75-1028908616
Dec 19 2002, 01:13
I all glädje att forumet är online igen är jag ju tvungen att fixa en ny tråd.

Jo jag funderar på det här med Beredskapspluton och Insatspluton i HV, vad är skillnaden.
Själv tillhör jag en Beredskapspluton, men jag ser (i stort) inga större skillnader mellan oss och en Insatspluton.
Har ni som tillhör de nämnda några förklaringar eller nån vetskap till varför just eran pluton är en beredskap/insats pluton ?
Jag har hört att det finns skillnader i GU organistionens varianter, men vet inte vad.
Ideér Förslag Fakta ? någon ?
..Själv ska jag luska ut lite med min chef motsv.
(..och den som vågar påstå att det ena är bättre/snabbare/tuffare än det andra kommer jag
att hembesöka med en dunk bensin!

)
49-1032639582
Dec 19 2002, 01:21
Beredskapspluton är den nuvarande benämningen på det som i org 2004 kallas insatspluton som skall ingå i ett insatskompani.
När org 2004 blir verklighet skall de heta insatspluton. Helt enkelt samma sak men med olika namn.
Insatsplutonen är ett typförband med i förväg definierade förmågor.
Beredskapspluton kan ha alla dessa förmågor eller fler eller mindre eftersom ingen typmall finns. Bara en gängse uppfattning om vad de skall kunna.
Sammanfattningsvis: Beredskapspluton tillhör det "gamla" Hv och kommer i det "nya" Hv kallas Insatspluton.
Källa: RiksHvAvd. Frågade om det när jag
ringde och korsförhörde dem om utrustningen.
Särimner
Dec 19 2002, 11:32
Enligt mig är det bra att beredskaps/insatsplutonerna finns. Där kan man samla "spetskompetensen" så att säga och ålägga vissa tuffare uppgifter på dessa enheter.
Ni som är delaktiga i någon sådan enhet, oavsett vad ni kallar er, kanske kan besvara några följdfrågor. De är kanske egentligen föremål för en egen rubrik men vad 17...
1. Utrustningen är ju i princip likvärdig med övriga HV. Men vilken "extrautrustning" har ni att röra er med? Har ni t.ex. redan psg ute? PV-kapacitet?
2. Vad tycker ni andra härinne? Finns det en potentiell risk med en uppdelning av a- och b-lag inom HV när beredskaps-/insatsplutonerna prioriteras i form av resurser och mtrl? Skulle i sådana fall en sådan uppdelning gynna HV:s kapacitet i händelse av skarpt läge?
Lt. payne
Dec 19 2002, 11:55
Som stf. kompch. med underställd insattspluton svarar jag:
1: Vi har terrängbilar utöver Ordinarie utrustning.
2:Jag ser en risk för en övertro på insattsplutonerna.
Det finns mycket kompetens samlat där men vid ett skarpt läge riskerar de bränna ut sig.
Anledningarna till det är flera,IP orkar fysiskt och psykiskt inte hur mycket som helst.Vem ska då kunna avlösa dom om det blir ett A och B lag? B-laget?
Deras fordon saknar skydd.Det räcker med att preja bilen av vägen så är du av med all den kompetensen ombord.
Nu får jag nog alla osårbara hormonstinna ungdomar på mej
men det får jag leva med. ;)
75-1029524645
Dec 19 2002, 14:28
Jag som plutonsbefäl ser inte varför inte mina soldater inte skall få samma utb som vissa andra!
Om det nu skulle bli ett skarpt läge, tror inte jag att stridsgruppchefen kan välja viket Hv-förband han skall sätta in.
"Få se nu det här är en uppg. för ett 60h förband, men jag har bara ett 20 och ett 30, vilket skall jag välja" Dooh.
Näe efter senaste övn. i Berga insåg jag att plutonen behöver ett fordon av pickup typ, för trp av gemensam utr, och att det annars går lika bra att åka SL-buss.
För insatsplutonerna är det ju 4-års kontrakt och placering enbart i insatsplutonen, hur många tror ni dom är kvar när kontraktstiden är slut. Och var skall dom ta vägen då, tebax till sitt gamla komp?
I mina ögon är insatsplutonerna bara en balhetsfaktor där man missar Hv:s grundläggande tanke att vara snabbt på plats.
Men det lös väl för mycket i ögonen på SWERAPP att vi var snabbare och då ändrade man på mobtiden.
Jag tror att beredskapspluton var ett tidigt fegt begrepp på insatspluton och organisatoriskt finns det väl ingen skillnad?
Visst är det ett A- och ett B-lag på många håll . Detta behöver dock inte vara i negativ bemärkelse om det hanteras på rätt sätt. Att en "insatspluton" skapar oro i uppstartsskedet är naturligt. Avundsjuka och skitsnack är ofta bara resultatet av informationsbrist, men kan givetvis vara välgrundat. Det finns fina exempel på plutoner som marknadsför sig på nätet i en gråzon mellan muck och filmens värld. Här är det viktigare att leverera än att prata.
