Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ögonoperation
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
Sillen
Nu måste det köpas linser igen. Tänk vad skönt att få slippa böket med linser och slippa dessa återkommande linsköp. Nån som har egen erfarenhet av laseroperationer? Kanske genomfört en själv eller känner nån som har det. Jag funderar på ELSA/Lasek eller PRK.
Limp
Lite info

Finns lite info ganska långt ner i den här tråden
målobs
Finns ett antal till. Här en: Länk

Som alltid SÖK '

Har du därefter några frågor som inte tas upp i de andra trådarna är du välkommen att posta de här.

;)
Elfgren
min bror har opererat sig, efter operationen var extremt ljuskänslig och bodde i ett mörkt rum typ 20 timmar lr nått men det gick bra, han har nu ej längre glasögon. rätt dyrt dock 25 000
Fredde
Ibland går det inte att söka information. Jag har gjort en operation, den tekniska informationen är bara sådär intressant, det intressanta är ju resultatet och op som sådan. Jag kan skriva en hel del om detta, lättare att svara på dina frågor. Jag var inte det minsta ljuskänslig, op med "lasek med wavefront" metoden, op som sådan var faktiskt rätt läskig, inte när de "skar" utan förberedelserna. Nu efter ca 5 månader är jag helnöjd med op, gjorde den på vårda i gbg. Har du några frågor så så fråga på, skall fösöka svara.... fun_icon_nana.gif Jag gilla bananen...
johan
Ett tips är att gå till några olika sjukhus som gör operationer och köra en undersökning. De är ganska olika. Jag var på S:t Eriks ögonsjukhus och på Strandvägskliniken. På den första sa det att det bara var att tuta och köra men rekomenderade PRK eftersom långtids effekterna var mer kända medan de på strandvägen rekommenderade LASIK/LASEK men där sa att mina pupiller var för stora och skulle ge Halo (glorior kring ljuskällor på natten) effekter. Kan vara bra att kolla att man är lämplig först eftersom det finns vissa förutsättningar för att det skall vara möjligt (pupillstolek, hornhinne tjocklek mm)
Fredde
Lasik/Lasek är 2 olika metoder. Den nya är Lasek och med den kan de göra ett större snitt i hornhinnan vilket gör att pupillerna täcks. På Vårda där jag var gjordes testerna gratis. Sen när jag väl bestämt mig så kontrollerades det mer noggrant om jag var kompatibel till operationen, de droppade t.ex nått muskelavslappnande i ögat och kontrollerade sedan hur stor min pupiller blev, var ganska groggy den kvällen kan jag säga. Vårda är en privat klinik och deras service var outstanding. Alla får auror efter operationen, det tar allt från en månad till ett par månader för dessa att försvinna, beror på hur stort ingreppet är och detta baseras ju på synfelet, graden av.
Trots detta så skall man nog ta sig en extra funderare innan eftersom det handlar om ett ingrepp, detta kan ju gå fel med bl.a hornhinnelossning som följd, säkert otrevligt också just med tanke på att behovet är större än tillgången. Ögonen blir torra efter en operation, nervtrådarna är ju avskurna, tar lite tid för dessa att läka ihop men det är ingen garanti att det någonsin kommer att bli bra, torra ögon=infektionerm m.m m.m
106
Om man planerar att bli pilot är man direkt diskvalificerad. Operation godtas inte inom civil luftfart (t ex SAS) heller. Däremot får man ha glasögon upp till en viss styrka (-3 för TFHS).

Om man tänker jobba på ett litet kontor och vända papper spelar detta självklart ingen roll, mer än att man bör tänka på att det finns en anledning till att operation inte godtas överallt.

SSG godtar däremot operation mot synfel.
oz
QUOTE (106 @ May 15 2003, 23:17 )

Beror väl på vilken metod som använts?

Nedsatt mörkerseende bådar väl inte gott om man ska ligga på o-plats ute på myllan om natten?
(Nu vet jag inte vilken metod som ger denna biverkning dock)
106
Inte en aning, hörde det bara från en kamrat som fick info av dem under GU. Tror det stod någonting om det när de rekryterade.

