QUOTE (bomben77 @ Mar 7 2007, 11:34 )

QUOTE (Hotel Charlie One @ Dec 12 2003, 18:31 )

OM detta har inträffat på riktigt så är det ju krigsförbrytartribunalen i Haag som gäller. Men vänta lite nu... USA låter ju inte sina soldaters eventuella brott mot krigslagarna prövas där...

Visst är det märkligt, de tar rollen som världpolis med stort allvar
Det vore sinnesjukt av USA att låta sina soldater provas in en domstol. Om du har den absolut
största krigsmakten (jag antar att jag enligt chefen här inte behöver kvantifiera, men är glad
att göra så om det behövs, CIA world fact book är enkel att komma åt) - och om du
generellt är orolig för assymetriska hot, varför skulle du på några som helst grunder eller
anledningar då utsätta dig för möjligheten att dina soldater skall dömas i en domstol som den
i Haag? Det vore det bygga in ett assymetriskt hot mot dig själv, där en underlägsen motståndare
kan hota dig rent legalt... Det skulle inte ta mer än en dag förrän Iran, Nordkorea, Frankrike, Belgien, you name it bland mer eller mindre fanatiskt antiamerikanska länder började stämma allt mellan Henry Kissinger och GI Jane för diverse brott.
Dessutom har amerikanska krigsmakten ett mycket mycket välutvecklat rättsväsende, troligtvis
bättre än något annat land.
Uppenbarligen så är inte Guantanamo världens mest smarta påfund, och ge det ett år eller
två så kommer det vara borta. Inte för att det egentligen är någon större ursäkt men när demokratier
utsätts för hot bortom vad de är "vana vid" så tar de extrema åtgärder. Engelsmännen låste
gladeligen in Irländare till höger och vänster och slängde bort nyckeln, fransmännen likaså
med Algerier. Jag tror inte här skulle att någon här skulle velat var kurd (eller mörk med mustach
den 28 februari 1986 i Stockholm, det var ganska mycket "open season" på dem. Socialdemokraterna
i Sverige har ägnat sig åt allt mellan åsiktsregistrering och illegal avlysssning - via staten/försvarsmakten och när inte det funkat på eget bevåg. Käckt? Näe.
Jag bor i USA och det är en rätt käck demokrati. Jag har svårt att se att den svenska är så mycket bättre. Grundlagskyddet med högsta domstol är rätt unik, de franska filosoferna fick till det rätt bra. Bush må vara idiot, men det är faktiskt bara att rösta bort honom. Det är rätt mycket folk som
är ganska trötta på att hans approach "my way or the highway" och följaktligen kommer nog presidenten heta Hillary eller Barak nästa gång. Rätt käckt.
Christopher