Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kannibalism pa BBC News
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Torak
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3254074.stm

Vilken tok... Las biten om tysken langst ner, verkligen otackt...
CarlT
Otäckt är det för att det är främmande. Många kulturer har säkert haft kaninätism som någonting helt accepterat.

Likaså som kaninätism låter otäckt i våra öron låter inlagd sill läskigt för en kaninätare.
Mårten
Ja, kaninätism ja... Malajn.gif
LYNX
Är kannibalism fel? I dag finns det mig veterligen ingen
plats på jorden där det vanligtvis förekommer. Men
för ca 200 år sen fanns det i vissa kulturer. Vad som är
rätt eller fel bestäms av "samhället". Förr på te.x
Nya Guinea var det inte moraliskt fel, i deras samhälle var
det "normalt" ( i vissa situationer ).

Vad som är rätt eller fel berodde/beror helt enkelt på
var man lever/ är född geografiskt.

I tyskens fall finns det ingen annan förklaring än sinnessjukdom. Malajn.gif
Limp
QUOTE (CarlT @ Dec 2 2003, 19:57 )
Likaså som kaninätism låter otäckt i våra öron låter inlagd sill läskigt för en kaninätare.

Hahahaahaha
mimesis
kannibalism har förkommit hos oss ända in på början av 1900-talet. Bara att titta i äldre upplagor av den svenska farmakopen för att inse att mumier var en av de vanligaste ingredienserna i medicin. Andra mer spektakulära inslag var rödhåriga brottslingar som hängts vid fullmåne.

Under 1600-1700-talet så uppstod det en svart marknad vad gäller mumier. Efterfrågan var så stor att egyptiska mumier var mer ett undantag än en regel. Ligor stal kroppar från kyrkogårdar och tillverkade sina egna mumier för att sälja till apoteken.
A527
Vi har en liknande kille i sverige. Anders Carlsson heter han. Skillnade var att offret inte var frivillig. Anders sitter nu på någon psykklinik och kommer troligtvis inte ut på ett bra tag... Sexuella lustmördare botas derekt inte på en fikarast.
Truztor
Får la passa på att påpeka att de kan finnas vissa skillander mella att vi tycker att de är konstigt att äta hund(som är vanlit i Kina) och att vi tycker att det är främmande och äckligt men att de är ett djur precis som vi äter gris! Men att äta en annan människa är inte normalt! Visst man kan se det ur de perspektivet att äta för att överleva. Det var ju några, om jag inte har hört fel, som hade kraschat med nått plan å när en av dom dog så åt dom upp liket för att överleva. Men i detta fallet håller det inte! Till exempel tysken måste ha en grov psyksjukdom om han kan tänka sig att ät andra människor frivilligt!

/Truztor - Som äcklas av tanken på att folk tycker det är normalt!
mimesis
QUOTE (Truztor @ Dec 5 2003, 13:08 )
Få la passa på att påpeka att d kan finnas  vissa skillander mella att vi tycker att d är konstigt att äta hund(som är vanlit i Kina) å att vi tycker att d är främande å äckligt men att d är ett djur precis som vi äter gris! Men att äta en annan människa är inte normalt! Visst man kan se d ur d perspektivet att äta för att överleva. D var ju några, om ja inte har hört fel, som hade kraschat met nått plan å när en av dom dog så åt dom upp liket för att överleva. Men i detta fallet håller d inte! T.ex. tysken måste ha en grov psyksjukdom om han kan tänka sig att ät andra människor frivilligt!

/Truztor - Som äcklas av tanken på att folk tycker det är normalt!

Vad är mest logiskt?

Att slå ihjäl någon, tillaga och äta är ju egentligen ett mer logiskt och mindre hycklande än det beteende vi har i vår kultur. Vi slår ihjäl, ber en bön över den dödes själ och begraver. Till dumheten att ha ihjäl någon så lägger vi till hyckleriet.

