AndersJ
Dec 19 2003, 21:52
Hejsan.
Jag rycker troligtvis in som amfibietekniker på amf4 i juni 2004. Befattningsbeskrivningen på lumpen gav en del info men finns det någon här som har fullgjort utbildningen och kan berätta hur den går till. Vad jag vill veta är om man sätts i en pluton eller "frilansar" till de enheter som behöver stöd för stunden. Genomför man en baskermarsch tillsammans med övriga amfplutonen eller ägnas den tiden åt teknisk utbildning?
MVH Anders
SERG. B
Dec 19 2003, 22:43
Alla inom amf måste genomföra testerna. Sedan KA lades ned så är det meningen att Amfibiekåren ska bli mer enhetligt. Alla ska ha en grön amfibiebasker, alla ska genomföra proverna även om det nu är så att äldre befäl går och hämtar ut den på förrådet.
Du kommer ha samma "hårda" utbildning som alla andra i alla fall under den grundläggande soldatutbildningen. Sen vet jag inte om teknikerna har det så där jättejobbigt. Jag vet inte mycket om teknikertjänsten men ett tips är att gå in på
forumet på
Amfbat.comDär kan du säkert hitta någon som vet mer.
Lycka till och hoppas du kommer trivas i Amfibiekåren!!
sgt Järvinen
Dec 21 2003, 11:35
amfibietekniker, det är samma som stridsbåtsmekaniker?
isåfall placeras du på en av stridsbåtarna tillsammans med 2 båtchefer å denna båt+besättning placeras sedan på lämpligt kompani/pluton
Det beror på vad du ska bli för tekniker, det skiljer sig rätt mycket att vara t.ex. maskintekniker på trossbåt och pjästekniker.
Sillen
Dec 25 2003, 18:40
Hamnar du på stridsbåt så skjuter du med tung kulspruta.
Stridsbåtsmekaniker är inte en amfibieteknikertjänst, blir du trossbåtstekniker får du också skjuta tksp i 3-4 veckor.
sgt Järvinen
Dec 26 2003, 10:43
om stridsbåtsmek inte är "amfibiemek", vad är då amfibiemek? finns det något sådant uttalat eller är det något egen benämning? (som jag isåfall missat)
Stridsbåtmek är amfibieMEK inte amfibieTEKNIKER, det är skillnad. Maskinteknikerna får en mer djupgående mek-utbildning, därav titeln tekniker. Stridsbåtmekarna får 400 h teori medan vi får 1000 h teori.
AndersJ
Dec 28 2003, 19:03
Okej tack för svaren. Om jag förstått det hela rätt så jag kommer inte hamna på en stridsbåt 90h, utan blir antingen mintekniker, maskintekniker, lv-robottekniker, fordonstekniker eller pjästekniker.
Ligger du, mask, inne som maskintekniker? Söker man till den tjänst man vill ha eller blir man helt enkelt placerad på någon utbildning efter GU?
För att ändra spår lite var mitt förstaval spaningspb. Dock är vi fyra man om tre platser enligt inskrivningsförättaren så jag ställer in mig på att få amfteknikertjänsten. I fråga om utlandstjänstgöring. Har man större chans att bli uttagen om man är utbildad inom spaning mot chanserna om man är utbildad inom amfibie?
SERG. B
Dec 28 2003, 19:12
Spaning var? Nej jag tror inte det spelar ngn roll. Att ha legat i Amfibie är snarare en merit i så fall. Men det beror ju också på vilken tjänst man söker.
Ligger inne som maskintekniker ja... vet inte hur det funkar med din årskull, men själv var jag "öronmärkt" maskintekniker när jag ryckte in.. nu blir det väl antagligen någon form av bedömning av befälen, så att du blir satt på den tjänst som passar dig bäst tex om du meckat mycket innan så blir du maskintekniker osv.
Antagligen får du söka den tjänst du helst vill ha.
Kan rekommendera maskintekniker, det ger bra meriter i det civila, det känns iaf vettigt att man lär sig något som man kan ha nytta av, till skillnad från robottekniker exempelvis.
AndersJ
Dec 28 2003, 21:40
SERG. B: Östersund
mask: Vad får man göra som maskintekniker?
När det gäller utlandstjänstgöring. Söker man den tjänst man är utbildad som i lumpen eller går det till som så att man söker en eller ett antal tjänster och får sedan utbildning på en av dessa och det är den tjänst man behåller under tjänstgöringstiden.
Man får meka trossbåt, dvs man lär sig de olika systemen, el, hydraulik, motorer m.m.
Först har man förkortad gsu på 7 veckor och sen bär det av till karlskrona i 12 veckor.
Där pluggar man (tjänst från 0800 - 1630) och får maskinklass 6 cert, har lite verkstadspraktik som består av svetsning, lödning, gängning o dyl.
Efter det kommer man hem till sitt förband på trossbåtsutbildn, (i år kom amf4:orna med oss till amf1 dock).
Mer än så kan jag inte säga eftersom vi inte kommit längre,
annat än att jag tycker att det är en rätt givande tjänst då jag inte uppskattar pangande så mycket, men som jag skrev tidigare så får vi ju panga tksp i 3-4 veckor.
Men kort och gott, man fipplar med maskin.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.