Jag hade turen att få göra min GU på P18 som pansarskytteplutonsbefäl 00-01
rolig tid som jag aldrig kommer glömma.
Alla som varit på Gotland vet att miljön i sig är fantastisk, iaf jag tycker det som kommer från trista upplandsslätten.
När du anländer till ön kommer du och dina blivande vapenbröder att bli upplockade och skjutsade med buss till regementet som ligger i Visbys södra utkant på vägen mot Tofta Strand.
Kasernerna är 5 till antalet och döpta efter namn från den Gotländska gutesagan
Gunnfjaun, Graip, Gute, Havde och Bysen. Hörde att kasernerna renoverades endast något år efter att jag muckat, logement och duschrum ska tydligen hålla hög standard nu. Matbespisningen är väldigt bra med frukost, lunch, middag och kvällsmål. (Förutsatt att du inte befinner dig på manöver då gäller guldburk alt frystorkad mat.)
Eftersom du kommer att utbildas till pansarskyttesoldat så hamnar du på Kasern Havde. Kompaniet kommer antagligen bli Roma Kompani.
Gym med mycket fria vikter finns att tillgå. I anslutning till gymmet finns även en ångbastu. Det finns två sporthallar, en av dem strax utanför en av regementets grindar på väg till hinderbanan/jogginspåret som kallas för exercishuset.
I exercishuset brukar befälen hålla "upprop" i samband med inryckningen.
Finns även ett soldathem utanför grindarna där du kan bowla, läsa böcker mm. Simhall finns inne i Visby. Joggingspåret är ok med variering i höjd och längd (1, 2.5, 5 eller 10 km). Den går genom en stor del av P18s närövningsfält. Dvs där ni kommer att öva då ni inte är ute på tofta.
I anslutning till regementsområdet finns också skjutbanorna(A-C), där kommer du att få skjuta dina första skott med AK5, banorna håller god standard. A-banan är akustisk dvs du behöver inte gå fram för att kolla träffar, de syns på en bildskärm bredvid din eldställning.
Skjutfältet, Tofta, är av toppklass, men det faktum att Gotland är en enda stor kalksten är något som du kommer att bli varse om!

Både när du ska till att gräva värn och åka stridsfordon. Där finns det också en del häftiga landmärken som efter ett tag kommer att orientera dig mha.
När jag låg där utbildades jag på PBV302, men den höll redan på att fasas ur systemet. Strf9040 har nog ersatt den vid det här laget.
Samtliga befäl som jag mötte var väldigt trevliga men de ställde samtidigt krav och tolererade inget trams. Vilket var bra. Räkna med att en stor del av alla roliga minnen kommer befälen att bidra med i form av fantasirika övningar och oförglömliga citat. Gotlands regemente ansvarar from nu i dec mån för Kosovo 09.
Läs mer om den på www.mil.se!
Lycka till med din utbildning! jag längtar tillbaka till den tiden.
maila mig på david.wallsten@bredband.net om du har ytterligare frågor!
hälsningar David Wallsten, KB Roma Kompani 00-01