Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Film: Amfibiekåren 2004
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Pages: 1, 2
Berna
Har efter en del knep och knåp äntligen fått ut filmen "Amfibiekåren 2004" på nätet som jag lovat!
Hoppas den kan vara till något nöje!

Filmen ligger på följande adress för allmän nedladdning!
http://medlem.spray.se/hbernstrom

Mycket nöje!

//Berna
Gorg
Underbart Berna!
fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif
Max
Bra jobbat ;)
Fk Bengtsson
Finfint. Håller på och laddar biggrin.gif
SERG. B
HÄRLIGT clap.gif worthy.gif clap.gif worthy.gif

Den har man letat efter
Fu Gson
Måste säga att den var helt ok, camo.gif camo.gif camo.gif av 5 möjliga. Men varför den dåliga kvalitén?
Gustav-TS
Haha! Man målar upp massa fina grejjor om Amf och allt är jättebra. Ända tills slutet då Sauk dyker upp ur vattnet (vart gör han av sin femma när han kommit upp ur vattnet, btw?), och bara ounkterar allt genom att säga de bevingade: "Framtiden... Vem kan säga nånting om den - igentligen?"

Haha!
SERG. B
Allt det man säger är inte verklighet idag utan är en målbild för 2004 men man får nog jobba på en del då.
1MPJ
vilken dålig kvalite man ser knappt nått vid hög upplösning, tyvärr.
Berna
Men varför den dåliga kvalitén?

När min kamrat rippade över filmen från VHS till digitalt så valde han medvetet ett format som reducerade storleken på filmen. Detta då på bekostnad av kvalitén.
Vi testade med superkvalité, men då blev filmen 24 Mb stor på 35 sekunders filmklipp. Oresonligt stort för en så kort film...

Kul i alla fall att man får uppskattning för det arbete man lägger ner! Tack boys!

//Berna
Panzerfaust
70%

*går in och stoppar micor popcornen i micron*
Nu ska det tittas film worthy.gif
1MPJ
Jävligt bra gjort Berna!, tittade på hela nyss, helt ok film.
achilleos
Hur kan man säga att bandhaubitsar är en mycket efterfrågad förmåga i låga konfliktnivåer där risk att skada tredje part föreligger?

Om målbilden 2004 är att kunna leda in eld från Gripen mha laserpek så får man nog verkligen jobba på en del!

Bra film annars med klara framtidsvisioner!
Gotcha
QUOTE (achilleos @ Dec 4 2003, 17:29 )
Hur kan man säga att bandhaubitsar är en mycket efterfrågad förmåga i låga konfliktnivåer där risk att skada tredje part föreligger?

Eller att ens ha med någon...som om Amf skulle haft något ordentligt Art sedan KA & 12/80 skotades..?
Som sagt, trevligt med visioner i och för sig..

Lite skoj att Stefan Sauk bokstavligen dyker upp "bara så där"! smile.gif
SERG. B
QUOTE (Gotcha @ Dec 4 2003, 18:02 )
QUOTE (achilleos @ Dec 4 2003, 17:29 )

Eller att ens ha med någon...som om Amf skulle haft något ordentligt Art sedan KA & 12/80 skotades..?
Som sagt, trevligt med visioner i och för sig..

Lite skoj att Stefan Sauk bokstavligen dyker upp "bara så där"! smile.gif

Ja det är väl menat att det ur ARTDEMO ska utröna ett beslut om vilken av bandhaubitsarna som ska köpas in i större skala och ge Amfibiekåren det understöd vi VERKLIGEN behöver. men det lär dröjja innan det är infört har hört 2010
lima
någon som vet om armen har gjort någon motsvarande film isåfall någon som har den eller kan få tag i den
achilleos
Det lär inte bli nån bandhaubits utan 77 Dumper. I alla fall inledningsvis (10-15 års sikt).

Vad jag reagerade på var att man säger att man vill skjuta indirekt eld med haubits för att säkerställa att man inte skadar 3:e part. Det är ett konstigt påstående då haubits inte är nåt precisionsvapen alls.

Ponera att du vill bekämpa ett hus men det finns civila i huset bredvid och på gatan utanför. Skulle man då börja langa in 15,5 cm granater från 4 mils avstånd? Tror inte det...
phantom
Tack för filmen, hur mycket är det man missar i början? Gillar allt förutom slutet... biggrin.gif
Swed65
Som fd KA pöjk så ser man filmen med glädje smile.gif

Helt underbar....
Berna
Tack för filmen, hur mycket är det man missar i början? Gillar allt förutom slutet... 