Hur som helst godtas det av vissa men inte av andra, för de flesta människor utgör det ändå inget problem.
I USA godkänner man glasögon på stridspiloter i USAF (inte USN) men har på grund av bristande rekryteringsbas börjat undersöka om man skall godkänna vissa operationer. Men det senaste jag hörde var att det fortfarande var på försöksstadiet.
oz
Ok.
Anledningen till varför piloter inte tillåts ha opererat ska visst ha nåt att göra med trycket man utsätts för. Och att man inte vill riskera dem fina och dyra planen som personen sitter i.
Kan ju bli rätt intressant ifall ena ögonloben låter *plopp* mitt under en flygräd...
mjukis
QUOTE (106 @ May 15 2003, 15:17 )
Om man planerar att bli pilot är man direkt diskvalificerad. Operation godtas inte inom civil luftfart (t ex SAS) heller. Däremot får man ha glasögon upp till en viss styrka (-3 för TFHS).

Sist jag kollade var det luftis som satte förbudet mot operationerna, inte bolagen.
106
QUOTE (mjukis @ May 16 2003, 20:08 )
QUOTE (106 @ May 15 2003, 15:17 )

Sist jag kollade var det luftis som satte förbudet mot operationerna, inte bolagen.

Jo, det stod ju t om på TFHS sida. Jag kan förstås försvara mig med att jag inte skrev att bolagen förbjöd det, bara att SAS är ett exempel på civil luftfart.
Är det tillåtet för privatflygare (de behöver ju inte medical class A)?

Hur är det med dykning och liknande? Eller är det bara när det omgivande trycker är lägre det blir problem?
Fu Bison
Jag opererade mina ögon med lasek-metoden förra sommaren, och är skitnöjd.En helt ny värld öppnade sig!! Kan varmt rekomendera detta, klart väl investerade pengar.
Fk Bengtsson
Hallå!

Har planer på att operera ögonen mot närsynthet. Har varit i kontakt med en läkare och han rekommenderade LASIK metoden. Är det någon på forumet som gjort detta och har erfarenhet? Alla råd/tips mottages.

/Håkan
Johan ES
Jag pratade precis med en släkting som är ögonläkare och även har doktorerat inom det här ämnet. Han har även själv utfört några sådana här operationer av typen LASIK.

Det han framförallt ville förmedla var att jag (som också är intresserad) skulle fundera både en, två och tre gånger om jag verkligen ville genomgå det här. Han har t ex egna barn och när det gäller de var det verkligen ingen självklarhet att operera de om så skulle behövas. Hans rekommendation var dock att kontakta en ögonklinik och åtminstone genomgå en förundersökning för att se om man överhuvudtaget uppfyller kriterierna när det gäller den här typen av operation. Förstahandsvalet föll på Novius eller Medocular.

/Johan ES
Cosmo
Har ingen personlig erfarenhet men en av minna vänner genomgick en sån operation för drygt en månad sedan. Han är jättenöjd med resultatet.
Speedster
"Det han framförallt ville förmedla var att jag (som också är intresserad) skulle fundera både en, två och tre gånger om jag verkligen ville genomgå det här. Han har t ex egna barn och när det gäller de var det verkligen ingen självklarhet att operera de om så skulle behövas."

Varför ansåg att det va så? Finns det nån större nackdel med typ risk för skador under operationen eller så? Jag bara undrar eftersom jag själv har funderat på laserbehandling, vore intressant o veta.
danno
Att läkarna är lite tveksamma är helt enkelt att de flesta nu använda metoderna är relavtivt nya och det därför inte finns någon forskning på effekterna över lång tid.

Själv körde jag en Zyoptix-operation (utvecklad LASEK (eller var det LASIK??)) i våras på ögonkliniken på Universitetssjukhuset i Linköping. Killen som lasrade mig var en överläkare och professor så han verkade kunnig.

Personligen valde jag att betala lite mer för operationen och få den gjort där (dom forskar då även på dig, dvs följer upp under flera år) än att gå till en firma som har för avsikt att göra vinst, men det är ju upp till var och en.