Inte för att jag vill äta någon medmänniska, men vårt civiliserade sätt till att döda och de döda är en kulturell fernissa.
Truztor
Idag finns det ingen annan djurras som äter upp sina egna inom sin egna ras. Förutom dom där spindlarna som honan äter upp hanen efter parningen. Detta för att det finns en naturlig drift att se till att rasen överlever!
Det är onormalt att äta andra ur sin egan ras. Alltså att människor äter andra människor ÄR onormalt! Sen att de nu finns ställen, vilket ja är tveksam till, där man äter upp varandra så är det onormalt. Det finns inget som säger att det är normalt! Eller? Finns det det så upplys mig gärna!

Sen fanns det stammar som åt upp sina fiender för i tiden. Det var pga religon. Nu finns det ingen sån religon, och finns de det så, åter igen. Upplys mig om det!

@Mimesis:
Fall vi nu säger att du bli ihjälslagen. Skull du då villja bli uppäten av den som slog ihjäl dig eller bli begraven och (nu vet inte ja hur mycke du tror på gud men...) kanske kunna få komma till himelen. Om du inte bry dig om hur din kropp serut när du blir begraven så är ett bätter alternativ, i mitt tycke varjefall, att donera organen så att människa som behöver dem kan få ett helt liv(förhoppningsvis!)
isället för att någon slaktar dig och äter upp dig för att få mat för dagen!

/Truztor - Som tycker att folk som ser det normalt att äta andra ur sin egan ras bör tänka på det en gång till!
GA KA
@Truztor: Vågar jag gissa på att du sov under Biologi/naturkunskapen i skolan? Det finns flera arter som äter upp medlemmar av den egna arten.
Amfibieslusken
Kannibalism förekommer även på gymmen. Vissa anabola steroider innehåller ämnen från hypofysen från döda människor. vissel.gif
Truztor
@ GA KA:
Jag måste ju hålla med om att biologi inte är mitt favoritämne men jag vet att d finns x antal arter som äter upp varndra inom rasen! Men va är det för sorts djur? Dom jag känner till är insekter, och fall du vill jämföra dig med en insekt så visst! Jag gör d inte!

@Amfibieslusken:
En till anledning till att INTE käka anabola!
GA KA
@Truztor: Det känns ganska meningslöst att diskutera med dig. Med då skolväsendet tydlingen misslyckats med vad de borde göra, kommer här ett svar:
Exempel på däggdjur som äter av samma art: björn, lejon, reptiler flertalet ormar, Amfibier tex Hornpaddor, fiskar tex gädda och aborre. Nu är det inte meningen att det här skall bli någon biologi lektion utan jag tycker vi gör något roligare av det hela. Eftersom jag är glad idag bestämmer jag mig för att vi har "Rolig timme" och utdelar följande pris till dig:

http://lightfighter.net/6/ubb.x?s=73360156...a&ul=9556071015

Länken fixad
LYNX
QUOTE (Amfibieslusken @ Dec 7 2003, 13:02 )
Kannibalism förekommer även på gymmen. Vissa anabola steroider innehåller ämnen från hypofysen från döda människor. vissel.gif

Skulle tro att du syftar på Grorm Malajn.gif ( Tillväxthormon )?
Mig veterligen var det många år sen det
"projektet" lades ner. Förekom i Sovjetunionen.
Amfibieslusken
QUOTE (LYNX @ Dec 7 2003, 23:27 )

Ingen aning faktiskt, men det stod i en tidning för nåt år sen som handlade om anabola och tyckte att det verkade vidrigt. Men det går under kategorin kannibalism blink.gif
mimesis
QUOTE (Truztor @ Dec 6 2003, 17:25 )
Idag finns det ingen annan djurras som äter upp sina egna inom sin egna ras. Förutom dom där spindlarna som honan äter upp hanen efter parningen. Detta för att det finns en naturlig drift att se till att rasen överlever!
Det är onormalt att äta andra ur sin egan ras. Alltså att människor äter andra människor ÄR onormalt! Sen att de nu finns ställen, vilket ja är tveksam till, där man äter upp varandra så är det onormalt. Det finns inget som säger att det är normalt! Eller? Finns det det så upplys mig gärna!

Sen fanns det stammar som åt upp sina fiender för i tiden. Det var pga religon. Nu finns det ingen sån religon, och finns de det så, åter igen. Upplys mig om det!

