Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tjeckien hyr JAS
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
ABP
Jaha nu verkar tjeckien äntligen bestämt sig

aftonbladet
Serg. Fjellman
MMuuuahahaha.... Nu blir jänkarna säkert sura som faen biggrin.gif... Bra PR för sverige... att under stark anti-gripen lobby fixa dealen...

//Sgt Fjellman
SWJ
Förståndet har segratt.... 5.gif
gpd
Jänkarnas oblyga och hårdhänta behandling av tjeckerna kan ha haft motsatt verkan, de ( tjeckerna ) är ju kända för att vilja hävda sin egen vilja.

Sedan bör de ju få ett bättre flygplan .JAS är dock yngre än F-16 som var ett alldeles utmärkt plan när det kom.
järv
Nu får yanksen lära sig att svinhugg går igen. :P
Serg. Fjellman
Fler källor:

Czech Happenings

expressen

//Sgt Fjellman
breach
Svenskt stål biter hårdast! 6n.gif
BJK
QUOTE(breach @ Dec 18 2003, 03:48 )

Komposit menar du !! :P
Erik_G
Ska bli intressant att se USA´s motdrag. De lär ju inte rulla över på rygg och ge sig menar jag.

/E
BUCK
trevlig nyhet.. nu är det bara att hoppas på att Brasilien tar sitt förnuft tillfånga och köper JAS 39 också
J-Star

/J
gpd
trevlig nyhet.. nu är det bara att hoppas på att Brasilien tar sitt förnuft tillfånga och köper JAS 39 också

Brasilien blir nog en svår nöt. De har en inhemsk tillverkare Embraer som Dassault ( Mirages tillverkare ) har lierat sig med. Tycker ni att USA kan vara påfrestande och ojusta i upphandlingar så är det inget mot våra grodätande "vänner"
Kanna
clap.gif Undrar vad de svenska motprestationerna blir? Import av 100000 liter tjeckiskt öl om året?
Dedicated
QUOTE(Kanna @ Dec 18 2003, 10:33 )
clap.gif Undrar vad de svenska motprestationerna blir? Import av 100000 liter tjeckiskt öl om året?

Och? Staropramen rules!
Vysotskij
QUOTE(P-O Fyhr @ Dec 18 2003, 10:59 )
Och? Staropramen rules!

Inte särskilt, men jag ska dricka Pilsner och Kozel så länge det går på julfesterna.

Starkt av tjeckerna, bra för Sverige och nyttigt för USA.
A2Keltainen
QUOTE(Vysotskij @ Dec 18 2003, 11:42 )

Ja, nu är det bara att sätta sig och vänta på att Bush ska framträda i TV och säga något i stil med:

There's this country in the northern Europe. It's called Sweden. They have been a fertile ground for terrorism for a long time. They are the enemies of freedom. I think it's time we peace loving americans teach those swedes the true meaning of freedom. I think it's time to crush the swedish dictatorship and give freedom to the swedish people. The swedish people has a long and horrible history of violent anti-christian viking religion. They made baby Jesus cry and killed priests all over the world. The corrupt swedish dictator Göran Persson is the leader of this religion and is trying to spread his evil teachings all over the world. Together with the Czech Republic, Sweden forms a axis of evil. If we don't liberate Sweden now, it is just a question of time before swedish terrorists attack US soil and kill our defenceless babies and take our women...

P.S. Om ni undrar varför Norge börja sätta upp sex pansardivisioner och en stor styrka bombflyg med amerikansk hjälp nästa vecka, så är det inget att oroa sig.

biggrin.gif
Kanna
QUOTE(A2Keltainen @ Dec 18 2003, 12:01 )

Ja, nu är det bara att sätta sig och vänta på att Bush ska framträda i TV och säga något i stil med:

There's this country in the northern Europe. It's called Sweden. They have been a fertile ground for terrorism for a long time. They are the enemies of freedom. I think it's time we peace loving americans teach those swedes the true meaning of freedom. I think it's time to crush the swedish dictatorship and give freedom to the swedish people. The swedish people has a long and horrible history of violent anti-christian viking religion. They made baby Jesus cry and killed priests all over the world. The corrupt swedish dictator Göran Persson is the leader of this religion and is trying to spread his evil teachings all over the world. Together with the Czech Republic, Sweden forms a axis of evil. If we don't liberate Sweden now, it is just a question of time before swedish terrorists attack US soil and kill our defenceless babies and take our women...

