har rätt att få veta som anhöriga. De går ju inte ut i tidningen med allt så det bästa är att prata med dem själva på FM.
Jag tänker på er iaf och hoppas att era pojkvänner får komma hem snart. Jag tror FM reagerar lite snabbare än vissa ministrar har gjort vid vissa tillfällen så var inte oroliga.
Skickar massa kramar till er.
golffoxtrotfive
Feb 9 2006, 12:15
Smocken
Feb 9 2006, 12:20
QUOTE (sanla73 @ Feb 9 2006, 12:07 )

Jag förstår att ni är oroliga för era pojkvänner och arga över läget. Men jag tror och hoppas att försvarsmakten kommer att agera förnuftigt och helt enkelt flyga hem soldater om det hettar till ännu mer. Visst är soldaterna utbildade för krig men detta är nåt helt annat. Kanske att de flyger ner andra soldater som är mer utbildade för sånt här men de som är därnere nu ska ju bara upprätthålla freden och ska inte behöva försvara sig mot attacker mot dem själva bara för att det finns folk där som hatar skandinaver.
Jag tycker ni ska maila och ringa och försöka få tag på nån ansvarig och hävda er rätt att få veta. Det är ju trots allt era livskamrater och familjeförsörjare och framtida makar och pappor till era barn som är därnere. Ni har rätt att få veta som anhöriga. De går ju inte ut i tidningen med allt så det bästa är att prata med dem själva på FM.
Jag tänker på er iaf och hoppas att era pojkvänner får komma hem snart. Jag tror FM reagerar lite snabbare än vissa ministrar har gjort vid vissa tillfällen så var inte oroliga.

Nu får ni ta och sluta och hetsa upp varandra. Skärp till er och ha lite källkritik. Ni kan inte ta tidningarna på allvar. Lyssna på oss som är här. Allt är okej.
Skicka hem oss? Vad är det för prat. Vi visste vad som gällde när vi skrev på kontraktet och vi ÄR utbildade för ALLA situiationer som kan involvera oss. Det är inga duvungar som befinner sig på plats. Ni anhöriga måste visa oss respekt och tillit för det vi gör. . Händer det åt anmärkningsvärt så får ni reda på det. Just nu händer inget speciellt. Jag är här för att stödja den Afghanska regering och folket, hur skulle det se ut om Sverige skickade hem sina soldater för stenkastare? Vi som är här vill absolut inte hem.
Avslutningsvis: Nej det flyger inga kulor runt huvudena, nej det skjuts inte massa raketer och bomber stup i kvarten. Just nu solar vi och käkar en glass i vårvärmen! Lita på era killar och tjejer!
Camilla
Feb 9 2006, 13:12
Lätt för dig att säga som verkligen vet vad som händer!
Om vi har tur får vi ett samtal om dagen från Afghanistan, däremellan har man ingen aning om vad som händer och sker. Vi vet att tidningarna förstorar saker, men vi vet inte
hur mycket eller l
ite de gör det. Vi kan bara gissa. Allt som tidningarna skriver är ju inte lögner, eller hur?!
Du hade varit minst lika orolig och paranoid om du älskade någon som var i ett land långt borta där självmordsbombare och andra jävla idioter härjade.
Självklart tror vi på er som är därnere. Vi vet att ni kan era saker och vi försöker stötta er så gott det går.
Och jag hoppas verkligen att ni även den kommande tiden får fortsätta käka glass och mingla med befolkningen i fred.
QUOTE (Smocken @ Feb 9 2006, 12:20 )

