Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ögonoperation
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
GRK-apan
Någon amatör-optiker här som vet om det går att fixa till en skada på ögat? Misstänker starkt att mitt synfel på vänster öga är orsakat av att jag sprang in i en gren på en orienteringstävling för ett antal år sedan och inte av ålder.

Känns lite onödigt att slänga ut 800 kr på en undersökning hos Medocular för att få nobben.
Magnus
QUOTE (GRK-apan @ Feb 2 2005, 11:34 )
Någon amatör-optiker här som vet om det går att fixa till en skada på ögat? Misstänker starkt att mitt synfel på vänster öga är orsakat av att jag sprang in i en gren på en orienteringstävling för ett antal år sedan och inte av ålder.

Känns lite onödigt att slänga ut 800 kr på en undersökning hos Medocular för att få nobben.

Rekommenderar att du går till en riktig ögonläkare, istället för att fråga på forumet. Visst kan din skada bero på att du sprang in i en gren, men det kan även vara något annat, så uppsök en läkare och få det undersökt.
SG OLSSON
QUOTE (GRK-apan @ Feb 2 2005, 10:34 )

Du råkar inte ha ett jobb och företagshälsovård?

Det är i allmänhet gratis och gratis är ju gott
Womack
Lyfter en gammal tråd!
Har varit i kontakt med en klinik idag och pratat lite och han rekommenderade LASIK för min del, men jag skall in på undersökning imorgon så ska dom titta närmare på det hela.

Min fråga är hur ni som använt er av metoden LASIK känner er såhär ett tag efteråt? Blev synen stabil som utlovat? Några komplikationer?
Det hela verkar ju säkert när man läser på olika klinikers hemsidor, men jag kan ändå inte undgå att känna en viss oro inombords.. "tänk om..." Man har ju trots allt bara 2 ögon. Jag inser att det alltid finns en viss risk med ingrepp, men jag läste någonstans att upp till 20% var tvungna att göra om operationen. Det låter ganska mycket tycker jag.
Sytare
QUOTE (Tyrfing @ Feb 5 2004, 01:53 ) *
JAg ska på ögonundersökning på Fredag ang operation.
JAg kan inte göra ngn laseroperation, utan det blir ICL isf. ( Intraocular Contact Lens, kallas även PRL, Phacic Refractive Lens. )
Dvs, de opererar in en liten kontaktlins i ögat, framför den egna linsen..

Jävligt dyrt men tydligen utan de bieffekter and Halofenomen och mörkerseende som Laseroperationer medför..

Ngn som har några erfarenheter av ICL??

//The Crazy Mr Roos

Tyrfing,
Jag inser att detta är Necroposting av sällan skådad art, men hur gick operationen?
Det lilla jag vet om ICL är att man måste försöka hålla blodtrycket i schak under 3-4 veckor, och att fysisk träning då inte är att rekommendera.

Skulle du vilja delge dina upplevelser?
Status quo
Ett tips för er som tycker det är jobbigt att plocka in och ut linserna varje dag och inte känner för att genomgå en operation som skulle kunna orsaka skador är att skaffa "månads" linser.
Det vill säga linser som du stoppar in i ögat i början på månaden, och tar ut i slutet för att byta till fräscha.
Jag har använt de i snart två år nu och jag tycker det är underbart. Tänker nästan aldrig på att jag har linser i ögat, de blir sällan problem och aldrig torra av att ha varit i förlänge som vanliga linser blir.
Det är skitbra om man ligger i fält också smile.gif
jed
QUOTE (Womack @ Jun 26 2007, 19:57 ) *
Lyfter en gammal tråd!
Har varit i kontakt med en klinik idag och pratat lite och han rekommenderade LASIK för min del, men jag skall in på undersökning imorgon så ska dom titta närmare på det hela.

Min fråga är hur ni som använt er av metoden LASIK känner er såhär ett tag efteråt? Blev synen stabil som utlovat? Några komplikationer?
Det hela verkar ju säkert när man läser på olika klinikers hemsidor, men jag kan ändå inte undgå att känna en viss oro inombords.. "tänk om..." Man har ju trots allt bara 2 ögon. Jag inser att det alltid finns en viss risk med ingrepp, men jag läste någonstans att upp till 20% var tvungna att göra om operationen. Det låter ganska mycket tycker jag.

Operarade mitt vänsteröga med lasik för ~4-5 år sen. Dom komplikationer som jag fick var:
torra ögon som lätt tåras när det blåser.
lite (knappt mätbart) sämre mörkerseende
halo-effekter hade jag lite grann i början men det läkte snabbt bort.

