Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sibirisk fordon
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Elias Mårtensson
Här kommer två vita fordon, en Patgb o en 9040C

// Elias

Länk till bilder
Mats
Snyggt Elias!

Du målar dem åt oss alltså! Schysst!

Hur är det med AC och så, sitter det i alla än?
Elias Mårtensson
Heheh neee du måla får någon annan göra!

Själva AC ska vara imonterad i alla vagnar, dock inte AC kanalerna, dessa vita vagnar kommer ha med kanaler innan dom går ut för uppdrag!

// Elias
Mats
Tänkte väll att det var nån annan...

En fråga till, har hört att bgbv:na inte skall vara klara? Hur är statusen på dem?
Elias Mårtensson
En bgbv 90c som skall skickas kommer att skickas med ksp 39 istället för 58 för att den inte är klar, men praktiskt taget så är den vagenen klar. Sedan har vi två bgbv som AH håller på att bygger om för C ... egentligen sett så ser jag att ingen vagn i C familjen inte är klar p.g.a att dokumentation mm inte är färdigt...

// Elias
SERG. B
Hur går det till när man målar dem vita? Är det lätt att byta tillbaka till gröbt sen?
Varför målar man en 9040 C vit, om den skickas på mission är det inte för att man bedömmer att man kan hamna i strid och vill man då verkligen att den ska vara vit.
The Swede
Vagnarna är vita helt enkelt för att dom skall åka under FN-flagg.

The Swede pansar2.png
Elias Mårtensson
På denna vagn så har dom lagt på 3 lager vit färg, för att återställa så måste man
måla nytt med grön färg! smile.gif

// Elias
Smocken
Ser bra ut, hur många har ni målat?
Erik_G
Synd att de inte är målade med avtvättningsbar färg.
Det blir så mycket attraktivare målningsjobb för oss modellbyggare med slitna whitewashade fordon.

Men stort UN och svenska flaggor påmålade skulle väl tillföra lite ttraktionskraft ochså. Hoppas de kommer bli ordentligt skitiga biggrin.gif

/E
Elias Mårtensson
Höger bak på vagnen ska det sättas dit en fäste för en FN flagga samt så ska det dras belysning så att flaggan lyses upp när det är mörkt...

// Elias Malajn.gif
Gollum
QUOTE (Smocken @ Dec 14 2003, 20:33 )
Ser bra ut, hur många har ni målat?

Hur många vagnar finns det på ett psk-komp...
SISU
Snyft så vackra FN1.gif
Finns det nått vackrare än vita pansar fordon på mission..
SERG. B
QUOTE (The Swede @ Dec 14 2003, 19:35 )
Vagnarna är vita helt enkelt för att dom skall åka under FN-flagg.

The Swede pansar2.png

Jo jag hajjade att det var nått i den stilen men varför skickar man en CV90 på FN-mission. Är det för att skapa stabilitet? och för att göra det så antar jag att man i vissa fall behöver eldkraft men vill man inte kunna maskera sig då och inte glida runt i vit?
Kimster
Nej det handlar inte om att smyga omkring, tvärtom. Show Of Force asså visa upps sig att hätr finns vi, och skjuter ni på oss kommer vi kunna försvara oss. Det ska inte vara nån tvivel om vem man är så det inte dyker upp situationer där t.ex att nån sa att "Jag tyckte det var en fiendestridsvagn och nedkämpade den..."
Har man vita fordon dödar man de flesta tvivel om vem och vilka det är.
Man visar upp sig, dels för kombatanterna och även de civila som säkert har lättare att lita på folk som kommer med vita fordon som tex. påminner Rödakorsets fordon osv.

Visst har det nackdelar.. mot t.ex som som skiter i vilket.. och skjuter på FN utan att bry sig.. vilket hände ofta i Bosnien t.ex ..livet är orättvist.
henke
Nu är ju kanske inte vit den bästa signalfärgen. Men det är ju ganska många som känner till att FN har vita fordon. En årstid är ju dessutom vit och då målar ju även de stridande sina fordon vita.
Å andra sidan så infördes ju vita FN-fordon under en epok då Vit/Svart var signalfärgerna. Kolla bara på polisbilar och fälgar/kofångare på div utryckningsfordon från 50-tal-70-tal.
Neongul som nutida ambulanser/akutbilar vore kanske bättre men var ju knappast uppfunnet och skulle ta ett par årtionden att få spritt bland jordens befolkning.

