Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Jägare, värt slitet?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
JohnnyHandsome
Tjena allihopa. Jag har läst runt på detta forum ett bra tag nu och känner att det är dags att slänga in ett inlägg. En enormt vanlig fråga, men måste ändå ställa den. Jag har sökt och läst runt en massa men måste ändå få mer klara svar.

Okej såhär ligger det till 17-årig grabb (851229) som ska mönstra om 3 dagar. Har tränat och slitit i ett och ett halvt år nu för att bygga upp fysiken. Är med i FBU sedan lika länge, mest för att känna på så mycket som möjligt så man har liiite humm om vad som komma skall.

Då jag tränat så pass mycket och lärt mig en hel del också genom FBU så har jag hela tiden haft som mål att komma in på FJS. Detta har jag hela tiden sett som omöjligt och en drömvision, dock verkar det nu som om jag har en chans, jag har blivit starkare än jag trodde då jag började smile.gif.

Min fråga lyder följande är det värt allt slit för en "vanlig" person som jag som långt ifrån är någon elitidrottare utan bara drömt om att kanske någongång komma dit. jag menar såklart all den tid jag måste lägga ner på träning i ett år till om jag kan komma ut till prövning osv.

Ska tillägga att jag som sagt kan klara av alla prov men det med mycket liten marginal och milen ska vi inte ens snacka om. Har dock över ett år att träna upp mig ytterliggare somsagt.

Så jägare, värt allt slit?

PS. Jag har varit och är fortfarande MYCKET motiverad om det inte framgår. DS

Tack på förhand
ABP
Träningen är värd sig själv oavsett om de kommer inte på FJS eller ej
Adam Wilhelm
Nu har jag inte gjort Gu på FJS men en åsikt kan man ju ha. smile.gif

Det lilla jag har hört och läst om FJS gör det, för mig, väldigt attraktivt.
Kompetenta befäl, rolig utbildning, mycket tid i skogen etc...
En utbildning som är värd namnet då jag tror (har fått för mig) att dötiden är minimal.
Är du så motiverad som du säger så varför inte satsa??
Vysotskij
Om du känner dig motiverad så varför inte? Du kan aldrig få reda på det om du inte försöker. Och råkar du misslyckas är det garanterat en bra erfarenhet också.

Jag har imponerats av de fallskärmsjägare jag träffat, i likhet med av många andra befattningshavare i Försvaret.

Lycka till!
Kulan
det skadar ju inte att försöka. Och även om du inte kommer in på FJS så har du tränat upp din fysik till en hög nivå och det har man ju alltid nytta av. Fast det är väl egentligen fel år för dig. de tar intre in fallskärmsjägare förrän 2005.
Isgubbe
Söka kan du alltid göra. Fysiken är viktig men inte det viktigaste för det sitter mellan axlarna förhoppningsvis. ph34r.gif
Blue52
Gör ditt bästa på mönstringen och gör allt för att få komma med , sen om du skulle ångra dig så har du ju chansen , chansen att säga NEJ istället för att inte ha chansen att säga JA ?
JohnnyHandsome
Tack för alla svar. Mycket allmänt men ändå bra. Angående ansöknignsår är jag osäker. Jag har alltid hört att det ska vara vartannat år som gäller. Detta året (2003) tar de in till KJ, dock mönstrar jag så pass sent att jag kanske ha en chans att få komma in på 2004 liksom. T.ex har jag såklart lyckats bli lite sjuk nu inför mönstringen (nervositet och kroppen blir konstig) så jag kommer nog få vänta lite med cyklingen och det lär ju inte ske i julhelgen direkt då blir det nästa år och då borde jag ha en chans. Sen kan man ju be snällt också ;D.

Att det alltid är bra att ha en bra fysik stämmer såklart, men inte så pass bra, enligt mig. Grejjen är ju att man då verkligen måste träna minst 4 ggr i veckan för att hålla nivån uppe och det är inte lite om man inte får något speciellt av det förutom sitt eget välbefinnande.
Jarl
Jag tycker defenetivt du ska satsa på att bli jägare... Men om du inte får minst 8or på styrka och kondis så kan det bli svårt att bli antagen till fjs/kjs (?).. Sök istället till tex fbjs eller k3 där jag tror att du kommer att få en minst lika minnesvärt utb.

