Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HV sjv igen!
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
GA KA
I nya numret av Hemvärnet så tar man upp en sjv övning i Blekinge på sid 32. Intressant tänkte jag och lånade tidningen. Hemma noterar jag att man övade följande moment:
1. En olycka i en industrilokal med båttransport.
2. Trafik olycka med brinnande bil.
3. Sprängolycka
4. Man med hjärtproblem

Nu är jag inte någon expert på HVs uppgifter i krig men jag tycker att ovanstående moment är lämpliga på en "civil sjv kurs" då de mer skildrar vardagen inom den Pre- Hospitala sjukvården. Dock med reservationen att det förmodligen är 75% medicinska problem och 25% trauma i verkligheten.

Är ovanstående övning representativ av HVs sjv övningar? Skulle inte Hv vinna mer på att öva fälthygien, penetrerande trauma, frakturer, omhändertagande av patient under längre tid(med tanke på Hvs obefintliga sjv transporter), bår bärning osv. Någon som var med och kan förklara varför upplägget var som det är?
panzerkampfwagen
Tja, det är väl främst för att verka som om man gör något...
Sista övningsmomentet, mannen med hjärtproblem är väl för att man vill applicera den HLR-utbildning samtliga HV-män skall ha gått.

Vet inte hur det ser ut i resten av HV-sverige, men i mitt kompani, och säkerligen många andras, är avsaknaden av sjv-övning stor. Avser att styra upp detta tidvis, ska gå livgardets instruktörskurs och Katastrofmedicinmodulen först. Precis klar med HLR-instruktörsutbildningen.
Problemet är väl att det förefaller som om sjv-momenten i våra övningar är sådant som bedrivs blott av eldsjälar, som får insistera som fan själv för att få med momentet överhuvudtaget.
Fk Satan
Vid varje stridsövning skall det ingå sjukvårds moment och skadeutfall. Vi har övat med detta under 3-4 års tid, och efter varje eldstrid blir man skadad ifall man gör ngt större fel... eller större fel enl blågul. helt klart nyttig träning. Detta är jag något som alla instruktörer borde ta fasta på! man förlorar inte så mkt tid på detta samt att man får öva på att kanske lägga ett förstaförbannd i lågaställnibgar i ett blött dike
Hv-sjukvårdarn
Tja, olycka i fabrik....sker ingen olycka under en SIB? Kommer aldrig bilarna brinna i krig? Använder man inte sprängmedel i krig? Får aldrig Hv-soldater hjärtproblem med tanke på hur många ser ut med övervikt efter en frr?
Jag tycker nog att de går att se liknande saker hända när man är ute med HV. Sedan ligger det mycket i det svar du fått redan. Eldsjäl måste man vara! Att öva sjukvård gör man gärna bara man inte "stör" övningen för mycket med långa transporter och långa "behandlingar". Att öva hygien är nästan omöjligt eftersom många tycker att man inte behöver tvätta händer när det bara är en dags övning. Bårar ligger kvar på exp för ingen tyckte att man behövde ta med dem. Jag har hört hur många märkliga förklaringar som helst under mina år. Däremot känner jag nu en rejäl förändring i luften. Min Bataljonchef och mina kompch vill att vi ska vara med och med sådana chefer så går det mesta lättare nu att lägga in lite skador. Sedan ska man tänka på att det är otroligt mycket som vi ska hinna med på våra 20 timmar, både gröntjänst och sjukvård med allt vad det innebär. Säg nu något positivt om sjukvården på detta forum, gör mig glad! :P
panzerkampfwagen
Positivt om sjukvården? Aldrig i livet, här är vi alla desillusionerade landstingsträlar ;)
Fk Fjellman
Kan rapportera att sjv läger som jag känner till i mitt område är väldigt dåligt... RK verkar ha svårt med rekryteringen (undra varför ?!?!)... Vi ska försöka på vårt komp att rekrytera GU PlutSjv till samma tjänst i komp samt tjänst i komp förb plats, men rekryterar dom som vanliga HV-sold...

//Sgt Fjellman
dxl
I lumpen övade vi mycket trafikskador.
Var iof på sveriges hjultätatste förband men endå.

Tror personligen att just trafikolycks övningar är bra att drilla in för:

1. det ger personligt självförtroende om något som kan hända i det civila
2. det är mycket kaos vid en trafikolycka kan man styra och delegera uppgifter på ett bra sätt där så kan man det nog om i skogen under beskjutning också.
3. ska man endå öva skjukvård så kan man göra det när kaoset är som störst.
Bamse
Vad Hv-sjv glömmer jämt och ständigt är att de utbildar för en krigssituation!
De ska inte vara någon resurs i fredstid och behöver öva på de speciella förhållanden som det är för en sjv i stridsmiljö.

T ex kan ju en trafikolycka mycket väl övas men då med hot om bekämpning, begränsade transportmöjligheter, hänsyn till ev. ammunitions och vapen effekter i fordonen. Att öva militära sjv i civilt omhändertagande vid trafikolycka tycker jag är bra men inte när det är grundregeln att detta sker. Sedan kan man ju diskutera hur mycket mer man ska/kan göra som Hv-sjv kontra en skyttesoldat med normal sjvutb på en trafikolycka.

