Håller fullkomligt med Mats!!!
Jag gjorde vad Mats precis beskrev.
När jag mönstrade fick jag 9 i allt utom styrka, där jag fick en 8.
Hälsogrupp A och högsta befälslämplighet... osv...
Så jag satsade på FJS... Kom till förtest där, eller andra mönstring som det även kallas. Visst, det var kul, och jävligt hårt, under de tre dagarna vi var där... Precis som det ska va... (OT. Kadetterna (!!) som höll i mönstringen hade säkert j-gt kul när de drev oss till förbannelse)...
Åkte ut där, som jag skrivit i en annan tråd, med motiveringen om att min fys/psyk/bef.lämp. inte skulle gå till spillo på annat håll. Så det blev Skytteplutonbefäl/KB på P7 (Mekbrig.)
Och efter att just, Läst på, är jag fruktansvärt nöjd med den tjänst jag rycker in på i jan -04... Nu i efterhand tycker jag detta val är bättre. Visst, FJS, eller KJ för din del, hade säkert vart en upplevelse. Men allt bygger inte på att få den tuffaste/hårdaste/coolaste tjänsten. Det är bättre, och troligvis roligare (så länge det inte gäller malajtjänst), med en tjänst som man klarar som en av de bästa, än en tjänst som är hård/tuff/cool där man istället ligger i undre skiktet av de som ligger inne.
Och visserligen finns ingen övre gräns för IQ/inskrivning/bef.lämp. på KJ och FJS, men alla "vet" att det delvis bygger på att brytas ner för att byggas upp. Och med starkt psyke/IQ/befälslämplighet bryts man inte lika lätt, vilket FJS märkte på mig under förtestet, vilket gör att det tar längre tid och man mår sämre själv.
Tror den utbildningen du fått, är precis den du ska ha.
(Grundar ovanstående på åsikts- och yttrandefrihet, detta är alltså vad jag tror efter hörsägen, och min egen bildade uppfattning. Har ingen erfarenhet av det militära rent praktiskt sätt, och säger därför inte att det ÄR så. Men jag skulle tro det.)
//jansssson, blivande skytteplutonbefäl/kb-elev, P7 Revingehed, Compagnie 7 Ingelstad, from 19 jan -04

Edit: Håller givetvis med er andra oxå =)
Ni var snabbare... (Mycket text jag skrev)