Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Efterlyses : Warriors och Tango Lima-dokumentären
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Pages: 1, 2
Småland
Hjälp!

Var hittar jag Tango Lima filmen, vad jag kan förstå av inläggen så är den upplaggd nån stans. Har försökt att leta bland inläggen här men hittar den inte.
Det är ju inte så ofta man är med på film....

Så hjälp med detta vore bra.

Tack på förhand.

/Småland
Småland
STORT TACK.

Det var nästan den enda mappen jag inte hade letat i...

/småland
Blackadder
QUOTE (Adam Wilhelm @ Feb 9 2005, 13:53 )
QUOTE (Blackadder @ Feb 8 2005, 19:48 )
hehehe en film om Panchevo då ;)

Fyllgubbe. biggrin.gif

Det räcker inte med en bok... det ska ju vara en film också.
Med mycket skjutande, explosioner och rykande bränder.
Typ Arnold goes medieval on bosnia biggrin.gif

Sen så hamnade ju Sierra Lima på Igman, då var en icke namngiven pluton från Romeo Lima med där också.... ok då... det var min pluton. laugh.gif

*hick*
sorry hehehe
hmm just det det var PBV'n i vattengraven i oxböl ;)

kul att se filmen igen hur som helst.
Maverick
Har igår kväll bänkat mig framför datorskärmen för att kika igenom Tango Lima.
Klart sevärd.

Kul smile.gif
väntar nu bara på att få warriors på samma sajt smile.gif
Adam Wilhelm
QUOTE (Blackadder @ Feb 10 2005, 06:42 )
*hick*
sorry hehehe
hmm just det det var PBV'n i vattengraven i oxböl ;)

kul att se filmen igen hur som helst.

Ja... det var en cirkus utan like.
Det flöt lådor överallt kändes det som! laugh.gif
facit
Man tackar så mycket för att ha fått möjligheten å se filmen. Nu är det som sagt bara eldledaren och warriors kvar.

Fan den här ftp:en är det bästa som hänt mig sen jag fick adsl.
The Swede
Klart att Tango Lima är en bra film, jag är ju med i hela två sekunder. :P
Panzerfaust
QUOTE (The Swede @ Feb 10 2005, 19:30 )

Den va riktigt bra. Inte sett några filmer från den tiden förut. Måste varit rätt påfrestande. Så tell me, när i filmen är du med då?

Måste säga att det va riktigt pirrigt att se understödsgruppen när dom ska understödja vagnarna och så blir vagnarna beskjutna, och dom kan inte se vart elden kommer ifrån. Måste kännas förjävligt. satan vad taggade dom måste varit också... Vara understöd och veta att polarna bli beskjutna men inte ha en aning om vart elden kommer ifrån också. Sen verkade alla i filmen ha huvudet på rätt ställe. Heder till er!
Sånt som gör en stolt över att tillhöra "samma firma".

salute.gif
The Swede
QUOTE (Panzerfaust @ Feb 10 2005, 19:46 )
Den va riktigt bra. Inte sett några filmer från den tiden förut. Måste varit rätt påfrestande. Så tell me, när i filmen är du med då?

En scen i början av filmen när man ser ett santal soldater som går in i en lektionssal, där skymtar jag förbi. Kolla efter en stor, kraftig buffel. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
Jeppe
Ställer samma fråga igen är det någon som har den större versionen på 600MB och är den i bättre kvalitet? unsure.gif
olaevil
QUOTE (Jeppe @ Feb 10 2005, 20:55 )
Ställer samma fråga igen är det någon som har den större versionen på 600MB och är den i bättre kvalitet? unsure.gif

Behövs inte.Jag spelade bara filmen genom redigeringsverktyget jag har hemma och kollade sammtidigt på resultatet på min 53 tums tv..... biggrin.gif Problemet är att storleken efter redigeringen var 35 gig.så den är borta nu.

Men såklart ett ÄKTA widescreenformat skulle vara fränt.

Nu har jag sett den och är lyckligare för det har varit mycket prat om den.