Att öva krigssjv under civila förhållanden utan hänsyn till de risker som finns i en krigssituation samt de begränsningar man har t ex ljud/ljusdisciplin eller stridsbuller är FEL!

Fk Satan har en enligt mig bra modell, sjv måste praktiseras i fältet och bli en del av stridstekniken. Övas för lite enl. mig både i HV-förband och i GU-förband.

Läste om Röda Korset och de avtal som FM har med dem i både Arménytt och Hemvärnsnytt. Reagerade på vissa saker bl a att om man läser mellan raderna så känns det som SRK utövar lite utpressning mot FM då det enligt dessa källor inte finns resurser att utbilda Hv-sjv om inte SRK gör det.
Finns lite annat att reagera på i samma artikel bl a följande citat :

"Framtida konflikter kommer inte att vara rent militära utan på slagfälter opererar både civila, obeväpnade och militära organisationer. Vi ser det i Irak och Kosovo idag. Röda Korset, räddningsverket och andra gör insatser parallellt med och under skydd av militära förband. Det är vitsen med det nya avtalet, säger Lars Brink, som lett arbetsgruppen på uppdrag av rådet"

Arménytt Nr 4 - 2003 s 39

Är det bara jag som tycker att man har blandat ihop två helt olika saker här.
Arbetet i krigsdrabbade länder av diverse humanitära organisationer har ingenting med utbildning och organisation av militära förband! Att blanda ihop de två rollerna kan bli mycket fel! En Hv-sjv är en del i ett militärt förband, han/hon är inte en del av Röda Korsets hjälporganisation!
Lt. Payne
Min förre Stf. plutch jobbar som ambulanssjukvårdare. Vi använde ett system med skadekort på våra övningar, de korten hade han lånat från jobbet.
Mycket bra och realistiska bilder!

Under stridsövningar delade blågul ut dessa till de som var utdömda och skadorna skulle åtgärdas av soldaterna själva. Bedömde de att de inte kunde lösa det var det deras uppgift att ta den skadade till förbandsplatsen, kan säga att det var MÅNGA aha-upplevelser under dessa övningar..

När jag läste denna tråd känner jag att detta borde återinföras här, ringer nog han ikväll..
GA KA
@Bamse: Jag tolkar också det som att RK är ute på väldigt tunn is när det gäller att blanda olika kategorier i Krig och kris. NGOs har väldigt klara regler för att undvika att bli ihopblandade med militära organisationer.

Den varianten som Lt payne talar om är vanlig på många GU förband. Fördelen är att det inte krävs någon särskild planering då "alla" har en skada. Nackdelen är att det krävs en övningsledning med kunskap om sjv för att kunna utvärdera insatsen.
Lt. Payne
@GA KA

Ambulanssjukvårdaren brukade, när han inte gick i sin befattning vara den som bedömde våra insatser och gav oss råd om vad vi skulle göra. Det var intressant många gånger, "tidsfönstret" var ofta mindre än vad vi trodde det skulle vara.

Lite OT nu kanske men det som skrämde mig var de dolda blödningarna,
Ofta syntes inget och och plötsligt var tiden ute. Utan att vi visste vad vi gjort för fel.
GA KA
Lt Payne: Om Hv inte skaffar legtimerad sjv personal och transportmöjligheter så kommer många att dö utan att ni kan göra något. En sak som ventilpneumothorax kan enkelt åtgärdas i nästan hela FM men inte i HV. Orsakar "bara" ca 30% av dödsfall som man kunde ha förebyggt. Jag tror att man i mycket skulle klara sig utan RK i krig då de inte tillför något särskilt. Visst det blir några fler bårbärare i de fall de orkar bära. Morfin och Oxygen räddar inte liv. Det som räddar liv är kunskaper i att stoppa en blödning. Det kan man utbilda Hv männen i under några få timmar. För resten krävs legtimerad sjv personal. Slutresultatet blir billigare och förmodligen samma med tanke på dödligheten av skadade
Lt. Payne
@GA KA

Håller fullständigt med dig om RK, min erfarenhet är att de absolut inte är självgående, de kräver mer än vad man får tillbaka, Men som sagt det finns kanske bättre RK på andra håll.

För att undvika ventilpneumothorax misstänker jag att man behöver dränera cavum pleurae på nåt sätt? Varför kan nästan hela FM detta och varför får inte HV tillgång till den kunskapen?
Uttern
Vad skadas folk mest av i krig? För amerikanarna i Kuwait var det mest bilolyckor och friendly fire om jag minns rätt.

Jag håller just på att läsa Pattons "mitt krig". På sidan 111 redogör han för 3:e armens skador tre veckor efter d-dagen:

Stupade 1 713
Sårade 7 928
Saknade 1 702
Skadade i olyckor 4 286

Det var alltså fler skadade i olyckor än stupade!!

