Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Coke vs. Julmust
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
109 Eken
Det kan ju knappast ha undgått någon att det lackar mot jul. Det är lika roligt varje år att se Coca-colas patetiska försök att lansera Coke som juldrycken No.1
Det kvittar ju hur många reklam miljoner de pumpar in. Varje jul så sjunker försäljningen av cola i Sverige.
Man kan riktigt se framför sig hur cheferna sliter sitt hår på huvudkontoret. smile.gif
jake the snake
Det enda som skulle kunna göra att jag flyttar norr om hallandsåsen är för att många av frysregementena har julmust på tapp i matsalen.

Julmust RULES!! fun_icon_nana.gif
Dahlberg
Dr Pepper - The one and only...

Finns det nått som är godare att dricka?!
panzerkampfwagen
Dahlberg, sluta sniffa lacknafta. Julmust är det som gäller.
Fk Bengtsson
Jag saknar svagdricka i listan, juldryckernas juldryck. Skärpning.....
Syster Håkan
Jul, påsk, must same shit! men det är det som är bäst till jul.
Ful
Jag är glad att de flesta röstar på musten, iof röstade jag på öl eftersom det gällde till maten, men som julläsk så e det muste som gäller
JohnDoe
Röstade på Julmust för att det är gotti-gottgott B)

Men som Ful säger är julöl det enda riktiga att dricka på ett julbord....

@ Syster Håkan, det är en enorm skillnad på jul och påskmust, tycker jag blink.gif

Förresten borde Coca-Cola lägga ner tillverkningen av Vanilla Coke, det är ju som att tugga på en vanilj-Wunderbaum gasmask.gif

smile.gif
John
bri_span
Hmmm.... det enda som gäller är julmust, dricker ju inte C-C annars heller.
jonte72
Självklart väljer man ÖL.....livets dryck biggrin.gif .
Vc_90
Har nog hinkat 14 liter julmust hittills iår, dock ligger ett glas o vilar i tangentbordet... mad.gif
Skall man dricka något alkoholhaltigt i dessa tider är det bara GLÖGG som gäller! B)
Fk Fjellman
Det är så roligt att se vad C-C anstränger sig för att ta marknadsandelar till Jul. Dom är väll inte så glada att vi inte verkar bry oss biggrin.gif ... Ty: You can get my Julmust when you prie it from my cold, dead fingers....

Julmust är ju tradition..... fun_icon_nana.gif

//Sgt. Fjellmust
SISU
Givetvis Jul must det å Hemma gjord Besk är det enda man kan dricka till Jul maten....... fun_icon_nana.gif
oz
Självklart man röstade på julmust!

Men folk verkar ha glömt två andra drycker som inmundigas under juletider: glögg och äggtoddy!

Angående julmust vs. påskmust så är det faktiskt skillnad på de två. Båda görs samtidigt, men den ena får lagras längre än den andra. Vilken som är vilken förtäljs dock inte.

Källa: här
Gorg
Vet inte om det stämmer till hundra men det stod i tidningen förra julen att Sverige är det enda land i världen där Coca Cola försäljningen minskar vid jule tid. :P
JohnDoe
QUOTE (oz @ Dec 7 2003, 22:41 )
Angående julmust vs. påskmust så är det faktiskt skillnad på de två. Båda görs samtidigt, men den ena får lagras längre än den andra. Vilken som är vilken förtäljs dock inte.

Källa: här

HA! Jag visste väl det laugh.gif
Ful
OT: Gjorde inte killinggänget must i gunnar relin filmen smile.gif

Glada julhälsningar från Fulmust
stridfighter
Men...Cola är ju godast...
Fu Frippe
Som före detta Coca-Cola wub.gif beroende måste jag ju säga att Coca-Cola är jävligt gott, men eftersom jag är konservativ också, så blir det julmust till maten. Dock dricks det Coca-Cola EFTER maten... smile.gif och öl, och snaps. och julgrogg...

blyg.gif
Syster Håkan
@JohnDoe på vilket sätt, smakar samma 7.gif
Torak
Gillar inte must, foredrar Coca-Cola, men gillar inte det heller sarskilt. Dr Pepper ar... otackt. Urk. Smakade lite i USA, och det var tusan vad illa det smakar.

