Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fulla Utbildningar
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Jontaboy
Jag möntrade i förra veckan... Ville till livgardet. Klarade alla tester galant. men sedan hos Inkrivningsförättaren fanns det inga platser kvar..jag bor i Umeå så jag manade hamnade som Span Plut C i Boden istället.visserligen ok det med ,men men . Är det någon annan som blivit nekad en tjänst som man ville genomföra.. det är fan inge kul..
Lindeberg
Jag ville ha en 7,5 månad lång sjukvårdsbefattning, men blev blåst på det. Fick istället tjänstgöra som plutonsjukvårdare 10 månader. vissel.gif

Spaning(s)plutonbefäl är kanske hur kul som helst
Cosmo
SpanPB är väl inte fy skam? Jag tror att du kommer få en väldigt bra och rolig utbildning. Var själv inskriven som SpanGB på P4 ett tag, men ca 4 månader innan inryck så sprack det.

/Cosmo
Magnus
Jontaboy: Du hade otur som mönstrade så sent på året, då är nästan alla platser upptagna. Själv hade man turen att mönstra 9 januari.
Tompa
Tråkigt att höra, de skulle ju bli bättre med det nya systemet men tydligen så verkar det inte fungera fullt ut ännu.
Vad ville du göra på Livgardet då?
Span i boden är väl inte heller fyskam! du får ju garanterat en av sveriges bästa vinterutbildningar.
Jag mönstrade med det gamla systemet i maj 02 och jag hade tur att få komma dit jag ville iaf. smile.gif
farbrorjulle
Tjänsten som jag fick var också full på det stället jag ska till.
Men han skrev in mig iallafall.
De kan väl skriva in 10% fler än vad det får plats för om de hittar nån bra efter det att alla platser är tagna.
Då väljer de ju sedan ut dem som de anser vara bäst lämpade enligt testerna.
Varför de nu inte gjorde så i ditt fall vet jag inte.
Raffe
Jag ville komma in som stadsskyttegb på Livgardet men platserna var slut. Därmot fanns det kvar KB-tjänster, så jag rycker in som det 24 jan 2005 istället. Fast det är ju inte fy skam ;)
alex
När jag var och mönstrade så var alla roliga tjänster redan fyllda,
och jag hade bara 7a i syn o 5a på inskrivningsprov... inte så bra.

han tog fram sjukvårdare, bevakningssoldat o liknande....

Men så samtalade vi ett litet tag...

och på pappret som slutligen kom ut ur skrivaren stod det:

Bassäk pb
amfibiesoldat
och flygbassäk gb

Vet inte om han ens själv var medveten om att han höjde mig på alla tjänster!

Vet inte hur jag ska lyckas komma in på dem med tanke på att de redan är fyllda... men kanske gör 9a i styrka o 8an i kondition en möjlighet...

/Alex
EnVeR
Jag mönstrade i oktober 03 , rycker in januari 04. Jag ville rycka in som Amfibie soldat men fattades 1 enda liten poäng från Psykologen. Men jag är nöjd ändå! Det känns också så härligt att slippa vänta så länge tills man rycker in.

MVH
Enver
Sillen
Blåst och blåst. När jag mönstrade så hade jag ingen aning om vad det fanns för alternativ. Dessutom så hade jag inte alls trott att jag ens skulle få göra lumpen, så jag ifrågasatte inte när han tog fram kock, radiolänkman, sambandsman osv.
Sen hittade jag hit camo.gif
Först hade jag tänkt att ommönstra, men det som hindrade mig från de tjänster jag ville ha var tjänstbarhet, syn och hörsel. Inte direkt grejer som man kan förbättra. Men efter att ha letat runt i flera månader bland befattningarna på lumpen.nu och skickat massor av frågor till pliktverket så hittade jag en utbildning som verkade kul. Så i juni bär det iväg till Boden som pionjärGB. Fast nu har jag dessutom upptäckt amröjsoldat... och så kan man ju bli stormpionjär på stadsskytte... Nu finns det för mycket att välja mellan!
J.Thern
Jag mönstrade oktober 03. Ville bli Signalspanings Pb eller liknande 15 månaders inom flottan.. Hade 7:a på styrka, 8:a på kondition, 6:a på provet, tjänstbarhet A och en 9:a hos psykologen.

