QUOTE (Gorg @ Dec 11 2003, 15:11 )
Ja kritik är bra, och nu med media inriktade ännu mer på FM så får dom se till att sluta med dyra taxiresor mm, det är jävligt bra.
Men jag har bara sett svds artiklar med stor skepsis senaste tiden.
ExempelKritik är bra och tidningar går ofta för långt, det är man vad vid, men ska man anklaga någon ska man också vara beredd på att ta tillbaka det om informationen visar sig vara felaktig. Jag ser inte FMs ord som absoluta sanningar men när deras ord står mot en tidning så väljer jag att lita på dom. Och nu känns det lite som det enda man läser om gällande FM är när SvD kritiserar något och dom andra blaskorna apar efter.
Vore kul om nån av morgon/kvälls tidningarna gjorde ett reportage om det bra saker FM gör exempel i Kosovo. Kanske jag som missat, läser inte så mycket längre.
Jo, men nu funkar medievärlden en gång så att de rapporterar sånt som kan vara sensationellt. Om delar av FM halvfuskar med stålar ska det stå i tidningen, medan om Utlandsstyrkan gör ett fantastiskt vardagsslit beräknas det som normalt, vilket förhoppningsvis syns i FM:s information istället.
BA01 fick mycket positiv publicitet för att de skötte sig oväntat bra, men sen vande sig svenska media och svensk allmänhet vid att svenska män och kvinnor var duktiga på Balkan, och då syntes det inte i tidningen.
Vad står det exempelvis om skolan i tidningarna? Många rapporter om de tysta högstadielärarna som dagligen lyckas få pubertetsmonster runt om i landet att faktiskt lära sig lite matte och historia? Tror inte det.
Lögner och överdrifter kan aldrig försvaras (utom i förhörssituationer, såklart...), men har Svenskan ägnat sig åt det? Mer än i exemplet, vill säga.