Nu får ni ta och sluta och hetsa upp varandra. Skärp till er och ha lite källkritik. Ni kan inte ta tidningarna på allvar. Lyssna på oss som är här. Allt är okej.
Skicka hem oss? Vad är det för prat. Vi visste vad som gällde när vi skrev på kontraktet och vi ÄR utbildade för ALLA situiationer som kan involvera oss. Det är inga duvungar som befinner sig på plats. Ni anhöriga måste visa oss respekt och tillit för det vi gör. . Händer det åt anmärkningsvärt så får ni reda på det. Just nu händer inget speciellt. Jag är här för att stödja den Afghanska regering och folket, hur skulle det se ut om Sverige skickade hem sina soldater för stenkastare? Vi som är här vill absolut inte hem.
Avslutningsvis: Nej det flyger inga kulor runt huvudena, nej det skjuts inte massa raketer och bomber stup i kvarten. Just nu solar vi och käkar en glass i vårvärmen! Lita på era killar och tjejer!
Smocken –
Självklart lyssnar man och tror på Er som är där nere. Ni har den största respekt från mig och många andra anhöriga och icke anhöriga.
Jag och många andra anhöriga vet vad Ni gör och vad Ert uppdrag och syfte i Afghanistan är.
När gubben säger att det Är lugnt, då är det lugnt. Jag tror på honom.
Men jag har full förståelse OM (även jag) att man hetsar upp sig över det som media rapporterar om. Jag vet att de inte har en susning om vad som händer eller i detta fall inte händer.
Media är bara ute efter att skapa rubriker så de får sälja mer nummer av sina blaskor. Och de gör det på ett oerhört fult sätt. Men man kan inte sätta ögonbindel och hindra någon från att läsa det som skrivs i tidningarna.
Det jag blev förbannad på idag är den utlovade belöningen som en viss talibanledare lockar med – om det är sant så ÄR det j-ligt pissigt. Men det behöver inte vara sant. Får hoppas på det.
Jag tror, att om man själv ringer till FM så får man den information man eftersöker. Eftersom läget ÄR lugnt så lägger inte FM upp någon information på deras sida. Och händer det något som gör att läget ändras så blir vi nog ganska varse om det.
Efter incidenten i november så har FM blivit bättre på att skicka ut information till anhöriga. Inom några dagar så får vi nog ett brev där de skriver om det som hände häromdagen samt en beskrivning av det rådande (lugna) läget.
Jag förväntar mig inte att gubben blir hemskickad och vet att han inte heller vill hem. (förutom på den stundande leaven då…)
Smocken, fortsätt att njuta av glassen och det vackra vädret! B)
sanla73
Feb 9 2006, 15:24
QUOTE (Smocken @ Feb 9 2006, 12:20 )

Alltså, jag vet inte varför du blir så upprörd. Det vet vi väl att tidningarna förstorar upp saker. Men det är ju också ett faktum att det nyligen har hänt otäcka saker därnere. Och att guldtackor utlovas för döda soldater skulle ju mycket väl kunna vara sanning med tanke på vad som hänt senaste dagarna. Jag vet väl att ni är duktiga som är därnere men med allt hat och alla hot så kanske de tar till drastiska metoder. Det är terrorister vi pratar om och du vet likaväl som jag vad de är kapabla till. Kasta sten är nog inte precis det de vill..Hur långt kommer ni med era kunskaper och era vapen om de skickar in en bomb i campen? Dessutom tycker du att vi ska visa er respekt men du visar ingen större respekt för de som väntar hemma tycker jag. Förstå att de som väntar är oroliga kanske hela tiden, med el utan hot från terrorister.
Om du nu tycker att vi är så löjliga här i denna tråden så finns det faktiskt andra trådar att läsa...
Camilla
Feb 9 2006, 15:56
Nä, och vad ska man tänka när man läser sånt här?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,775785,00.htmlFinns ingen som kan skydda sig mot dessa idioter, de klär till och med ut sig, lär känna folk, och spränger dem sedan i bitar.
Helt sjukt. Hur kollar man upp sånt? Nä, jag slutar inte hetsa upp mig förrän våra killar är hemma, då kan jag slappna av.
mizzcat
Feb 9 2006, 16:15
Oj vilket liv det blev av det här...ni killar måste faktiskt förstå att vi blir oroliga när vi läser om sånt här. Visst allting kan vara okej på kvällen dagen innan, men hur ska vi veta vad som händer om vi inte hört nånting under dan? Det är iaf himla bra att den här tråden finns så att vi kan prata om sånt här med varandra. Sanla73, respekten för oss här hemma är det knappast nåt fel på...
Men Smocken, jag lovar att jag litar på dig när du säger att det är okej. Om du låter mig fundera över vad som händer...Men jag tror allting kommer att bli bättre efter leaven, då kanske man får lite större förståelse för det som händer eller inte händer. Tycker att det är himla svårt just nu att veta vilket öra man ska lyssna med. Hur ska man ställa sig till det som sägs på nyheterna? Är det också överdrivet och bara svammel?
Camilla
Feb 11 2006, 19:58
Hej tjejer! Hur är det idag? Jag har precis pratat med min kille, de hade det bra, han hade fått köpa 2 öl på campen så han var överlycklig!