Så visst verkar det som om olyckor är vanligt förekommande i verkliga kriget, även om Pattons uppgifter nog inte var helt exakta.

Uttern
GA KA
Vid en skottskada i bröstkorgen kolapsar lungan. Mellan lungan och bröstkorgsvägen kan det bildas en luftspalt som blåses upp vid inandning. Då "ballongen" blir större trycker den på organen och förskjuter den åt sidan. Vilket i sin tur leder till döden, i värsta fall på några minuter. Åtgärden är antagligen att sticka in en nål och punktera "ballongen"(temporär beh) alt sätta in ett drän. Båda åtgärderna skall utföras av legtimerad sjv personal.

I Usa har man gjort en sammanställning av hur personer i krig dör genom att använda databaser från tidigare krig. Av de personer som man kunda ha räddat så dog de av:
60% av blödningar från ben och armar
33% av ventilpneumothorax
6% av ofria luftvägar

Av skadade med penetrerande trauma skulle 1,4% vinna på att få en halskrage. Så frågan är varför ens köpa in halskragar till HV når man inte kan åtgärda en ventilpneumothorax?

FM har börjat använda sig av Usas erfarenheter. På SKs kurs i Göteborg i höstas tog man upp detta och hade en Powerpoint redovisning med matrialet. Det som skilde mest ifrån Usas riktlinjer var ett FSC var mer restriktiva med avsnörande förband. Så Bamse numera är det officiellt. clap.gif
GC1
kan det vara så att åtgärda pneumothorax krävs utrustning och utb som kan vara svår att tillföra på låg nivå, samtidigt som det är lätt att se till att förutsättningar finns att säkerställa fria luftvägar ner till enskild soldat.

jag själv tycker att SRK har sladdat av banan helt o hållet vad det gäller utb av sjvenheter till krigsförbanden, och har svårt att förstå deras argumentation i frågor kring detta.
jed
Med tanke på att skador i lungan kan medföra att lungsäcken fylls av luft och pressar samman lungan vilket kan leda till att hjärtat (och de stora blodkärlen) trycks över på andra sidan bröstkorgen med cirkulatorisk kollaps som följd så låter det som en skada som det definitivt borde finns (minst) en person i varje grupp som kan behandla.

Källa: http://www.anatcell.gu.se/Undervisning/Nya...%20organ%20.pdf. (html version)

Men detta kräver (antagligen) leg sjv personal...

Vår RK personal (det lilla vi har sett av de) har inte ingett något förtroende över huvudtaget, de klarar knappt av att lägga ett ytligt förband...
Nej, fram för gruppsjukvårdare enligt den modell jag hade när jag gjorde GU!

Edit: Skrev inlägget, åt lunch, postade inlägget... GA KA har just besvarat mitt antagande att det kräver leg sjv personal att dränera lungan...
Fk Bengtsson
QUOTE (GA KA @ Dec 19 2003, 11:58 )
Vilket i sin tur leder till döden, i värsta fall på några minuter. Åtgärden är antagligen att sticka in en nål och punktera "ballongen"(temporär beh) alt sätta in ett drän. Båda åtgärderna skall utföras av legtimerad sjv personal.

7.gif
Exakt hur många Leg. sjv personal finns det vid en grupp i en stridszon??? Tycker det är sjukt att varje soldat inte får lära sig hur man räddar liv. Om man nu har ett par minuter på sig att åtgärda denna skada så borde det vara en självklar del i utbildningen, vi lär oss ju hur man skapar fria luftvägar och stoppar/hejdar blödning.
Fast fan vet om man vill ha med sig personal i vita rockar springande i skogen smile.gif
GA KA
Danskarna har insett detta. Ett av förbanden som är i Irak har utbildat ALLA sina soldater i denna åtgärd. Vanligast utomlands är att kunskapen finns på grp-plut nivå.

@FK Bengtsson: Det finns en hel del i kategorin leg sjv personal som inte gör bort sig med en AK under patrullstrid i mörka hemska skogen. ;)
Fk Bengtsson
QUOTE (GA KA @ Dec 19 2003, 13:04 )
@FK Bengtsson: Det finns en hel del i kategorin leg sjv personal som inte gör bort sig med en AK under patrullstrid i mörka hemska skogen. ;)

Men knappast i vita rockar??
Tror med allra största sannorlikhet att det finns legitimerad personal som är med i HV eller RK. Men knappast tillräckliga mängder för att täcka upp behovet. Hur man än vänder och vrider på problemet så finns det inte tilläckligt med kompetent personal på plats ifall någon skulle bli allvarligt skadad. Vore det då fel att utöka sjvutb för den vanlige soldaten?? Med tanke på att sjvmannen skall försvinna ur organisationen....
GA KA
Vad jag vet så kan inte manlig legtimerad sjv personal med genomförd GU bli placerade i HV pga av att det är stor brist på personalkategorin.

Det enda realistiska alternativet är att rekrytera kvinnlig sjv personal och skicka dem på BATLS/BARTS för att sedan placera dem i HV. Men då skulle nog SRK känna sig väldigt trampade på sina fötter.