Samtidigt tycker jag att 60 timmar är patetiskt. Det gäller att passera gränsen för fritidsintresse om man ska kunna skapa en kompetent enhet.
Jag kan väl summera det med att vill man ha saker till sitt intresse så kostar det. Framförallt tid, över tiden. Kontaktnät, kompetens och gott rykte är avgörande.
Casca
49-1032639582
Dec 19 2002, 17:04
Skillnaden organisatoriskt är att en Beredskapspluton kan organiseras hur man vill i stort sätt medan en insatspluton är tydligt definierad hur den skall se ut. Nu är jag iofs övertygad om att de flesta beredskapsplutoner anpassat sig till insatsplutonsmallen eftersom det ligger i deras eget intresse.
Frågan om A och B lag kan bara uppkomma i jantelagens hemland Sverige.
Personligen tycker jag att insatsplutoner är någonting idiotiskt, naturligtvis skulle ambitionen vara att ALLA hv plutoner skulle vara "insatsplutoner".
A och B laget är redan en realitet idag. Skillnaden mellan en person som gör 100 eller 200 timmar per år och en som gör 20 timmar blir enorm på 5 år vilket också avspeglas i individens agerande och därigenom enhetens agerande.
Tidskraven är som sagt patetiska. 20,30 och 60 timmar kommer man inte långt med. Ett bättre krav hade varit 100 timmar för samtliga oavsett soldat eller befäl (befälsutbildningen har man ju redan fått), bättre ersättning vid fullgjord tid samt mindre "frivillighet" på vissa övningar (vet man om att en viktig övning ska hållas 6 mån fram i tiden ska man fan ha ett ordentligt skäl till att inte komma). De plutoner med fler uppgifter (org 2004 30 och 60h plutonerna) skulle få en något högre premie vid fullgörande av kontrakt men också ett antal tilläggstimmar(Om man höjde minimitiden till 100h skulle nog bara två typer behövas - normalpluton och pluton med extrauppgifter(insats)).
Ett problem med insatsplutonerna iaf i Stockholm är att det inte sköts så snyggt från högre ort. Sedan förekommer det en hel del försök till rekrytering under grundkursen där det vanliga hemvärnet beskrivs som värdelöst och annat kul. Ödmjuka är de iaf.
Lite spridda tankar...
Att en pluton där alla övar minst 60 timmmar över tiden når en bättre förmåga än en pluton där alla övar med en omfattning under 60 timmar är väl ganska självklart.
Att dessa förband tillförs ny och/eller bättre matriel före förband med lägre förmåga (om det av resursskäl inte går att förse alla samtidigt) förefaller också rationellt och riktigt.
A- och B-lag? Tja, det handlar om att nå bästa förmåga att över tiden lösa ålagda uppgifter för HV, inte att alla skall vara lika. De flesta idrottslag har A- och B-lag utan att såvärst många finner det orättvist.
Ett sannolikt mönster är väl att man som nymuckad, ung och barnlös börjar sin HV-karriär i en insatspluton. När tiden och kanske intresset senare i livet inte räcker till går man över till en 20-timmarspluton. Jag ser inget fel i detta.
Idealet ur kompentenssynpunkt vore naturligtvis att alla övade långt mer än 60h/år. I realiteten skulle medlemsantalet nog sjunka drastiskt om sådana krav ställdes.
QUOTE (EO4 @ Dec. 19 2002,18:04)
Idealet ur kompentenssynpunkt vore naturligtvis att alla övade långt mer än 60h/år. I realiteten skulle medlemsantalet nog sjunka drastiskt om sådana krav ställdes.
Det beror på. Vi har omsatt relativt få personer sedan vi strukturerades 1994. Vi övar mellan 200-250 timmar årligen mot en med hemvärnsmått mätt, extrem uppgift. Låt de som inte klarar övningstiden ägna sig åt annat. Hellre 40 tigrar än 400 får.
Jag nämnde fritidsintresse som en viktig gräns att passera tidigare och nu fick jag med en annan viktig aspekt. En adekvat uppgift att ha som målbild är mycket viktigt. När dessa två aspekter är uppfyllda är deltagarantalet inget problem om man kombinerar dom med riktlinjer för verksamheten. En annan viktig del i arbetet är förbrödringsverksamhet i kombination med att man systematiskt sållar ut rätt mäniskor till förbandet. Rätt människor är nog mer social kompetens och intellekt än förmågan att springa milen på 37 minuter. (Behöver ju iof inte vara motstridiga egenskaper)
Processen måste få 5-10 år att verka ordentligt. Sedan går det av sig själv............ungefär så.
Casca
QUOTE (Casca @ Dec. 19 2002,20:06)
Hellre 40 tigrar än 400 får.
Jag håller med dig.
Personligen skulle jag inte prioritera att medverka i ett förband med dessa engagemangsnivåer som krav. Ärligt talat så tror jag HV då skulle krympa till något tusental, iofs mycket duktiga, medlemmar.