Gillar Fanta (sarskilt den gudomliga Fanta Wild Berries, som tyvarr inte gar att skaffa i UK och Belgien), och den verkliga ambrosia:

Irn-Bru.
Larsson
Självfallet julmust. Jag är trotsallt inte landförrädare eller
i avsaknad av smak och stil.
Coca-Cola bojkottas av undertecknad varje år från...1:a advent,
eller om snarare när julskyltningen börjar.
CarlT
MUMMA!!!!! fun_icon_nana.gif
JohnDoe
QUOTE (Syster Håkan @ Dec 8 2003, 01:25 )
@JohnDoe på vilket sätt, smakar samma 7.gif

Nu vet jag inte om det är en stor skillnad men jag tycker mig smaka skillnad blink.gif kan dock inte förklara hur

Man skulle kunna göra ett blindtest, men hur får man tag i påskmust nu? 7.gif

Nu blev jag jäkligt osäker på mina smaklökar, är det inga fler som tycker att det är skillnad?
Menige Ryan
Självklart julmust, Cola kan man ju dricka året om, men inte julmust.
Tycker det är en speciell kombination med tunnbröd med julskinka och julmust.
Mums...
FK H
Cola på julbordet - tillåt mig att småle...
Lindeberg
Vörtbröd + stark senap + skinka + janssons frestelse + julmust vid jul är så helrätt som det bara kan bli. Gärna en skiva leverpastej (från lokal leverpastejgörare) vid sidan om. dribble.gif
Womack
Julmust 4-ever wub.gif All annan läsk är en styggelse :P
Blomberg
Glöm inte att julmust och mörk rom är alldeles ypperligt att grogga på!
jed
Fu Frippe
Coke is a must for christmas!! smile.gif
jed
Skäms Frippe, har du ingen känsla för traditioner?! ;)
Raptor
Well, i familjen så har vi julmust. Dock gillar jag cola mer så ibland blir det även cola. Min enkla filosofi är att man dricker det som man gillar bäst. Och det varierar lite från år till år.
Ragulin
CarlT är den ende här som fattat vad som GÄLLER på julbordet: Mumma! Det finns otaliga recept på denna julens Gigant, men låt mig delge er MIN variant:

1 fl Porter
1 fl Julmust
1 skvätt maderia
8 cl porsbrännvin.

Re: Cola vs Julmust; Att dricka Coca Cola eller motsvarade från 1:a Advent är Högmålsbrott!!
Runningback
Till julmiddagen är julmust givet!

Julfikat = julmust

På julaftonskvällen = Öl.

Dagen efter = cola + vatten
Vakten_F4
QUOTE (Dahlberg @ Dec 7 2003, 19:56 )
Dr Pepper - The one and only...

Dr Pepper tycker jag smakar tvålaktigt...

QUOTE (JohnDoe @ Dec 7 2003, 21:44 )
Förresten borde Coca-Cola lägga ner tillverkningen av Vanilla Coke, det är ju som att tugga på en vanilj-Wunderbaum gasmask.gif

Häda inte Wunderbaum wub.gif ! Även om jag inte har provat så är jag övertygad om att en gran är godare än den där otäcka vätskan! Fick kväljningar när jag smakade på den för att den var så lik en djävulusisk hostmedicin som jag blev itvingad i min barndom!