Herregud, vad mer kan en man begära efter en hård dags slappande
Vi får allihopa hålla tummarna för att de får det fortsatt lugnt och att den här missionstiden flyter på och slutar lyckligt. Jag vet inte alls, men det känns som att det har lugnat ner sig liiite på karikatyrfronten?! (Peppar, peppar, ta i trä)
mizzcat
Feb 11 2006, 22:08
Godkväll!
Här är det också bra, allt verkar lugnt. Skönt! Jo man har ju inte hört nåt om det på ett tag nu, men man vet ju aldrig. Det kommer nog gå upp och ner hur allting känns. Just idag har varit en himla bra dag här iaf

Man får tänka på dessa bra dagar när det känns skit. Imorgon är det nere på 20 tal dagar kvar bara, shit vad fort det går! Halva tiden innan leaven har ju redan gått. Dom tretton veckorna som kommer efter tänker jag inte på nu...
Camilla
Feb 11 2006, 23:49
QUOTE (mizzcat @ Feb 11 2006, 22:08 )

Godkväll!
Här är det också bra, allt verkar lugnt. Skönt! Jo man har ju inte hört nåt om det på ett tag nu, men man vet ju aldrig. Det kommer nog gå upp och ner hur allting känns. Just idag har varit en himla bra dag här iaf

Man får tänka på dessa bra dagar när det känns skit. Imorgon är det nere på 20 tal dagar kvar bara, shit vad fort det går! Halva tiden innan leaven har ju redan gått. Dom tretton veckorna som kommer efter tänker jag inte på nu...
Nä, den sista och längsta tiden är inge vidare.. Dock får man tänka att det är en himla massa helgdagar just då, veckorna kommer kännas kortare och det kommer att vara ljusa fina kvällar!
Och när allt det här är finito och min älskling kommit hem till mig för gott, och han å jag sitter å dricker vin på verandan på landet och njuter av sommaren, då kommer jag nog känna mig himla stark av att ha klarat den här prövningen. För den har ännu så länge varit riktigt svår. :(
mizzcat
Feb 12 2006, 22:03
Ja tänk vilken underbar sommar vi kommer att få! Det kommer nog verkligen bli nånting att minnas. Skönt också att våren snart är här (nåja om ett tag iaf). Det kommer nog gå rätt fort efter leaven också, det är ju nerförsbacke då liksom.
Oooh, jag är så kär!
Elvira
Feb 13 2006, 22:55
Hej tjejer!
Här är det bra. Hoppas det är bra med Er också!
Jag har haft fullt upp med olika projekt de senaste dagarna, men NU så kan jag luta mig tillbaka och bara slappna av. B)
Ibland har det känts som om tiden står helt stilla men helt plötsligt så har det gått några veckor, man fattar inte riktigt hur det gick till...
Känns skönt att läsa att Ni snart också har Era killar hemma på leave.

;)
Jag har laddat inför morgondagen, lite överraskningar och sånt för gubben.
Sköt om Er tjejer!
(jag kommer att kika in här lite nu och då...)
Kram på Er

Edit: Klumpfingrar som vanligt
sanla73
Feb 14 2006, 16:14
Hej på er tjejer!
Vill bara skicka en stor KRAM till er såhär på Alla hjärtans dag!

Hoppas ni har det bra.
Sandra
Camilla
Feb 14 2006, 18:57
QUOTE (sanla73 @ Feb 14 2006, 16:14 )

Hej på er tjejer!
Vill bara skicka en stor KRAM till er såhär på Alla hjärtans dag!

