Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hälp med ett arbete
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Jooohan
Jag ska göra ett arbete om "Datorns roll i militärväsendet". Jag ska skriva om något specifikt, kan vara vad som helst, problemet är bara att jag inte kan hitta något område/projekt, informationen är rätt tunn och knapphändig om allt jag stött på.

Jag skulle gärna ta emot förslag, gärna konkreta, kan vara t.ex ett vapen- eller styrsystem.

Tack på förhanden!
BJK
Sök på NBF, NätverksBaserat Försvar, så kan du säkert få lite uppslag om hur, varför, när och var med datorer inom FM.
Du får säkert upp lite adresser o dyl som du kan kontakta för mer info.
WinterMute
Ett ämne vore kanske simulatorer eller liknande...
Nu finns det ju fler typer av militära datorbaserade simulatorer än bara de som används för flyg.

// WM
J-Star
Datorn i dess moderna form (d.v.s. en maskin som var "programmerbar" istället för special-tillverkad för ett enda syfte) skapades ju först och främst för militära tillämpningar, nämligen för att knäcka kryptering. Senare användes den fär avv numeriskt beräkna ballistik-tabeller för artilleriet.

/J
danno
Riktigt specifikt blir det ju om du skriver om ex PC-Dart eller någon faktiskt applikation. Annars finns det ju andra spännande program som styrsystemen i JAS, olika HUDs-modeller osv. EOD-IS är ju också en jäkligt spännande produkt.

Får man fråga vilken nivå det handlar om? Att du går i gymnasiet antar jag (född 86) men vilket ämne och tidsåtgång osv.
bushman
pc-dart mina herrar.
samt kartprogram instoppade i datorer från login
och andra trevliga program, utveklade för ledning och logistik.
bla dispatch för TETRA, komnikationscentral för radiosystem.

du får plats med sex datorer i ledningsvarianten av ptgb 203 bild
tyvärr är det en stabshytt1411 på bilden, har ingen bra bild från innandömmet av en lednings ptgb 203, men ser liknade ut fast mindre plats.
allt kopplat med nätverk med ts 9000 eller TETRA.

borde gå att koppla in sig på PTN och MTN också men vet inget om militära adsl modem.

EDIT: attans danno han före med DARTEN mad.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (bushman @ Dec 3 2003, 10:49 )
pc-dart mina herrar.
samt kartprogram instoppade i datorer från login
och andra trevliga program, utveklade för ledning och logistik.
bla dispatch för TETRA, komnikationscentral för radiosystem.

du får plats med sex datorer i ledningsvarianten av ptgb 203 bild
tyvärr är det en stabshytt1411 på bilden, har ingen bra bild från innandömmet av en lednings ptgb 203, men ser liknade ut fast mindre plats.
allt kopplat med nätverk med ts 9000 eller TETRA.

borde gå att koppla in sig på PTN och MTN också men vet inget om militära adsl modem.

EDIT: attans danno han före med DARTEN mad.gif

ohhh låter som musik för minna fört appade, civila öron biggrin.gif wub.gif
Jooohan
Tack för inspirationen! Det blev Gripens styrsystem, faktiskt rätt så intressant måste jag säga, var tydligen det som var anledningen till de båda krasherna 89 och 93, nytt för mig iallafall smile.gif

Om jag fattade det hela rätt så satte de in ett elektroniskt filter som blockerade överflödiga och felaktika signaler. Korrekt? Utvecka gärna annars!

//Johan
danno
QUOTE (Jooohan @ Dec 3 2003, 22:50 )
Tack för inspirationen! Det blev Gripens styrsystem, faktiskt rätt så intressant måste jag säga, var tydligen det som var anledningen till de båda krasherna 89 och 93, nytt för mig iallafall smile.gif

Om jag fattade det hela rätt så satte de in ett elektroniskt filter som blockerade överflödiga och felaktika signaler. Korrekt? Utvecka gärna annars!