@Mimesis:
Fall vi nu säger att du bli ihjälslagen. Skull du då villja bli uppäten av den som slog ihjäl dig eller bli begraven och (nu vet inte ja hur mycke du tror på gud men...) kanske kunna få komma till himelen. Om du inte bry dig om hur din kropp serut när du blir begraven så är ett bätter alternativ, i mitt tycke varjefall, att donera organen så att människa som behöver dem kan få ett helt liv(förhoppningsvis!)
isället för att någon slaktar dig och äter upp dig för att få mat för dagen!

/Truztor - Som tycker att folk som ser det normalt att äta andra ur sin egan ras bör tänka på det en gång till!

Eyyyy! Jag tror bestämt att jag skrev att jag inte vill äta människa. Min aptit begränsar sig till eventuella kvinnliga könshår mellan tänderna.

Men vad är mest rationellt. Att döda en människa för att stilla ett hungerbehov, eller att döda människor pga korta geopolitiska vinster? Vinster vars värde på kort sikt ofta är begränsat, vinster som definitivt inte fyller någon funktion på längre sikt.

Det kan faktiskt vara så att kannibalism är mer humant, etiskt lättare att rättfärdiga än tex en militär insats med "colaterall damage". En insats som ur våra ögon skulle vara godkänd.

Att döda för mat har inte samma inbyggda cynism som vårt civiliserad sätt att döda har.

slash me som inte är kannibal, inte varit kannibal, och förhoppningsvis aldrig hamnar i en situation där jag kan hamna inför valet att bli kannibal.
Vakten_F4
QUOTE (Amfibieslusken @ Dec 7 2003, 23:32 )
Ingen aning faktiskt, men det stod i en tidning för nåt år sen handlade om anabola

Det var inte i Slitz för inte särskilt länge sen då? biggrin.gif
Truztor
@GA KA:
Ok! OK! Förlåt! Visste inte om detta. Men jag står fast vid att d INTe är rätt att äta uppvarandra ändå!

@Mimesis:
Okej, förlåt!
Jovisst! Själva dödandet för att få mat är väl mer försvarsbart men att sedan äta upp personen är minderförsvarsbart tycker ja!
LYNX
QUOTE (Amfibieslusken @ Dec 7 2003, 23:32 )
QUOTE (LYNX @ Dec 7 2003, 23:27 )

Ingen aning faktiskt, men det stod i en tidning för nåt år sen som handlade om anabola och tyckte att det verkade vidrigt. Men det går under kategorin kannibalism blink.gif

Kannibalism förknippar jag med att intaga mänskliga "delar"
oralt. Grorm ( på den tiden det fanns ) togs intramuskulärt
i vårds/hälsosyfte. Skulle då en hjärttransplantation också
vara kannibalism?! ................Tveksamt.
mimesis
QUOTE (Truztor @ Dec 9 2003, 14:04 )
@GA KA:
Ok! OK! Förlåt! Visste inte om detta. Men jag står fast vid att d INTe är rätt att äta uppvarandra ändå!

@Mimesis:
Okej, förlåt!
Jovisst! Själva dödandet för att få mat är väl mer försvarsbart men att sedan äta upp personen är minderförsvarsbart tycker ja!

HAHAHAH biggrin.gif

Anar jag att den intellektuella spänsten sträckte en muskel och du gjorde en logisk kullerbytta?

Nu är jag lite nyfiken på hur du tänker när du säger att det är mer försvarbart att döda en människa för mat, än det är att äta upp vederbörande. Är det inte mer omoraliskt att döda en människa för mat och sedan inte äta upp den? Det är ju en mer onödig död. Eller? ;)
Truztor
Ja menar att man skall respektera en död person efter som detta har varit en människa som har haft samma värde som oss i livet. Det är sorglikt att läsa det ni skriver! Att ni försvara kannibalism! Personen släktingar vill kunna begrava personen i så helt skick som möjligt. Men om ni ser det ur perspektiv från er själva. Skull ni inte bry er om nån äter upp vissa av era kroppsdelar efter er död? Fall d nu är så att ni inte bryr er så finns det ju lämpliga sidor för er! Bara gå in på nån å ragga upp nått jävla psykfall som kan äta upp er! Det värkar ju finnas några kannibaler som säker skull inte skulle tacka nej till lita människokött.

