Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hamilton & Vapen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
OJ9
Säker var jag inte ensam om att se Hamilton på TV4 i fredags.
USA står för utrustningen... och det gör dom ju, men...

Jag fick för mig att de använde P90:an, men icke. det är ju en UZI som är "ombyggd"...
Nu vet inte jag, men finns det en sådan fungerande konstruktion?
70-1020763829
Jag har ockås funderat över vapnet dom använder i filmen, Såg enligt mig ut som en Spejsad P90, fast sådana finns ju knappast, sedan att den hadde en gevärsgranat.... MEN, jag skall låna Hamilton på DVD och undersöka saken vidare... Återkommer
116-1022693932
Är det inte en P90???? Jag tyckte at det var det iallafall
OJ9
Nope, kolla när avrättningen pågår... Då klickar m92:an  och kaptenen (om jag inte miss minner mig) tar upp SMG (k-pisten) ser man att det inte är P90:an
järv
Den där Hamilton-filmen/serien blir sämre för varje gång man ser den.
Fk Fjellman
Ett av mina gammla befäl körde 401an... Roligt att se "Fi´s" PBVer i m/90 dry.gif ... sen låter KSP ytterst konstigt...

//Sgt. Fjellman
86-1027246323
QUOTE (Serg. Fjellman @ Nov. 24 2002,16:29)
Ett av mina gammla befäl körde 401an... Roligt att se "Fi´s" PBVer i m/90 dry.gif ... sen låter KSP ytterst konstigt...

//Sgt. Fjellman

Frågan är ju vad dom hade för motor i 401:an när dom kunde hålla jämna steg med en snabb snöskoter?
70-1020763829
Nu har jag granskat DVD utgåvan av Hamilton..
Jag har lyckats få ut 3 halvbra bilder av vapnet, dom bästa scenerna, när dom åker scoter är inte med :(

Jag känner inte igen vapnet, ser mest ut som en P90, men ändå inte...
Knekt
Skumt. Så här ser orginalet ut, och det stämmer ju inte med filmen.

Det kan ju vara så att filmvapnet är ett hopkok framtaget av nån FX-firma. Det är ju inte ovanligt att man till filmproduktioner tar ett vanligt vapen och helt enkelt klämmer på en formgjuten förpackning runt det hela. Kanske var billigare och enklare att göra så än att bygga om en äkta P90.
2Sharp
Pickan är en (mini-)Uzi de har riggat med lite plast etc. för att nog skall se ut som en P90...
70-1020763829
Det verka logiskt, men vad finns det för källa på det?
2Sharp
Jaaa, källan är jag...
När jag såg filmen blev jag eld och lågor för jag trodde först att det var P90 = cool..

I filmen ser man ju att det inte är en P90, fel form, i någon (några) av scenerna ser man vapnets riktmedel/manöverhandtag, vilka är från en uzi, jag är av olika anledningar mycket väl förtrogen med hur en sådan ser ut.
På din första bild ser du kornet och kornskydden samt pipmuttern. utkastarhålets utseende är också typiskt Uzi.
På andra bilden ser man den typiska formen av "locket" på en uzi, med en "bula" alldeles över utkastarhålet.
Vapnet är ju byggt så att det får plats en Uzi inne i konstruktionen, kolla alldeles under utkastarhålet, där finns plats för ett magasin a la Uzi.

Ingen annan källa, tyvärr...
Knekt
Ser faktiskt ut att stämma! När man väl vet vad man ska titta efter så ser man ju tydligt formen efter en Uzi. Kul!
2Sharp
QUOTE (Knekt @ Nov. 24 2002,19:24)
Ser faktiskt ut att stämma! När man väl vet vad man ska titta efter så ser man ju tydligt formen efter en Uzi. Kul!

smile.gif
Doggydriver
satt och klurade på en tidig variant av FN2000 kanske... Lämnar det åt er vapengurusar att avgöra men jag tycker det ser ut som en P90-UZI-Fn2000-hybrid eller liknande biggrin.gif

Skall tydligen finnas i en MASSA utföranden

Edit: Bilden fungerade inget vidare för mig nu... Får ni inte fram den, klipp å klistra:
http://world.guns.ru/assault/f2000_1.jpg
70-1020763829
Nja, tror mer dom sade "Nu skall vi göra ett fräckt vapen till Filmen, vad har vi för blanfirevapen? UZi, jaha, då tar vi och slänger på lite paper maicé på det och spraymålar det...FIKARAST"
Knekt
QUOTE (Fu Dahlberg @ Nov. 24 2002,22:53)
Nja, tror mer dom sade "Nu skall vi göra ett fräckt vapen till Filmen, vad har vi för blanfirevapen? UZi, jaha, då tar vi och slänger på lite paper maicé på det och spraymålar det...FIKARAST"

Förmodligen! smile.gif

Kolla på hur det bakre fästet för remmen sitter. En fördel med  P90 är ju att hylsorna kastas ut rak ner under vapnet, vilket medger både höger och vänsterskytte. Men med remfästet mitt i kinden vid vänsterskytte...
Fu G
Angående P90, hade inte terroristerna det vapnet i Bondfilmen igår kväll? Närmare bestämt i scenen där de stjäl plutoniumet?