Hur som helst så kommer jag in till mönstringsförrättaren och det första han säger är: "Jaha du Jonas, hrm, jag tycker att du ser ut som rätt person för att genomföra utbildning som Jägarpb på K4 Arvidsjaur i 15 månader.." (visade sig att det var fullt.. ;) )Det var ett av alternativen jag hade tänkt mig som kunde vart aktuellt men jag bad honom kolla på vad det fanns inom flottan.. Det slutade med att jag fick Signalspaningspb som första (även fast det var över behov..) som andra fick jag Amfpb och som tredje Stridsvagn/Fordonsplutonbefäl på P4. Har även en tjänst som sonarop aktuell..

Mvh Thern
P.s tror att jag skenade iväg åt nåt helt annat håll än tänkt.. vissel.gif men jaja.. det får väl va.. d.s
Calle no1
Gråt inte, LG - Lite finare, lite mindre straight... vissel.gif
Froddan
QUOTE (Calle no1 @ Dec 28 2003, 00:05 )
Gråt inte, LG - Lite finare, lite mindre straight...  vissel.gif

biggrin.gif Haha..
Shock
QUOTE (Calle no1 @ Dec 28 2003, 00:05 )
Gråt inte, LG - Lite finare, lite mindre straight...

Sådana där kommentarer kan du ju ta och stoppa upp någonstans där solen inte lyser. Gör mig så förbannat less att se sån fientlighet mot LG, vad är det egentligen som gör folk så förbannade? Är det avundsjuka?

@Jontaboy: Ligg på Pliktverket om du verkligen vill ha en tjänst på LG (antar att det är 6.komp du vill in på). Ring en gång i veckan och tjata, testa också att ringa LG och förklara din situation. Ingenting är omöjligt om du verkligen vill. Och lyssna inte på hycklarna som klankar ner på LG, det är ett högprioriterat förband med bra skjutbanor, bra övningsområden, bra befäl och dessutom närhet till Stockholm. Lycka till!
TangoXray
Dom flesta har något annat förband som dom "ser ner på", så även jag.

Men det skall lämnas utanför forumet, så starta ingen smutskastning.

/TangoXray
BlåGul
Calle no1
Jag har faktiskt inga större fördomar mot LG. Liknande uttalanden hör man om nästan varenda förband, men hur många tror på dem? Det var onödigt att ta upp det, det missförstås lätt.

Om man för spekulera lite vad det gäller LG så är det nog hästarna och alla parader som folk tycker det är kul att kommentera på...
HVU Forces
Hmm då e det med andra ord bra att Mönstra den 13:e Januari? elleR?
Calle no1
Hmm då e det med andra ord bra att Mönstra den 13:e Januari? elleR?

Jag mönstrade i Januari året jag fyllde 19, då var det riktigt dåligt med platser, så jag valde att skjuta upp värnplikten ett år för att få det jag ville. Så det beror nog på fall till fall om januari är bra.
HVU Forces
Jag mönstrade i Januari året jag fyllde 19, då var det riktigt dåligt med platser, så jag valde att skjuta upp värnplikten ett år för att få det jag ville. Så det beror nog på fall till fall om januari är bra.

Ok ok ja ja lär ju märka det den 13:e smile.gif
Shock
QUOTE (Calle no1 @ Dec 28 2003, 14:22 )
Om man för spekulera lite vad det gäller LG så är det nog hästarna och alla parader som folk tycker det är kul att kommentera på...

Nu tänker jag ta och angripa i princip vartenda förband där ute och alla som någonsin gått högvakt.

Jag är ledsen, men det ser för jäkligt ut. Livgardets två högvaktsförband är de enda som kan göra snygga på- och avgångar på ett stilfyllt sätt, vilket även är anledningen till att ÖB försökt få till det så att 4.skv. och Livkomp. ska utvidgas och ta upp ännu mer än 60% av dagens högvakt.

Livgardet och dess hästar är en av Stockholms största turistattraktioner och den bild turister får av vårt försvar när de kommer till Sveriges huvudstad. Jag tycker du ska vara bra glad att det finns folk som sköter det snyggt så att du som ligger i skogen slipper få ett dåligt anseende.

