QUOTE (Panzerfaust @ Aug 19 2005, 09:26 )
QUOTE (alfie @ Aug 10 2005, 01:59 )
Dags för "någon" att slänga upp filmen igen, missade sist den var uppe!!
Någon?
Den finns på DC... Jag hittade den där iaf.
Även Warriors finns att finna på DC.
@Blackadder
Lite gammalt svar, hade glömt bort den här tråden.
Men får man fråga om du syns med i filmen? Isåfall, vem är du på kullen?
Intressant att läsa från nån som va där. Just
där för jag reagerar starkt på just den scenen... man kan lixom inte föreställa sig hur det är då det är ett skarpt läge och dom verkligen blir beskjutna. På övningen är allt så enkelt... B-styrkan tycks alltid finnas där den ska finnas. Om den inte gör det så finns den där när övnings led. tröttnat på A-styrkan som inte hittar B-styrkan
IRL kan ju inte övningsledare tala om för kombatanterna att nu måste ni synas så FN killarna kan skjuta tillbaka.
Kommer själv ihåg den där tiden. Jag va runt 15 år... och försvarsmakten, och allrahelst FN soldater va ju töntar som inet gjorde annat än stod i sin fula blåa basker och fick massa pengar för att inte göra ett skit. Visserligen hade jag ändrat uppfattning långt innan jag såg tango lima första gången... men när jag såg den så mindes man vad man tyckt om FN soldater innan... Skämdes som en råtta för sig själv.
Heder åt er

ja jag är med, sitter vid rb56'an... innan BA så sökte jag Libanon och blev inte antagen, vart svårt besviken men med facit på hand så var det tur...
vad ska jag säga.. verkligheten överträffar dikten, men några slutsatser kanske jag kan dra...
- train easy fight hard... inget ersätter en bra grundutbildning...GSU-US skrämmer mig
- man vet aldrig hur man kommer reagera, hade jägare som var "det hårdaste dom visst" som fick åka hem och på andra sidan skalan vanliga trattbassar som funkade klanderfritt gång på gång trots håriga situationer
-vi hade tur, ingen dog vilket säkert skulle ha förändrat mycket i den tighta grupperna som vi var
-jag vet nu att jag funkade då och det gör mig stolt och jag vågar gissa att jag kommer funka även nästa gång det händer och stolt över att fått tjänstgöra med ACE,Swede,haeg,unikorn och ni andra
såhär tycker jag och nu är risken att detta blir lite svamligt och långt..
Jag har sedan 1993 antingen på heltid eller mer eller mindre regelbundet arbetat med svenskar i internationell tjänst vare det ute på mission eller som utbildare hemma i Sverige.
Jag hade tur som blev uttagen till BA01 för sedan dess så kan jag när jag ser hur folk villar runt i sandlådan här hemma och är besserwissrar ändå i trygg förvissning sitta tyst för jag har sett hur handlingskraftiga och dedikerade svenska soldater kan vara men...
för att det ska fungera så krävs det att man har en kraftfull chef (Henriksson) som vågar stå för uppfattningen att det är viktigare att göra rätt än att kyssa politiker rumpa och som får handlingsfrihet från sina chefer.
jag var med på en brifiefing med en amerikansk brigadgeneral där alla sektionscheferna och bataljonscheferna körde PowerPoint maraton och generalen var inne och styrde ner på plutonsnivå hur man skulle lösa uppgifter.. snart är vi där även vi.
Som gruppchef eller eskortchef som vpl sgt eller lägre så hade vi fullt förtroende att vi kunde och vill lösa alla uppgifter och att vi var kapabla att improvisera fram en bra alternativ lösning om det första inte funkade... flera här kan säkert berätta om konvojer som var ute i dagar och ibland veckor, självständigt förhandlade sig genom kniviga situationer och löste alltid uppgiften så bra som det gick.
skillnaden nu mot tidigare var att utlandstjänst inte var en merit, nu vill varenda människa här hemma vara med och leka vilket i kombination med att det nu nästan alltid är samma chefer som är ute som man har hemma att pluton och kompanichefer inte törs göra rätt och stå för sig, lägger man sen till att vi har yoff som "tar" gruppchefsbefattningar så har man effektivt tagit bort en stor del av manöverutrymmet.
Vi har (hade) visst världens bästa peace-keepers och vi löser fortfarande uppgifter men när kosovo- tristessen börjar sätta in så blir en svensk bataljon ett nav för micro-magagement och underliga regler som ändras hela tiden.
fick jag bestämma... aldrig mer än fem bataljoner på samma plats någonsin, i mindre förband så funkar det längre
jag blir svårt förbannad varje dag jag läser tidningen, kolla darfur, norra sudan,afghanistan,västafrika,congo, osv...
jag vet att vi kan göra skillnad, varför får vi inte tummen ur??
mina fem öre... med alla stavfel
[edit... lite bättre stavat nu]