Jag har en Advizor som jag haft i 3 år. Mina erfarenheter och synpunkter:
"Water resistant 30 m"
Har snorklat med den ner till 6-7 meter några gånger, använder den alltid vid normal bad-vht samt användt knapparna under vatten. Inga problem.
Display:
Håller med 106. Stor och tydlig. Bra belysning. "Sekundvisaren" inte helt logiskt eller snabbavläst.
Boett:
Lite plastig look. Har också misshandlat min batterilucka.
Höjdmätare:
Lite långsam uppdatering, ca var 5 s, alltså inget för fallskärmshoppare! I och med att lufttrycket ändras från dag till dag beroende på vädret måste man kalibrera höjdmätaren när man ska använda den. Man behöver inte alltid veta lufttrycket vid havsnivån för att ställa in aktuell höjd. Man kan även använda sig av referensplatser som man vet höjd över havet på (hemmet, träningsrundans start, Årekabinens dalstation, div punkter i terrängen som avläses på karta, osv) där man ställer in höjden. Användningsområde: Hålla höjden när man går på skrå på en sluttning, kolla hur många höjdmeter det är kvar till toppen, kolla hur många höjdmeter och antal åk man gjort under dagens utförsåkning/cykeltur/vandring.
Jag hade velat haft en omställare där man kunde välja om man skulle mäta höjd över havet eller dykdjup. Kanske onödigt på en 30 m-klocka... (borde inte vara svårt, bara en omräkningsfaktor från luft till vatten)
Barometer:
Min visar fel med 2 mbar, jag skulle vilja kunna kalibrera den. Någon som vet hur? Loggar lufttrycket de sex senaste timmarna samt därefter var sjätte timmes lufttryck fyra dygn bakåt. Inget jag använder mig av ofta... Alla barometerfunktioner gäller bara om man har befunnit sig på konstant höjd under mätningarna.
Termometer:
Kroppstempen värmer upp klockan. Enligt I-bok ska klockan ligga i minst 15 min för att inta rätt temp innan man läser av den. Går snabbare vid tempmätning av vätskor (t.ex badvatten)
Kompass:
Lite väl känslig för att användas vid snabb orientering. Man måste hålla klockan absolut i våg (finns ett litet vattenpass för detta) för att den ska visa rätt. Känslig för störningar (el), funkar dåligt inomhus. Om man kalibrerar den med jämna mellanrum verkar den vara lite stabilare.
Pulsmätare:
Även för mig var detta huvudfunktionen. De andra funktionerna (ovan) är mest skojiga leksaker. Bra med max-, min- och medelpuls. Bra att man kan ställa in övre och undre pulsgräns där man sen kan kolla hur lång tid man hållit sig i, resp. utanför intervallet. Jag saknar överföring till pc. Man kan kombinera/koppla loggning av puls- och höjdmätaren så att man loggar båda värdena samtidigt Man kan även ställa in hur ofta loggning ska ske. Ju tätare loggningar desto kortare loggperiod.

S-tank