Var ett inlägg i metro idag om Kannibalism. Värt att läs fö vissa personer här!

/Truztor
mimesis
QUOTE (Truztor @ Dec 10 2003, 12:47 )
Ja menar att man skall respektera en död person efter som detta har varit en människa som har haft samma värde som oss i livet. Det är sorglikt att läsa det ni skriver! Att ni försvara kannibalism! Personen släktingar vill kunna begrava personen i så helt skick som möjligt. Men om ni ser det ur perspektiv från er själva. Skull ni inte bry er om nån äter upp vissa av era kroppsdelar efter er död? Fall d nu är så att ni inte bryr er så finns det ju lämpliga sidor för er! Bara gå in på nån å ragga upp nått jävla psykfall som kan äta upp er! Det värkar ju finnas några kannibaler som säker skull inte skulle tacka nej till lita människokött.

Var ett inlägg i metro idag om Kannibalism. Värt att läs fö vissa personer här!

/Truztor

Jag försvarar inte kannibalism. Jag gillar inte kannibalism. Jag tycker bara att man skall se vissa saker i sin rätta kulturella kontext. Vad som är rätt och fel är inte alltid självklart. Det finns religösa inslag som kan förklara kannibalism -rituella begravningstraditioner, att ge en själen ro, erövrandet av kraft från en fiende, etc-, det finns vanliga hungerbehov som kan förklara kannibalism -belägringen av Leningrad gjorde många till kannibaler-, och det finns kulturella traditioner som kan förklara kannibalism -sic. det klassiska kinesiska eposet Sagor från träskmarkerna.

För 150år sedan var dina förfäder kannibaler. Var dom sjuk så intog dom med största sannolikhet medicin med nedmalada mumier i. Mumiepulver ingick i nästan alla mediciner. Det var den tidens teriak.
Truztor
Som ja tror att jag skrevi i ett tidigare inlägg så kan jag förstå det ur ett religiöst perspektiv. Men nu är det inte det denna tråd handlar om. I den artikeln så handlar det om mördare som har en sjukdom som gör att dom känner välbehag av att äta andra människor. Det är ja strikgt emot. Men sen ser jag inte det som normalt att vara kannibal av religions-skäl heller men det är fortfarande något förståligt om du har en stark tro på religionen i övrigt och håller dig till samhällets regler!
A527
QUOTE (Truztor @ Dec 10 2003, 13:47 )
Personen släktingar vill kunna begrava personen i så helt skick som möjligt. Men om ni ser det ur perspektiv från er själva. Skull ni inte bry er om nån äter upp vissa av era kroppsdelar efter er död?

Jag har inget problem med vad som görs med min kropp efter min död. Eftersom jag som kristen tror att själva "jag" lämnar kroppen när jag dör. Altså är en död kropp för mig död materia som t.ex. ved. Sen så tycker jag givetvis inte att man skall skända och förnedra någons döda kropp. Men det är mer i respekt för släkt, vänner och givetvis minnet av den döda.
Alla i min familj har liknande uppfattning som mig(en död kropp är bara död materia) vilket gör att alla går med donationskort i sin plånböcker. Om någon av oss dör vill vi att så mycket av våran kropp skall användas eftersopm vi inte längre använder kroppen. Det är samma sak som att man går med pappkartonger till återvinging för att den skall kunna återanvändas.

Sen så borde kanibalen få ganska mycket vård. För att steka och äta någons mandom är inte "normalt" enligt mig. Men för mig spelar det ingen roll om det är min eller någon tysks mandom han äter upp. Bar jag är jättemycket död och att han inte har ihjäl mig på något, av mig oönskat, sätt.

Sen så måste vi i samhället gå in och hjälpa en sjuk person. Det spelar ingen roll om det är en sinnessjuk gubbe eller ett cansersjukt barn. Båda lider av ohällsa och det skall man göra allt för att kurera.

Slutsatts: Enligt mig är det fel att överhuvud taget ha ihjäl folk. Men dagen jag väl är död så är det fritt fram att göra vad man vill med min kropp(eftersom jag är på ett mycket bättre ställe). Bara det inte leder till lidande för min familj och vänner.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.