Hoppas att du inte råkar ut för samma sak som en kompis, hans hornhinna var en mikrometer för tunn, så han var tvungen att köra prk.
Prk gör #%¤#%¤# ont! (För er som inte vet vad det är så slipar dom bort ytlagret där alla nerver sitter istället för att öppna ett lock och slipa en bit ner som med lasik).
Det var inte kul när bedövningen släppte...
Womack
Låter ju direkt oskönt att slipa bort nerver i ögat. Hoppas det går bra på undersökningen idag och LASIK funkar för min del.
Pratade lite med brorsans kompis igår också, som har fixat sina ögon på samma ställe och han sa att dem var bra.
Känns alltid bättre när en kund säger att stället är bra än att ägaren säger det happy.gif

Dygnet-runt linser funkade aldrig riktigt bra på mig tyvärr dry.gif Vissa dagar gick det jättebra, men ibland när jag vaknade kunde jag knappt öppna ögonen.. Kändes som om någon hade hällt en tesked sand i ögonen.
lanrezac
Själv gjorde jag LASIK för 7 år sedan, mina erfarenheter var att det tog 6 månader innan synen stabiliserades helt och Halo effekterna var helt borta ca 1,5 år efter operation.

ca 5 år efter operationen blev synen sämre så jag har skaffat glasögon igen, dock är synfelet väldigt litet (0,5) så jag tycker det var väl investerade pengar
Womack
Undersökningen gick bra. Hade 10% tjockare horhinna än normalt, vilket var bra. Pga av min ålder och syftet till min operation rekommenderades LASEK, vilket tydligen (kunde) skulle göra jävligt ont efteråt. Tror det är samma operation som din kamrat råkade ut för Jed.
Womack
Min operation utfördes den 4 juli. Dagarna efteråt kände jag mig som en mullvad. Minsta ljusstrimma från persiennerna kändes som ett knivstick i mina ögon. Jag hade förbannat ont, jag kunde inte sova, jag såg ingenting. Jag minns att jag ångrade mig...
Men dagarna gick och en ny värld öppnade sig tillslut, jag ångrade mig inte längre.
Idag var jag på mitt andra återbesök, och kunde konstatera 1.0 syn banan_rock.gif
Ögonen såg bra ut och synen skulle förmodligen bli ännu lite bättre tids nog. Jag är nöjd.
johaner
Väcker en gammal tråd till liv igen. Jag ska på tisdag genomgå en Intralaseoperation på Globens Ögonklinik. Är det någon annan här på forumet som har genomgått en sådan operation och vill delge sina erfarenheter?

För er som inte vet vad Intralase är så är en flappmetod liknande LASIK och LASAK. Skillnaden är att man istället för en kniv har en laser som skär locket/flappen så att excimerlasern kan komma åt och slipa linsen. En stor fördel med detta är att locket kan anpassas i storlek till hur stor pupill patienten har. Detta är för närvarande den enda metod som NASA tillåter för sina astronauter.
johaner
Nu har det gått två dagar sen jag gjorde min operation. Har inte haft något ont alls så de smärtstillande tabletter jag fick kan jag med glädje lämna tillbaka sen. Tar regelbundet de ögondroppar som jag fått förskrivet enligt de rekommendationer de har gett. Möjligtvis att jag varit lite torr i ögonen idag, dag tre.

Intralase är ju lite annorlunda på så sätt att det är en laser som skapar fliken/locket och själva skapandet av locket är obehagligt då de applicerar ett stort tryck på hornhinnan för att platta till ögats naturliga kupighet. Detta så att locket kan bli jämntjockt i hela området. Bortsett från det så kändes det inget alls däremot spreds en doft av bränt organiskt material, dvs bränd johaner. När operationen väl är klar så ser man nästan direkt att det har tagit. Synen är inte helt klar och i början är det som att se genom gladpack. Den känslan försvann dock relativt fort.

Första dagen, operationsdagen, så kändes det irriterat och det skavde lite. Men redan igår var det mycket bättre. Vid det första återbesöket så hade jag redan 1.2 syn (med viss möda i alla fall) på båda ögonen. Ser fortfarande lite dåligt på längre avstånd men om jag fokuserar en liten stund så kommer skärpan. Viss haloeffekt kan jag se vid starkt upplysta föremål. Detta kommer förhoppningsvis försvinna med tiden.
stefanf
Hur försiktig måste du vara med att hoppa, skutta, springa och vara ute i solen?
Eaglet
Opererade mig med Intralase på Novius den 6 maj i år, för några veckor sen alltså.

Vad ska man säga, bästa man gjort. Ser skarpt som faen nu, och haloeffekterna man hade i början är nästan helt borta nu.
johaner
QUOTE (stefanf @ May 30 2008, 07:03 ) *
Hur försiktig måste du vara med att hoppa, skutta, springa och vara ute i solen?

