QUOTE (Calle no1 @ Dec 28 2003, 14:22 )
Om man för spekulera lite vad det gäller LG så är det nog hästarna och alla parader som folk tycker det är kul att kommentera på...
Nu tänker jag ta och angripa i princip vartenda förband där ute och alla som någonsin gått högvakt.
Jag är ledsen, men det ser för jäkligt ut. Livgardets två högvaktsförband är de enda som kan göra snygga på- och avgångar på ett stilfyllt sätt, vilket även är anledningen till att ÖB försökt få till det så att 4.skv. och Livkomp. ska utvidgas och ta upp ännu mer än 60% av dagens högvakt.
Livgardet och dess hästar är en av Stockholms största turistattraktioner och den bild turister får av vårt försvar när de kommer till Sveriges huvudstad. Jag tycker du ska vara bra glad att det finns folk som sköter det snyggt så att du som ligger i skogen slipper få ett dåligt anseende.
Back to topic (sorry för utsvävningen, blev förbannad):
@HVU Forces:
Mönstringen numera är ju upplagd så att det inte ska bero lika mycket på när du mönstrar. Jag mönstrade enligt gamla systemet 10 januari 2002, alltså för nästan två år sedan, och då var MP-tjänsterna som jag ville ha fulla allihop. Nu går du ju hem med tre förslag och får veta först i efterhand vad du fick. Det är både bra och dåligt, bra framför allt för att du inte får en kraftig nackdel av att mönstra i januari (vilket för något år sen var det sämsta möjliga i princip).
Skulle vara kul att veta om vi har någon inskrivningsförrättare här på forumet som kan berätta vilka de "magiska datumen" är, då tjänsterna delas ut?
För kavalleriet, i tiden.