Hoppas ni har det bra.
Sandra
Ååå, tack! Jag har världens bästa kille! Idag när jag kom hem från jobbet hade blombudet varit framme med 10 röda jätterosor!
Camilla
Feb 16 2006, 09:49
Hej alla "soldatfruar" samt blivande! Hoppas att ni mår bra! Själv skulle jag må bättre om solen kunde vara så snäll och titta fram. Man blir ju heldeppig bara av att titta ut genom fönstret!
Min kille verkar ha det bra i MeS, de hade fullt upp med att förbereda för kommande personal och dagarna går fort.
För mig segar sig dagarna fram! Jag är inne på 4:e ensamma veckan nu och saknaden är enorm!
Oron har lagt sig lite, men den blossar väl upp snart igen när talibanerna trappar upp våldet.
Jag vet inte hur det är i MeS, själva befolkningen där verkar ha en god inställning till svenskarna, men det finns ju alltid rötägg, och vägen upp till MeS är ju inte direkt avstängd för talibaner... Vet inte heller om det är talibanerna som man ska oroa sig för där uppe, det kanske är knarkkungarna och deras kumpaner de ska passa sig för? Jag har ingen aning...!
För övrigt har jag hittat 4 kritvita hårstrån i tinningen på mig själv, och jag är säker på att jag fått dem av all oro. Jag kan lova att han ska få betala för det när han kommer hem!
Allright, back to work! Ha det bra allihopa!
mizzcat
Feb 16 2006, 12:57
Hej!
Här är allt också bra! Det går ju upp och ner hela tiden men idag är en bra dag. Jag har precis varit ute och åkt skidor, första gången på 6 år! Snacka om att jag kände mig dum när alla andra "riktiga skidåkare" körde om mig hela tiden. Men det var skönt att komma ut, super när man är lite deppig!
Vi har 3½ vecka kvar, shit det är ju ingenting? Hoppas Elvira har det bra med sin gubbe också, hann han hem på tisdan eller fick du vänta ännu mer?
Camilla
Feb 17 2006, 08:21
Finns det någon här som vet hur långt in på missioner det brukar vara anhörigträffar?
JohanErik
Feb 17 2006, 17:16
QUOTE (Camilla @ Feb 17 2006, 08:21 )

Finns det någon här som vet hur långt in på missioner det brukar vara anhörigträffar?

Det kan säkert variera men i min erfarenhet brukar det vara två träffar. Den ena efter ungefär en tredjedel av missionen och den andra efter ytterligare ca 2 månader.
(Mina 5 cents)
Ta hand om dig!
/Johan (KS07 som singel och KS11 med flickvän hemma.)
Camilla
Feb 17 2006, 21:23
QUOTE (JohanErik @ Feb 17 2006, 17:16 )

QUOTE (Camilla @ Feb 17 2006, 08:21 )

Det kan säkert variera men i min erfarenhet brukar det vara två träffar. Den ena efter ungefär en tredjedel av missionen och den andra efter ytterligare ca 2 månader.
(Mina 5 cents)
Ta hand om dig!
/Johan (KS07 som singel och KS11 med flickvän hemma.)
Ååh, tack för den informationen!
Du får tipsa din flickvän om detta forum, vi tar emot henne med öppna armar!!

(eller har KS11 redan varit

)
JohanErik
Feb 18 2006, 10:30
QUOTE (Camilla @ Feb 17 2006, 21:23 )

Ååh, tack för den informationen!
Du får tipsa din flickvän om detta forum, vi tar emot henne med öppna armar!!

(eller har KS11 redan varit

)
Ks11 har varit... men jag har visat henne tråden ändå och jag lovar att hon tänker på er och vet vad ni går igenom.
/Johan
Camilla
Feb 18 2006, 21:34
Usch, jag ska ju inte läsa artiklar om ISAF i Afghanistan, jag blir så trött på mig själv att jag utsätter mig för det. Nu har jag i alla fall gjort det igen och sitter här och grubblar och är orolig.
Hur kommer det här utvecklas egentligen? Jag är så himla rädd för jag vet inte om min kille kommer hem helskinnad, eller inte. Jag vet inte om jag blir blåst på leaven som är i antågande. Jag vågar inte hoppas för mycket längre, eftersom jag är rädd för att bli "blåst på konfekten". :(
Attacker mot civila, militärer, ja allt som inte är al qaida, ökar i landet och jag vet inte om det görs något åt saken?!?
Jag vet ingenting alls om det här egentligen om jag tänker efter...Allt som jag tror är bara taget från olika mediers nyheter, och de vet man ju att man inte kan lita på till fullo..
Det känns som att Afghanistan var "under kontroll" mellan 2002 och 2004, sedan har det bara gått utför.
Min kille är i MeS, där verkar allt lugnt än så länge. Man undrar bara när det smäller där nästa gång och vem eller vilka som då står på tur att dö?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.