Om man skall diskutera mer utbildning för den enskilda soldaten så tror jag att lagom är en bra devis. Tar man hänsyn till allt annat som skall öva så är det inte särskilt realistiskt att öka utbildningstiden. Har alla utökad utbildnin så finns det alltid en risk att man försöker göra så mycket som möjligt istället för att transportera patienten till kirurgen. Det är grundläggande livsuppehållande åtgärder och kirugi som räddar liv. Sedan kan man inte jämföra en pluton som håller på med SIB ikm från ett större sjukhus i Stockholm med en grp som ligger på ett OP norr om kiruna. Olika verktyg och utbildning för olika saker/uppgifter. Men utan fungerande sjv så är det svårt att få med sig soldaterna i en skarp sitution.
Fk Bengtsson
@GA KA: Förstår vad du säger och håller med. Synd att den allmänna trenden är att avrusta, annars skulle det nog finnas både sjv och transporter till alla våra fulltaliga Bataljoner i landet.

Men nu tror jag det blev lite OT.
PlutCh Kulan
I vår Hv-bat har vi problem med RK som inte vill vara med framme där det händer, dom vill ha samlingsplatser alldeles för långt ifrån "fronten". Det krävs killar som är stålmän att bära bår så långt.
Fk Bengtsson
@PlutCh Kulan: HAr exakt samma problem. Vi begärde sjuktransport vid ett skademoment ute i terränlådan och de vägrade. Slutade med att en av våra killar sprang till förbandsplatsen och hämtade en terrängbil för att transporterade de skadade i. Till och med Blågul var rasande över deras uppträdande.
Lindeberg
Kanske man ska joina Hemvärnet som sjukvårdare och STYRA UPP VERKSAMHETEN lite angry.gif smile.gif
Fk Bengtsson
QUOTE (Marzocchi @ Dec 19 2003, 17:04 )
Kanske man ska joina Hemvärnet som sjukvårdare och STYRA UPP VERKSAMHETEN lite  angry.gif  smile.gif

Vafalls!!!!! Är så inte redan fallet????? camo.gif

Klart du skall med i Sveriges enda försvar.... *ironi*
Lindeberg
Har inte joinat ännu, eftersom RK vill att man ska gå en kurs på 14 dagar (eller är det 10? 12 kanske?).

När hinner man med det frågas kom.

Tycker det vore klart trevligare/vettigare om varje RK-"distrikt" hade ett antal kvälls/helgkurser istället.
Fk Bengtsson
Hinna med är väl en sak, ha råd med att vara från jobbet är en annan!!!!! Men, du är högst välkommen in i gemenskapen.... clap.gif
Hv-sjukvårdarn
En hvsjv utb är på 210 timmar, ca 20 dagar.
Jag tycker också att ni ska kunna rädda livet på varandra, ni som inte kan sköta hygienen utan att man beordrar det....
medan ni räddar livet på varandra så kan ju vi hvsjv fortsätta strida och se till att inte fler blir skadade....
För jag tror inte att ni kan göra 2 saker samtidigt, det har jag noterat! angry.gif
dxl
Blir bara mer och mer glad över att ha "nsky" som är skjukvårdare i min grupp.

Tror inte att för mycket utbildning är bra heller.
Som jag sa innan så tror jag fullt och fast på att trafikolycks utbildning är bra.
Då får man in många moment som ger en självförtroende både på civila och "miltära" skador.

RK behöver helt klart (från mitt synvinkel) börja fundera i andra banor.
Ska de ha skjukvårdare i ett krigsförband så måste de kunna vara där det smäller inte som de skräckexempel några har dragit här.
GA KA
@HV-sjukvårdaren: Varför inte bemöta de saker vi har tagit upp i tråden? Om nu alla har så fel så borde det vara lätt att bemöta kritiken på ett sakligt sätt?
dalkarl
QUOTE (GA KA @ Dec 19 2003, 13:39 )
Vad jag vet så kan inte manlig legtimerad sjv personal med genomförd GU bli placerade i HV pga av att det är stor brist på personalkategorin.

Det enda realistiska alternativet är att rekrytera kvinnlig sjv personal och skicka dem på BATLS/BARTS för att sedan placera dem i HV. Men då skulle nog SRK känna sig väldigt trampade på sina fötter.

Om man skall diskutera mer utbildning för den enskilda soldaten så tror jag att lagom är en bra devis. Tar man hänsyn till allt annat som skall öva så är det inte särskilt realistiskt att öka utbildningstiden. Har alla utökad utbildnin så finns det alltid en risk att man försöker göra så mycket som möjligt istället för att transportera patienten till kirurgen. Det är grundläggande livsuppehållande åtgärder och kirugi som räddar liv. Sedan kan man inte jämföra en pluton som håller på med SIB ikm från ett större sjukhus i Stockholm med en grp som ligger på ett OP norr om kiruna. Olika verktyg och utbildning för olika saker/uppgifter. Men utan fungerande sjv så är det svårt att få med sig soldaterna i en skarp sitution.

