Help - Search - Members - Calendar
Full Version: GRATTIS!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Danne
En pigg jubilar fyller idag jämnt, hundra år för att vara helt korrekt!

Hipp Hipp!

12 sekunder som ändrade vår syn på världen och för att få er intresserade, hur vi smidigast skall slå ihjäl varandra.

/me åker och kramar en P51D wub.gif
SSN
sweet salute.gif
Erik_G
Grattis till 100-åringen!

/E
Wendisten
Här kan jag inte låta bli att lägga in en film från min arbetsgivare: Orville and Wilbur

Edit: ändrat länken
J-Star
Grattis smile.gif

<lyfter på hatten/>

/J
BJK
Dagen till ära då ! salute.gif
Max
GRATTIS!!! ;)
Tivaljör
Grattis. Vore det inte för dig, så skulle jag kanske tjänstgjort i ett annat vapenslag idag....
Vakten_F4
QUOTE (Wendisten @ Dec 17 2003, 09:39 )
Här kan jag inte låta bli att lägga in en film från min arbetsgivare: Orville and Wilbur

Edit: ändrat länken

clap.gif

Klart cool film! Och ej att förglömma: Grattis! salute.gif
Axial
Hade det inte varit för bröderna Wright hade luftvärnet fått ägna sig åt ballongskytte och filmer som "Top Gun" och "Iron Eagle" hade handlat om torpedbåtsförare navy2.gif
Grattis på 100-årsdagen.
Panzerfaust
QUOTE (Axial @ Dec 18 2003, 04:34 )
Hade det inte varit för bröderna Wright hade luftvärnet fått ägna sig åt ballongskytte och filmer som "Top Gun" och "Iron Eagle" hade handlat om torpedbåtsförare  navy2.gif
Grattis på 100-årsdagen.

Japp, Maverick eller vad han heter skulle vara en full sjö kapten!

Maverick och Goose
A527
Firar dig om 38 dagar då jag rycker inte till F4...

GRATTIS!!!
J-Star
Ett petimeter-aktigt påpekande (sorry): Hade inte Orville och Wilbur gjort det så hade någon annan lyckats istället... fast en smula senare.

/J
Froddan
Grattis!

Men den intressanta frågan är väl när stridsvagnen egentligen fyller år? :P
J-Star
QUOTE (Froddan @ Dec 18 2003, 09:27 )
Grattis!

Men den intressanta frågan är väl när stridsvagnen egentligen fyller år?  :P

Den lär nog inte fylla år förrän nästa decennium. Direkt ur minnet vill jag påstå att den första stridsvagnen sattes in under WWI. Framgången i första insatsen var lite sisådär eftersom man inte var beredd på att den skulle kunna göra ett så effektivt genombrott som den gjorde.

/J
Erik_G
Om jag minns rätt var det 1916, vid Somme som stridsvagnar sattes in för första gången.
Första gången stridsvagnar sattes in i större skala var vid Cambrai 1917.

Själva idén med ett bepansrat fordon för understöd av framryckande infanteri lär ha kommit 1915 från en viss herre vid namn Winston Churchill.

/E
Nestor
clap.gif Grattis på 100-års dagen kära flyg!! clap.gif
Patroels
You'll never get that thing to fly, Orville.......... surprise.gif blink.gif
SWJ
Jag skall köpa vingar för pengarna, eller vad var det Wiktorin under sin period som ÖB.... vissel.gif
Menige_Charlie
QUOTE (Erik_G @ Dec 18 2003, 11:00 )
Om jag minns rätt var det 1916, vid Somme som stridsvagnar sattes in för första gången.
Första gången stridsvagnar sattes in i större skala var vid Cambrai 1917.

Själva idén med ett bepansrat fordon för understöd av framryckande infanteri lär ha kommit 1915 från en viss herre vid namn Winston Churchill.

/E

Efter att Storbrittanien mosade fram med deras "Tanks" (ordet kommer från att dom som byggde vagnarna trodde dom var till att forsla vatten..därav Tank..det var väldigt hemliga grejer ska tillägas) var tyskarna ganska snabba med att bygga sin tank.. som rymde hela 18 man (med nån gubbes felmarginal från min sida).. men den var så klumpig så att den var ett lätt byte..

Think big..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.