Lycka till
FkN
Kör på, och om du lyckas så lyckas du! Men om du inte lyckas så har FM många andra bra, roliga, intressant och lärorika utbildningar.
A527
Jag hade sattsat på FJS om jag hade pallat. Sen så har du ju ett andraval. Där hade jag troligen satt viljat hamna som Vangschef på ett stritsfordon 90 eller Stridsvagn 122. Men det är bara min åsikt.

Pansar är hårt, jägare är mjuka...
Björkman
Nästa FJS-inryck är juni, 2005.
L Y C K A T I L L !
LYNX
QUOTE (JohnnyHandsome @ Dec 14 2003, 17:03 )
Då jag tränat så pass mycket och lärt mig en hel del också genom FBU

FBU är inget som underlättar din GU, snarare tvärtom. Det du
har lärt dig och det du kommer att lära dig går stick i stäv.
Svea Rike
HAHAHA när jag läste ditt första inlägg så känner jag igen mig själv till 100%, fast jag e 86a... så jag har ett år kvar att träna upp mig.... lycka till
slangbella
håller med blue52, hellre kunna säga nej, än att inte ha chansen att säga ja!

och om du då har fysiken för FJS men inte känner att du vill det längre så har du ju massor förspänt om du väljer en "mindre fysisk utbildning"

ge allt, och lite till och se sen vart du står.. men om du gett allt så borde du inte stå längre..

salute.gif
stevooooo
Om det var värt allt slit att göra jägartjänst !!!!!
JA, helt klart. Det finns nog många jägare som håller med mig. Eller hur!!!! pansar2.png
Jag menar, sitter här nästan 5 år efter muck och saknar lumpen tiden enormt. Lumpen tiden lärde mig enormt mycket om mig själv (både fysiskt och psykiskt).
Om du trode att du har varit trött efter ett träningspass så kan du inte föreställa dig hur du känner efter att marcherat en hel dag med tung packning. Om du trode att du var blöt efter att ha sprungit till bussen i spöregn så vänta tills du legat i fält i 2 veckor i spöregn. Om du trode att du har varit hungrig eftersom det var "äcklig" lunch på skolan, vänta tills du får klara dig själv ute i fält i en vecka och leva endast av det skogen och naturen har att erbjuda.
Tycker du att dom tre senaste påståenda lät jobbigt så kanske du "tyvärr" bör överväga ett annat alternativ. När jag låg inne var det på tok för mång asom droppade av pga att dom inte var mentalt inställd på den enorma omställning det skulle bli från det civila livet.
På frågan om man bör vara en elitidrottare för att klara jägartjänst så är det ett definitivt NEJ. Självklart bör du klara av kraven som ställs innan inryck men du måste inte vara hulken som klarar av att springa milen på 38 min.
Kontentan av allt är med en hyffsad grundfysik och ett enormt j*vlaranamma så bör du nogklara av det.
Lycka till!!!!!!!!
Larsan
Jag håller med min Jägarbroder! Du kommer inte att ångra dig! iaf inte efteråt ;)

Gudarna ska veta att jag ångrade mitt val många gånger under GU men direkt man kom in efter en övn så var det bara kul igen.. Å stoltheten när man fick den gröna baskern.....

Och, ett tjockt pannben är värt mer än 30 kilo muskler!!!!!
Adam Wilhelm
En otrolig känsla när vi gick sommarmarschen (i sep. och det hade snöat under veckan). Sista dagen när vi gick ner till Adolfström (sista plats i sverige att få telefon) kände man sig otroligt stark med en sjuhelvetes kondition.
Då var det värt slitet. För man ska tänka på att när man är trött, kall, blöt och hungrig så existerar det inga baskrar och jägarbågar.
Då vill man bara göra klart jobbet så att man få komma ner i sovsäcken.

En personlig tanke är att många andra soldater på andra förband än jägarförband har det HÅRDARE än jägare!
De kanske inte vill vara där... och då tvingas att göra det... det är hårdare.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.