Såg ganska likt ut, men min tv är så liten så jag kan ha sett fel smile.gif
70-1020763829
Japp, terrosristerna har P90... och i flygscenen har dom styer tmp... En riltig CS inspererad film ;)
Cinnes
möjligheten finns faktiskt också att dom ville ha med en P90 men inte hade råd p.ga. upphovsrättigheter m.m. och därför gjorde en slags kopia...

långsäökt, jag vet...
OJ9
Jag tackar för visat intresse för frågan... ;)

Jag blev som 2Sharp... Helt uppjagad, men efter att ha kollat på den var jag inte lika säker...

jag tänkte också på automat pistolen han har i ryssland... någon som kan identifiera den?
70-1020763829
Har ännu en gång plockat fram DVDn...
Inget vapen jag känner igen på bilderna...

Kan vara önnu ett bygge, påminer om scorpio vz.83, eller klin, men det är det inte...
Tror mest det är ännu ett Papir maché arbete...
finska furiren
Den utan magasin framför varbygeln, är nog en beretta.....den med magget, ser ut som en CZ-75 med komp och ett "dummy" mag dit satt framför varbygeln.
70-1020763829
Den utan främre magasin ÄR en Beretta, vad skulle Hamilton vara uten den. ;)
2Sharp
Jag tror också det är någon form av CZ version, moddat pipan så den sr ut som en pipa till en Beretta M93R och fixat dit ett fäste för ett xtra magasin, det var ett tag sedan jag såg filmen, men var inte den ena rock'n'roll? jag trodde första att det var en 93R alt. en Stechkin (sp?)

Det är kul med filmvapen, just att de moddas högt och lågt, man hade inte bangat på att glida runt bland några prop makers smile.gif
softfeel
Kan det vara den här tro...... smile.gif

Kallas för cz 75 auto om jag har förstått det rätt.
2Sharp
Glockrent, tackar för det, hade ingen aning om att CZ var tillgänglig i helautomatiskt utförande.
OJ9
Jaha där ser man biggrin.gif ... Att CZ fanns som helauto... inte illa ;)
Jonas
När fallskärmsscenerna skulle tas till Hamilton användes modeller av vapnen. Dessa modeller saknade detaljer och var gjorda i plast, frigolit eller liknande materiel. Det var inte mer detaljer på dessa modeller än det är på hemamgjorda trä bössor som barn leker med.
Vad jag vill säga med detta är att det fuskas mycket i film och vissa av bilderna som ligger med i denna tråd kan visa dessa modeller av vapnen.
Och då blir det ju inte lätt att avgöra vilka vapen det igentligen ska föreställa.
OJ9
Men det är ett effektivt sätt att använde samma vapen flera gånger i samma film ;) ... När sedan våra vänner vaktar Hawkins har dom Uzi:s... kan detta vara samma ? ;)
70-1020763829
Börjar snart tro att jag lagt ut hela filmen i Jpg-format biggrin.gif

Javisst är det UZI denne Fallskärmsjägare bär...

Sedan bär vaktposterna M16, såvitt jag ser det... Även en basker under snödräkten ser det ut som, fältmässighet?

kan dock se att några ijallefall bör någn version av 304an..
Adam Wilhelm
Det är i varjefall en Snödräkt M/62.
sunken
Varför har han m16? Kan de inte göra reklam för kvalitetsvapnet Ak5? (som för övrigt är mycket bättre?)
Doyle
Dom hade väl inga Ak5 i Rekvisitaförrådet smile.gif
76-1022829186
QUOTE (OJ9 @ Nov. 27 2002,13:41)

Nu glider jag visseligen ifrån ämnet, men att modifiera en befintlig pistol till fullauto är barnsligt lätt. Det enda som krävs är att man böjer till XXX-delen på rätt sätt. Böjer man för mycket går det inte att sluta skjuta utan puffran skjuter tills magasinet är tomt vilket kan vara rätt jobbigt med ett 33-skotts magasin till Glocken.