Mvh
Olaevil
Maverick
QUOTE (Panzerfaust @ Feb 10 2005, 18:46 )

Måste säga att det va riktigt pirrigt att se understödsgruppen när dom ska understödja vagnarna och så blir vagnarna beskjutna, och dom kan inte se vart elden kommer ifrån. Måste kännas förjävligt. satan vad taggade dom måste varit också... Vara understöd och veta att polarna bli beskjutna men inte ha en aning om vart elden kommer ifrån också. Sen verkade alla i filmen ha huvudet på rätt ställe. Heder till er!

salute.gif

Den sekvensen användes faktiskt under en föreläsninga jag var på wink.gif Detta som exenpel på "frustartionen" man kan känna i strid...
Blackadder
QUOTE (Maverick @ Feb 10 2005, 22:23 )
QUOTE (Panzerfaust @ Feb 10 2005, 18:46 )

salute.gif

Den sekvensen användes faktiskt under en föreläsninga jag var på wink.gif Detta som exenpel på "frustartionen" man kan känna i strid...

tja eftersom jag satt på kullen så kan jag intyga att det var otroligt jobbigt, vi hade tom A-10'or i luften men som man kan se på filmen så är vädret inget vidare så dom kan inte heller se målen, beslutsvägen för att få eldtillstånd med flyg var heller inte dom kortaste.

När Lt N säger "dom skjuter nära nu" så hade vi under en stund fått anvjuta bogvågsljud från finkaliber i luften runt oss

vi blev sedan vänligt men bestämt övertalade av en grk-granat 10 m bort nedför slänten att det var dags att omgruppera.

nu i efterhand kan vi konstatera att vi dels var grupperade lite fel, dock hade vi varit på plats och kunnat verka mot automatkanonen som besköt vagnarna så hade vi nog fått äta en del 40mm.

den andra som jag personligen märkte var att IRV-siktet RB56 som vi hade då + blötsnö =IG , massor av snö som kladdade på linsen.

heheh ja och så att överinlärning ibland inte är det bästa, på orden bakåt började ena grg-skytten plocka hylsor o stoppa in dom i dubbeltuberna biggrin.gif

/b
Tobias R
Jahpp... Hur går det med filmen. Var får man tag på den i bra kavlité, någon? unsure.gif

/Tobias
Pego
QUOTE (Blackadder @ Feb 10 2005, 23:32 )
heheh ja och så att överinlärning ibland inte är det bästa, på orden bakåt började ena grg-skytten plocka hylsor o stoppa in dom i dubbeltuberna biggrin.gif

Fick höra om det här från ett befäl när jag gjorde GU, fanns det möjligtvis någon Fk med från P4 med initialerna M O?
Andrew
QUOTE (Blackadder @ Feb 10 2005, 23:32 )

OT .... jag skulle inte kalla det överinlärning , utan snarare felträning under fredsmässiga förhållanden.
Inte bassarnas fel utan Svenska FM's fel , dock så blir det ju iofs en form av överinlärning iom att man övar in fel beteende nonstop. SLUT OT

Ang. Filmen Warrior så rekkomenderar jag att skicka PM till någon av Herrarna som tidigare utryckt att dom har filmen.
PolarBear
Jag hittar inte heller Tango Lima någonstans... kan någon hjälpa en vilsen själ till rätta?
dahlski
Jag mailade en snubbe på SVT (tror han var någon slags chef på kulturådokumentär sidan)
Det går att beställa "Tango Lima" från SVT men den kostar, hör och häpna, 800kr ohmy.gif
Underligt att folk finner andra vägar biggrin.gif
Jag har tyvär tappat bort mailet.
Man får maila SVT så skickar de ett beställnings formulär som man ska fylla i.
Funderar på att beställa den om jag skulle bli rik någon månad.
FkN
Sa SVT snubben vilket format den kommer i då? Nån gammal risig vhs kopia vill man ju inte ha....
alfie
Dags för "någon" att slänga upp filmen igen, missade sist den var uppe!!

