Hej Camilla,
Vill börja med att säga att jag förstår din oro helt och hållet. Den är befogad.
Jag kände exakt likadant när min sambo åkte ner till Afghanistan i oktober.
När den tragiska incidenten i november hände så var min första tanke: ”Nu j-lar ska han hem, han får inte stanna en dag till i det där landet!”
Men samtidigt så vet jag varför han är där och vad syftet med missionen är.
Killarna och tjejerna som åker på missioner gör en
hedersvärd insats.
Jag har gråtit mängder och varit arg men det har inte minskat oron. Oron har snarare eskalerat.
Nu menar jag inte att du ska förtränga dina känslor.
Ut med gråten.
Ventilera din oro. Här finns det massor med förstående killar och tjejer.
Vi som anhöriga gör också uppoffringar, vilket du redan märkt av. Men jag tycker inte att du ska låta oron ta överhand. Då blir det en lång och jobbig mission för er.
De första dagarna brukar vara jobbigast. Förbered dig på fler tårar. Även fast man är inställd på att de åker iväg så kommer det som en mindre chock när dagen D väl kommer. Det är då polletten verkligen trillar ner (eller så är det bara jag som är duktig på att förtränga ). Det är då jag inser : ”han kommer inte hem nästa helg och inte nästa heller…”
Då är det tungt och krokodiltårarna rullar nerför kinderna.
Efter någon vecka börjar jag nedräkningen till den första leaven. Jag har odlat konstiga rutiner och tankesätt genom åren för att härda ut…
Av erfarenhet har jag lärt mig att det är enormt viktigt att prata med varandra (och även att prata med sina vänner, familj osv.). Om något är oklart, ställ frågor. Din kille är väl förberedd på vad hans uppgift är och han kan säkerligen ge dig många svar. Om han inte har svaren just nu, så kommer de efterhand. Sen tror jag att du fått ett litet häfte med en kortfattad beskrivning av FS10 och dess uppdrag i Afghanistan. Läs och spara.
Efter incidenten i november så har de ändrat på vissa rutiner där nere. Säkerheten var hög innan och nu är den ännu högre.
OM det händer något där nere så kommer media garanterat att rapportera om det. Tro inte på allt du läser i tidningarna eller ser på TV. Låt din kille berätta. Han vet mer än media. Han kanske blir belagd med munkavle om det är riktigt tragiska incidenter. Tro på honom om han säger att det är lugnt.
Tänk också på allt roligt ni har framför er.
Din killes första leave, ni kanske har planerat en resa eller något annat kul…
Alla mejl ni kommer att skicka varandra med varierande innehåll - vår ”tråkiga”/normala vardag här hemma är inte så tråkig för de som är på utlandstjänst.
Vanliga brev – jodå, postgången funkar men det kan ta lite tid.
Alla foton som man (tack och lov) nu får omedelbums in i datorn – annat var det förr när det bara fanns snailmail...
Och alla telefonsamtal - brukar vara dagens höjdpunkt. Bara att få höra rösten brukar göra smärre underverk...
Det finns mycket att se framemot.
Nu tycker jag att Ni ska passa på att ha det STORA ”puss-å-kram-kalaset” innan han flaxar ner till Afghanistan. Njut av tiden även om tårarna bränner innanför ögonlocken.
/ Elvira
(…om jag uttryckt mig konstigt så beror det på att jag druckit några vinglas i afton...)