Det är inte många sekunder man bommar i början kan jag säga. Typ en sån skylt dom förekommer i hela filmen med Thorleif i bakgrunden.
Det man missar är även när vår käre Ebba säger "Amfibiekåren är expeditionary"... Visserligen hör man väl expeditionary, men då vet du/ni vad man sumpar!

//Berna
SERG. B
QUOTE (achilleos @ Dec 4 2003, 20:05 )
Det lär inte bli nån bandhaubits utan 77 Dumper. I alla fall inledningsvis (10-15 års sikt).

Vad jag reagerade på var att man säger att man vill skjuta indirekt eld med haubits för att säkerställa att man inte skadar 3:e part. Det är ett konstigt påstående då haubits inte är nåt precisionsvapen alls.

Ponera att du vill bekämpa ett hus men det finns civila i huset bredvid och på gatan utanför. Skulle man då börja langa in 15,5 cm granater från 4 mils avstånd? Tror inte det...

Ingår dumpern i ARTDEMO. Vad jag förstått så skulle det vara någon av bandhaubitsarna som testas av ARTDEMO som skulle köpas in. Det är i alla fall dem som jag har sett att Amfibiekårens representanter har testat.
achilleos
QUOTE (SERG. B @ Dec 5 2003, 16:46 )
Ingår dumpern i ARTDEMO. Vad jag förstått så skulle det vara någon av bandhaubitsarna som testas av ARTDEMO som skulle köpas in. Det är i alla fall dem som jag har sett att Amfibiekårens representanter har testat.

Det finns andra här som är bättre lämpade att svara på frågor om artdemo, men mig veterligen så var aldrig tanken att köpa in någon av bandhaubitsarna utan de var bara med som just demonstratorer och för att ha något att jämföra dumpern med.

Nästa steg är nu att köpa in och pröva raketartilleri.
Skuggan
Dumpern skall köpas in och prototypen levereras till FM år 2005, år 2008 skall serieleveransen av 77BW påbörjas (slutprodukten benämns alltså BW och inte BD)

PzH och AS90 var bara med för att jämföra och utveckla stridsteknikerna med rörligt långskjutande artilleri.
ARN
QUOTE (achilleos @ Dec 4 2003, 16:29 )
Om målbilden 2004 är att kunna leda in eld från Gripen mha laserpek så får man nog verkligen jobba på en del!

Bra film annars med klara framtidsvisioner!

Man började titta på "FST" 99-00 på KA2, teamet var en sammanslagning av belysargrupp och E-grupp. Vet inte vad som har hänt på den fronten sedan dess
SERG. B
QUOTE (Skuggan @ Dec 5 2003, 18:25 )
Dumpern skall köpas in och prototypen levereras till FM år 2005, år 2008 skall serieleveransen av 77BW påbörjas (slutprodukten benämns alltså BW och inte BD)

PzH och AS90 var bara med för att jämföra och utveckla stridsteknikerna med rörligt långskjutande artilleri.

Jaha där ser man, jag förstod det som att det var någon av bandhaubitsarna som skulle köpas in. För amf så hade ju PzH varit den bästa. Dumpern verkar vara lite väl stor. Köpar man in den för att den är svensktillverkade eller var den klart bättre.
Triggerpuller
Lite lustigt när man försöker projicera en bild av att våra insatsförband skulle kunna användas på samma sätt som U.S Marines eller 1st ID.
En återknytning till verkligheten kanske skulle vara nödvändig.

Dumpern är som mycket annan materiel en billighetslösning. Sedan så kommer ju dessa pjäser att ingå i artilleriet och inte i amf, dock skall de kunna användas till att bekämpa sjömål.
Vakten_F4
Oavsett sanningshalten så kan man inte bli annat än kär i vårt fosterland och vårt försvar när man ser filmer som den här! wub.gif

Tycker slutet var glockrent, ska vi få över alla tvivlande civilister på "vår" sida så behövs sånt här! salute.gif
achilleos
Löser man bara ut det så att man kan ladda om utan att behöva kliva ur splitterskyddet så tycker jag att dumpern är en bättre lösning än bandhaubitsar.