Jag har tittat lite på hur personalförsörjningen skulle se ut för sjukvårdspersonal för FM i samband med min C-uppsats som handlar om sjuksköterskors upplevelser av deras yrkesutövning i krig.

Det är fascinerande att se att allt kommer att lösa sig på papper och att man skall plikta in personal i alla möjliga organisationer. Jag kommer att bli mycket förvånad om verksamheten verkligen fungerar i krig. Som det nämns tidigare här så finns det en viss brist på personer som genomgått värnplikt och är leg. personal. Rent militärt går ju detta att åtgärda på några veckor (under själva mobiliseringen), alltså att genomföra de mest grundläggande militära träningen (vapenhantering mm, jmf GSU US). Hur det sedan går med själva militärsjukvårdsutbildningen är en annan sak. Som vi säkert alla vet så är ju den militära sjukvården definitivt mycket mer primitiv än vad den civila delen. Här används ju i större utsträckning flergångsartiklar. Vi steriliserar utrustningen med de mest basala metoderna (de funkar). Frågan är bara hur detta kommer att funka och med hur lång tid detta kommer att ta innan verksamheten nått 100% produktion?

Därtill skall det ju tilläggas att sjukvården i krig inte alls ens är i närheten av den civila sjukvården (hela den svenska sjukvården skall intriktas mot kirurgisk akutsjukvård), med ett helt annat skadepanorama och sjukdomspanorama. Detta innebär för den svenska sjukvården att de som skall omhänderta den skadade troligtvis kommer att vara relativt okunnig om skadorna (gäller både läkare och ssk), för vi kommer definitivt inte att kunna ha st läkare (kirurger) på varenda förbandsplats. De läkare och sjuksköterskor som är kunniga kommer att vara tvugna att fortsätta att arbeta på samma vårdinrättning som tidigare.

För att komma till saken. Det kommer inte att finnas leg. personal med kompetens att krigsplacera i HV om inte man tidigt inför en utökad utbildning inom RO/MED eller på annat sätt utbildar leg. HVSjv inom ramen för FSC. Och givetvis utbildar mot realistiska mål.
dxl
@dalkarl

Just det här primitiva är väl något som FM grundar mycket av sin skjukvårdsverksamet på.
Vet att när jag gjorde lumpen så fick de som var skjukvårdare på skjukvårdskomp lära sig plocka kulor ur grisar.

Jag tror endå att om kriget kommer så kommer man klara av att hålla svenska soldater vid liv och det på en hög nivå.

Problemet tror jag snarare är alla civila som förutom skador också drabbas av alla de skjukdomar som krig för med sig.
Bamse
Hv-sjukvårdarn
En hvsjv utb är på 210 timmar, ca 20 dagar

Röda Korset
Från 56 till 160 timmar
År 2000 beslutade Försvarsmakten att hemvärnsmannen ska ha samma möjlighet till kvalificerat omhändertagande som den reguljäre soldaten. Inom Röda Korset började vi genast vidta förberedelser för att anpassa utbildningen till de nya kraven, för att i maj i år för första gången erbjuda första delen av den numera 160 timmar långa sjukvårdsutbildningen.

Hemvärnssjukvårdarutbildningen är 160 timmar och ingenting annat.
210 timmar är utbildningen om man saknar militär GU och måste göra TFU.

I ärlighetens namn ska väl sägas att hemvärnssjukvården har gjort framsteg de senaste åren. Har utökat utbildningstiden med mer än 100 timmar. Det ska också finnas vissa ställen i Sverige där de faktiskt tar detta på allvar och genomför regelbundna repetions och vidareutbildningar men inte är det här hemma......
Att hv-sjv utan annan utb/erfarenhet får utb på morfin och syrgas har väl diskuteras tidigare och min åsikt är fortfarande att det är lite konstigt med tanke på Generalläkarens direktiv om läkemedelshantering i FM.

Hemvärnssjukvårdarutbildningen måste nivåindelas!
Är inte rimligt att "Pelle" som är utb. ambulansjv med flera års erfarenhet och gjort GU som Plutsjv samt utl. tj ska göra samma utbildning som "Kalle" som är banktjänsteman och det närmaste blod han kommit är enstaka skärsår!
Båda har givetvis en plats inom hv-sjv men det måste vara mer flexibel organisation än vad det är nu.

SRK och FM måste ta tag i detta för som det är nu som kommer mer och mer förbandschefer att inte bry sig om att rekrytera några hv-sjv utan att ta hemvärnsmän med adekvat utbildning istället för att ta en hv-sjv. Gäller ju i och för sig den mesta avtalspersonalen.

Tänkte på en sak angående det citat som jag tidigare nämnt:

"Framtida konflikter kommer inte att vara rent militära utan på slagfälter opererar både civila, obeväpnade och militära organisationer. Vi ser det i Irak och Kosovo idag. Röda Korset, räddningsverket och andra gör insatser parallellt med och under skydd av militära förband. Det är vitsen med det nya avtalet, säger Lars Brink, som lett arbetsgruppen på uppdrag av rådet"

Konflikten i Irak har ju faktiskt visat att det i en modern konflikt inte finns något skydd för de bakre förbanden samt att respekten för skyddssymboler är mycket begränsat t o m oexisterande.

