Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HV-U FBU-U vad är skillnaden???
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv > Ungdom
Speedster
Jag är själv FBU-U, men är nyfiken på vad man gör som HV-U. Inte för att jag tänker "byta", men det vore kul oveta vad man gör som HV-U. Är det mer "kriga" där eller, har ni övningar tillsammans med HV och så. Vilka vapen skjuter ni med, har ni hjälm/stridsbälte även om ni är under 18 och så.
Tell me plz!!
furiren
. Är det mer "kriga" där eller, har ni övningar tillsammans med HV och så. Vilka vapen skjuter ni med, har ni hjälm/stridsbälte även om ni är under 18 och så.

Det finns trådar om detta redan (tror jag) men det är ingen större skillnad dvs Same S*** Different Name.

Nej du får inte "kriga" mer änn i fbu för att det är förbjudet att öva sådant både i Fbu-u och Hv-U, Vapnen är det samma, ingen hjälm/stridsbälte men det finns personer som köper sådant privat
amfvrak
Ja det finns trådar om detta.

Den stora skillnaden är att man får ledarskapsutbildning i FBU-U vilket man inte får i HV-U. I teorin borde/ska vi skjuta med AK-5 ist. för AK-4, men detta går tydligen inte i realiteten (Även fast vår förening hämtar ut allt på ett närliggande regemente sad.gif ) Folk som är stridslovliga dvs. >18 bast ska få ut hjälm samt stridsbälte 304K och få lära sig kriga.

// Nypan
RANGERTEDDY
QUOTE (Nypan @ Dec 2 2003, 14:19 )
Den stora skillnaden är att man får ledarskapsutbildning i FBU-U vilket man inte får i HV-U. I teorin borde/ska vi skjuta med AK-5 ist. för AK-4, men detta går tydligen inte i realiteten

Asså får man Inte det i HVU, det visste jag inte!!!!

Så här är det; FBU har en ungdomsorganisation FBU-U, så även HV-HVU. Dessa SKALL följa FM direktiv över hur verksamheten skall bedrivas, vad man får respektive INTE får göra. Det finns även förbund som slagit ihop HVU och FBU för att det ger bäst resultat. Sedan kan utbildningen skilja mellan de olika HVU/FBU-U lokala förbunden i landet beroende på vad de ledarna känner de har de rätta kunskaper inom och vad de vill prioritera i utbildningen.
När det gäller vapen så har FM inhandlat vapen till samtliga ungdomsorganisationer ”.22 long”, sedan när det gäller de som är 17 och äldre får de skjuta med automat vapen. Inom HVU är det därmed lättare och mer logiskt att AK4 används i en större utsträckning än AK5 då instruktörerna är med i HV, och därmed tar med sina egna vapen. Men det är inget som säger att HVU inte kan eller får skjuta med AK5, vi skall till våren hämta ut AK5 så att ungdomarna kan prov skjuta dessa.

I vilken utsträckning HVU övar med HV kan jag inte svara på för alla, men våra ungdomar har agerat skademarkörer samt deltagit i några övningar då detta föll inom ramen för vad man får göra som HVU.

Vårat HVU har följande upplägg på organisationen: GK- man lär sig grunderna inom det mesta man kan stöta på, tex: Orientering, SJV, fältvana osv.
FK- Man befäster de kunskaper man har med sig från GK, samt att man får en djupare och bredare kunskap. Man får större inblick i hur det är att vara gruppchef liknande, övningarna är med avancerade och de får svårare uppgifter.
LK1- Här lär man sig ledarskap både i teorin samt i praktiken, LK1orna agerar gruppchefer i större övningar. Man lär sig även att planera och genomföra lätta övningsmoment.
LK2- här får man en bredare kunskap i att planera och att hålla övningar, samt följer även med som biträdande om man anses som lämplig.

Fler frågor, ställ dem gärna!

MvH RT
Kimster
Jag kan bara hålla med jägarnallen.