Anledningen är att den är hjulgående, vilket borgar för snabba och driftsäkra taktiska förflyttningar. Man behöver inte bröta ut i den värsta terrängen med ett artilleriförband, det går lika bra att framrycka på vägar. Sedan är den ju svensk, vilket alltid är bra ur nationalekonomisk synpunkt.
Skuggan
ok, ni kanske vill ha en källa på vart jag hört att den skall köpas in.

källan är en Kn (minns inte namnet tyvärr) som jobbar på Bofors (om jag fattade rätt, annars var han Artdemo) och han sade det under en arbetsmarknads mässa i Örebro för ca 4 veckor sedan till alla som stod i närheten då, det var förresten Pulse här på forumet som frågade.

och som 77BD ser ut nu har den fått automatisk omladdning och har som jag förstod det 10 skotts magasin med olika laddningar då den stödjer MRSI (multiple rounds simultaneous inpact) och medför 8 extra magasin (tror jag det var) som besättningen dock måste lämna splitterskyddet för att ladda, de jobbade dock på en lösning som jag förstod det. varje pjäs kommer troligen understödjas ev en dumper med enbart am som enkelt kan lyftas över mha kran (förhoppningsvis kommer den sköta all am hantering och därmed även splitterskyddad omladdning av dumper pjäsen)

så det verkar iaf vara officiellt att den skall levereras i 48 + 2 ex...

(det är bra då varje dumper motsvarar ungefär 6 vanliga 77 pjäser tack vare MRSI)
SERG. B
Nu förstår jag ingenting. Varför var Amfibiekåren med under testen av bandhaubitsarna och dumpern. när de ändå inte kommer att ingå i eller användas. av amf. Vad jag har förstått det som så skulle man köpa in ett nytt system som skulle ersätta de gamla haubitsarna och på det sättet få ett riktigt understöd som skulle användas mot markmål och inte sjömål. Typ lägga en bombmatta mot en landstigningsplats innan "marininfanteriet" landstiger.
achilleos
Därför att artilleriet skall kunna understödja "marininfanteriet" också, likväl som pansarbataljonen eller den luftburna bataljonen t.ex. Man har helt enkelt lagt ner KA:s 12/80 och avser i framtiden lösa all form av haubitsundertöd med truppslaget artilleriet, beväpnat med 77 Dumper.

Just denna uppgift, att understödja allt och alla, kräver en hög taktisk/strategisk rörlighet för att kunna röra sig över Sveriges hela yta för egen maskin. Därför är dumpersen ett bättre alternativ än bandhaubits som måste mecka bandaggregat efter 20 mil. Mindre bränsletörstiga är de också, dumprarna (kvalificerad gissning).
Fågel Fenix
Själv tycker jag att det är lite skumt att soldaterna har 304:an istälelt för stridsvästen.. blink.gif
För den skall väl just spegla nuet och framtiden... 7.gif
Amfibieslusken
QUOTE (Fågel Fenix @ Dec 7 2003, 16:13 )
Själv tycker jag att det är lite skumt att soldaterna har 304:an istälelt för stridsvästen..  blink.gif
För den skall väl just spegla nuet och framtiden...  7.gif

Om du tittar efter lite närmre så ser du att de dessutom har den gamla skyddsmaskväskan. Filmen är från 99-00 skulle jag tro.
Fågel Fenix
Hur kommer "2004" in i bilden då ?? blink.gif
TheStroyer
Ahhhhh!!!! Det står: "An operation failed due to a certification failure." när jag ska spela filmen! Vad behöver jag ladda hem??
7.gif
Gotcha
QUOTE (Fågel Fenix @ Dec 8 2003, 20:13 )
Hur kommer "2004" in i bilden då ??  blink.gif

Tja...det är väl ingen nyhet att FM ligger lite efter här o där.. Eller är det? :P
Amfibieslusken

För att de hade redan då detta som målbild och gjorde filmen då.
Gotcha
QUOTE (Amfibieslusken @ Dec 8 2003, 21:02 )

För att de hade redan då detta som målbild och gjorde filmen då.

Hehe, ungefär som FM hade "Målbild IT! 1999 som innebar att hela FM skulle ta ECDL/datorkörkortet...nu är datumet satt till slutet 2006.. B)
achilleos
QUOTE (Gotcha @ Dec 8 2003, 20:38 )
Hehe, ungefär som FM hade "Målbild IT! 1999 som innebar att hela FM skulle ta ECDL/datorkörkortet...nu är datumet satt till slutet 2006.. B)

Och jag klarade det förra veckan!!! fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif biggrin.gif biggrin.gif clap.gif
Gotcha
QUOTE (achilleos @ Dec 8 2003, 21:45 )
Och jag klarade det förra veckan!!!  fun_icon_nana.gif  fun_icon_nana.gif  biggrin.gif  biggrin.gif  clap.gif

Gratulerar!! clap.gif

Vilket tyckte du var svårast/lättast? Får man fråga _var_ du tog det? (vilket TC alltså).
Murtaz
Stefan Sauk!!!!!!
Vysotskij
Jag gillar initiativet, men mitt as till dator vill inte spela filmen. Får meddelande om "General error" och "MPEG by Bitcasting: File Format cannot find MPEG file header. This may not be an MPEG file."