Ser fram emot Hvsjukvårdarens kommentarer.
Hv-sjukvårdarn
QUOTE (GA KA @ Dec 20 2003, 01:46 )
@HV-sjukvårdaren: Varför inte bemöta de saker vi har tagit upp i tråden? Om nu alla har så fel så borde det vara lätt att bemöta kritiken på ett sakligt sätt?

Jag har provat det också, men eftersom de som är negativa till oss är mer högljudda på det här forumet, blev jag less.
FM har inte råd att utbilda folk i sjukvård också, och nu har R.K. oss att utbilda. Sedan skriver vi avtal med HV och blir HEMVÄRNSsjukvårdre. Har ni dåliga hvsjv så betyder det att ni har utbildat dem för dåligt. Vi har inget med R.K. att göra efter grundutbildningen, förutom att vi är medlemmar för att få försäkring under GU och KU, samt arbeta efter deras grunprinciper som är lika soldatreglerna. Jag har sjukvårdare som är bättre skyttar än gemene hv-soldat och är lika bra ute i terrängen och det beror på att jag har kompch som ser till att utbilda dem. Jag har också folk som är mindre bra fortfarande, men eftersom vi gamlingar måste uppgradera oss och tenta av under en KU på 80 timmar, så kommer de att försvinna. Så hjälp kompch att utbilda era sjukvårdare istället för att gnälla på dem hela tiden, se till att de trivs och motivera dem att gå KU. Se själv till att utbilda dig i HLR och första kamrathjälpen, så att det finns någon som kan ge hjälp under de första 5 viktigaste minuterna!
Hv-sjukvårdarn
QUOTE (Bamse @ Dec 20 2003, 08:08 )
Hv-sjukvårdarn
En hvsjv utb är på 210 timmar, ca 20 dagar

Röda Korset
Från 56 till 160 timmar
År 2000 beslutade Försvarsmakten att hemvärnsmannen ska ha samma möjlighet till kvalificerat omhändertagande som den reguljäre soldaten. Inom Röda Korset började vi genast vidta förberedelser för att anpassa utbildningen till de nya kraven, för att i maj i år för första gången erbjuda första delen av den numera 160 timmar långa sjukvårdsutbildningen.

Hemvärnssjukvårdarutbildningen är 160 timmar och ingenting annat.
210 timmar är utbildningen om man saknar militär GU och måste göra TFU.

I ärlighetens namn ska väl sägas att hemvärnssjukvården har gjort framsteg de senaste åren. Har utökat utbildningstiden med mer än 100 timmar. Det ska också finnas vissa ställen i Sverige där de faktiskt tar detta på allvar och genomför regelbundna repetions och vidareutbildningar men inte är det här hemma......
Att hv-sjv utan annan utb/erfarenhet får utb på morfin och syrgas har väl diskuteras tidigare och min åsikt är fortfarande att det är lite konstigt med tanke på Generalläkarens direktiv om läkemedelshantering i FM.

Hemvärnssjukvårdarutbildningen måste nivåindelas!
Är inte rimligt att "Pelle" som är utb. ambulansjv med flera års erfarenhet och gjort GU som Plutsjv samt utl. tj ska göra samma utbildning som "Kalle" som är banktjänsteman och det närmaste blod han kommit är enstaka skärsår!
Båda har givetvis en plats inom hv-sjv men det måste vara mer flexibel organisation än vad det är nu.

SRK och FM måste ta tag i detta för som det är nu som kommer mer och mer förbandschefer att inte bry sig om att rekrytera några hv-sjv utan att ta hemvärnsmän med adekvat utbildning istället för att ta en hv-sjv. Gäller ju i och för sig den mesta avtalspersonalen.

Tänkte på en sak angående det citat som jag tidigare nämnt:

Konflikten i Irak har ju faktiskt visat att det i en modern konflikt inte finns något skydd för de bakre förbanden samt att respekten för skyddssymboler är mycket begränsat t o m oexisterande.

Ser fram emot Hvsjukvårdarens kommentarer.

Bamse, jag håller med dig i väldigt mycket. Du har helt rätt i att sjvutb är på 160 timmar, men hela utbildningen som i princip alla måste gå är 210 timmar.

