Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hidden & Dangerous 2
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
109 Eken
Införskaffade i lördags H&D2 eftersom jag gillade ettan och personer på forumet hade rekomenderat det. Väl hemma så startar jag upp spelet och börjar med att ställa in kontrollerna...hmmm...många tangenter det går åt, fanns det så många komandon i ettan?
Efter mycket om och men så drar jag igång kampanjen och börjar på "boot campen".

Börjar springa på hinderbanan, går ju bra det här, uppför väggen och högst upp så ska jag klättra ner för stegen...och ramlar! Hela vägen ner, slår dock inte ihjäl mig (tjockt pannben?) utan har lite hälsa kvar...bara taggtråden kvar...vart satt "lägga sig ner knappen nu?...*leta, leta* varvid min tappre SAS-soldat sprinager in i taggtråden och dör! Svär lite och startar om banan, tar det lite lugnare nu och klarar alla hinder, gôtt nu ska här skjutas och kasta handgranat!

Sagt och gjort, börjar med att kasta handgranat, går rätt bra tills jag tappar en på foten Malajn.gif *BOOOM* Dunkar huvudet i skrivbordet några gånger ochstartar om...

Den här gången går både hinderbanan och skjutbanan utan problem, dags för lite jeepkörning, ska bara kolla terrängegenskaperna...lyckas givetvis välta bilf*n. Resultat, en stendöd kommandosoldat...

Jag lyckades alltså dö tre (3) ggr på en "boot camp", vilket soldatämne surprise.gif

Nu har jag börjat på Norge banan som är müsig, "åhh kolla vad snyggt med snöröken från taket på stugan där..."*thwock* en tüsk kula slår igenom pannbenet. Hmmm var är load knappen nånstans...

Bra spel förresten glockren atmosfär HKPn.gif HKPn.gif HKPn.gif HKPn.gif HKPn.gif av 5 möjliga
Gripen
Får ta införskaffa mig det... gillade verkligen ettan.
bushman
@eken:
vänta bara tills du kommer fram lite i norgeuppdragen.
du kommer att svära, du kommer att gråta och framförallt
kommer du undra, vad fan det är du skall ta kort på. mad.gif mad.gif
jonte72
QUOTE (bushman @ Dec 4 2003, 00:57 )
@eken:
vänta bara tills du kommer fram lite i norgeuppdragen.
du kommer att svära, du kommer att gråta och framförallt
kommer du undra, vad fan det är du skall ta kort på. mad.gif  mad.gif

Menar du nere i bunkern.....har du med kamera så räcker det att du ställer dig framför flygplansritningar, modeller för vindtunnel mm så kommer det upp en kameravy automatiskt.
BJK
Hur sjutton får man fram 1st person view?? Trycker man på END så siktar man ju bara längs vapnte, men det borde väl finnas ett till läge så man slipper se sin gubbe bakifrån?

Men annars är spelet verkligen snyggt!
J-Star
QUOTE (109 Eken @ Dec 3 2003, 20:57 )
Nu har jag börjat på Norge banan som är müsig, "åhh kolla vad snyggt med snöröken från taket på stugan där..."*thwock* en tüsk kula slår igenom pannbenet. Hmmm var är load knappen nånstans...

ROTFLMAO

Underbar recension.

/J
[Bedlam]
ett tips när ni har kommit lite längre...

det kommer en bana där man ska spränga kanoner i fort som ligger på en liten liten ö....

de sprängmedel man får som standard för att klara det räcker inte.. har för mig att man behöver 4 till för att komma vidare..

vilket va VÄLDIGT irreterande när man hade sprängt hälften av kanonerna och all fi slaktade o sökt igenom hela banan efter mer sprängmedel!!!!!vilket inte fanns!!!!

så ta med er en jävla massa sprängmedel så slipper ni det raseri utbrott som ja fick.
109 Eken
@BJK i mitt spel trycker man på C så får man första persons vy, hoppas det hjälper
BJK
Tackar!! clap.gif
Axelsson
QUOTE ([Bedlam)
,Dec 4 2003, 18:45 ] ett tips när ni har kommit lite längre...

det kommer en bana där man ska spränga kanoner i fort som ligger på en liten liten ö....

de sprängmedel man får som standard för att klara det räcker inte..  har för mig att man behöver 4 till för att komma vidare..

vilket va VÄLDIGT irreterande när man hade sprängt hälften av kanonerna och all fi slaktade o sökt igenom hela banan efter mer sprängmedel!!!!!vilket inte fanns!!!!

så ta med er en jävla massa sprängmedel så slipper ni det raseri utbrott som ja fick.

