QUOTE (SBP @ Dec 11 2003, 13:29 )
Fast vi hade faktiskt en menig som fick gå upp som GB.
Vi hade en rejäl mängd meniga som var avsevärt bättre soldater och ledare än många av underofficerarna. Befälen försökte tvinga en del av dessa meniga till underofficersskolan, men då de hotade med att byta till civiltjänst om de blev tvingade, så slapp de. Istället fylldes deras kvoter med en personer, som i min mening inte hade något att göra på en underofficersskola. Skälet till att dessa meniga inte ville till underofficersskolan var i de allra flesta fall att de ville tjänstgöra kortare tid, än de 11 månader som underofficerare tjänstgjorde på min tid. Många av dessa meniga blev senare under sin beväringstid korpraler tack vare att de var så bra soldater. Alla de som blev korpraler i den "gamla jägarplutonen" jag tjänstgjorde i, är i min mening mycket bra soldater. Detsamma gäller de underofficerare jag valde att tjänstgöra med mig. De blev alla sergeanter under sin beväringstjänst. Rent allmänt så var det
mycket sällan som de, som blev reservofficerare, sergeanter och korpraler, var dåliga soldater, då de alla fått sin visa sin duglighet i både fält och kasern för att förtjäna sin grad, och inte bara kvoterats in i den. Utöver detta så fanns det dessutom även bra underofficerare och meniga som inte blev sergeanter respektive korpraler. Befordran av underofficerare och meniga till sergeants respektive korprals grad skedde dessutom ske vid två olika tillfällen, där det var mer status och stolhet i att ha blivit befordrad vid det tidigare tillfället, då det var de bästa som blev det.