Till julmaten: Öl, ev. julöl för traditionens skull, diverse snaps, glögg (ja ok inte TILL själva julmaten)

Om man i något fall äter julmat med krav på att hålla sig nykter (onda tanke) så är det julmust som gäller. Cola är en styggelse från den stora satan i väst. Iaf på jul! biggrin.gif
AndersL
QUOTE (JohnDoe @ Dec 7 2003, 20:44 )
@ Syster Håkan, det är en enorm skillnad på jul och påskmust, tycker jag blink.gif

Det där rök jag och en kompis ihop om som satan på gymnasiet biggrin.gif så vi beslutade att det enda rätta var att börja ringa runt till de bryggerier vi hittade och fråga. Varav vi fick svaret same shit different names smile.gif
henke
Vad är ni för ena SoldF.are?
Det är SAFTPULVER Apelsin 903 som gäller och vid absoluta nödfall DRUVSOCKERDRYCK med citronsmak. biggrin.gif
För mig är det givetvis en julmust som gäller på Jullunchen men på Julmiddagen tar man ju gärna en öl förutsatt att man slipper framföra fordon.
Smocken
Julmust och öl varvat, men som många innan har sagt, det dricks ingen cola hemma hos mig från 1 advent
Ful
Annars kan man ju blanda julöl och julmust och på så sätt låta bli att göra någon besviken blink.gif
Power King
Julmust är förbaskat gott till mat men ingen höjdare att dricka som bara läsk.
Syster Håkan
QUOTE (AndersL @ Dec 9 2003, 09:15 )
QUOTE (JohnDoe @ Dec 7 2003, 20:44 )

Det där rök jag och en kompis ihop om som satan på gymnasiet biggrin.gif så vi beslutade att det enda rätta var att börja ringa runt till de bryggerier vi hittade och fråga. Varav vi fick svaret same shit different names smile.gif

Ja se jag hadde rätt "shit different names!" clap.gif
mace
Själv röstade jag på annat!
Kan inte riktigt med det där sockertjafset, fram för mineralvatten på julbordet.
Öl är ju inte att tänka på, det börjar med en och slutar med att man vaknar på juldagsmorgonen med granen som sängkamrat.
Vadå? Jag, alkoholproblem? Icke! biggrin.gif
Kanna
Must är ett måste till julmaten. Dock ingen light-variant eftersom den smakar skurmedel, vilket iofs alla lightvarianter av läskedrycker gör.
Jeppe
Coca-Cola är väl det som gäller året runt men när det börjar närma sej JUL då är det Julmust som gäller, påskmust som bara är julmust med andra etiketter passar inte alls lika bra, varför det vet jag inte men julmust är mycket gott. dribble.gif
kronvrak
Must.
Men hade jag inte slutat med alkoholen av hälsoskäl hade det blivit mjöd som svar.

Finns två alkoholhaltiga drycker jag ibland saknar och det är guinnes och mjöd. smile.gif
Mikael
Aftonbladet som för en gångs skull verkar tala sanning.
SBP
Hur man bara kan komma på tanken att inhandla, än mindre dricka CC till jul är för mig offattbart. All annan tid på året så är det OK. Till maten så blir det gärna öl, annars är det must som gäller.

Det är lika roligt varje år att se CC:s tafatta försök att få oss till att köpa... Vet en kille som tidigare jobbade som säljare på CC. Han blev indoktrinerad, han fick alltid ta med sig egen dryck till julfesten... Utfryst??? Inte farligt.. HO HO HO.
benzen
Julmust ar ju det basta. Gar inte att komma ifran! biggrin.gif

Min lagenhetspolare kom hitdragandes med ngn specialvariant av Pepsi i tisdags. (Han hade varit i Sverige over helgen och hade med sig fyra burkar hit som han skaffat pa planet). Christmas edition tror jag det star pa dem. Har fortfarande inte fatt smaka pa dem sa jag vet inte om det ar ngn skillnad. Ar detta Pepsis forsok att ta upp kampen eller vill de bara vara juliga?
Ragulin
Det som skrämmer mig mest är att det uppenbarligen finns en liten cell av presumtiva quislingar ibland oss. Det finns de som föredrar cocacola på julafton (kolla omröstningen), men de går stilla i dörrarna och väljer att inte kommentera sitt val. Är det skammens bittra smak som får er att stanna i garderoben? Att FLER föredrar cola än öl gör mig bara djävligt upprörd (hytter med näven) och jag FORDRAR att en utredning inleds så vi kan fånga upp coladrickarna innan de säljer ut försvarshemligheter eller begår högmålsbrott mot HMK.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.