Jag glömde nämna att jag numer ser nästintill perfekt och inte haft några som helst besvär. Mina bäst spenderade 30000 kr hittills!!! biggrin.gif
Sillen
Själv hade jag tänkt lägga utbildningspremien efter lumpen på en ögonoperation. Räcker nästan, får lägga till några tusen också.
Yman
Okej...
Vi gör såhär istället:

Slog ihop tråden med en annan tråd med en hel del info.

//Yman, moderator/Fu_Dahlbergs överman :P
Fu Dahlberg
QUOTE (Yman @ Dec 3 2003, 23:42 )
//Yman, moderator/Fu_Dahlbergs överman :P

Bullshit laugh.gif

Frågor:
1. vems var idéens?
2. Vem är bäst?

Svar:
1. Inte Yman ijallefall
2. Fu Dahlberg, kolla fAQen

;)

Nog med ot!
gurden
Jag har blivit utsatt för en lasek. Helt klart nöjd!
Är man kraftigt närsynt innan får man räkna med Halos och sämre mörkersyn. (Men inte sämre än innan)
Själv hatar jag min dåliga mörkersyn!
GA KA
Skall någon operera sig med tanke på ev karriär inom FM måste man rådfråga läkaren på förbandet om vad de godkänner. Tror även att Försvaret kräver att deras ögonläkare skall godkänna det. Så gör inget utan att ha det skriftligt av en läkare inom FM.
Fk Bengtsson
I mitt fall så operar jag mig för att slippa dessa jävla linser/glasögon. Jobbigt att fysa och göra annat med dem på. Plus att jag tjänar in kostnaden på ca 10 år. Helt klart värt det. En bra julklapp till mig själv smile.gif
Johan ES
QUOTE (Speedster @ Dec 3 2003, 22:41 )
"Det han framförallt ville förmedla var att jag (som också är intresserad) skulle fundera både en, två och tre gånger om jag verkligen ville genomgå det här. Han har t ex egna barn och när det gäller de var det verkligen ingen självklarhet att operera de om så skulle behövas."

Varför ansåg att det va så? Finns det nån större nackdel med typ risk för skador under operationen eller så? Jag bara undrar eftersom jag själv har funderat på laserbehandling, vore intressant o veta.

Han ansåg att tekniken hela tiden utvecklas, det gäller att välja rätt tillfälle och tänka på riskerna.

/Johan ES
Fk Bengtsson
Opererades i Torsdags på Globen Ögonklinik. Var tillbaks på Fredagen och läste näst minsta raden. Allt var ju lite suddigt men de kallade det för "gladpackskänslan" så det var rätt vanligt. Ingen smärta alls, bara lite ljuskänslig. Allt som allt tog besöket 2 timmar varav operation i ca 20 minuter. Det bästa jag gjort. Var in på jobbet daen efter och kollade läget lite. Synfel innan -4,25 på vänster -4,75 på höger.

Yipiee

biggrin.gif
Xit
@Fk Bengtsson Får man fråga hur mycket ingreppet kostade?
Fk Bengtsson
Ingreppet jag gjorde var LASIK och kostade 12000:- per öga. Något jag skulle tjäna in på ca 10 år med linser. (Tack Swedint)

camo.gif
Tivaljör
QUOTE (gurden @ Dec 4 2003, 10:15 )
Är man kraftigt närsynt innan får man räkna med Halos och sämre mörkersyn. (Men inte sämre än innan)

Öh?? varför ska man räkna med sämre mörkersyn om den inte blir sämre än innan...? 7.gif
106
QUOTE (SÄK @ Jan 10 2004, 20:53 )
QUOTE (gurden @ Dec 4 2003, 10:15 )

Öh?? varför ska man räkna med sämre mörkersyn om den inte blir sämre än innan...? 7.gif

Personer med synfel har tydligen sämre mörkerseende än de med normal syn. Tydligen hjälper det inte med att fixa brytningsfelet.
Yman
QUOTE (106 @ Jan 10 2004, 21:53 )
Personer med synfel har tydligen sämre mörkerseende än de med normal syn. Tydligen hjälper det inte med att fixa brytningsfelet.

