Var ute och handlade julklappar idag och gick runt i en leksaks affär. När jag svänger in till byggsatserna så ser jag den nyligen släppta (några månader sedan) 1:48 modellen av JA37 Viggen.... och den är nersatt till 199:- !!! Detta plus att jag känner en dragning till modellen eftersom jag var med och målade originalet av "Blå Petter" gjorde att jag inte kunde motstå.
Så.... som kanske några vet så har Viggen inte funnits som modell i 1:48 på väldigt länge, då fanns det också endast i AJ37 version som sedan länge har varit slutsåld på marknaden och lämnat ett stort sug efter en 1:48 version. Troligen därför som AirFix släppte en ny låda.
MODELLEN:
- Som vanligt är AirFix modeller lite dåliga i passformen om man är lite petig men de som är det brukar kunna fixa till det ändå. ;) För oss lite mer jordnära byggare så tycker jag att den duger bra.
- OBS: Något som slog mig var att detta i grunden är samma modell som de släppte förra gången.... Det är nämligen en AJ37 Viggen i boxen OCKSÅ. Så det är bara att välja vad man vill bygga. JA37 delarna är endast en tilläggs ram med bitar, bland grund delarna (som flygkroppen) finns alla AJ37 delar utspridda. Som extra JA delar finns självklart akanbox, ny fena, annorlunda balkar.... men också något som AirFix missat på sina JA i andra skalor.... en extra hydrauldomkraft till huvudrodret på var sida.
- Beväpning som ingår är till JA37, 2 Sidewinder (modellen ser tyvärr ut som Rb 24???) och 2 Sky Flash (Rb 71). Och till AJ37 finns 2 Rb 05E och 2 Raketkapsel m/70. Så man kan få full bestyckning på båda versionerna eftersom raketkapseln fanns på JA och Rb 24J fanns på AJ. ;)
DEKALERNA:
- Det finns två alternativ, dock inget till de som vill utnyttja att det går att bygga en AJ37 av denna utgåva. Båda är för JA37.
- Dekal arket i min låda var lite snetryckt mellan de olika färgerna vilket syns mest på Alt 2 där det finns dekaler med olika bakrund och ram. I övrigt synns det bara att det är lite snett på vissa men inget ovanligt för byggsatser.
Alt 1: "JA 37 Blå Petter scheme, 162 Squadron, F16 Wing, Swedish Air Force, Uppsala, 2001"
(borde vara 2000 men var ju inte officiell förrän 2001... när någon hittat på att den målats för flygvapnets jubileum...
- Mycket fina dekaler som får mig att minnas när vi höll på att sätta dit dem på den riktiga maskinen. Precis som på den riktiga är bakgrunden på div och komp märket representerat av grundfärgen på flygplanet (som dessutom var vald i nyans för att ligga mellan de riktiga komp och div märkenas blå). Alla små detaljer är med, inklusive det lilla texten "Blå Petter" för att sätta under huven på vänster sida på P32.
Alt 2: "JA37, 171 Squadron, F17 Wing, Swedish Air Force, Ronneyby/Kallinge, 1999"
- Åter igen mycket fina dekaler, tyvärr är både flottilj och div märkets bakgrund snetryckt så de ser lite konstiga ut. I överigt ser allt bra ut. Dekalerna är för Q47 som har varit standard JA37 för AirFix i övriga skalor.
Så nu ska man bara ha tid att sätta ihop den ordentligt och lägga ner den tid denna skala kräver av byggaren för att få ut så mycket som möjligt av slutresultatet... Nåväl, den får väl ligga till någon regnig dag på ålderna höst om inte annat.... Har ju en i alla fall.