Hmm, jag hittade mer pang-pang i ett eller annat förråd i anslutning till borggården. Däremot så höll jag på att springa benen av mig i största allmänhet, ty det var ju så satans svårt att orientera sig på den där banan.

Kul spel, men AI:n (speciellt team-kamraternas) kan få en att gråta blod, alternativt skratta, ibland. Exempel: Stora tigervagnen rycker fram som en dåre mot mina stackars commandos, skjuter lite när han passerar och stannar sen på respektfullt avstånd. Jag kilar fram med eine bazooka och krutar på bäst jag kan. Tigern ser mig, skjuter lite, och jag gömmer mig bakom en tvåcentimeters kulle...nu skulle man kunna tro att Tigern kör runt kullen och knäpper mig, men nä. Han svänger runt tornet och fortsätter att titta åt ett annat håll, fattas bara.

Mina teamkamrater brukade jag oftast gömma undan någonstans skyddat och röja igenom banorna på egen hand, alternativt skifta commando då och då, och rycka fram växelvis. Tar man dem med sig kan man vara ganska lugn för att de dör av okänd fi som de inte upptäcker efter tre magasin, fastnar i en dörrpost/vadsomhelstannat och dör, ställer sig i vägen för en själv när de upptäckt en fi...givetvis skjuter de inte, målanger bara, och skulle de få för sig att skjuta så träffar de inte.
[Bedlam]
mmm och ibland så får ens ai fnatt o vill inte skjuta på fi fastän man ger dem order miljoner ggr... vilket en gång resulterade att fi kom upp på flanken o slaktade hela teamet då denna ai va placerad i bakhåll på just den flanken..

Bedlam bong.gif ai
J-Star
Ah, ett gammalt "kärt" problem i FPS-spel: AI som har IQ fiskpinne och får en att utbrista i ett förtvivlans vrål. AI står nog i spel-sammanhang för "Absence of Intelligence". Oftast får man minst magsår av att helt enkel lämna AI'n i någon undangömd skogsdunge och hoppas på att de inte snubblar på en sten, sätter kniven i magen, pipan i munnen och insektsmedlet i analen (samtidigt).

Ett lysnade undantag är dock Operation Flashpoint. Jag citerar ett av mina inlägg från ett annat forum:

Äntligen lite pli på AI:n!

Jag börjar gilla OFP allt mer och mer... speciellt som det är möjligt att få lite pli på vad ens korkade AI-kamrater sysslar med. Detta är något som jag irriterat mig mycket på i andra spel. Höjdaren är ju Delta Force-serien där AI-kamraterna mest bara strulade till det, fick alarmet att gå och agerade sedan bara måltavla åt Fi. Det gick lättare om jag i inställningarna stängde av AI "medhjälparna".

Men i OFP har man alltså fått ordning på detta. Ibland blir det till och med riktigt vackert.

Exempel 1:
Vi passerar ut på en halv-ö för att ta hand om ett läger och luftvärn. Efter att ha blivit røv-rända i förra omgången lämnas KSP-skytt och en skytt till kvar i en buske. De beordras att lägga sig ned och bevaka riktning bakåt.

Strax efter anfallet på lägret är klart rapporterar vakterna att en båt närmar sig. Aha, det vara därifrån de kom förra gången. Kutar som en skållad hamster tillbaks till övergången mellan fastland och halvön. Under tiden bryter strid ut och det hörs massor med "smatter smatter pang pang". När jag kommer förbi buskarna ser jag att mina skyttar lever och är vid god vigör medan fiendens trupp på minst ett halvdussin är en hög lik som dog så fort de kom av båten. Nice work boys! (Själv hinner jag precis sätta ett p-skott i båten som bouns).