Som tur är snöar det ju inte så mycket i Liberia...men de lär nog vara så pass dammiga efter nån kilometer att det är svårt att se skillnad på håll om det rä ett vitt fotrdon eller ett i öken camo. Vattentillgången lär nog heller inte tillåta att man tvättar efter varje åktur som svenska befäl vill göra.
SERG. B
Jo exakt som Kimster och Henke säger så är det väl för att visa att man finns på plats, som jag trodde. Anledningen till att jag frågade var just för att jag tänkte på om man hamnade i strid så vill man ju inte synas.

Tack för klargörandet Kimster och Henke
Elias Mårtensson
Tvätta? RH 98%, så vatten är nog inget problem... under rengnperioden så brukar det regna 3000mm... och det blir lagom till dom åker ner. Jag tror att Liberia är Helvetet på jorden då allt som är farligt & onyttigt finns där... om det kommer skördas offer så är det inte av strid utan sjukdomar och de små elaka djuren som finns där.

// Elias
Smocken
Kan du inte uppdatera med lite andra fordon och när fordonen har fått UN påmålat etc
201
Jag känner en varm och behaglig känsla i bröstet varje gång som jag ser vita, vackra vagnar. Idag på jobbet råkade jag vandra förbi en "bärgare" som var kritvit och vacker, direkt sög det till i tarmen och jag önskade att jag fick packa trunken och hänga med på "safari". Men, men någon måste ju vara hemma och bädda för att framtida uppdrag kan utföras med bra "produkter"

FN1.gif
Elias Mårtensson
Joo ska försöka hinna med att fixa in lite mer bilder... har även på Bgbv och Epbv som jag lägger ut lite senare... nu måste jag återgå till arbetandet så att dom som åker till liberia får det någonlunda bra...

// Elias
tikvah
Jag har iaf bilder på sibiriska 9040C pansarterrängbussar bandvagnar elverk och lite annat. Men saknar plats att lägga dem på...
strvkomp
Rätta mig om jag har fel men står nte den vita strf 9040C i Miloverkstaden på P5?
Elias Mårtensson
P5?
Ingbat/I19
QUOTE (Elias Mårtensson @ Jan 4 2004, 22:39 )
P5?

Gamla pansarregementet i Boden.
Föreningen P5
Elias Mårtensson
Bilden är tagen på MV P10 där den målades.

// Elias
martinator
Appropå målning. Går det att få tag i försvarets grön färg. Eller är det förbehållen militära ändamål? Om det inte går är det någon som vet vilken kulör det morsvara i RAL eller NCS?

/Martinator
The Swede
QUOTE (martinator @ Jan 7 2004, 11:27 )
Appropå målning. Går det att få tag i försvarets grön färg. Eller är det förbehållen militära ändamål? Om det inte går är det någon som vet vilken kulör det morsvara i RAL eller NCS?

/Martinator

Frågan har varit uppe förut men ändå.
Det finns ingen RAL- eller NCS-beteckning för försvarets färg.
Den säljs inte heller på den civila marknaden.
Jag ska vid tillfälle se till att få de olika kulörerna scannade med en fotospektrometer för att se om jag kan få fram ett någorlunda bra NCS- eller RAL-värde men jag har inte fått fart under fotsulorna ännu. biggrin.gif

The Swede
Elias Mårtensson
Ska se om jag kan göra något!

// Elias
xteam
Med hjälp av tikvah (trodde att han ville kläcka vart bilderna låg) har jag lyckats komma över bilder på lite vita fordon. Bilderna finns Här (Länk).

@Elias Mårtensson : Det hade varit väldigt trevligt att få se lite bilder på bgbv90c, tror du att det är möjligt??

pansar2.png xteam

EDIT : Önskemålet.
Elias Mårtensson
Jag ska slakta en vit Bgbv 90C på onsdag nästa vecka, då kan jag försöka ta lite bilder och lägga in!

Vänliga hälsningar
Elias
SERG. B
Här e det lite mer bilder

Vitmålat försvarmateriel

Edit : Såg inte att det fanns bättre bilder några inlägg längre upp
xteam
QUOTE (Elias Mårtensson @ Jan 8 2004, 20:04 )
Jag ska slakta en vit Bgbv 90C på onsdag nästa vecka, då kan jag försöka ta lite bilder och lägga in!

Vänliga hälsningar
Elias

Det är ju onsdag i flera minuter till. *längtar* BGBV90C wub.gif <---me

pansar2.png xteam
Elias Mårtensson
Ber så hemskt mycket om ursäkt... jag glömde kameran!

Vänliga hälsningar
bash.gif Elias
tikvah
http://www.mil.se/int/index.php?lang=sve&c=news&id=19247

BGBV90C...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.