Man kan tycka vad man vill om saken, men ännu så länge så är ICC traktaträtt. Det innebär att de länder, bl a USA, som inte ratificerat avtalet om ICC inte är bundna av det. Det finns alltså inget juridiskt tvång för USA att underkasta sig domstolen.
Nürnbergrättegångarna (och Tokyoditona) var segrarnas rättvisa. Ännu så länge finns det ingen som kan göra samma sak mot USA, så den jämförelsen är inte riktigt relevant. Jugoslavientribunalen är ett resultat av Säkerhetsrådets beslut, så det är heller inte en relevant jämförelse.
Till sist så vill jag bara säga att jag gärna skulle se att USA ratificerade avtalet om ICC, men jag tvivlar på att så kommer att ske i närtid. Men Genevekonventionerna har definitivt ingenting med saken att göra, vilket var vad jag reagerade på till att börja med.
Nürnbergrättegångarna (och Tokyoditona) var segrarnas rättvisa. Ännu så länge finns det ingen som kan göra samma sak mot USA, så den jämförelsen är inte riktigt relevant. Jugoslavientribunalen är ett resultat av Säkerhetsrådets beslut, så det är heller inte en relevant jämförelse.
Till sist så vill jag bara säga att jag gärna skulle se att USA ratificerade avtalet om ICC, men jag tvivlar på att så kommer att ske i närtid. Men Genevekonventionerna har definitivt ingenting med saken att göra, vilket var vad jag reagerade på till att börja med.
Amrikanska medborgare kan hamna inför ICC om de begår brott som faller under ICC's "lista" i ett land som har ratifierat ICC. Oavsett om USA har ratifierat eller inte. (eller om säkerhetsrådet godtjänner det, men det är nog låga ods för det)
lista på länder fins här :http://en.wikipedia.org/wiki/International_Criminal_Court#Membership
(om man tittar på kartan så ser man att det är "the usual suspects" som inte skrivit under.)
/C