Gripen har litegrann gemensamt med en humla, i den avsikten att det egentligen inte kan flyga (Ja, jag generaliserar här!). Jag tror den rätta termen är instabilt flygplan. De flesta av den nya generationens stridsflygplan är instabila men Gripen är den enda som hittills gått från prototyp till serietillverkning.

Själva idén med styrsystemet är att kompensera fär denna instabilitet och alltså hålla planet i luften. Problemet vid de tidiga missödena var att piloten som var en fena på Viggen (ett stabilt plan) försökte flyga Gripen med samma metoder som han var van vid, dvs han försökte kompensera med spaken. Dock blev effekten att när han kompenserade så gjorde även styrsystemet det också... en överkompensation alltså. Nu har man bytt både systemet och utbildningsmetoder för att undvika liknande missöden.

Det finns ett stort antal rapporter om detta att få tag på. Personalen på Luftfartsverket (haverirapporter/haverikommisioner) är väldigt tillmötesgående om man vill beställa från dom (det kostar några kronor per kopia). Sen finns det även gott om rapporter att tillgå från FOI och även via biblioteket på Linköpings universitet. Jag har själv prövat alla dessa källor.

Om du kör fast kan du höra av dig så kan jag tipsa om några artiklar.
106
QUOTE (danno @ Dec 3 2003, 23:02 )
De flesta av den nya generationens stridsflygplan är instabila men Gripen är den enda som hittills gått från prototyp till serietillverkning.

Inte riktigt, andra exempel på flygplan som är instabila eller inte helt stabila och kräver ett datoriserat styrsystem är F-16, F-22, F-117, B-2, Rafale, Eurofighter Typhoon mfl. Digitala styrsystem i flygplan kom alltså på 70-talet.
jed
QUOTE (J-Star @ Dec 3 2003, 09:19 )
Datorn i dess moderna form (d.v.s. en maskin som var "programmerbar" istället för special-tillverkad för ett enda syfte) skapades ju först och främst för militära tillämpningar, nämligen för att knäcka kryptering. Senare användes den fär avv numeriskt beräkna ballistik-tabeller för artilleriet.

/J

Nja, inte rikitgt...

Den första datorn (ENIAC, Mer info) skapades för att räkna på ballistiktabeller under andra världskriget.

Med första datorn menar jag den första elektroniska datorn som använde det binära talsystemet.

Jooohan: länka gärna till ditt arbete när du är klar!
BJK
Inte det lättaste att gå från wire och stötstång till datorkontrollerad elektriskt styrsystem..... ph34r.gif
Maskinen beter sig inte som man är van vid, utan den håller den attityd som du ställer den i, utan att behöva trimma in. Det är datorerna som fixar biffen där! smile.gif
Gotcha
Ett annat uppslag kanske kan vara USS Vincennes nedskjutning av ett iranskt passagerarflyg över Persiska Viken 1989.
Ett stort medverkande skäl att det sköts ned var att AEGIS-systemet kan ha varit lite för komplicerat för operatörerna, som i stridens hetta (man bedrev strid mot iranska Spica-klass torpedbåtar samtidigt) förväxlade information och "helt plötsligt" blev det civila planet plottat som möjligt attackföretag.

AEGIS var, såvitt jag minns, avsett för strid på stora ytor med många mål i luften (ex mot Sovjetflottan på Atlanten), och hade lite problem med en sådan "klottrig" miljö som i Persiska Viken, men små mål som dök upp och ned mellan vågtopparna.

Edit: hittade en sida om händelsen, den är inte på något vis officiell och har lite konspirationsdrag, men läsvärd ändå.
SG OLSSON
AEGIS systemet har ett läge där ingen mänsklig inblandning krävs för att avlossa kryssarens vapen. USS Vincennes hadde sitt AEGIS system i detta läge då man var livräd för en kamikaze attack. När sedan airbusen flyger in mot kryssaren och sedan dyker bestämmer sig datorerna för att det var ett hot och bekämpade hotet. Tyvärr framgångsrikt
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.