Någon?
Panzerfaust
QUOTE (alfie @ Aug 10 2005, 01:59 )

Någon?
*

Den finns på DC... Jag hittade den där iaf.
Även Warriors finns att finna på DC.

@Blackadder

Lite gammalt svar, hade glömt bort den här tråden.
Men får man fråga om du syns med i filmen? Isåfall, vem är du på kullen?

Intressant att läsa från nån som va där. Just där för jag reagerar starkt på just den scenen... man kan lixom inte föreställa sig hur det är då det är ett skarpt läge och dom verkligen blir beskjutna. På övningen är allt så enkelt... B-styrkan tycks alltid finnas där den ska finnas. Om den inte gör det så finns den där när övnings led. tröttnat på A-styrkan som inte hittar B-styrkan biggrin.gif
IRL kan ju inte övningsledare tala om för kombatanterna att nu måste ni synas så FN killarna kan skjuta tillbaka. Malajn.gif

Kommer själv ihåg den där tiden. Jag va runt 15 år... och försvarsmakten, och allrahelst FN soldater va ju töntar som inet gjorde annat än stod i sin fula blåa basker och fick massa pengar för att inte göra ett skit. Visserligen hade jag ändrat uppfattning långt innan jag såg tango lima första gången... men när jag såg den så mindes man vad man tyckt om FN soldater innan... Skämdes som en råtta för sig själv.

Heder åt er FN1.gif
Ace
@ Panserfaust
Blackadder har på filmen bl a stora problem med snö på riktmedlen till roboten.

(och jag leker lite med ett PBVtorn nedanför rb ställningen...)

/Ace (som fortfarande tycker attt TL är den starkaste film som gjorts... FN1.gif )
JBP
hmm ligger inte Tango Lima på Ljugtomtens FTP??

Jag har den i VHS rippad version.. inte precis DVD kvalitet men fullt duglig.

Men dock ingenstans att lägga upp den.

/JBP
Blackadder
QUOTE (Panzerfaust @ Aug 19 2005, 09:26 )
QUOTE (alfie @ Aug 10 2005, 01:59 )

Någon?
*

Den finns på DC... Jag hittade den där iaf.
Även Warriors finns att finna på DC.

@Blackadder

Lite gammalt svar, hade glömt bort den här tråden.
Men får man fråga om du syns med i filmen? Isåfall, vem är du på kullen?

Intressant att läsa från nån som va där. Just där för jag reagerar starkt på just den scenen... man kan lixom inte föreställa sig hur det är då det är ett skarpt läge och dom verkligen blir beskjutna. På övningen är allt så enkelt... B-styrkan tycks alltid finnas där den ska finnas. Om den inte gör det så finns den där när övnings led. tröttnat på A-styrkan som inte hittar B-styrkan biggrin.gif
IRL kan ju inte övningsledare tala om för kombatanterna att nu måste ni synas så FN killarna kan skjuta tillbaka. Malajn.gif

Kommer själv ihåg den där tiden. Jag va runt 15 år... och försvarsmakten, och allrahelst FN soldater va ju töntar som inet gjorde annat än stod i sin fula blåa basker och fick massa pengar för att inte göra ett skit. Visserligen hade jag ändrat uppfattning långt innan jag såg tango lima första gången... men när jag såg den så mindes man vad man tyckt om FN soldater innan... Skämdes som en råtta för sig själv.

Heder åt er FN1.gif
*

ja jag är med, sitter vid rb56'an... innan BA så sökte jag Libanon och blev inte antagen, vart svårt besviken men med facit på hand så var det tur...

vad ska jag säga.. verkligheten överträffar dikten, men några slutsatser kanske jag kan dra...

