strvkomp
Dec 12 2003, 01:38
Det cirkulerar ett litet ryckte att det skall bildas ett strvkompani som skulle tjänstgöra i utlandet, detta kompani skulle kallas IA05. Kan inte säga att jag är vidare insatt i detta. Finns det ngn sanning i detta rykte??? I så fall var anmäler man sig?
//Strvkomp
Också hört det ryktet av min IA kompanichef, kontakter på ATS säger att stridsvagnar för ett kompani får förbättrat minskydd och så vidare.
Tror inte du behöver vara orolig att missa något, blir det verklighet lär du få veta det i god tid för att söka.
strvkomp
Dec 12 2003, 17:18
Hoppas bara att ryktena stämmer. Skulle åka med ens.
//Strvkomp
Gustav-TS
Dec 12 2003, 18:30
Ja, IA05 avses vara en mekaniserad bataljon förstärkt med stridsvagn. Förmodligen blir det inget helt strv-komp, det kommer att bli för dyrt. Däremot lär det la bli nån eller ett par plutoner iaf.
strvkomp
Dec 12 2003, 23:30
Ni har ingen koll på när allt är fastställt och rekryteringen börjar. Lämnar helst in en ansökan snarast.
//Strvkomp
Tja, IA03 rekryteringen var hösten 2002, så du kan nog inrikta dig mot hösten 2004.
Maverick
Dec 13 2003, 06:28
YES Äntligen drar F; lessons learned...
Var ju leoparderna som ökade på respekten hos serberna under BA01 och Ba 02...
De var ett plus även under senare issioner och innehöll en bra kraft

Vet en OP Plan under en av de senare missionerna (en av de 3 sista) då danskarnas stridsvaagnar tillsammans med amerikansk artelleri skulle användas för att skjuta sönder ett par "mobförråd" som bland annat innehöll serbiska stridsvagnar....
Detta om ALLT skorpade till sig...... OCh det i princip utbrött krig i Bosnien igen...
Thelander
Dec 15 2003, 15:07
Etta!! jag skulle kasta alla skolböcker och genast åka till rekryteringen om det skulle bli
Gollum
Dec 16 2003, 01:34
Enligt en Mj från P4 finns det ett stridsvagnkomp inplanerat redan nu, dock ej rekryterat, endast planerat. Meningen är att P4 ansvarar för en plut, P7 för en osv... Mer vet jag inte
leosan
Dec 21 2003, 11:39
Kan berätta att arbetet med dessa vagnar som skall (skulle) ingå i IA05s strv kompani för tillfället lagst på is av ekonomiska anledningar (ingen är väl förvånad)
Förändringarna som hittils är gjorda på den jag sett (åkt) är bla tjockare bottenplatta och att föraren sitter i en slags gunga som han spänner upp sig i! Den e tom bekvämare att sitta i än Porsche stolarna som är orginal! Har tyvärr inga bilder av detta nu men jag skall försöka fixa fram det!
strvkomp
Dec 24 2003, 03:53
Enligt ett mina befäl, Kn L, så är det ytterst osäkert om IA05 över huvud taget blir av. :( Är det så eller är det bara lagt på is tills vidare?? Skulle vara riktigt synd om det inte blir bgt alls.
//Strvkomp
Är inte IA05 tänkta att ta över efter det att IA03s beredskapstid går ut?
Vad gällerStrvkomp till IA05 så vet jag som sagt bara att arbetet med dessa 10
vagnar, som faktikst är beställda, som sagt ligger på is just nu men att det inte skulle vara några problem att få iordning dessa till 2005!
/Leo
Antar att det är 122:er som är aktuellt? Annars har vi ju något hundratal 121 som bara står...
Jo, det skall det vara, tyskarna gör tydligen samma mod på de som skall bli A6 standard för internationella uppdrag enligt någon på TankNet.
SERG. B
Jan 5 2004, 22:30
Är det nybeställda vagnar? Nej det kan det ju inte vara eller?
Triggerpuller
Jan 5 2004, 23:13
Nej, i såna fall blir det moddade 122:or. Som väl kommer att verifieras för icke-skada? Om jag inte minns fel.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.