Back to topic (sorry för utsvävningen, blev förbannad):
@HVU Forces:
Mönstringen numera är ju upplagd så att det inte ska bero lika mycket på när du mönstrar. Jag mönstrade enligt gamla systemet 10 januari 2002, alltså för nästan två år sedan, och då var MP-tjänsterna som jag ville ha fulla allihop. Nu går du ju hem med tre förslag och får veta först i efterhand vad du fick. Det är både bra och dåligt, bra framför allt för att du inte får en kraftig nackdel av att mönstra i januari (vilket för något år sen var det sämsta möjliga i princip).

Skulle vara kul att veta om vi har någon inskrivningsförrättare här på forumet som kan berätta vilka de "magiska datumen" är, då tjänsterna delas ut?

För kavalleriet, i tiden. Rangern.gif
HVU Forces
Mönstringen numera är ju upplagd så att det inte ska bero lika mycket på när du mönstrar. Jag mönstrade enligt gamla systemet 10 januari 2002, alltså för nästan två år sedan, och då var MP-tjänsterna som jag ville ha fulla allihop. Nu går du ju hem med tre förslag och får veta först i efterhand vad du fick. Det är både bra och dåligt, bra framför allt för att du inte får en kraftig nackdel av att mönstra i januari (vilket för något år sen var det sämsta möjliga i princip).

Skulle vara kul att veta om vi har någon inskrivningsförrättare här på forumet som kan berätta vilka de "magiska datumen" är, då tjänsterna delas ut?

OK men om vi nu säger så att jag klarar proven så att jag kan bli AmfPb vilket jag vill bli och dom säger att där är fullt etc kan jag då säaga att då vill jag göra lumpen senare ?!

hoppas ju dock på att det inte är så att det är fullt ;)
Calle no1
QUOTE (HVU Forces @ Dec 28 2003, 15:23 )
OK men om vi nu säger så att jag klarar proven så att jag kan bli AmfPb vilket jag vill bli och dom säger att där är fullt etc kan jag då säaga att då vill jag göra lumpen senare ?!

hoppas ju dock på att det inte är så att det är fullt ;)

Ja det kan du, det skall inte vara något problem.
Raffe
QUOTE (Shock @ Dec 28 2003, 15:43 )

När jag skulle mönstra ringde jag helt enkelt till Pliktverkat, frågade vilka datum tjänsterna släpptes, och ändrade på min mönstringstid så att jag mönstrade precis vid ett sådant tillfälle.

Problemet kvarstår dock fortfarande med att det är en nackdel att mönstra sent. Ju närmare inryck man närmar sig, desto fler tjänster tilsätts (ovavsätt när de släpps så finns det ett visst antal tjänster) och ju mindre är chansen att en tjänst finns kvar om man överklagar.

Och överklaga, det är ju helt underbart. Precis som folk tidigare påpekat så är det bara att ligga på Pliktverket så brukar det lösa sig om inte tjänsterna är slut och om man har fått rätt värden vid mönstringen.
strvkomp
QUOTE (Shock @ Dec 28 2003, 15:43 )
QUOTE (Calle no1 @ Dec 28 2003, 14:22 )

Nu tänker jag ta och angripa i princip vartenda förband där ute och alla som någonsin gått högvakt.

Jag är ledsen, men det ser för jäkligt ut. Livgardets två högvaktsförband är de enda som kan göra snygga på- och avgångar på ett stilfyllt sätt, vilket även är anledningen till att ÖB försökt få till det så att 4.skv. och Livkomp. ska utvidgas och ta upp ännu mer än 60% av dagens högvakt.

Livgardet och dess hästar är en av Stockholms största turistattraktioner och den bild turister får av vårt försvar när de kommer till Sveriges huvudstad. Jag tycker du ska vara bra glad att det finns folk som sköter det snyggt så att du som ligger i skogen slipper få ett dåligt anseende.

Ok vad bra att ni kan lämna av fint och göra galanta marschanträden men jag vill hellre ha ett förband som kan strida än ett som kan rida. ;)

För övrigt så är span i Boden en riktigt bra tjänst. Så du ska inte känna dig missnöjd. Du kommer få kriga mycket kort och gott.

//Strvkomp
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.