Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Léon
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Elfgren
Ikväll går léon på tv4, kl 2100. En personlig favorit film, men den går tyvärr i den klippta versionen ikväll. Själv har jag den oklippta(23 min längre) på dvd. Ska se den ikväll ist. Men den är bra även i klippt version.
Ful
Jag har varit och köpt chips mm endast för detta smile.gif
Vildmannen
QUOTE (Elfgren @ Dec 14 2003, 18:41 )
Ikväll går léon på tv4, kl 2100. En personlig favorit film, men den går tyvärr i den klippta versionen ikväll. Själv har jag den oklippta(23 min längre) på dvd. Ska se den ikväll ist. Men den är bra även i klippt version.

Är det många pang-pang scener som är bortklippta? 2.gif

Det var så länge sen jag såg den så jag har glömt bort vilka vapen som förekommer i filmen. Tror att insatsstyrkan hade HK 33? 7.gif

Någon som kan räkna upp vapnen?
Elfgren
QUOTE (Vildmannen @ Dec 14 2003, 19:27 )
QUOTE (Elfgren @ Dec 14 2003, 18:41 )

Är det många pang-pang scener som är bortklippta? 2.gif

Det var så länge sen jag såg den så jag har glömt bort vilka vapen som förekommer i filmen. Tror att insatsstyrkan hade HK 33? 7.gif

Någon som kan räkna upp vapnen?

jo det är en del action som är bortklippt.
Gusten
Så j*vla skön film... 5.gif Har tyvärr inga chips, ska ta ett glas mjölk istället! ;)

/Gusten Rangern.gif
Raptor
Vapnet som SWAT teamet använder för att skjuta en granat genom dörren...

Någon som vet vad det är för något?
Värjan Skämtar Intet
grym film helt klart. var ett tag sen jag såg den sist.
men en sak som slog mig nu var...
hur j*vla orealistiskt var inte insatsstyrkan beskriven?
skjuter granater hej å hå och mejjar allt de ser. verkligen polisvett.

/värjan
Ful
Men det skönaste med hela filmen är ju Leons grymma väst
Fk Fjellman
QUOTE (Raptor @ Dec 14 2003, 23:34 )
Vapnet som SWAT teamet använder för att skjuta en granat genom dörren...

Någon som vet vad det är för något?

Nått special special... men en sak är säkert... underbeslaget kommer från en Kulspruta 58.

//Sgt Fjellman
facit
satte de inte granaten på ksp? lol

En sak som jag kom o tänka på nu som jag aldrig tänkt på innan. Jag tror att den som gjort filmen försökte göra en poäng. Nämlingen vad bild, ljud o media överhuvudtaget kan skapa för sorts hegemoni.

Tänkt så här

de onda = DEA snutarna

Den gode filmhjälten som beskrivs passionerat är en psykiskt rubbad yrkesmördare som närmat sig pedofili. Det är han som publiken har medkänsla för osv.. bla för att han beskrivs några speciella attribut. Kan mycket väl stämma att det finns yrkesmördare precis som honom, som känner som alla andra människor och inte dödar kvinnor o barn, bara män därför att män kommer ju från en helt annan planet. Fråga nån på gatan vad tycker du om yrkesmördare, och fråga leon publiken vad de tycker om leon...
Fede flummigt men "gettar" ni vad jag menar...

I övrigt var detta en favvo film ända tills jag nu såg hur insats beskrevs... ksp eh...
Panzerfaust
QUOTE (facit @ Dec 15 2003, 00:11 )

En sak som jag kom o tänka på nu som jag aldrig tänkt på innan. Jag tror att den som gjort filmen försökte göra en poäng. Nämlingen vad bild, ljud o media överhuvudtaget kan skapa för sorts hegemoni.

Tänkt så här

de onda = DEA snutarna

Den gode filmhjälten som beskrivs passionerat är en psykiskt rubbad yrkesmördare som närmat sig pedofili. Det är han som publiken har medkänsla för osv.. bla för att han beskrivs några speciella attribut. Kan mycket väl stämma att det finns yrkesmördare precis som honom, som känner som alla andra människor och inte dödar kvinnor o barn, bara män därför att män kommer ju från en helt annan planet. Fråga nån på gatan vad tycker du om yrkesmördare, och fråga leon publiken vad de tycker om leon...