QUOTE (EO4 @ Dec. 19 2002,22:34)
QUOTE (Casca @ Dec. 19 2002,20:06)
Hellre 40 tigrar än 400 får.
Jag håller med dig.
Personligen skulle jag inte prioritera att medverka i ett förband med dessa engagemangsnivåer som krav. Ärligt talat så tror jag HV då skulle krympa till något tusental, iofs mycket duktiga, medlemmar.
Vi har alla olika ambitionsnivåer, jag uppskattar verkligen mina kollegor som gör 20 timmar per år. Utan dom skulle vi inte klara oss 1 vecka i ett läge. Låt oss istället skapa möjligheter att rangeras mellan olika nivåer i brödraskapet över tiden. Att prata om ett A och B-lag skall göras i positiva termer. Jag behöver själv snart se mig om efter en reträttplats. Vilken givetvis är säkrad.
Det jag menar är att alla ambitionsnivåer måste tillgodoses i förbandet utan att vi skapar gnissel i maskineriet.
Casca
AMEN TO THAT BROTHER!! Väl talat.
Casca verkar ha bra och sunda åsikter om det hela.
Det har tagit insatsplutonen jag tillhör 5 år att växa från tropp till pluton styrkemässigt. När jag började 1997 var vi 10 man (och skulle vara en tropp för ledningsskydd). Vi har konstant legat på 100-120 timmar övningstid och det har ibland kännts i minsta laget.
Vi har också varit utsatta för de andra hemvärnskamraternas avund/missunsamhet. Vad de inte velat inse är att man måste lägga ned övningstid för att lära sig behärska t ex grg innan man kan få det tilldelat. Men sedan även de andra bataljonerna kommit igång med egna insatsplutoner har "gnället" nästan helt försvunnit.
För att svara på frågan så är insatspluton och beredskapspluton olika namn på samma blomma, eller har iallafall varit.
Läste lite mer i diskussionen och jag kan inte hålla mig.
angående A och B-lag: Som jag ser det är alla som gör 20 timmar per år hedervärda och finns det bland dessa några personer som vill lägga ned all vaken tid på hemvärnet ska de självklart få göra det. Engagemang är något positivt, förutsatt att det styrs till något nyttigt. Några som verkligen förtjänar en eloge är emellertid veteranerna för (åtminstone här hemma) är det de som ställer upp i vått och torrt för att lösa alla icke-stridande uppgifter (som tross och förplägnad) när det inte finns ordinarie folk till detta.
Vidare pratades det om målsättningar och övertro på insatsplutonerna och jag kan bara hålla med. Man måste bestämma sig för vad man vill göra med plutonen och lägga utbildningsnivån därefter och man måste vara realistisk i sin målsättning. Som exempel kan jag nämna att plutonen jag tillhör ett tag hade som andrahandsuppgift att "fördröja begränsad fiendes framryckning" Utan granatgevär och minor får det nog vara en väldigt begränsad fiende. Och det är ju som bekant inte vi utan fi som bestämmer hur många soldater han skickar.
Vad gäller övretro på förbandet finns också ett bra exempel: För snart två år sedan hade vi heldagsutbildning i VIP-eskort och alltsedan dess är det allmänt känt att insatsplutonen kan eskort. Vi har bytt ut ca 10 personer sedan dess och inte haft någon rep-utbildning i ämnet men vad gör det ?
Till sist: Ibland blir jag lite ledsen när man hindrar soldater från kompanierna att förkovra sig. En soldat tillhörande en 20-timmarspluton får inte delta i övningar som inte är behovssatta för denna pluton. Det kan vara så att man har brist på pengar men allt krut får inte brännas på insatsplutoner och förbandsövningar utan man måste även titta på den personliga färdigheten och individens förmåga att bibehålla/höja denna.
80-1020717320
Dec 20 2002, 14:21
Har folk från "kompanierna" blivigt nekade att öva tillsammans med Insatsplutonrerna?
Verkar helknäppt, jag tillhör ikke insatsplut. men är välkommen att öva tillsammans med dem såväl som grannkompanierna om så önskas. Vilket också sker ibland.
75-1029524645
Dec 20 2002, 16:44
Känner att jag måste förklara mina ståndpunkter lite.
Jag är inte svartsjuk på insata/beredskapsplutonerna (har tjänstgjort i en själv som stf pluC) men jag vill inte att mina soldater skall behöva få sämre förutsättningar att lösa en uppgift bara för att dom är 20 eller 30 timmarssoldater.
Det gäller ju att ha en sådan utb att man kanske överlever dom fem första minuterna iallafall!
Jag har insett att som Plutonchef så har jag som störst uppg. att utb. mina soldater vid ett ev. Hvberedskap/larm för att få ett samövat förband. Hv är trots allt bland sveriges mest övade/övande förband, hur många har gjort ett rep i nära dåtid?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.