Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Konditionsträning
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
SNAFU
Varsågod och lås om detta inte passar sig här, men det fanns ingen tråd om träning i pliktverket där det väl borde ligga!?

Såhär i vintertider funderar jag på alternativ till löpning...
Om man inte springer under vintern utan istället kör spinning,
kommer min "löpar-kondis" vara lika bra efter vintern?

Tips?

// SNAFU --> Rangern.gif Aug 2004
Max
Köp ett par längdskidor istället! ;)
Fbj972
Kör spinning varvat med löpning på löpband om du inte vill löpträna utomhus. Din "löparkondis" kommer troligtvis inte vara densamma om du inte kör annat än spinning.

Kör hårt!
kronvrak
Central kondition kommer inte att försämras om kroppen får jobba lika hårt under de andra aktiviterna. Hjärta, lungor mm bryr sig inte om vilka delar av kroppen som gör vad utan bara hur mycket de måste jobba för att försörja resten av kroppen.

Den sk lokala konditionen försämras, dina ben mm är inte vana att springa helt enkelt, man får förändrad energiförbränning i musklerna samt mindre inlagring av kolhydrater och fett. Men detta är också den kondition som är lättast att träna upp sen när våren kommer.

Jag skulle försöka bibehålla ett visst mått av lokal löpkondition men sen variera mig mellan andra träningsformer för att få variation. Ex löpband en gång i veckan men sen, cykel, rodd, basket, aerobics eller något annat som man tycker är kul.

Det viktigaste till våren är nog inte just den lokala konditionen utan att dina ben är vana att bli belastade med ett löpsteg så att utomhusträningen inte innebär allt för stor omställning.
Går att gravis öka löpningen på löpband sista tiden innan snön väntas försvinner och sen se till att man gör en mjuk övergång mellan löpband och utomhuslöpningen så skonar man fötter och ben.
SNAFU
Tack för tipsen!!! worthy.gif

Ska lägga om ganska snart eftersom isen lägger sig här nu...

//SNAFU
HVU Forces
Men kan du inte forsätta att springa utomhus då det är bra att få i sig frisk luft + att du blir lite mer härdad!? ;) salute.gif
david nia
Sån här brukar jag använda på gymmet. Mycket bra, rekommenderas! http://www.r2bf.com/CT9500HR.jpg
SNAFU
QUOTE (HVU Forces @ Dec 8 2003, 23:02 )
Men kan du inte forsätta att springa utomhus då det är bra att få i sig frisk luft + att du blir lite mer härdad!? ;)  salute.gif

Haken är bara att det är mörkt såhär års, vilket innebär att isen inte syns i mitt allt för våta/leriga löparspår ... (skador är det sista man behöver nu)

//SNAFU
Sg Joker
Kolla på det svenska märkets ICEBUG's skor, de har schyssta dubbar.
Kulan
du kommer ju givetvis inte vara lika bra på att springa om du inte har tränat löpning. men om du inte ska in på någon så där väldigt fysiskt krävande så gör det ju ingenting. Om jag var du skulle jag i alla fall inte lägga ner löpningen helt under vintern utan dra ner på den och kombinmera den med andra konditionshöjande aktiviteter.
Dreaden
Ähh det är bara att bita i hop tycker jag biggrin.gif man ska springa fast det är vinter lite kallt då och då men va tusan det e ju kul B) man dör ju inte av att springa i lite minus grader som sagt.
SNAFU
QUOTE (Dreaden @ Dec 9 2003, 17:37 )
Ähh det är bara att bita i hop tycker jag biggrin.gif  man ska springa fast det är vinter lite kallt då och då men va tusan det e ju kul  B) man dör ju inte av att springa i lite minus grader som sagt.

Haken är ju inte minusgraderna... Det är att alla löpspår här omkring har varit mycket våta och leriga senaste tiden, och de fryser till is "as we speak".
(och den syns inte i mörkret)
Så det handlar ju inte om att bita ihop...
Ett brutet ben ett halvår innan inryck som jägare vill jag inte ha!

Tack för alla bra tips!
//SNAFU
Ace
QUOTE (SNAFU @ Dec 9 2003, 22:13 )
Haken är ju inte minusgraderna... Det är att alla löpspår här omkring har varit mycket våta och leriga senaste tiden, och de fryser till is "as we speak".
(och den syns inte i mörkret)
Så det handlar ju inte om att bita ihop...
Ett brutet ben ett halvår innan inryck som jägare vill jag inte ha!

Tack för alla bra tips!
//SNAFU

Ett par skor mycket lämpade för för löpning på lera/is:

Finns hyfsat urval på skor här: Orienteringsutrustning

Jag lovar, de är halkfria! (och så sitter dubben kvar, vilket inte är säkert på Icebug...)
Jag använder dem året runt, suveränt fäste på is, inte lika kul på torr asfalt ;)
Larsleo
QUOTE (Dreaden @ Dec 9 2003, 17:37 )
man dör ju inte av att springa i lite minus grader som sagt.

nåra...södra sverige kanske har "nåra" minusgrader..men vi i den norra delen...att göra nått i -15 och därunder är inget trevligt ;)
Dreaden
Man ska springa om man känner för det ingen ide att tvinga ut sig om man inte vill eller har lust man ska ju bara göra saker helst man har lust med oftast. biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.