QUOTE (Jooohan @ Dec 3 2003, 22:50 )
Tack för inspirationen! Det blev Gripens styrsystem, faktiskt rätt så intressant måste jag säga, var tydligen det som var anledningen till de båda krasherna 89 och 93, nytt för mig iallafall

Om jag fattade det hela rätt så satte de in ett elektroniskt filter som blockerade överflödiga och felaktika signaler. Korrekt? Utvecka gärna annars!
Gripen har litegrann gemensamt med en humla, i den avsikten att det egentligen inte kan flyga (Ja, jag generaliserar här!). Jag tror den rätta termen är instabilt flygplan. De flesta av den nya generationens stridsflygplan är instabila men Gripen är den enda som hittills gått från prototyp till serietillverkning.
Själva idén med styrsystemet är att kompensera fär denna instabilitet och alltså hålla planet i luften. Problemet vid de tidiga missödena var att piloten som var en fena på Viggen (ett stabilt plan) försökte flyga Gripen med samma metoder som han var van vid, dvs han försökte kompensera med spaken. Dock blev effekten att när han kompenserade så gjorde även styrsystemet det också... en överkompensation alltså. Nu har man bytt både systemet och utbildningsmetoder för att undvika liknande missöden.
Det finns ett stort antal rapporter om detta att få tag på. Personalen på Luftfartsverket (haverirapporter/haverikommisioner) är väldigt tillmötesgående om man vill beställa från dom (det kostar några kronor per kopia). Sen finns det även gott om rapporter att tillgå från FOI och även via biblioteket på Linköpings universitet. Jag har själv prövat alla dessa källor.
Om du kör fast kan du höra av dig så kan jag tipsa om några artiklar.