I övrigt var detta en favvo film ända tills jag nu såg hur insats beskrevs... ksp  eh...

Dun glömmer en viktigt sak...

En film är ALLTID en film.
Leon är kanppst den första, eller den sista filmen där den man skulle se som badguy i verkligeheten, är hjälte i filmen.
Titta bara på beck, tror fler med mig har gunvald som favvoriten där, eller?
Vad skulle befolkingen tycka i detta land om en polis gjorde som honom? Det vet vi redan.

Så inte är leon speciellt anmärkingsvärd där inte...
facit
@panzer: sant, fast ändå lite mer annorlunda i denna filmen.

Igentligen sjukt hur en film kan få en o gilla en viss personlighet trots att den är "ond". Media osv har mycket makt i hur de beskriver folk
Lt P
QUOTE (facit @ Dec 14 2003, 23:11 )

Tänkt så här

de onda = DEA snutarna

I övrigt var detta en favvo film ända tills jag nu såg hur insats beskrevs... ksp  eh...

Gå och hyr den längre versionen, det är mitt tips. Det blir en helt annan film.
ABP
Tycker synd att de alltid skall överdriva i hollywood med allting. Filmen har en intressant story men blir lite löjlig i slutscenerna. Som vanligt skall man alltid framställa hitmen på ett sätt som får terminator verka mesig. Är det nått jag har som grundkrav i filmer är att man framställer militärer/swat mm på ett trovärdigt sätt.

Men vad väntar man sig när Di$ney teamar ihop sig med en fransk regissör smile.gif
Fk Fjellman
QUOTE (ABP @ Dec 15 2003, 10:59 )
Är det nått jag har som grundkrav i filmer är att man framställer militärer/swat mm på ett trovärdigt sätt.

Blir inte så många filmer kvar att titta på då...eller?

//Sgt Fjellman
ABP
Helt korrekt, det blir inte mycket kvar att titta på.

Varför tror du jag sett black hawk down så många gånger ;)
Fk Fjellman
Svårt OT men om du vill se en film med korrekt agerande från swat så kan jag tipsa om Renegade Force a.k.a CounterForce... en helt klart sevärd film... även om handlingen kanske inte är den mest invecklade...

//Sgt Fjellman
Bellum
Är det inte den filmen som "dör" så stenhårt på slutet när de balla SWAT snutarna jagar "de onda" över på en flygplats och helt plötsligt glömmer både all sin träning och sitt förnuft???

Fast innan den scenen var ju handhavandet okej och handlingen inte helt totalt usel...

Isåfall tycker jag, även om jag håller med i påståendet att trovärdighet är viktigt, att Leon är bättre. Visserligen inte reglementsenlig någonstans, men eftersom det görs med viss ironi så fungerar det.
Fk Fjellman
Slutet på filmen jag skrev om sker i och utanför en domstol där dom "elaka" swat killarna dör på ett brutalt och blodigt vis...

//Sgt Fjellman
swestres
Hm, var det bara jag som blev riktigt äcklad av scenen där Léon släpper ner flickan i "kabelfickan" och säger "I Love you" och hon svarar "I love you too" (eller om det var tvärt om)? Jag gillade filmen innan han förvandlades till halvpedofil, men sen blev den bara helt löjlig... Och på tal om ingenting, så tycke jag också att dom satte på granaten på en ksp , den där maffiga (ja, fråga mig inte vad den heter) som dom bär in när han begär "alla" som förstärkning.
Fu Dahlberg
QUOTE (swestres @ Dec 15 2003, 20:26 )
Hm, var det bara jag som blev riktigt äcklad av scenen där Léon släpper ner flickan i "kabelfickan" och säger "I Love you" och hon svarar "I love you too" (eller om det var tvärt om)? Jag gillade filmen innan han förvandlades till halvpedofil, men sen blev den bara helt löjlig... Och på tal om ingenting, så tycke jag också att dom satte på granaten på en ksp , den där maffiga (ja, fråga mig inte vad den heter) som dom bär in när han begär "alla" som förstärkning.