- train easy fight hard... inget ersätter en bra grundutbildning...GSU-US skrämmer mig

- man vet aldrig hur man kommer reagera, hade jägare som var "det hårdaste dom visst" som fick åka hem och på andra sidan skalan vanliga trattbassar som funkade klanderfritt gång på gång trots håriga situationer

-vi hade tur, ingen dog vilket säkert skulle ha förändrat mycket i den tighta grupperna som vi var

-jag vet nu att jag funkade då och det gör mig stolt och jag vågar gissa att jag kommer funka även nästa gång det händer och stolt över att fått tjänstgöra med ACE,Swede,haeg,unikorn och ni andra

såhär tycker jag och nu är risken att detta blir lite svamligt och långt..

Jag har sedan 1993 antingen på heltid eller mer eller mindre regelbundet arbetat med svenskar i internationell tjänst vare det ute på mission eller som utbildare hemma i Sverige.

Jag hade tur som blev uttagen till BA01 för sedan dess så kan jag när jag ser hur folk villar runt i sandlådan här hemma och är besserwissrar ändå i trygg förvissning sitta tyst för jag har sett hur handlingskraftiga och dedikerade svenska soldater kan vara men...

för att det ska fungera så krävs det att man har en kraftfull chef (Henriksson) som vågar stå för uppfattningen att det är viktigare att göra rätt än att kyssa politiker rumpa och som får handlingsfrihet från sina chefer.

jag var med på en brifiefing med en amerikansk brigadgeneral där alla sektionscheferna och bataljonscheferna körde PowerPoint maraton och generalen var inne och styrde ner på plutonsnivå hur man skulle lösa uppgifter.. snart är vi där även vi.

Som gruppchef eller eskortchef som vpl sgt eller lägre så hade vi fullt förtroende att vi kunde och vill lösa alla uppgifter och att vi var kapabla att improvisera fram en bra alternativ lösning om det första inte funkade... flera här kan säkert berätta om konvojer som var ute i dagar och ibland veckor, självständigt förhandlade sig genom kniviga situationer och löste alltid uppgiften så bra som det gick.

skillnaden nu mot tidigare var att utlandstjänst inte var en merit, nu vill varenda människa här hemma vara med och leka vilket i kombination med att det nu nästan alltid är samma chefer som är ute som man har hemma att pluton och kompanichefer inte törs göra rätt och stå för sig, lägger man sen till att vi har yoff som "tar" gruppchefsbefattningar så har man effektivt tagit bort en stor del av manöverutrymmet.

Vi har (hade) visst världens bästa peace-keepers och vi löser fortfarande uppgifter men när kosovo- tristessen börjar sätta in så blir en svensk bataljon ett nav för micro-magagement och underliga regler som ändras hela tiden.

fick jag bestämma... aldrig mer än fem bataljoner på samma plats någonsin, i mindre förband så funkar det längre

jag blir svårt förbannad varje dag jag läser tidningen, kolla darfur, norra sudan,afghanistan,västafrika,congo, osv...
jag vet att vi kan göra skillnad, varför får vi inte tummen ur??

mina fem öre... med alla stavfel

[edit... lite bättre stavat nu]
The Swede
@Blackadder.

salute.gif
Panzerfaust
Nån som kan svara mig i PM angående "Kapten Ekstrand" ?

Vart han har jobbat osv? Om det är någon som vet.
Tycker mig känna igen honom men kan inte riktigt koppla.
The Swede
QUOTE (Panzerfaust @ Aug 20 2005, 18:10 )
Nån som kan svara mig i PM angående "Kapten Ekstrand" ?

Vart han har jobbat osv? Om det är någon som vet.
Tycker mig känna igen honom men kan inte riktigt koppla.
*

Han var/är yoff på P10.
En klockren officer, viker inte en tum.
Cocktailbatterist
TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR

Forum regler:

§ 16. Spridning av upphovsrättsskyddat material, såsom filmer, program, spel eller musik är förbjudet, såvida Du ej har tillstånd från dess ägare eller äger materialet själv.

The Swede
BLÅGUL
Cocktailbatterist
Flåt blush.gif
Riffel tittaren
Någon som har koll på denna dokumentär av Peter Torbiörnsson som gjorde Tango Lima:

Vi vet inte vad som händer - det är det som händer, Bosnien (1995) ??

http://www.folketsbio.se/press/texter/sanfernando.htm
I länken finns en lista över tidigare produktioner.