I mitt område har vi slagit ihop allt, även FVRF-u

Det som skiljer i praktiken är att pengarna kommer från 2 olika kassor.
Det är säkert mycket individuellt hoss förbunden hur övningarna bedrivs, men jag
skulle inte påstå att den andre har mer av det ena osv.
Teoretiskt så är ju HV-u en av rekyteringsgrunderna för Hemvärnet i senare skede.
FBU-u är mer FM i allmänhet, officer motsv.

Hoss oss finns det dock ingen skillnad på de olika, förutom kanske att FVRF-u har mer flygvapen-inriktadebitar och HV-u FBU-u har mer Armé/Marina delar, detta kan röra sig om hur studiebesök och och försvarsinformation är indelade. Men även här har vi samma mål, att alla ska få se och göra allt.

Men som sagt, det finns regler och riktlinjer som ALLA måste följa.
Nimitz
Här nere i söder har vi som är i HvU, förrutom de samlade utbildningshelgerna, även en del övningar med de Hv-komp vi tillhör (naturligtvis ingen strid motsv före lovlig ålder, dock finns det ju sjv, samband, stab även på batövn...)
Våra samlade utbildningshelger är annars de som Kimster beskriver ovan..
Har ju privileget att ha nämnda person som KursC nästa år... Lk-Elever --> worthy.gif Rangern.gif <-- Kimster
HVU Forces
Folk som är stridslovliga dvs. >18 bast ska få ut hjälm samt stridsbälte 304K och få lära sig kriga.

Stämmer verkligen detta?? 7.gif
för isf så skulle jag ju fått ut stridsbälte 304K samt hjälm! camo.gif
Axial
QUOTE (HVU Forces @ Dec 3 2003, 15:20 )
Folk som är stridslovliga dvs. >18 bast ska få ut hjälm samt stridsbälte 304K och få lära sig kriga.

"Motståndsnäste 1" dvs serviceförrådet i Falun har under flera år delat ut hjälm m/37 och stridssele/stridsbälte till alla ungdomar man utrustat oaktat ålder. Vi har försökt få till stånd en ändring av utrustningslistan till förmån för lite mer användbara saker som t ex regnställ istället för kappa men vunnit ganska litet gehör. Vi får väl se hur det går, frivillighandläggaren håller med oss iallafall.
HVU Forces
Har det bara skett i Falun eller?
nilsson
Vad jag har förstått, efter att ha pratat med olika personer här på forumet, så skiljer sig utrustningslistorna för ungdomar mycket från MD-grupp till MD-grupp.

Vissa MD-grupper delar ut hjälm 90 mm till ungdomar, medan vissa inte ens får ut regnställ 90.

Hur skulle det vara om vi kunde få fastställda listor för alla ungdomar i riket?
EMK
Hv-U & FBU-U bör samöva och gemensamt sträva efter så bra utbildning som möjligt.
Jag tycker inte att man bör "slåss" om ungdomarna, utan samarbete så långt som möjligt. smile.gif

Angående utrustningen så beror det väl lite på om tex Ordinarie HV har fått ut all sin utrustning eller ej. Så var det i alla fall här uppe i Norr. Nu har alla ungdomar Regnställ samt hela Värmestället dvs både byxa samt jacka.

Det största problemet idag är skorna som jag ser det. En del förråd ger ut sommar och en del vinter men inte båda och at bedriva utbildning i -25 med somamrkänga strider lite mot ev utbildningssäkerhetsanalys.

Rangern.gif
amfvrak
QUOTE (HVU Forces @ Dec 3 2003, 15:20 )

Hos oss är det så iaf. Sen att vi inte har fått ut det pga. att föråds H*****, motvs. inte vill langa ut det till oss är en annan sak =/
amfvrak
QUOTE (RANGERTEDDY @ Dec 2 2003, 16:13 )
QUOTE (Nypan @ Dec 2 2003, 14:19 )
Den stora skillnaden är att man får ledarskapsutbildning i FBU-U vilket man inte får i HV-U. I teorin borde/ska vi skjuta med AK-5 ist. för AK-4, men detta går tydligen inte i realiteten

Asså får man Inte det i HVU, det visste jag inte!!!!