Mjaaäää...
Detdär är ingenting generellt, möjligt att det är så i vissa fall.
När jag var uppe på FMC senast så testades mitt mörkerseénde och det visade sig att det var minst sagt bra...

Så någon direkt koppling mellan "nedsatt syn" och dåligt mörkerseénde tror jag icke att det finns.

Däremot så är det som någon nämnde tidigare en risk med operationer då man kan få halos på ögat. Detta är att jämföra med med stenskott i en vindruta på bilen.

//Yman, sugen på operation...
Fk Bengtsson
Enligt den information jag fick innan operation så beror mörkerseende och ljuskäglor på att näthinnan inte anpassat sig för den nya brytningen. Detta skulle dock gradvis försvinna, beroende på typ av operation så mellan 3 månader och 1 år.
Lite försämrat mörkerseende under högst ett års tid är något jag kan leva med. Så länge jag slipper pilla i linser varje morgon.. Dock så tar det ett tag att vänja sig. Låg och läste innan jag skulle sova i går och blev full i skratt när jag skulle försöka ta av mig glasögon som inte fanns.
biggrin.gif
106
QUOTE (Yman @ Jan 11 2004, 00:33 )
QUOTE (106 @ Jan 10 2004, 21:53 )

Mjaaäää...
Detdär är ingenting generellt, möjligt att det är så i vissa fall.
När jag var uppe på FMC senast så testades mitt mörkerseénde och det visade sig att det var minst sagt bra...

Då stämmer det alldeles säkert som du säger.
Säkert bara mitt minne som är kass, trodde att jag kom ihåg något om sämre mörkerseende från någon annan tråd eller från något dokument.
APC-mannen
Dioptrier, är det samma sak som att styrkan på linserna anges som t.ex. -3,25 ?
Fk Bengtsson
QUOTE (APC-mannen @ Jan 11 2004, 09:56 )
Dioptrier, är det samma sak som att styrkan på linserna anges som t.ex. -3,25 ?

Japp, det stämmer. Den kliniken jag var på kunde behandla närsynthet ner till -12 dioptrier och översynthet upp till +4.
APC-mannen
I morse kikade jag på några olika "ögonkliniks-siter" och såg att någon av dem hade studentrabatt. Detta tänkte jag kolla upp nu, men hittar inte sidan längre!

nån som sett det där och vet vad det är för rabatt?
Sillen
QUOTE (APC-mannen @ Jan 11 2004, 17:26 )
I morse kikade jag på några olika "ögonkliniks-siter" och såg att någon av dem hade studentrabatt. Detta tänkte jag kolla upp nu, men hittar inte sidan längre!

Studentrabatt? Säg genast till när du hittar sidan igen!
ARN
QUOTE (oz @ May 16 2003, 05:16 )
QUOTE (106 @ May 15 2003, 23:17 )

Beror väl på vilken metod som använts?

Nedsatt mörkerseende bådar väl inte gott om man ska ligga på o-plats ute på myllan om natten?
(Nu vet jag inte vilken metod som ger denna biverkning dock)

SSG mfl? kräver inte fullgod syn på enskilt öga.
oz
QUOTE (ARN @ Jan 12 2004, 12:10 )
SSG mfl? kräver inte fullgod syn på enskilt öga.

Hur menar du?

Varför har du ett frågetecken där för? 7.gif
ARN
Jag _vet_ att SSG inte kräver att man har fullgod syn på båda ögonen, dock måste man ha det med båda ögonen öppna. Jag vet därimot _inte_ om detta synsätt( biggrin.gif ) delas av något liknande förband, myndighet etc.

Hoppas du hänger med ;)
oz
Lite... låter lite som samma ramsa som gäller för körkort.
APC-mannen
QUOTE (Sillen @ Jan 12 2004, 10:17 )

http://www.ogonlasern.se/

Hittar det inte på deras hemsida nu, men enligt telefonsamtal med dem igår har de 10% studentrabatt. (De skulle ev. köra nån kampanj i februari med 15% rabatt)
Johan ES
QUOTE (APC-mannen @ Jan 14 2004, 17:09 )
QUOTE (Sillen @ Jan 12 2004, 10:17 )

http://www.ogonlasern.se/

Hittar det inte på deras hemsida nu, men enligt telefonsamtal med dem igår har de 10% studentrabatt. (De skulle ev. köra nån kampanj i februari med 15% rabatt)

Just nu har jag precis kommit hem från min resa till Stockholm. Min operation hos Ögonlasern gick snabbt och smärtfritt (operationen utfördes 30/1-04). Den som ev. har fler frågor än de som redan tagits upp i den tråden får gärna skicka PM eller fortsätta här. Jag har inget emot att svara på frågor!