Vad gäller morfinpratet så känns det också onödigt. Vid skarpt läge kommer ALLA soldater få en morfinspruta att ha i fickan precis som ALLA soldater får en autoinjektor. Och NI får det UTAN vår sjukvårdsutbildning.....hur låter det?
När jag började så behövde ni inte smärtstillande, nog går det framåt!
Jag hoppas att den nya utbildningen kan locka rätt sorts människor nu. Vi tvingas ibland neka folk att börja utb, då kraven har ökat från FM. Det är också svårt för folk att ta ledigt från arbete och gå utb som antingen är 2 kurser ā 10-12 dagar eller 1 kurs som är ca 20 dagar. Under kursen görs flera tentor som kräver alla rätt och misslyckas man får man hålla på tills man får alla rätt helt enkelt. Detta sker oftast samtidigt som man ligger ute i fält, med allt vad det innebär. Man kan få dispens och inte gå hela utb om man har rätt utb, men de flesta väljer ändå att gå hela kursen. Vilket underlättar samarbetet med den befintliga gruppen på kompaniet efter utb. Jag tror att om kompch var ute och tittade på grundkurserna som de gör på Gk HV-man, så skulle de inse hur lätt de skulle kunna nyttja och vidareutb den nye hvsjv. Man kan ta in sjukvårdslärare precis som man tar in Yoff, då skulle man som kompch knappt behöva tänka på den biten. En billig penning för att få kompetent personal eller hur?
GA KA
Vet inte om du har missuppfattat något men jag tycker att alla i tråden är för mer utbildning men är emot RKs verklighetsfrämande utbildning. Bara en sådan sak som att du rekommenderar att lära sig HLR för krigets krav. Civilt javisst, en väldigt bra sak men militärt? Vilka skall du utgöra HLR på i kriget? Personer som har fått hjärtstopp pga av hypovolemisk chock? Visst det finns säkert någon som kommer att drunkna i krig och har en chans med HLR men jag är övertygad att det kommer att kosta liv när soldater försöker rädda sina kamrat med HLR. Det är ingen mening. Som du kanske märker är det några i tråden som har en ganska hög utbildningsståndpunkt inom sjukvård och som även jobbar dagligen med akutsjukvård. Alla verkar hålla med om att det inte fungerar med RK och då vänder du det till att det är HVs fel som inte utbildar. Det är RKs ide att sjukvårdarna inte skall vara beväpnade, det är RKs som ger personerna utbildning och det är RK som tycker att sjv skall befinna sig i en skyddad verkstad. Dagens krig är inte skyttegravskrig mellan två sidor där det finns säkra platser bakom stridslinjerna. Jag väntar fortfarnde på en ifrån RK som kan förklara fördelarna med sitt "Koncept". FM har fortfarnde pengar att utbilda kvalificerade sjv resurser, det är HV som inte har det.
Bamse
Vad gäller morfinpratet så känns det också onödigt. Vid skarpt läge kommer ALLA soldater få en morfinspruta att ha i fickan precis som ALLA soldater får en autoinjektor. Och NI får det UTAN vår sjukvårdsutbildning.....hur låter det?

Får jag fråga om källa till detta, har nämligen aldrig hört något om att varje soldat ska få ut morfinautoinjektor i krig. Vet att andra nationer gör så men svenska försvaret?

Hemvärnet har i sin helhet varit lite av en skyddat verkstad, inga större krav har ställts från myndigheterna på att förbanden verkligen ska fungera och vara dugliga. Detta har ju nu förändrats kraftigt och det gäller bara att avtalsorganisationerna hänger med så att de inte fastnar i de gamla hjulspåren.

Sedan kan jag hålla med Hvsjukvårdaren att sjvutb inte ges den prioritet som den kräver.
GA KA
Det är endast ett förband som får ut personliga Morfin ampiner. Resten är tilldelade Morfinampiner i sina läkemedelssatser. Hur de sedan tilldelas inom förbandet är en annan fråga.
106
QUOTE (GA KA @ Dec 20 2003, 18:17 )
Det är endast ett förband som får ut personliga Morfin ampiner.

Vilket förband?
Annars har flygförare ett personligt tilldelat läkemedelskit med bland annat morfin (eller motsvarande), vet dock inte vilken utbildning de har på det.
GA KA
Föredrar att inte gå in på det. Flygförare bär Morfin Ampiner. Får skylla på att jag inte har koll på flyget. Av någon anledning så har alla tabletter citronsmak i flygförarnas kit. Någon som vet varför?
helinerd
Ett antal bra inlägg i denna fråga, och jag håller i stort sett med om att HV borde fixa sina egna Sjv, gärna ssom kan klara sin eget försvar.

Något som jag saknar i debatten, och ute på fältet i kompaniet, är sjvintresset från gubbarna. Det klagas alltid på sjv och det främsta skälet är att det tar tid från skjutandet. Så innan ni börjar slänga skit på sjv i den nuvarande organisationen så se till att ta tag i utbildningar och övningar inom plutonen. Det borde väl vara självklart att kamraten ska kunna ta hand om alla dina skador, han är ju först på plats!

Enda gången jag fått intresserade gubbar med på övningarna som verkligen agerat är när de har varit utomlands. Där inser man snabbt att när det går åt helvete så är man int så karks längre och då vill man ha hjälp med en gång. Den hujälpen får man inte av sjv utan av den närmaste kamraten.
Bellum
Anledningen till att man ofta suckar vid sjv moment tror jag kan bero på att dom är taffligt genomförda och dåligt genomtänkta. Ofta så bryts ordinarie övning för sjv övning, vilket ju ger intrycket av att den är mindre viktig.