Detta är ju förstås fullkomligt livsfarligt med en eldhastiget omkring 20 skott i sekunden, och dessutom olagligt. Dödsolyckor har inträffat i USA med liknande vapen såsom Micro-Uzin och Glock 18. Skytten kan inte kontrollera rekylen och vapnet snurrar runt sin egen axel resulterande i att skytten skjuter sig själv.
Knekt
QUOTE (softfeel @ Nov. 26 2002,20:34)
Kan det vara den här tro...... smile.gif

Kallas för cz 75 auto om jag har förstått det rätt.

Vad är nu detta? I kolven sitter ju redan ett magasin och det främre har ju ingen funktion! Det sitter ju upp-och-ner! biggrin.gif

Dessa tjecker... gott öl fixar de, men sedan är det slut på allvaret!
KattenJansson
QUOTE (Knekt @ Dec. 11 2002,14:14)
Vad är nu detta? I kolven sitter ju redan ett magasin och det främre har ju ingen funktion! Det sitter ju upp-och-ner! biggrin.gif

Dessa tjecker... gott öl fixar de, men sedan är det slut på allvaret!

Lugn i stormen Knekt. Magasinet sitter där för att det är ett bra ställe att ha ett extra magsin på. Dessutom fungerar det som ett handtag när man skjuter auto.

Men gott öl har dom!
2Sharp
QUOTE (Lt P @ Dec. 11 2002,14:06)
QUOTE (OJ9 @ Nov. 27 2002,13:41)

Nu glider jag visseligen ifrån ämnet, men att modifiera en befintlig pistol till fullauto är barnsligt lätt. Det enda som krävs är att man böjer till XXX-delen på rätt sätt. Böjer man för mycket går det inte att sluta skjuta utan puffran skjuter tills magasinet är tomt vilket kan vara rätt jobbigt med ett 33-skotts magasin till Glocken.

Detta är ju förstås fullkomligt livsfarligt med en eldhastiget omkring 20 skott i sekunden, och dessutom olagligt. Dödsolyckor har inträffat i USA med liknande vapen såsom Micro-Uzin och Glock 18. Skytten kan inte kontrollera rekylen och vapnet snurrar runt sin egen axel resulterande i att skytten skjuter sig själv.

Jag är inte så säker på att det är SÅ lätt...

Du bör ju se till att pistolen har låst sig innan den avfyras, annars kan det bli obra, mao så måste du ha en "arm" som påverkas när slutstycket stängt/låst.
Det lär vara liite mer komplicerat än så.

Om man kan skjuta Glock 18/Beretta M/93/Stechkin och liknande förstår jag inte alls varför man skulle skjuta sig själv med en pistol som man modifierat själv?
Gör man det är det ju inte vapnets fel, utan du som är ett klantarsle.. smile.gif

Ladda ner videon som finns här: http://www.fss-g.com/index2.htm verkar inte SÅ svårt att kontrollera en Glock i rock n' roll? dock verkar det vara förbannat kul..
softfeel
Jag är inte så säker på att det är SÅ lätt...

Du bör ju se till att pistolen har låst sig innan den avfyras, annars kan det bli obra, mao så måste du ha en "arm" som påverkas när slutstycket stängt/låst.
Det lär vara liite mer komplicerat än så.

Helt rätt 2Sharp, det är mer komlicerat än så. Mekanismen i ett vapen brukar låta tämligen enkel när lekmän beskriver den.

Om man kan skjuta Glock 18/Beretta M/93/Stechkin och liknande förstår jag inte alls varför man skulle skjuta sig själv med en pistol som man modifierat själv?
Gör man det är det ju inte vapnets fel, utan du som är ett klantarsle..

Glock 18/Beretta M/93/Stechkin och min lilla favorit: hk vp70 är till och byggda för automat eld, vanligtvis inte ens för helautomat utan 2 eller 3skotts burst. Vapen som vissa mindre begåvade personer själva gör om kan därför fungera mindre bra, men om en proffisionell vapentekniker gör jobbet blir det nog bättre.

Jag sköt själv med en ombyggd m1911 i sommras. Dock var den inget mer än ett lekmansjobb och stegrade ungefär 40 cm efter det allt för lilla 7-skotts maget. Vapnet var betydligt farligare för mig än för den som skulle kunna ha stått framför. smile.gif
2Sharp
Så är det, kan tro att en .45 rör sig liite mer än en nia..

Btw, VP70 skjuter ju inte full-auto utan kolven, och då är det ju en annan sak!

smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.