Så här är det; FBU har en ungdomsorganisation FBU-U, så även HV-HVU. Dessa SKALL följa FM direktiv över hur verksamheten skall bedrivas, vad man får respektive INTE får göra. Det finns även förbund som slagit ihop HVU och FBU för att det ger bäst resultat. Sedan kan utbildningen skilja mellan de olika HVU/FBU-U lokala förbunden i landet beroende på vad de ledarna känner de har de rätta kunskaper inom och vad de vill prioritera i utbildningen.
När det gäller vapen så har FM inhandlat vapen till samtliga ungdomsorganisationer ”.22 long”, sedan när det gäller de som är 17 och äldre får de skjuta med automat vapen. Inom HVU är det därmed lättare och mer logiskt att AK4 används i en större utsträckning än AK5 då instruktörerna är med i HV, och därmed tar med sina egna vapen. Men det är inget som säger att HVU inte kan eller får skjuta med AK5, vi skall till våren hämta ut AK5 så att ungdomarna kan prov skjuta dessa.

I vilken utsträckning HVU övar med HV kan jag inte svara på för alla, men våra ungdomar har agerat skademarkörer samt deltagit i några övningar då detta föll inom ramen för vad man får göra som HVU.

Vårat HVU har följande upplägg på organisationen: GK- man lär sig grunderna inom det mesta man kan stöta på, tex: Orientering, SJV, fältvana osv.
FK- Man befäster de kunskaper man har med sig från GK, samt att man får en djupare och bredare kunskap. Man får större inblick i hur det är att vara gruppchef liknande, övningarna är med avancerade och de får svårare uppgifter.
LK1- Här lär man sig ledarskap både i teorin samt i praktiken, LK1orna agerar gruppchefer i större övningar. Man lär sig även att planera och genomföra lätta övningsmoment.
LK2- här får man en bredare kunskap i att planera och att hålla övningar, samt följer även med som biträdande om man anses som lämplig.

Fler frågor, ställ dem gärna!

MvH RT

Glömde tillägga att så är det tydligen iaf. hos de föreningar jag har stött på, kan ju givetvis variera grovt från förening till förening!
Nimitz
vi i blekinge får inte ut stridsbälte och hjälm via ungdomsavdelningarna, det kommer via kompaniet när du övar med dem eftersom det finns nol anledning att ha de då vi har våra samövningar.. Sen finns det ju vissa av fbus centrala kurser då det kan vara bra o ha med sig, men då får det bli korttidslån på förrådet eller via kompaniet..
Axial
QUOTE (nilsson @ Dec 3 2003, 17:30 )
Hur skulle det vara om vi kunde få fastställda listor för alla ungdomar i riket?

En sådan lista finns faktiskt men den har några år på nacken nu.
Beslutet är daterat 2000-01-20 och undertecknat av dåvarande C KRI UH och har rubriken Personlig utrustning i fred för personal som tillhör hemvärnet och de frivilliga försvarsorganisationerna - Ändringstryck nr 1

Som bilagor till detta beslut finns ett antal utrustningslistor för respektive aktivitet, exempelvis är lista 1=grundutrustning och lista 3=stridsutrustning. I beslut anges att ungdomar skall ha utrustning enligt listorna 1,2,4 och 5 med det tillägget att "Uniform byts ut mot överdragskläder utan beteckning" helt enligt de regler som rådde då.
Det finns all anledning att uppdatera denna lista vilket vi som deltog i fortsättningskurs för ungdomsledare i somras mer eller mindre uppdrog åt CFBs utbilningschef att börja rota i. Exempelvis står det att marschkänga 90 ska tilldelas men att acceptabel verision är vinterkänga 90, regnkappa m/75 skall tilldelas och där är acceptabel verision regnkappa m/84. Enligt beslutet ska ungdomar inte alls tilldelas stridsutrustning enligt lista 3. Det borde nu finnas tillräckligt många regnställ så att ungdomarna kan få och till yttermera är det så att konsekvensen av beslutet är att ungdomarna ska ha samma utrustning som övrig frivilligpersonal - det enda som är specifikt för ungdomar är det jag nämnde ovan.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.