Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fpl 39 G/F
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Adam Wilhelm
Har stött på beteckningen JAS 39 G/F i några papper som jag har läst.

Någon som vet vad som menas?
Själv har jag ingen aning om vad som menas.

så nu drar jag igång en tråd där det kommer att spekuleras i om de finns överhuvudtaget, om jag är full eller om jag är galen. biggrin.gif
Honken
Skrivet klockan 02.09, jag röstar på det förstnämda clap.gif
BJK
Tror på en kombination, brukar oftast bli så ..... B)
Adam Wilhelm
Tackar för komplimangerna!! biggrin.gif
BJK
Inget att tacka för, bara att bjuda igen!

God Jul förresten! smile.gif
Term
QUOTE (Adam Wilhelm @ Dec 19 2003, 03:09 ) *
Har stött på beteckningen JAS 39 G/F i några papper som jag har läst.

Någon som vet vad som menas?
Själv har jag ingen aning om vad som menas.

så nu drar jag igång en tråd där det kommer att spekuleras i om de finns överhuvudtaget, om jag är full eller om jag är galen. biggrin.gif

Jag har läst att ev. framtida nya eller modifierade JAS39 Gripen kan komma att få beteckning JAS39E/F och vid en ev. ytterliggare nyproduktion eller modifiering så kommer beteckning JAS39G/H att användas!?! Detta läste jag för några år sen inte så långt före det att JAS39C/D provflygplanen flög för första gången!?! Kommer dock inte ihåg var jag läst detta så därför sprider jag inga falska rykten heller!?!

Om dom nya betckningarna hade att göra med Flygvapnets JAS39or och/eller exportsatningen kom jag inte heller ihåg!?!
zetruz
Nu är ju jag inte det minsta insatt i detta, men jag tror du borde läsa lite här, Term. Jag har bara skummat igenom tråden, men det kanske kan vara rätt? Och snälla du, skrik inte... det gör ont i ögonen.
Term
QUOTE (zetruz @ Jul 19 2006, 21:00 ) *
Nu är ju jag inte det minsta insatt i detta, men jag tror du borde läsa lite här, Term. Jag har bara skummat igenom tråden, men det kanske kan vara rätt? Och snälla du, skrik inte... det gör ont i ögonen.

Jag har läst den tråden också men det jag referar till har jag som sagt läst fär ett antal år sen i samband med att den första JAS39C provflögs och det lär väl vara runt 2002-03?!?
KD803
Vilka versionsbeteckningar som kommer att användas på Gripen i framtiden återstår att se. Numera verkar det mer vara en marknadsföringsåtgärd än beteckna en ny version. Jämför med JA37 som genomgick ett antal editioner med väsentligt förbättrade prestanda innan man ändrade beteckningen till JA37D.

På samma sätt så har vi 39C/D i delserie 2 och 3 som delvis skiljer sig från varandra men ändå har samma versionsbokstav. På samma sätt kallas de ungerska planen C/D även fast de egentligen är ett mellanting mellan A/B och C/D vilket egentligen borde förtjäna en egen versionsbokstav. Själv misstänker jag att åtminstone svenska Gripen kommer att heta C/D under överskådlig tid även om man skulle börja skruva in AESA-radar och annat, helt enkelt av politiska skäl. En förbättrad C/D är ok, men en "ny" E/F? Då skulle nog vissa parter börja yla om svensk upprustning, gökunge osv.

Vad SAAB däremot använder i sin marknadsföring är en annan sak. Där kommer vi nog att få se fler exempel på JAS39DK motsv.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.