Detta är listan på vad jag bör undvika:
Gnugga ögon, 4 veckor
Pool & Bastu, 4 veckor
Solarium, 4 veckor
Sol/skidsemester, 4 veckor
Sport med risk för slag mot ögonen, 4 veckor
Ögonsmink, 2 veckor
Klippa håret, 2 veckor
Dammig/rökig miljö, 1 vecka
Fysisk aktivitet utan risk för slag mot ögonen, 1 vecka (då med svettband)
Bilkörning, varierar (2 dagar-8 veckor beroende på operationsmetod) inget problem för mig då jag inte har bil

Yrkesrelaterade
Polis - Pepparsparysövning, undvik i 4 veckor
Brandman - Rökdykning, undvik i 4 veckor

När det gäller bilkörning så tror jag nog att inom en vecka så kommer jag inte ha några problem. Jag märker fortfarande att synen ibland kan ändra sig för längre avstånd. Dock så ändras det mindre och mindre dag för dag. Och som Eaglet skrev, haloeffekterna avtar men just nu kommer jag undvika körning i mörker ytterliggare nån vecka efter mitt självpåtagna körförbud.
Coveise
Jag har också funderat på någon sorts behandling. Vad är "Haloeffekten"? :P
jed
QUOTE (Coveise @ Jun 4 2008, 15:05 ) *
Jag har också funderat på någon sorts behandling. Vad är "Haloeffekten"? :P

Konstiga ljuseffekter i utkanten på synfältet, ser ut lite grann som på bilden på wikipedia
Ganska irriterande, men försvinner efter ett tag.
Spartacus
Hur lång tid tar en ögonoperation nu för tiden då (ungefär)?

Tänkte på hur det skulla krocka med jobbet o.s.v. arbetsförmåga m.m.
johaner
För mig så tog det ett tag mellan första besöket tills det att jag gjorde själva operationen. Mest för att jag behövde träffa en expert på skelning innan jag fick klartecken för operation.

Själva operationsdagen var avklarad på två timmar och det med en timmes väntande på att en muskelavslappnande tablett skulle börja verka. Operationen med preparationer innan och eftersnack tog drygt 30 min. Första dagen rekommenderades jag blunda så mycket som möjligt. Sen var jag ledig även dag två men det hade inte behövts för min typ av arbete (stillasittande kontorsarbete).

Chafförer bör ha ett lite längre uppehåll sa de.

Ovanstående gäller för mig som gjorde Intralase. Tror att ungefär detsamma gäller för LASIK/LASAK medan andra operationsmetoder har andra tider.
Kn Glock
Gjorde LASIK 2002 på Globen ögenklinker i Göteborg

Jag ser perfekt. Jag är 100% nöjd och jag rekommenderar alla som har ett stabilt synfel (och pengar) att operera sig.
Ratzki
Hej,

Hängde av mig grönkläderna för en tid sedan... saknar dem ofta!!!

För alla som funderar på att genomgå en synkorrigerarnde laserbehandling...
...ställ gärna frågor... idag arbetar jag med just ögonoperationer och har opererat
en del jag känner från min egen tjänstgöringstid, deras kollegor och andra som idag är
aktiva inom FM.

//Ratzki

gislemark
QUOTE(Ratzki @ Sep 3 2008, 16:39 ) *
Hej,

...ställ gärna frågor... idag arbetar jag med just ögonoperationer och har opererat
en del jag känner från min egen tjänstgöringstid, deras kollegor och andra som idag är
aktiva inom FM.

//Ratzki

Finns det någon möjlighet att operera personer med GROVA synfel, som mig? Jag har ca +9 på båda ögonen + en massa andra "småfel" som jag inte vet vad de kallas.
Ratzki
QUOTE (gislemark @ Sep 4 2008, 09:34 ) *
QUOTE (Ratzki @ Sep 3 2008, 16:39 ) *
Hej,

aktiva inom FM.

//Ratzki

Finns det någon möjlighet att operera personer med GROVA synfel, som mig? Jag har ca +9 på båda ögonen + en massa andra "småfel" som jag inte vet vad de kallas.

Tjena,

Innan jag svarar så ska jag säga att för att kunna ge helt raka besked bör du genomgå en koll (s.k. förundersökning) hos ögonläkare... utan de fakta en sådan ger... omöjligt att ge klara svar... jag håller mig till de generella, stora dragen i de här fallen!

Oftast när synfelen ligger på ca +9.00 D är den bästa operationsmetoden ICL, dvs att man opererar in en lins framför ögats egen lins. Ibland händer det att man gör även en viss efterjustering med en ytlig laserbehandling efteråt för perfekt resultat.

...fråga gärna mer...

Mvh //Ratzki
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.