Jag är tekniskt rätt imbecill, så vad ska jag göra? Ladda ner nån programvara?
achilleos
QUOTE (Gotcha @ Dec 8 2003, 20:49 )
Gratulerar!! clap.gif

Vilket tyckte du var svårast/lättast? Får man fråga _var_ du tog det? (vilket TC alltså).

Tackar!

Jag hade 2 omprov på Excel kalkyl, skrev 73% två ggr och 80 %tredje. De andra modulerna klarade jag på första utan att ha pluggat nämnvärt.

TC?? Jag skrev på jobbet...och loggade in på nån server nånstans..vet inte så noga.. 8|
Murtaz
Hooah!
A2Keltainen
Den här filmen finns på DVDen som medföljer boken:

Kustförsvar - Från kustbefästningar till amfibiekår
Marintaktiska kommandot
Västervik, 2002

På DVDen finns även en massa andra sevärda filmer, inklusive skjutningar med diverse KA-pjäser. wub.gif
A2Keltainen
QUOTE (Vysotskij @ Dec 9 2003, 09:21 )
Jag gillar initiativet, men mitt as till dator vill inte spela filmen. Får meddelande om "General error" och "MPEG by Bitcasting: File Format cannot find MPEG file header.  This may not be an MPEG file."

Filmen är i Microsoft ASF format. Prova att byta namn på filen från "Amf2004.mpg" til "Amf2004.asf" och se om det fungerar bättre. Detta gör att filmen åtminstone börjar fungera i Windows Media Player på Mac OS X 10.3. I MPlayer OS X 2 på Mac OS X 10.3 fungerar den utan att man byter namn på filen.
Vysotskij
QUOTE (A2Keltainen @ Dec 9 2003, 22:43 )
QUOTE (Vysotskij @ Dec 9 2003, 09:21 )
Jag gillar initiativet, men mitt as till dator vill inte spela filmen. Får meddelande om "General error" och "MPEG by Bitcasting: File Format cannot find MPEG file header.  This may not be an MPEG file."

Filmen är i Microsoft ASF format. Prova att byta namn på filen från "Amf2004.mpg" til "Amf2004.asf" och se om det fungerar bättre. Detta gör att filmen åtminstone börjar fungera i Windows Media Player på Mac OS X 10.3. I MPlayer OS X 2 på Mac OS X 10.3 fungerar den utan att man byter namn på filen.

Stormakt Gul,

du är en klippa!

Men där var lite nyheter - har amf sjunkbomber och antiubåtsgranater? Eller är det en målbild, som bhaub?

Är det amfibiekåren som ligger bakom filmen? Till vem är den riktad?
Amfibieslusken
QUOTE (Vysotskij @ Dec 10 2003, 22:31 )
Men där var lite nyheter - har amf sjunkbomber och antiubåtsgranater? Eller är det en målbild, som bhaub?

Ja Amf har antiubåtsgranater kan man säga. Dessa finns på deras bevakningsbåtar, som tidigare tillhörde det som en gång hette kustartilleriet. Hurvuda dessa besättningsmän/kvinnor genomför samma gsu som övriga amfibiesoldater vet jag dock inte, de är blåklädda och på "min tid" bar de även KA:s mörkblåa baskrar till nåt som såg ut som sjöstridsdräkten.
Vysotskij
Vad kan man säga?

Postar en nischad fråga vid en okristlig tidpunkt och får svar inom en kvart. SoldF - om du bestämt dig för att du inte vet.

Ett stort tack till Amfibieslusken.
SERG. B
QUOTE (Amfibieslusken @ Dec 10 2003, 22:45 )
QUOTE (Vysotskij @ Dec 10 2003, 22:31 )

Ja Amf har antiubåtsgranater kan man säga. Dessa finns på deras bevakningsbåtar, som tidigare tillhörde det som en gång hette kustartilleriet. Hurvuda dessa besättningsmän/kvinnor genomför samma gsu som övriga amfibiesoldater vet jag dock inte, de är blåklädda och på "min tid" bar de även KA:s mörkblåa baskrar till nåt som såg ut som sjöstridsdräkten.

Nej de har inte samma utbildning som övriga amf, däremot finns det än del befäl som kommer från amf och har således grön basker, inga blå baskrar nu för tiden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.