P.S. Om ni undrar varför Norge börja sätta upp sex pansardivisioner och en stor styrka bombflyg med amerikansk hjälp nästa vecka, så är det inget att oroa sig.

biggrin.gif

P-O Fyhr & Vysotskij: Missförstå mig inte det, det tjeckiska ölet är det bästa i världen.
LOL@A2Keltainen: Mmm, det kommer nog en extrainsatt presskonfesrens med Bush i eftermiddag. Jag tror att scenariot kommer att bli något liknande det i "Operation Garbo", med den skillnaden att USA spelar Stora Stygga Vargens roll.
Serg. Fjellman
Regeringens press release på gripen.com

//Sgt Fjellman
KD803
Trist bara att vi leasar ut våra C/D-plan. För oss så vore det ju bättre om vi blev av med våra A/B. Men jag kan förstå om tjeckerna vill ha det bästa.
Erik_G
QUOTE(BJE @ Dec 18 2003, 13:37 )
Trist bara att vi leasar ut våra C/D-plan. För oss så vore det ju bättre om vi blev av med våra A/B. Men jag kan förstå om tjeckerna vill ha det bästa.

Rent krasst är det väl bättre för oss om vi kan få nån annan att betala våra övertaliga Gripar. Sannolikheten att vi kommer behöva alla våra 39C och D skarpt är väl rätt liten. Men helst hade jag ju sett att de köpt sprillans nya så de hade haft mer att göra i Linköping.

/E
J-Star
A/B-maskinerna är inte NATO-anpassade så vi kan nog glömma att få dem uthyrda/sålda, åtminstone till NATO länder.

/J
PIC
Har för mig att deras första förslag var att köpa begagnade fpl 39 sen ändrade de till hyra begagnade 39:or. Sveriges motdrag till USA var att erbjuda nya C/D plan i stället. biggrin.gif
J-Star
Enligt ett högst obekräftat påstående ingick i det svenska erbjudandet ett löfte om att tjeckernas plan skulle kunna använda såväl Meteor som ryska vapen. Detta skulle då göra att tjeckerna inte behöver köpa dyra AMRAAM eller AIM-9 (Sidewinder) utan det som de redan har skall gå att använda. Och i så fall är det inte konstigt att jänkarna blev griniga därför att inte nog med att de missade flygplansaffären utan vapenförsäljningen gick åt helvete också.

/J
106
QUOTE(Erik_G @ Dec 18 2003, 13:55 )
QUOTE(BJE @ Dec 18 2003, 13:37 )

Rent krasst är det väl bättre för oss om vi kan få nån annan att betala våra övertaliga Gripar. Sannolikheten att vi kommer behöva alla våra 39C och D skarpt är väl rätt liten. Men helst hade jag ju sett att de köpt sprillans nya så de hade haft mer att göra i Linköping.

/E

Det är snarare A/B-planen som är övertaliga än C/D.
A/B-maskinerna är inte NATO-anpassade så vi kan nog glömma att få dem uthyrda/sålda, åtminstone till NATO länder.

Efter ombyggnad skall väl några A/B leasas till Ungern?
J-Star
QUOTE(106 @ Dec 18 2003, 16:44 )
Efter ombyggnad skall väl några A/B leasas till Polen?

Nej, den affären förlorades till F-16.

/J
breach
QUOTE(BJK @ Dec 18 2003, 07:30 )
QUOTE(breach @ Dec 18 2003, 03:48 )

Komposit menar du !! :P

Please, don't destroy my moment wink.gif
Nestor
QUOTE(A2Keltainen @ Dec 18 2003, 12:01 )

biggrin.gif

Om dom nu verkligen gör så, så kommer dom att få veta varför Tjeckerna valde Gripen.
Sedan fommer dom att få stifta bekantskap med våra trevliga Jägare....
Muhahahah camo.gif
A2Keltainen
QUOTE(Hendrix @ Dec 18 2003, 17:48 )
Om dom nu verkligen gör så, så kommer dom att få veta varför Tjeckerna valde Gripen.
Muhahahah camo.gif

Du menar de Gripen som Sverige nästan inte har någon beväpning till, då man hittils bara köpt in en "interimlösning"? Sedan så blir de säkert livrädda när de ser det enormt maffiga svenska artilleriet. (Host) :P
106
QUOTE(J-Star @ Dec 18 2003, 17:06 )

/J

mad.gif mad.gif mad.gif
Självklart menade jag Ungern. Ändrar mitt första inlägg, tack för påpekandet.
Erik_G

Jo, på sätt och vis, men jag hoppas att 39A och B har några år´s driftstid kvar i sig så vi inte saknar de uthyrda kärrorna.

Visst är det bättre med C och D, men det är ännu bättre att få affären än att sitta på övertaliga kärror av någon version och bara betala pengar..
Som jag skrev innan, jag tror inte vi kommer sakna dem. Hoppas inte det iallafall.

biggrin.gif

/E
breach
QUOTE(A2Keltainen @ Dec 18 2003, 17:55 )
QUOTE(Hendrix @ Dec 18 2003, 17:48 )
Muhahahah camo.gif

Du menar de Gripen som Sverige nästan inte har någon beväpning till, då man hittils bara köpt in en "interimlösning"? Sedan så blir de säkert livrädda när de ser det enormt maffiga svenska artilleriet. (Host) :P

har Sverige dåligt artilleri? (frågar en som inte vet nånting om artilleriet)

Rangern.gif
SWJ
mad.gif bong.gif bash.gif
SG OLSSON
Dåligt art. NEJ

Bara åt H-E för få pjäser.
SWJ
Instämmer med Sgt Olsson. Till och med stadsteatern har fler pjäser än Svenska FM.... mad.gif
A2Keltainen
Dåligt art. NEJ

Det beror lite på vad du jämför med. Sverige har t.ex. inte en enda splitterskyddad och självgående pjäs i krigsorganisationen just nu. Jämför en H 77 med en PzH 2000. Det är en viss skillnad både vad gäller rörlighet, skydd och eldkraft.

