QUOTE (jake the snake @ Dec 23 2003, 14:16 )
QUOTE (Panzerfaust @ Dec 23 2003, 06:10 )
Dock vet jag ju inte om jag kan hålla med jake om att illegal ammo är ett problem

Nej, jag har inte direkt sagt att det är ett stort problem heller, jag tycker bara att det är en dubbelmoral att göra skillnad på vapen och ammunition.
För ett år sedan så spärrades hela P7 av inom 2000 m. radie från lastbryggan på godsterminalen, där en 10.5 cm (tror jag att det var i alla fall) skarp haubitsgranat hade placerats. Granaten hade nån civil träskalle haft hemma, polerad, på bokhyllan. Han hade hittat den när han gjorde lumpen och var på skjutfält.
Det var en OXA, med ett skadat spetsanslagsrör. Den var naturligtvis instabil som fan, och sprängdes av behörig personal på lämplig plats kort efteråt.
Vet ni hur mycket sån skit det finns ute i stugorna runt omkring?
Jag vet folk som har haft sprängdeg hemma.
Jag vet folk som har försökt göra lampfötter av oexploderade 12 cm. Svinggr.
Det är kanske inget litet problem när allt kommer omkring.....
Okej, jag syftade mer på 5,56 osv... klart att dem kan vara farliga också.
Men att ha en 5,56 på hyllan är nog mer vanligt än ovanligt hos en mip/möp.
Och jag har alldrig hört att det har hänt något med gevärs eller pistol ammunition.
Inte för att det gör saken okej, en regel är ju en regel.
Dock är det läskigt det du beskriver... menar: tänk om min grannen har en granat våningen under mig, så får den f-n för sig att explodera och gå genom mitt golv... ush. Eller en granat vägg i vägg, lika illa.
Adjutanten på mitt komp i lumpen hadde 40mm granater på hyllan, vid min undersökning såg dom då hela ut iaf, dvs oanvända.