Det blir i regel mycket bättre om man, som Fk Satan nämnde i ngn av sjvtrådarna, bakar in sjv i övningen genom att helt enkelt plocka ut skadade. Detta kräver däremot sjv ansvariga som har förståelse för vår verksamhet. Vid tillfälle har jag fått kritik av RK personal då jag ansåg att det var olämpligt av min ksp-skytt att lämna sprutan för att ge vård under en anfallsstrid. Det tyder ju på en bristande insikt om hur strid fungerar. Ibland har man helt enkelt inte tid att stanna och "gulla" alltför mycket med den skadade om man inte vill förlora hela förbandet. Med en sjv ansvarig som har förståelse för "krigets krav" och bra blågula kan sjv momenten bli ungefär hur bra som helst däremot!

Skräckexempel på sjv moment: "Kompaniet" (läs: ungefär 2/3 plut) kommer fram till objektet vi skall öva vid. På detta sitter en sprängladdning. Enligt övningsplanen skulle vi tydligen få panik och meddela staben, men då våran GU pionjär samt vår fd minröjare ansåg sig kapabla att åtgärda dilemmat rapporterade vi in den som desarmerad. Staben svarar enligt övningsplan att vi skall avvakta EOD...
Tusen år senare kommer EOD för att desarmea den oskadliggjorda och borttagna laddningen, som märkligt nog exploderar och utlöser ett sjv moment. När vi gjort vad vi kunnat ropar vi åter upp staben för att be vår enormt uppsvullna (både fysiskt och numerärt) underhållsorganisation bistå med transporthjälp. Naturligtvis tycker dom att vi får lösa det själva och plötsligt står vi med ett dilemma: Hur bär sig 2/3 plut åt att skydda ett obj och samtidigt transportera tre bårfall genom ett par kilometer terräng om inte är 100% säker?

Naturligtvis var sjv bitarna av momentet viktiga, men hur motiverar jag min pionjär och min fd minröjare till att deltaga med själ och hjärta i ett moment som detta? Hur kommer det sig att underhållsklubben tror att deras uppgift är att sitta och bli feta medan vi gör deras OCH vårt jobb?

Hade istället övningledningen haft viss improvisationsförmåga och strukit momentet i och med att laddningen desarmerats och istället låtit spaningsgruppen gå på en mina under nästa dags omgruppering hade vi kunnat få ett riktigt intressant sjv moment...
GC1
en tendens bland vissa hv sjukvårdare är att ta till sig de något konstiga värderingarna ang RKarmbindeln och krigsförband som sprids i vissa RKkretsar.

"vi går inte in i ett omr om det finns fi där..."
"ingen får säga åt oss hur vi skall agera....."

vad som behövs är att sjv går en obliagtorisk utb i väpnad strid för att få förståelse för arbetssätt och miljö i eller i anslutning till strid.
det går i många fall att lägga över utb ansvaret på hvkompch men om man får en människa som inte vill eller förstår sin roll i förbandet överhuvudtaget serverad på ett fat, vad ska man göra då? KICKA! men då har man ju liksom slösat bort tid o resurser på någon som man inte har praktisk användning för!
bakterie
Utbildning till hemvärnssjukvårdare är 2x14dagar för en helt okunnig person. Har man tidigare erfarenheter exempelvis om man varit plutonsjukvårdare samt gått sjukvård i FBU:s regi finns det dispanser att söka.
skyttesoldat78
Finns det några HvSjv här på froumet?? HV.gif
dxl
Kan vi inte hålla oss till en tråd?
larsev
QUOTE (skyttesoldat78 @ Dec 13 2006, 18:15 ) *
Finns det några HvSjv här på froumet?? HV.gif

Diskussionerna pågår för fullt i denna tråd HV.gif fun_icon_nana.gif
Bamse
QUOTE (Hv-sjukvårdarn @ Dec 19 2003, 23:37 ) *
En hvsjv utb är på 210 timmar, ca 20 dagar.

Det är ju en sanning med viss modifikation!
Hv- sjv utb är på 160 tim och sedan är resten TFU vilket alla måste ha i Hv på något sätt. Inte riktigt rättvist att räkna med den tycker jag när man pratar om Hv-sjv utb.
justair
QUOTE (Bellum @ Aug 20 2004, 07:40 ) *
... Vid tillfälle har jag fått kritik av RK personal då jag ansåg att det var olämpligt av min ksp-skytt att lämna sprutan för att ge vård under en anfallsstrid. Det tyder ju på en bristande insikt om hur strid fungerar. Ibland har man helt enkelt inte tid att stanna och "gulla" alltför mycket med den skadade om man inte vill förlora hela förbandet. ...

Känns igen! Men jag har hört resonemanget även hos stridande personal vilket pekar på brister i kunskap hos även dessa. Under ett moment på HvSS avstannade hela anfallet pga skadeutfall, och diskussionen under utvärderingen var direkt alienerad. Kände mig en aning utanför som propagerade för att fortsätta anfallet och först därefter ta hand om de skadade.

Om det klickar inom förbandet på den här punkten känns det som risken är ännu större att det klickar skarpt med personal utan vapen och utan insikt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.