//Patrik Johansson mellow.gif
Maverick
Har nuwarriors på min DVD brännare. Lånade en VHS och brännde över den på DVD spelaren hårddisk... Så.. Nu skall det tas en backup och sedan nkutas av den i "DVD" kvalitet.

Frågan är dock.. Skulle vilja ha tag på den i DVD ordiginal mend et verkart inte finnas???

Tips???
Riffel tittaren
QUOTE (Maverick @ Aug 31 2005, 17:40 )
Har nuwarriors på min DVD brännare. Lånade en VHS och brännde över den på DVD spelaren hårddisk... Så.. Nu skall det tas en backup och sedan nkutas av den i "DVD" kvalitet.

Frågan är dock.. Skulle vilja ha tag på den i DVD ordiginal mend et verkart inte finnas???

Tips???
*

Har sökt som en dåre efter den på DVD. Finns inte ens i Storbritanien.
Har kollat med BBC dessutom.
Maverick
QUOTE (Johansson I5 @ Sep 1 2005, 07:49 )
QUOTE (Maverick @ Aug 31 2005, 17:40 )

Tips???
*

Har sökt som en dåre efter den på DVD. Finns inte ens i Storbritanien.
Har kollat med BBC dessutom.
*

Okej.. Vad sa BBC??

HAr själv letat som en dåre... Får väl nöja mig med VHS kvaliten ;-(

Men har ju den på ett modernt medium nu nså...
Riffel tittaren
Då jag kolla med dom så fanns den inte på DVD.. Var iof över 6 månader sedan.
Mech.Inf
Efterlyses!

Expedition Kosovo, var går den att få tag på? Har ett redigt sug att få se hela filmen efter att ha sett trailern x-antal gånger.
Riffel tittaren
QUOTE (Svensk.M @ Sep 1 2005, 19:36 )
Efterlyses!

Expedition Kosovo, var går den att få tag på? Har ett redigt sug att få se hela filmen efter att ha sett trailern x-antal gånger.
*

Finns bara i DVD utgåva. Och så ska det fortsätta vara!
Sljivovica
Såg att "Warriors" fanns på eBay.

Sök på "warriors bbc".
Klart man gick ner sig i köpträsket.. biggrin.gif

Tydligen endast holländsk text, men
det är ju som "hasch-svenska" så man
får väl ta det som en språkövning..
*paw-rikhtit*

Å andra sidan är det bättre att lyssna
på originalspråket och slippa textningar
av "Byrån för löjliga översättningar".

Ex. ".. TANKSEN anfaller..
".. använd MASKINGEVÄRET.."
Valigt förekommande på Discovery bla.

Börjar det bli OT..? vissel.gif

*slut, kom"
wigurt
Lyder blågul och dess regler och gör ftp mindre offentlig...
Kimster
Då läser vi §16 och därefter funderar på vad som gick fel med dit senaste inlägg.
The Swede
Fick ett litet brev med posten idag från en kompis i Holland
Det innehöll tre filmer, The beast of war, No mans land och

WARRIORS fun_icon_nana.gif
Dweezil
Synd att jag inte kände till denna tråd tidigare, hade nämligen Warriors som VHS version och fick DVD versionen för ungefär 1 år sen av en polare i Holland.
ekke
Slänger ett litet önskemynt i Soldf.coms önskebrunn.

Finns det någon som har undertexter till Warriors? blush.gif
ekke
Ingen? Det finns inte att finna någonstans på nätet...
krille0128
RADERAT AV BLÅGUL för 3e gången..

// Läs reglerna §16 Vi sysslar inte med upphovsrättsskyddad fildelning // Kimster
tafkaf
Bumpar gammal tråd här. Finns det något lagligt sätt att få tag på Tango Lima filmen. Jag skulle gärna se den.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.