Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Amf4 Plutonbefäl
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
brobban
Fick det som mitt första val(dock inte komfirmerat än), har lite frågor till folk som har varit där. Är det ett bra ställe? Är det en hård utbildning? Och det här med vatten och sånt... är det mycket att man ska frisimma ner till botten och sånt? Har inga problem med att simma men hatar att simma till botten :P är det också mycket att man ska simma vissa sträckor under vattnet? Ge era sunpunkter i övrigt på vad ni tycker om stället och utbildningen.
KP2
Har inte deltagit i utbildning där, men att du kommer att "drabbas" av vattenfys är självklart och där är en favorit övning att simma ner till botten x gånger...
Pbmin
Ett tips är att kolla www.amfbat.com. Dyka ja under vattenfys och livräddning. Utöver det kommer du bara se vatten när du åker på det eller går i det. (om du inte blir a-dyk eller pi-dyk.) Om du inte hittar det du söker så pm mig så skall jag försöka reda ut oklarheterna. Rangern.gif

Mvh Pb-min PBamf 01-02
Svea Rike
har bassäk mer vatten fys än amfibe soldaterna, eller KJ?
69:an
QUOTE (Svea Rike @ Jan 14 2004, 13:40 )
har bassäk mer vatten fys än amfibe soldaterna, eller KJ?

Det är olika hur mkt vattenfys olika vpl. kullar får tom. det beror på flera saker
- Befälens intresse av att leda vattenfys
- lediga tider i vattenhallen
- sjukdomar
- kommande verksamhet

Att dessutom säga om bassäk har mer eller mindre vattenfys än KJ/amf är svårt om man inte genomfört vpl. på båda tjänsterna alt jobbat på båda kompanierna.

Hoppas att du fått svar på det du undrade.

//C
Volvo
Grattis!

Måste säga att du valt helt rätt. Gå vidare mot Båtchef också så är du verkligen en av gräddan..
GRK-apan
Det är en bra tjänst du funderar på. Låt inte vatten-delen avskräcka dig. Det är en väldigt liten del av tjänsten. Vid UBK* genomförs diverse vattenprov samt vattenfys vid ett antal tillfällen. Men det är inget en vanlig dödlig inte klarar av.

* UBK=Utbildningskontroll=Baskerprov motsv.
Pbmin
Måste säga att du valt helt rätt. Gå vidare mot Båtchef också så är du verkligen en av gräddan..

Snick snack...välj Robot, skytte eller min så får du panga och Kötta istället. :P
okej då GRK med...

6n.gif

Edit: Flottiga fingrar
Nubben
Håller med Volvo. B)
brobban
Tack för era synpunkter, men jag undrar lite mer nu biggrin.gif
Amf e väl flottan? får vi då kalle anka uniformer? :P navy2.gif
Och vad tycker ni som har gjort det om granat plt? fanns ju en jäkla massa att välja på i pappren man fick...
Sillen
Flottan och amf ingår i marinen. Eftersom arbetsuniformen är M/90 så skulle det inte förvåna mig om de använder M/87 som permissionsunifrom (samma som armén).
106
För graderna menig-överfurir är det m/87 som gäller för amf, för sergeant och uppåt har man liksom flottan m/48.
Vill man veta mer föreslår jag att man laddar ner UniR FM 2003 från www.fmlog.mil.se/fmpub/
jake the snake
Fast 87:an är inte stålgrå som arméns, utan marinblå.
106
Den stålgrå heter m/87A, den mörkblå heter bara m/87.
Källa: UniR FM 2003
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.