Exempel 2:
Gruppen på 5 personer anfaller en postering i en by. Vi anfaller uppifrån en sluttning. Jag förbereder för anfallet genom att beordra "Cease Fire" och placerar sedan ut gubbarna på en snygg linje genom att ge dem "Move"-kommandon. Säger åt dem "Go Prone", "Halt" och "Watch Direction".

Sedan är det bara att vänta på lämpligt tillfälle... ligga med kikaren och rapportera alla kontakter... och ge dem kommandot "Open Fire". Så fort jag rapporterar in en kontakt är AI:n på den och duschar med bly. Funkar utmärkt.

Exempel 3:
Gruppen på 8 personer skall anfalla en konvoj. Turligt nog går vägen i en dalsänka. Jag placerar ut gubbarna uppe på ena sidan enligt tidigare ("Move", "Halt", "Go Prone", "Watch Direction" och "Cease Fire"). Sedan hittar jag en bra obs-position.

Konvojen kommer. På håll kan jag ge order som "5,6,7, target T-72", "3, target BMP". När konvojen är tillräckligt nära rapporteras till mig "3, ready to fire", "7, ready to fire" o.s.v. När alla rapporterat klart är det bara att beordra "All, Open Fire". Big badda-boom! Pansaret flyger i luften på 2 sekunder.

Dock blev här lite strul. Skjutglada som de var började pansarskyttarna skjuta sönder lastbilarna som vi var intresserade av. Vad göra? Aha! Man kan skapa team! Ok... pansarskyttar i ett team och alla andra i ett annat. Efter "All, Open Fire" väntar jag på att pansaret skall dö och beordrar sedan "Team Green, Cease Fire". Worked like a charm.

/J
Murtaz
Die neue H&D ist sehr schön. men gubbarnas AI är förjävlig! När jag skulle köra boot camp och "lära mig" kontrollera mina gubbar dog de fyra gånger eftersom de fastnade i taggtråden. En annan sak som är smått frustrerande är när man behöver en fiende uniform och måste tillfångata honom. Det går inte att skjuta honom i huvudet och sedan ta uniformen! blodstänk?
Sg Joker
Jaha, nu står man där igen eller snarare - springer runt som en idiot och försöker hitta saker som inte finns..
På sista (?) norgebanan skall man hindra ubåten från att dra iväg - enkelt, skjut officerar'n som är på väg till ubåten men... var fan finns radiostationen? Var finns de hemliga pappren som man skall plocka med sig?? Försöker man vara lite kreativ och springa över en kulle för att se om man missat något så: YOUR TEAM IS LEAVING THE COMBAT AREA.. hmmm någon som kan göra livet lite lättare för mig? blink.gif
jonte72
QUOTE (Sg Joker @ Dec 9 2003, 10:31 )
Jaha, nu står man där igen eller snarare - springer runt som en idiot och försöker hitta saker som inte finns..
På sista (?) norgebanan skall man hindra ubåten från att dra iväg - enkelt, skjut officerar'n som är på väg till ubåten men... var fan finns radiostationen? Var finns de hemliga pappren som man skall plocka med sig?? Försöker man vara lite kreativ och springa över en kulle för att se om man missat något så: YOUR TEAM IS LEAVING THE COMBAT AREA.. hmmm någon som kan göra livet lite lättare för mig? blink.gif

Du ska ner i Ubåten och rensa.......

Papperen och radion hittar du i två av husen.
Sg Joker
I ubåten?? hmm

Jag har hittat en radio i ett av husen men inget händer när jag är där, och jag ser lite papper genom ett fönster på den stora byggnaden men kommer inte in där..

Kan tillägga att det inte finns en levande själ kvar på det där isflaket...
109 Eken
ANVÄND radion. Pappren är i det stora huset (ser ut som en bok har jag för mig) Gå neer i u-båten
Visper
Utmärkt spel, fast man kan bli lite sur på Ai-kompisarna när dom står i vägen i trånga korridorer..

Och är det föresten bara jag som blev smått purken då man är tvungen att tillfångata en fiende för att kunna sno hans uniform? 2.gif

Får camo.gif camo.gif camo.gif camo.gif av fem möjliga.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.