Läs boken... ;) den är ÄNNU värre....
swestres
Okej, nu mår jag dåligt.
Cinnes
QUOTE (Fu Dahlberg @ Dec 15 2003, 19:27 )

BOK?
Måste ha, älskar den filmen!

favorit repliken är lätt:
"Do you know the ring trick?"
Finns dock endast i directors cut...
Bad Karma
Hm, var det bara jag som blev riktigt äcklad av scenen där Léon släpper ner flickan i "kabelfickan" och säger "I Love you" och hon svarar "I love you too" (eller om det var tvärt om)? Jag gillade filmen innan han förvandlades till halvpedofil, men sen blev den bara helt löjlig

Jag tror knappast det e pedofili det e frågan om här. dom har nog snarare utvecklat en far/dotter relation.
ABP
Om ni inte gillar "lolita" handlingen i Leon kan ni se den amerikanska klippningen av filmen där skall den vara lite mer nedtonad.

Sedan har jag sett Counterforce/Rogue_Force/Renegade_Force och håller med om att vissa scener sänker den. Flygplatsen, domstolsbyggnaden samt skådespeleriet av vissa biroller. Sen är det alltid lite kul med mycket pang pang smile.gif

Handlingen är dessutom en ripoff på den hederliga Dirty Harry filmen: Magnum Force

Hur som helst filmer där man har haft mycket hjälp av militärer poliser innan inspelning.

The Rock (Äkta seal team bortsett från två pers)
Seven (Äkta SWAT team bortsett från några skådespelare)
Speed (Träning av SWAT innan)
BHD (Träning av Ranger och Delta samt några äkta med)
We were soldiers (träning)
Windtalkers (träning för alla utom Peter Stormare som lyckades stuka foten)
Counterforce (riktiga SWAT team i vissa scener)
Heat (Inte för jag har det bekräftat men de verkar ha ganska mycket riktiga poliser med i bakgrunden)
Trolltyg i tomteskogen (riktiga troll som konsulter, hur annars har de fått det så trovärdigt?)

Listan kan nog göras hur lång som helst
bushman
har "nikita" som bok.
där förekommer leon som städaren, men är inte lika efterbliven som han är i leon.
kolla "la femme nikita" och jämför matilda och nikita i utseende.
vet inte om det finns någon koppling mellan filmerna som luc besson har ömt för att smarta tittare skall upptäcka det.

nä dax att lyssna lite på bethoven.....var e mitt hagel? laugh.gif

@ABP:
glöm inte våra svenska filmer:
"9:de kompaniet" kommentar överflödig
"livvakterna" tränades av livvakter från sthlm.
"den osynlige" eftersök av äkta hv-män från trollhättans hv-komp + äkta poliser i biljaktscenen.
"virus i paradiset" vänersborgs hv-komp spelar NBC-special force.
"noll tollerans" äkta poliser på cafe flygande haga.
"beckfilmerna" finns ett gäng poliser som deltog i träning och språktärning så persbrant kunde säja "buset" på rätt sätt.

svenska filmer med total avsaknad av både militär och polisär hjälp:
"hamilton" :P
"vendetta" bong.gif
"sökarna" dock hade de god hjälp av den motsatta sidan.
"sthlms natt" dito
"nio milimeter" vet inte om detta är en film eller längden på regissörens CV.
Torak
QUOTE (Fu Dahlberg @ Dec 15 2003, 19:27 )

Varre i vilken mening? Pedofili eller vapenhandhavande?

Jag sag aldrig Leon/tjejen som nagot pedofilrelaterat, snarare som nagon slags surrogatfamilj.

Vad galler vapenfel: Ice Station eller vad den nu heter, av nagon australiensisk kille. Mycket bra bok, bra handling, valskriven - men han kan ingenting om vapen. En Desert Eagle beskrivs som en .45a gjord av Colt, och en kevlarkrage stoppar en kula fran ett AG90 pa 50m....
Tivaljör
QUOTE (Ful @ Dec 14 2003, 23:40 )
Men det skönaste med hela filmen är ju Leons grymma väst

What? ett enda citat gör ju HELA filmen;

"-Bring me everyone.
-Waddaya mean "everyone"?
-EVERYONE!"

QUOTE (ABP @ Dec 15 2003, 21:15 )
Heat (Inte för jag har det bekräftat men de verkar ha ganska mycket riktiga poliser med i bakgrunden)

Icke att förglömma Andy Mcnabs expertis.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.