/Johan ES
APC-mannen
@Johan ES: Fick du rabatt? (Eller vänta nu... det var kanske inte du som var student...?)
Johan ES
QUOTE (APC-mannen @ Jan 30 2004, 21:21 )
@Johan ES: Fick du rabatt? (Eller vänta nu... det var kanske inte du som var student...?)

Jag erhöll 10% studentrabatt då jag läser på gymnasiet.

/Johan ES
bäfver
om man nu opererar ögonen idag, hur länge håller sig synen "normal". Har man glasögon brukar man ju få ta nya efter några år. Är det lika med operation? fortsätter ögonen att bli sämre med åren så man måste ta glasögon eller operera på nytt??

edit: @Johan ES, hur mycket gick operationen på totalt? hur dålig syn hade du innan och hur gick ingreppet till? jag är lite sugen på att operera själv (hemma i köket såklart) unsure.gif
Johan ES
QUOTE (bäfver @ Jan 30 2004, 22:14 )
om man nu opererar ögonen idag, hur länge håller sig synen "normal". Har man glasögon brukar man ju få ta nya efter några år. Är det lika med operation? fortsätter ögonen att bli sämre med åren så man måste ta glasögon eller operera på nytt??

edit: @Johan ES, hur mycket gick operationen på totalt? hur dålig syn hade du innan och hur gick ingreppet till?  jag är lite sugen på att operera själv (hemma i köket såklart) unsure.gif

Ën grundförutsättning för att överhuvudtaget genomföra operationen är att synen har varit stabil de senaste 2 åren. Stabil blir synen oftast i 20-årsåldern eller senare. Din optiker kan tala om för dig om din syn är tillräckligt stabil. När du blir äldre kommer du troligtvis behöva läsglasögon eftersom linsen i ögat stelnar. men då har du redan tjänat in en livsförbrukning av linser. Skulle din syn försämras inom 1,5 år efter operationen kan du gå tillbaka och korrigera (det är gratis och mycket lätt att göra).

26690 SEK kostade operationen totalt inkl. rabatten på 10%. Mina synvärden(dioptrier) var -3.00 på höger öga och -3.25 på vänster. Har du detaljerade frågor kan du ev. vända dig direkt till t ex Ögonlasern, antingen via mail eller telefon.

/Johan ES
Tyrfing
JAg ska på ögonundersökning på Fredag ang operation.
JAg kan inte göra ngn laseroperation, utan det blir ICL isf. ( Intraocular Contact Lens, kallas även PRL, Phacic Refractive Lens. )
Dvs, de opererar in en liten kontaktlins i ögat, framför den egna linsen..

Jävligt dyrt men tydligen utan de bieffekter and Halofenomen och mörkerseende som Laseroperationer medför..

Ngn som har några erfarenheter av ICL??

//The Crazy Mr Roos
Smeghead
Gräver fram den här tråden med lite färsk info.

Idag (050201) så var jag på min första efterkontroll hos optikern efter att jag gjort båda ögonen med LASIK (050113).

Resultat:

Före

Sfär Cyl Axel Vis
H: -6.25 -0.50 75 1.0
V: -5.75 -0.50 100 1.0

Efter

Sfär Cyl Axel Vis
H: +0.00 -0.25 5 1.2
V: -1.00 -0.25 50 1.2

Läkaren sa att det kunde ta upp till ett halvår innan synen stabiliserat sig helt, så förhoppningsvis så hinner vänster öga ikapp höger öga snart. Gjorde operationen på Koskelas Ögonklinik i Umeå, www.koskela.com för 10900kr/öga. Värt vart enda öre :)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.