QUOTE (järv @ Dec 18 2003, 14:38 )
Kan man bli annat än irriterad på detta ständiga flummande, lallande och förståsigpåande om ”jägare” från diverse individer.
Vad handlar jägeriet om, att käka kottar? De två procent av årskullen som bedöms ha de bästa psykiska och fysiska förutsättningarna att genomföra värnplikt är kvalificerade att söka in som jägare. De utgör det bästa soldatmaterialet som finns att tillgå. Oftast rör det sig om generellt duktiga och ambitiösa personer som du i princip kan sätta på vilken värnpliktig befattning som helst (men du kan inte omvänt ta lasse-basse och försöka göra honom till jägare). För samman dessa individer på förband med högsta kvalitet på utbildning och befäl där man koncentrerar sig på att lära ut själva soldathantverket grundligt. Ta sedan bort 20-25 procent av de som trots allt inte höll måttet. Efter 300-450 dagar så är resultatet Sveriges bästa soldater. Prickskytt, sjukvårdare eller signalist skall inte spela någon roll. Sen finns det alltid undantag som bekräftar regeln.
När det gäller betyg så instämmer jag helt med jaegare, det går inte att jämföra betyg mellan förband och det är vedertaget. Ett av de bästa befälen (kommenderad till FJS numera) gav sin syn på det: "Ni ska INTE jämföra era betyg med folk från massa *****förband, 10-5-5 här är som 10-15-15 där". Kraven för att anses som godkänd soldat på ett j-förband är och skall vara mycket högre än på andra förband.
Vad gäller att ta in folk utifrån till j-förband så händer det. Ofta rör det sig om befäl som är duktiga och väldigt drivna och som vill ha förmånen att arbeta i en organisation med andra personer som är lika drivna som de själva. Men du kan aldrig göra guld av gråsten, det handlar om att få rätt person på rätt plats.
Till skillnad från vad vissa tror så finns det gott om dåliga officerare/kadetter inom FM. Frågan man (jag och andra) ställer sig är: om befälen är kassa hur är då inte deras soldater?
Panzerfaust/Wittman:
Du har gjort så att jag har störrre förtroende för Pliktverket än någonsin tidigare.
Edit: jag ändrar mitt inlägg något..
Panzerfaust/Wittman:
Du har gjort så att jag har störrre förtroende för Pliktverket än någonsin tidigare.
Okej, ska jag då säga att du gjort så att jag ännu mindre litar på pliktverket för att du inte kan ta en normal diskussion? Och inte kritik för den delen heller.
Såna där löjliga saker kan du väl lika gärna skicka med PM istället för att tjafsa här?
Jag håller fast vid min åskit vad du än tycker och säger. När det gäller sånt här är alla partiska, Icke Jägare just för att dom är Icke Jägare, Och Jägare just för att dom är Jägare. Så enkelt är det. NU slutar jag här så det inte spårar ur allt för mycket. Ville bara avsluta det fint, vilket är svårt. Vissa tycks ha problem med oliktänkande?
Edit: Nu har jag varit ute med hund, det är bra hjärn rensande.
Vad beträffar befälen så har jag nu upptäckt att jag kan hänga på till viss del.
Men jag tror att det är långt ifrån många som inte skulle hålla samma nivä som en vpl Jägare. Dels på grun av hård konkurans mellan sökande till yop.
Sen tror jag knappast att en normal Jägar soldat klara ALLA andra befattingar, stridande, jo.
Men inte alla andra befattingar.
Krav o förkunskaper
Natur eller samhällsvetenskapligt program.
Mycket höga betygskrav. MVG i alla
språkämnen. Minst B-kurs i svenska.
Två främmande språk varav ett B-språk.
Medelbetyg MVG-VG i
övriga läsämnen (bild, musik idrott inräknas ej).
Tolk-Förhörsledare. Skulle alla jägare klara detta?
Röjdykare? Skulle alla jägare vara kvalificerad för dyktjänst? Finns bla en kille enligt 69an bla, som inte fick vara a-dyk men fsj pga lung skada.
Nu vet jag inte hur det serut i kraven, men på min tid så va kravet för att göra telegrafi provet 7 på I-testet, vilket är högre än för en Jägar sodlat enligt vad folk har klippt och klistrat här på forumet (om jag inte mins heeelt fel)
Underrättelseassistent - Flygvapnet alt. Armén
Krav o förkunskaper
2 år tekn högskola data/elektronik (gäller endast armén)
Ett annat exempel.
Har även "hört" från folk att vissa tjänster inom tex artilleri har höga I-test krav samt bra mattematisk förmåga, hur vida det stämmer vet jag inte. Så jag låter någon som vet mer om det svara på det. Va därför jag tog upp det också, i hopp om att nån rättar eller håller med.
Sen är det ju befäls dugligheten också, kravet för en Jäagrsoldat ligger ju inte spciellt medan KB tex har högre Befäls lämplighets krav än Jägar soldat, eller har jag fel? Bara där har du massssvis med tjänster som en medlesnittig jägare inte kan få.
Elit/inte elit? det är frågan.
22*10=235
Rättelse 235 arbetsdagar. Inte 300 dagar. Om man inte ligger inne varenda helg samt tjänstgör dygnet runt. La till några dagar för helg tjänst osv.
235-60=175 dagar om man tarbort GSU, vilket jag gör eftersom den ser relativt lika ut mellan förbanden, det som skiljer är väll "hård heten" det fysiska så att säga.
Det är detta jag menar, inte tycker jag att man kan kalla sig elit soldat efter 175 dagar. Jag kallar inte mig själv fullständigsoldat ens. När utlänningar fråga så är det pinsamt att kalla sig soldat när det finns länder som har längre GSU/motsvarande än jag legat inne allt som allt.
Så kan man resonera, vilket jag gör, detta gäller alla! jag tycker inte det är något att hetsa upp sig för, min åsikt bara.
Jag är ledsen och ber om ursäkt ifall jag trampat på ömma tår.
Jag tycker att det vi har i Sverige endast är en grund till att bli soldat, det är min åskit.
Vart lång edit