Bara åt H-E för få pjäser.

Det är också ett väldigt stort problem. Ett allmänt problem är att artilleri inte är "inne" just nu. Det verkar av en del personer i maktpositioner uppfattas som ett föråldrat sätt att föra krig nu när allt ska vara "nätverkcentrerat" och "cyber". Personligen så älskar jag artilleri, trots att jag inte är artillerist själv. Det är en skön känsla att veta att ett helt artilleriregementes eld bara är ett radioanrop borta ifall man skulle behöva det. Visst är det väldigt häftigt med datorer och nätverk, men ibland behöver man faktiskt utplåna allt mänskligt liv på några hektar mark, och då artilleri väldigt praktiskt att ha.
nastyheadwound
Hur många 77-or finns det i krigsorganisationen nu? 50-tal?
Power King
48st 77or finns i krigsorg. Har jag för mig ;)
GeBe
QUOTE(Erik_G @ Dec 18 2003, 18:48 )

Jo, på sätt och vis, men jag hoppas att 39A och B har några år´s driftstid kvar i sig så vi inte saknar de uthyrda kärrorna.

Visst är det bättre med C och D, men det är ännu bättre att få affären än att sitta på övertaliga kärror av någon version och bara betala pengar..
Som jag skrev innan, jag tror inte vi kommer sakna dem. Hoppas inte det iallafall.

biggrin.gif

/E

Nu är det ju faktiskt så att t.ex. F4 byggt om hela basen, skrotat gamla verktygssatser till Viggen med mera. Allt i väntan på Gripen. Sen går FMV och säljer/leasar de flygplan man skulle få.

Långtänkthet som vanligt, nya merkostnader för tillfälliga återställningar och införskaffande av nya verktyg osv... för att kunna driva Viggen ett antal år till.
Senaste budet var att Gripen skulle börja anlända efter nyår, Viggen defilerade över stan och allt, men med detta budet så lär väl F4 få fortsätta vänta...
Erik_G
Äsch, det är bara att lägga ner F4 så var det problemet ur världen...

mad.gif

/E
Mats
Vad jag har förstått så har vi redan gott om 39A i förråd i gamla F13s bergrum, som man byggde klart innan man lade ner där. mad.gif
GeBe
Tja iof, ett eller två lär väl ryka...
J-Star
QUOTE(106 @ Dec 18 2003, 18:37 )
QUOTE(J-Star @ Dec 18 2003, 17:06 )

/J

mad.gif mad.gif mad.gif
Självklart menade jag Ungern. Ändrar mitt första inlägg, tack för påpekandet.

Nej, enligt gripen.com får såväl Ungern som Sydafrika C och D-varianterna.

/J
Power King
Hur går det med Sveriges FV då har vi bara massa gammla A kärror kvar eller kommer dom uppgraderas till C/D.
jonte72
QUOTE(Power King @ Dec 19 2003, 09:23 )
Hur går det med Sveriges FV då har vi bara massa gammla A kärror kvar eller kommer dom uppgraderas till C/D.

Ungern får väl A/B flygplan som uppgraderats till C/D. Sydafrika får sina flygplan om några år och har beställt C/D.
Tjeckien får hyra splitternya C/D.
Flygvapnet behöver mindre än 100 Gripen och en del blir nog därför A/B ( Tjeckien tar 14 av flygvapnets flygplan mad.gif ). Det lär ju inte finnas pengar till en uppgradering.
KD803
QUOTE(jonte72 @ Dec 19 2003, 11:25 )
Flygvapnet behöver mindre än 100 Gripen och en del blir nog därför A/B ( Tjeckien tar 14 av flygvapnets flygplan  mad.gif ). Det lär ju inte finnas pengar till en uppgradering.

Som organisationen ser ut nu är faktiskt behovet 160 fpl. Hur det ser ut efter FB04 får vi se. Ska man tro vad nye ÖB sa idag när han tog befälet så är det nog en hel del materielbehov som kommer att ändras...
106
QUOTE(jonte72 @ Dec 19 2003, 11:25 )
Ungern får väl A/B flygplan som uppgraderats till C/D.

Ja, som jag har förstått det är det i princip bara vingarna som man behåller och bygger en ny C/D-kropp till planen. Jättebra affär för SAAB (ja, jag använder den gamla förkortningen) som får sälja samma flygplan två gånger. Mindre bra affär för de svenska skattebetalarna som får stå för kalaset.
111 SSK BAT
Nu är det tydligen godkänt även i Tjeckien

DN
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.